Scenariusz zajęć zintegrowanych dla klasy II
Prowadzący: Karolina Gaca
Data:25.03.2011
Klasa: II c
Temat: Pomysły w mojej głowie
Cele dydaktyczne:
· doskonalenie umiejętności czytania ze zrozumieniem;
· tworzenie kilkuzdaniowych opowiadań na podstawie własnych przeżyć;
· doskonalenie umiejętności tworzenia dialogu;
· utrwalenie mnożenia dzielenia w zakresie 30
Cele operacyjne:
Uczeń:
· rozumie czytany tekst;
· umie opisać swoje przeżycia w kilku zdaniach;
· wie, co to jest wyobraźnia;
· umie wymyślić i zaprezentować krótki wiersz;
· zna różne sposoby porozumiewania się;
· potrafi uważnie słuchać;
· mnoży i dzieli liczby w zakresie 30
Metody: praca z książką, burza mózgów, rozmowa kierowana
Formy pracy: indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: podręcznik, ćwiczenia oraz zeszyt ćwiczeń do matematyki „Nowe już w szkole 2, część III”, karty pracy.
1. Wprowadzenie do tematu zajęć
Prezentacja przez nauczyciela różnych sposobów nieprawidłowego przekazywania informacji: mówienie zbyt szybko, za cicho, niezrozumiale. Formułowanie wniosku i zapis w zeszycie: „Treść informacji przekazywanych w sposób nieprawidłowy zmienia. Nie słyszymy i nie rozumiemy, co mówią do nas inni”.
2. Sprawdzenie czytania ze zrozumieniem-różne sposoby dobrego porozumiewania się. Rozmowa i zadawanie pytań.
· uważne czytanie wypowiedzi nauczyciela i dzieci w zeszycie ćwiczeń
· udzielenie odpowiedzi na pytania
-Czy dzieci potrafią słuchać?
-Czy rozumieją wypowiedzi innych?
Próby uzasadniania własnego zdania
· głośne czytanie informacji „To ważne”.
3. Układanie dalszego ciągu rozmowy chłopców
· dokończenie zapisu rozmowy Bartka z Tomkiem
-wklejenie w odpowiedniej kolejności wypowiedzi z wyklejanki
· sprawdzenie poprawności wykonania pracy przez odczytanie dialogu z podziałem na role
4. Czytanie przez nauczyciela wiersza B. Stenki pt. „Moje pomysły”
· opowiadanie o własnych niezwykłych pomysłach
· indywidualne układanie krótkiej rymowanki dotyczącej usłyszanego lub własnego pomysłu. Prezentowanie wymyślonych rymowanek
5. Pomysłowość bohatera tekstu-ocena jego pomysłów.
· ćwiczenia sprawdzające czytanie ze zrozumieniem-przedstawienie przez dzieci dziwnych pomysłów, które miała osoba mówiąca w wierszu
· Rozmowa na temat „Do czego ludziom jest potrzebna pomysłowość lub wyobraźnia?”. Wykonanie mapy myśli na tablicy.
6. Czytanie wiersza p. „Moje pomysły” przez uczniów
· ćwiczenia w czytaniu-głośne, wyraźne i indywidualne czytanie wiersza przez chętne dzieci; każdy uczeń czyta jedną zwrotkę
· wyszukiwanie fragmentów błędnych, niezgodnych z treścią wiersza; uważne czytanie podanych zdań z wiersza i sprawdzanie pisowni
· staranne i uważne pisanie z pamięci prawdziwych zdań z wiersza i sprawdzanie pisowni
7. Układanie pytań do poprawnie napisanych zdań
· Zespołowe redagowanie pytań z zastosowaniem słów: „co”; „dlaczego”; „kiedy” i zapisanie ich w ćwiczeniach. Po wykonaniu zadania uczniowie pod kierunkiem nauczyciela formułują wniosek: „Dobre porozumiewanie się, to między innymi rozmawianie i zadawanie pytań. Chcesz się czegoś dowiedzieć-pytaj, rozmawiaj”.
· Rozmowa z koleżanką lub kolegą z ławki-zadawanie pytań w parach:
-Jak się nazywasz?
-Co lubisz robić?
-Czym się interesujesz?
-Jaki/jaka jesteś?
-Jaki sport lubisz uprawiać?
Pytanie uczniów: „Czego dowiedziałaś/eś się o koleżance/koledze?”
· O co możemy jeszcze zapytać?-wymyślanie w parach innych pytań, wspólnie z nauczycielem ustalenie najciekawszych przykładów i zapisanie ich w zeszycie
8. Mnożenie i dzielenie liczb w zakresie 30
Uczniowie wykonują zadania z kart pracy-praca samodzielna.
Załączniki:
· karta pracy
Ocena scenariusza wystawiona przez nauczyciela będącego opiekunem praktyki:
.................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... .................................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................................
makina