Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl <<<>>> Zacznij zarabiać http://partner.e-sciagi.pl
10. MEDIA WIELOKULTUROWE - AUSTRALIA
NA POGRANICZU CYWILIZACJI?- Australia według typologii Huntingtona należy do kręgu kultury zachodniej. - opcja polityczna przełomu lat 70-ych i 80-ych: Australia w przyszłości miałaby zbliżyć się do Azji Południowo-Wschodniej. WYSOKO ROZWINIĘTY SYSTEM MEDIÓW- Australia jest jednym z najbogatszych państw wiata. - odbiorniki telewizyjne posiada 99% gospodarstw domowych, co trzeci Australijczyk posługuje się w komunikacji telefonem komórkowym i gazety ukazują się w łącznym nakładzie 13,5 miliona, przy czym czytelnictwo sięga prawie 70%. Czynniki które decydują o specyficznym charakterze australijskich systemów medialnych: WARUNKI GEOGRAFICZNE- W Australii mieszka tylko ok. 18 milionów osób, jednak 85% populacji Australijczyków koncentruje się w tzw. 'urbanizacyjnym bumerangu' rozpościerającym się na południowo-wschodnich wybrzeżach kontynentu. - możliwości rozwoju prasy drukowanej z jednej strony są ograniczone bezkresem australijskiego interioru, z drugiej sprzyja im znaczna koncentracja ludności w dużych skupiskach. WIELOKULTUROWOĆ - KONCEPCJA KULTUROWEGO PLURALIZMU- Australia - państwo wieloetniczne i wielokulturowe: w 2000 roku osoby azjatyckiego pochodzenia stanowili około 9%, Aborygeni 2,1% - około 380 tysięcy osób.- twórcą australijskiej polityki wielokulturowości jest polski profesor Jerzy Zubrzycki. - pluralizm kulturowy: wielokulturowość nie jest programem tylko dla mniejszości etnicznych, ale dla wszystkich. - zmiany w sferze medialnej: większa obecność, Aborygenów oraz innych grup narodowych i etnicznych w przekazach medialnych, obecność Aborygenów i mniejszości etnicznych w strukturach kierowniczych mediów. CECHY SYSTEMÓW MEDIALNYCH W AUSTRALII:SYSTEM TRÓJSTOPNIOWY NADAWCÓW- system trójstopniowy: - nadawcy publiczni, którzy mają charakter narodowy; ABC (Australian Broadcasting Corporation) i SBS (Special Broadcasting Service). - nadawcy, którzy pełnią rolę serwisu publicznego (tylko część ich programu pełni misjępubliczną. - nadawcy komercyjni. RODZINNE KONSORCJA* rodzina Ruperta Murdocha, właściciel konsorcjum News Corporation, posiadającego w Australii:- gazety, w tym: The Australian, The Daily Telegraph Mirror, The Herald Sun,- serwisy multimedialne - takie jak Delphi Internet Services,- wydawnictwa książkowe - takie jak Harper Collins,- magazyny, stacje telewizyjne.* rodzina Johna Fairfaxa, właściciel John Fairfax Holding Limited: - specjalistyczna prasa, magazyny, gazety: The Sunday Morning Herald i Australian Financial Review. * rodzina Kerry'ego Packera, właściciel Publishing and Broadcasting Limited (PBL- magazyn The Bulletin, - przedsiębiorstwa medialne i rozrywkowe, - sieci telewizyjne - Nine Network, udziały w Optus Vision, Australis. * K. Stokes - właściciel koncernu Seven Network . * Izzy Asper - Network Ten. POPULARNOŚĆ PRASY DRUKOWANEJ- poziom czytelnictwa osiąga 70% - główne dzienniki o ogólnej treści to The Australian, The Daily Telegraph Mirror, The Herald Sun, Australian Financial Review, magazyny: Time Australia, Review Weekly i The Bulletin.MEDIA ABORYGEŃSKIE- ABC - program telewizyjny dla Aborygenów - Blackout oraz programie radiowy Speaking Out.- SBS - redakcja aborygeńskich dziennikarzy: telewizyjny program First in Line.- CAAMA (Central Australian Aboriginal Media Association: prowadzi stację radiową oraz telewizję aborygeńską - IMPARIJA TV - BRACS (Broadcasting for Remote Aboriginal Communities Scheme) projekt rządu z 1987 roku zapewniający dostęp społeczności aborygeńskich mieszkających w odległych częściach Australii do mediów.
sote12