Pedagogika resocjalizacyjna - istota i charakterystyka.odt

(17 KB) Pobierz

Pedagogika resocjalizacyjna – istota i charakterystyka

Pedagogika resocjalizacyjna

WYCHOWANIE - proces celowego i świadomego kształtowania ludzkich zachowań, postaw, ról społecznych czy osobowości lub jej ważnych cech zgodnie z wcześniejszymi założeniami, ideami pedagogicznymi, wzorami, modelami człowieka, którego chcemy ukształtować w toku wychowania.

 

SOCJALIZACJA- całokształt wpływów wywieranych na jednostkę przez środowisko społeczno- kulturowe, w którym ona żyje i rozwija się jakby niezależnie od wysiłków, starań wychowawcy i nauczycieli. Proces socjalizacji jest na ogół spontaniczny i mało kontrolowany.

CEL SOCJALIZACJI - poprawne przystosowanie jednostki do adekwatnego funkcjonowania w rolach wyznaczonych jej przez system społeczny.

CEL WYCHOWANIA – wykształcenie pozytywnych systemów wartości, dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju osobowości jednostek, daje możliwość współdziałania z otoczeniem.

PEDAGOGIKA RESOCJALIZACYJNA (wg. Pytki) – jest dyscypliną teoretyczną i praktyczną zajmującą się wychowaniem osób z zaburzeniami w procesie socjalizacji, objawami nieprzystosowania i wykolejenia społecznego, paroprzestrzennego, przestępczości.

Mowa tu o osobach w stosunku do których proces wychowania i socjalizacji nie powiódł się, uważamy je za osoby z tzw. odchyleniem od normy.

 

RE-SOCJALIZACJA- jest niczym innym jak powtórną socjalizacją. Jest zatem procesem zmian, które zachodzą w osobowości jednostki (resocjalizacja nie jest możliwa bez aktywności samego wychowanka)

Pytka twierdzi, iż w kręgu zainteresowań pedagogiki resocjalizacyjnej jest jednostka wadliwie zsocjalizowana lub wychowana.

 

Cel pedagogiki resocjalizacyjnej:

- doprowadzenie do stanu poprawnego przystosowania społecznego jednostki

- ukształtowanie takich cech jej zachowania i osobowości, które będą jej gwarantować: optymalne uspołecznienie, twórcze funkcjonowanie w społeczeństwie, respektowanie standarów aksjologicznych (internalizacja wartości i norm pożądanych przez społeczeństwo)

 

Realność celów resocjalizacji:

- celem pedagogiki rescjalizacyjnej jest przywrócenie społeczeństwu jednostki niedostosowanej

- nie może się to odbywać bez pokazania ideału, wzorca do którego wychowanek dąży

- cele muszą być realne, możliwe do osiągnięcia, ideał musi być obecny może odwoływać się do różny wartości, które należy dopasować do określonego wzorca.

 

Perzedmiot pedagogiki resocjalizacyjnej:

Przedmiotem jest takie wychowanie, które polega na względnie trwałym oddziaływaniu na psychiczne procesy regulacji czynności, aby dzięki temu wywołać zmienią określonych ustosunkowań cechujących te czynności; zmiana ta ma polegać na eliminowaniu reakcji negatywnych na oczekiwanie społeczne (Jedleński)

 

Interdyscyplinarność ped. resocjalizacyjnej: współdziała z: psychologią, filozofią, prawem, aksjologią, etyką, socjologią, ekonomią, patologią społeczną, medycyną, kryminologią, penitencjarystyką.

 

Warstwy pedagogiki resocjalizacyjnej:

TEORETYCZNA – formułowanie dyrektyw postępowania badawczego, które umożliwiłyby zdobycie, wiedzy i jej projektów dotyczących zmian w procesie kształtowania człowieka, jak i jego środowiska wychowawczego.

PRAKTYCZNA – projektowanie, formułowanie zaleceń, opracowywanie, uzasadnienie, rozważanie określonych projektów dotyczących zmian w procesie kształtowania człowieka jak i jego środowiska wychowawczego.

 

Zakres zainteresowań i obszar badań pedagogiki resocjalizacyjnej:

- szkoły, zakłady specjalne dla niedostosowanych społecznie, schroniska dla nieletnich, zakłady karne, zakłady poprawcze.

 

Działy pedagogiki resocjalizacyjnej:

- teleologia wychowania: (jakie są cele, co chcemy osiągnąć)

- teoria wychowania (w jaki sposób to osiągnąć, jakie wykorzystać i zależności)

- metodyka wychowania (jakimi środkami i metodami zrealizować określone cele, jak powinny być sformułowane)

 

Problemy pedagogiki resocjalizacyjnej: (wg. Pytki)

- ustalenie nadrzędnych etapów celów wychowania resocjalizującego

- określenie wyjściowego stanu osobowości, postaw

 

RESOCJALIZACJA A WYCHOWNIE RESOCJALIZACYJNE:

 

Resocjalizacja – jednostka w skutek niekoniecznie zamierzonych wpływów środowiska na nowo chce pełnić konstruktywnie role społeczne (spontaniczne działania)

 

Wychowanie resocjalizacyjne – świadomy i zaplanowany proces działania wychowawcy

- główny cel wychowania resocjalizacyjnego polega na trwałym przekształcaniu.

Częścią wspólną tych dwóch procesów jest CEL – ukształtowanie osobowości wychowanka.

 

ZADANIA WYCHOWANIA RESOCJALIZACYJNEGO:

- wyeliminowanie czynników, które wywołują zaburzeni stanu osobowości (likwidowanie przyczyn, czyli postępowanie etiotropowe)

- naprawienie stanów osobowościowych (usunięcie negatywnych zmian w osobowości, czyli postępowanie ergotropowe)

- utrwalenie uzyskanych w powyższych dwóch zakresach rezultatów resocjalizacji i postępowania semiotropowego)

Powodzenie procesu resocjalizacji zależy od podmiotu, skuteczności, stosowanych metod,… itp.

Pedagogika penitencjarna – jest wyodrębnionym działaniem pedagogiki resocjalizacyjnej, a ta zaś jest działem pedagogiki specjalnej.

Nazwa penitencjarne wywodzi się od słowa penitentia co oznacza - pokutę , skruchę.

Inaczej to pedagogika więzienna.

Pedagogika penitencjarna na tle pedagogiki wg. M. Machel.

Ped. ogólna -> Ped. specjalna -> Ped. resocjalizacyjna -> Pedagogika penitencjarna.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin