Rok szkolny 2010/2011
pracy wychowawczo-dydaktycznej
na miesiąc styczeń 2011
dla dzieci 3- letnich
napisany w oparciu o:
Podstawę Programowa Wychowania Przedszkolnego
Program wychowania i edukacji przedszkolnej
„Wesołe przedszkole i przyjaciele”
oraz
Program pracy wychowawczo – dydaktycznej
Przedszkola Nr 3 na rok 2010/2011
Opracowała:
TREŚCI PROGRAMOWE
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.;1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;
4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w sali gimnastycznej.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.
1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;
4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;
13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;
• Poznanie samego siebie. Nabywanie poczucia kontroli i panowania nad swoim ciałem, zachowaniem i otaczającą rzeczywistością.
• Budzenie wiary we własne siły i możliwości. Poszerzanie granic swoich zdolności i możliwości (skuteczności) w działaniu.
• Opanowanie akceptowanych społecznie form rozładowania napięcia, rozwiązywania konfliktów.
• Nabywanie swobody w komunikowaniu się oraz wyrażaniu emocji i przeżyć poprzez różne formy ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej.
SFERA ROZWOJU SPOŁECZNEGO
• Zacieśnianie więzi z rodziną i środowiskiem oraz kształtowanie pewności i poczucia bezpieczeństwa dziecka jako ważnego członka grupy społecznej (rodziny, grupy przedszkolnej). Dostrzeganie i akceptowanie własnego miejsca w rodzinie.
• Rozwijanie umiejętności współżycia w grupie, postępowania zgodnego z regułami i szanowania praw własnych i innych ludzi.
Edukacja językowa
• Rozwijanie i doskonalenie aparatu mowy.
• Rozwijanie mowy i myślenia poprzez stosowanie różnych form aktywności oraz stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwojowi mowy.
Edukacja matematyczna
• Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, zdobywanie orientacji w zakresie podstawowych pojęć matematycznych.
• Kształtowanie umiejętności porządkowania oraz klasyfikowania przedmiotów i zjawisk w celu łatwiejszego zrozumienia rzeczywistości.
Edukacja przyrodniczo-zdrowotna
• Uwrażliwienie na świat przyrody. Dostrzeganie piękna przyrody o każdej porze roku.
• Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku: pogoda, zjawiska atmosferyczne, zjawiska przyrodnicze.
• Zapoznanie z bogactwem świata roślin i zwierząt. Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt występujących w otoczeniu dziecka.
Edukacja plastyczna i techniczna
• Umożliwienie i organizowanie kontaktów ze sztuką.
• Rozwijanie wrażliwości estetycznej, śmiałości, ekspresji plastycznej, chęci tworzenia.
Edukacja muzyczna
• Kształtowanie poczucia rytmu, słuchu muzycznego, koordynacji i płynności ruchów.
• Rozumienie roli aktywności fizycznej i ruchu na świeżym powietrzu dla prawidłowego rozwoju. Hartowanie organizmu.
• Kształtowanie właściwej postawy i płynności ruchów.
Tematyka kompleksowa: „ Zwierzęta zimą”
Propozycje zajęć i zabaw wynikające z realizacji podstawy programowej
I. Zajęcia dydaktyczne
lp
Temat dnia
Aktywność i działalność dziecka
Pomoce
1.
„Dokarmiamy zwierzęta”
A. „Wróbel na zimowym balu” - Słuchanie piosenki - piosenki rytmiczne uderzanie kredką w kartkę (tak, aby pozostały na niej kropki – ziarenka w karmniku).
Zabawa matematyczna – doskonalenie liczenia w zakresie 4 Zabawa ortofoniczna - naśladowanie głosów ptaków i zwierząt:
B. Zabawa dydaktyczna „Dokarmiamy zwierzęta” (wg Z. Bogdanowicz).
C. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Zające” (wg K. Wlaźnik).
Zabawa orient-porząd. „Zbiorka wg kolorow”
Zabawa z czworakowaniem „Kulawy lisek”
pios Wróbel na zimowym balu , kartki, kredki, szarfy, kreda, kółka od sersa, obręcz, w torebkach foliowych ziarna zboża, orzechy, surowa marchew, siano, zwierzęta leśne i ptaki, sylwety zwierząt: 1 lis, 2 zajączki, 3 sarenki, 4 ptaszki, kartoniki oznaczone kropkami od 1 do 4.
2.
„Domek dla ptaszków”
A. „Wróbel i sikorka” – słuchanie wierszaJ.Suchorzewskiej „Domek dla ptaków” – dzieci poznają sikorkę i wróbla, określają podobieństwa i różnice w ich wyglądzie;
„Karmnik” – rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni przestrzennej
B. Wierszyk-zagadka „Niedźwiedź”.
Ćwiczenie narządów artykulacyjnych „Sen niedźwiadka”
(wg I. Rutkowskiej- Błachowiak
C. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Wróbelki”
Zabawa w kole ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”.
Klej, kolorowy papier, kredki, bębenki,
3.
„Jaki to ptak?”
A. Zabawa ortofoniczna - naśladowanie głosów:
wróbel – ćwir, ćwir... gołąb – gruchu, gruchu... itp
Praca z obrazkiem „Gil”. N-l pokazuje ilustrację gila, omawia jego wygląd, zwraca uwagę dzieci na charakterystyczne cechy. Wyjaśnia , że gile przylatują do Polski na zimę z krajów, gdzie jest jeszcze zimniej.
B . Szukanie ptaków z zagadki – rozwiązywanie zagadek
C. Robienie śladów na śniegu, szukanie śladów ptaków
• Zabawa orient.porz. „Ptaszki w karmniku”
Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Spłoszone wróbelki”
Ilustracje przedstawiające ptaki, które zostają na zimę, duża obręcz, małe obręcze, figury geometryczne, papier, farba plakatowa, ilustracja gila.
4.
Sarenka
A. . Wysłuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Sarenka” (w: H. Kruk Wybór literatury...). Zabawa naśladowcza „Wesołe wróbelki”
B. Zabawa dydaktyczna „Pokaż mi swój domek”.
N-l pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające domy różnych zwierząt: gawrę misia, dziuplę wiewiórki, kotlinkę zająca, karmnik ptaszka, dzieci nazwają zwierzęta i przyporządkowują im ich domki.
C • Zabawa z elem. skoku i podskoku „Spłoszone wróbelki” Zabawa ruchowo-naśladowcza „Co robi wróbelek?”
Zwierzęta leśne, domy zwierząt, paśnik
I. Propozycje zagospodarowania dowolnego czasu przez nauczyciela
Zabawa dydaktyczna „Dokarmiamy zwierzęta” (wg Z. Bogdanowicz).
Wspólna rozmowa o zwierzętach w zimie. N-l przypomina dzieciom o ich dokarmianiu. Prosi o przygotowanie pokarmu dla zwierząt, które mogą się za chwilę zjawić. Wybiera dzieci, które odegrają rolę głodnych i zmarzniętych zwierząt. Zakłada im opaski na głowę. Pozostałe dzieci zachęca do obejrzenia zawartości torebek, wysypania do miseczek oraz nazwania pokarmów i wskazania, dla jakiego zwierzęcia będzie odpowiedni. „Zwierzęta” kolejno pukają, wchodzą i wydając właściwe odgłosy lub naśladując sposób poruszania, proszą o jedzenie. Wskazane dzieci nazywają pokarm dla poszczególnych zwierząt i stawiają miseczki przed zwierzętami.
„Wesoły-smutny” – rozmowa przy obrazkach – dzieci wyszukują słów przeciwstawnych do podanych przez n-la, np. zły-dobry; wyszukują określonych obrazków o przeciwstawnych cechach i układają je w pary; opisują obrazki przedstawione na tablicy używając kilku słów tworząc zdania.
Szukanie ptaków z zagadki...
munieklatek