Plan dydaktyczno-wychowawczy na miesiąc: październik rok ……………
Młodsza grupa przedszkolna (3-4 latki) nauczycielki: ………………………..
I. Blok tematyczny: ŻYCIE LEŚNYCH ZWIERZĄT termin realizacji: ………………………
Hasła z podstawy programowej:
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec oraz różne formy plastyczne. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
OBSZARY EDUKACYJI (tematyka i ogólne cele zajęć )
Zdrowotno-ruchowej
Intelektualnej
Estetycznej
plastycznej
muzycznej
I. Ćwiczenia poranne ( 3 min.):
-wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności fizycznej dzieci
II. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej nt. „Zwierzątka i las” – wdrażanie dzieci do właściwej reakcji na sygnały i znaki umowne – doskonalenie umiejętności czworakowania - rozwijanie skoczno-ści i zwinności całego ciała oraz ogólnej sprawności fizycznej dzieci
III. Zabawy ruchowe:
· Chodzi jeż” – zabawa z elementem czworakowania
· „ Wiewióreczka” zabawa z elem.
1.Słuchanie i nauka fragmentu wiersza D. Gellner pt.: „Jeż” – zapoznanie dzieci z mieszkańcami lasu oraz ich zwyczajami, - ćwiczenie pamięci w toku powtarzania za nauczycielem krótkich wersów – rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat - wdrażanie do uważnego słuchania i pytania o niezrozumiałe fakty
2. Rozmowy w małych zespołach inspirowane gazetką ścienną pt.: „Las i jego mieszkańcy - stymulowanie umiejętności wypowiadania się w sposób zrozumiały - zachęcanie do dzielenia się doświadczeniami z innymi
1. Lepienie z masy solnej z wykorzystaniem patyczków nt „Jeżyk”
- zapoznanie dzieci z nowym tworzywem plastycznym: masą solną, - poznawanie jej właściwości – próby formowania kształtów kolistych – łączenie poszczególnych elementów w całość
(masy solnej z patyczkami) wg. instrukcji nauczyciela
-wdrażanie do dbałości o estetykę prac
1.Osłuchanie i nauka piosenki pt: „Kolcza-sty jeż” (sł. N. Kuczy-ńska, muz. Z . Ko-mpaniejec)
– poznanie słów i melodii piosenki –wyrabianie umiejętno-ści rytmicznego poruszania się przy melodii piosenki - wdrażanie do śpiewa-nia piosenek z dziecię-cego repertuaru
skoku i wspinania się
· „Wiatr i liście”- zabawa orientacyjno-porządkowa
IV. Spacer po najbliższej okolicy w celu obserwacji szybkich zmian zachodzących w przyrodzie – rozw-ijanie umiejętności poruszania się w parach - reagowania na polecenia nauczycielki – poznawanie niektórych gatunków drzew ich liści i owoców
V. Ćwiczenia oddechowe w zabawie pt.: „Poruszamy papierowe zwierzęta” – wydłużanie fazy wydechowej – rozwijanie umiejętności różnicowania natężenia siły wydechu
VI Profilaktyka
-Wdrażanie dzieci do nieoddalania się z określonych pomieszczeń i poza wyznaczony teren
- Stymulowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach życiowych
- Tworzenie warunków do korzystania ze sprzętów i zabawek zgodnie z ustalonymi zasadami . Utrwalenie zasad tzw. Kodeksu Grupy – stymu-lowanie prawidłowych zachowań społecznych dzieci
3. Oglądanie czasopism dziecięcych oraz albumów tematycznych związanych ze zwierzętami - wdrażanie dzieci do właściwego obchodzenia się z książką – utrwalanie i bogacenie wiadomości nt. zwierząt leśnych
4. „Zwierzęta gromadzą zapasy”- praca z rozsypanką obrazkową - poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy ( gromadzenie zapasów, zmiana ubarwienia) - rozwijanie pozytywnego stosunku do zwierząt
5. „Wiemy i znamy”- próby rozwiązywana zagadek słowno-obrazkowych
-ćwiczenie procesów myślowych w toku podejmowanych prób rozwiązywana zagadek
- rozwijanie umiejętności zwracania się bezpo-średnio do rozmówcy
6. „Segregujemy jesienne skarby”- zabawa dydaktyczna – rozwijanie operacji myślowych w toku klasyfikowania, - klasyfikowanie elementów ze względu na rodzaj i wielkość – wdrażanie do stosowania określeń : „duży-mały”
2. „Zwierzaki”- montowanie kształtów zwierząt z kasztanów, z tworzywa przyrodni-czego oraz plasteliny
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej – rozwijanie umiejętności montowania poszczególnych eleme-ntów w całość –stymu-lowanie do nazywania własnych wytworów i nadawania im imion
2. Improwizacje muzyczno-ruchowe, do piosenek o tematyce jesiennej ( płyty CD) – zachęca-nie dzieci swobodnej interpretacji utworów, - rozwijanie inwencji twórczej - ćwiczenie plastyczności ruchów oraz poczucia rytmu i tempa - wdrażanie dzieci do współdzia-łania z innymi w sytuacjach zadanio-wych
EWALUACJA, uwagi o realizacji planu :
II. Blok tematyczny: POZNAJEMY AKWARIUM termin realizacji: ……………………………..
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i różne formy plastyczne. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.
zdrowotno-ruchowej
-stymulowanie rozwoju zmysłu orientacji przestrzennej oraz wdrażanie do przyjmowania właściwej postawy.
II. Zestaw zabaw ruchowych o charakterze gimnastycznym- BLOG I (modyfikacja)
· „Rybki w stawie” – zabawa z elementem biegu
· „Mokre nogi” – zabawa z elementem równowagi
· „ Rekin i ławica” zabawa z elementem biegu
IV. Zabawy na świeżym powietrzu:
· Ptaki w gniazdach
· Stare drzewa
· Berek w parach
– doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej dzieci - wdrażanie do przestrzegania umów i zasad dotyczących bezpiecznej zabawy na dworze
IV. Ćwiczenia oddechowe, w zabawie pt. „Łuski” -próby zdmuchiwania papierowych łusek z chropowatej powierzchni, - stymulowanie dzieci do regulo-wania oddechu
V. Ćwiczenia narządów mowy inspirowane wierszem H. Łocho-ckiej pt.: „Liście lecą”- uelasty-cznianie mięśni narządów mowy na zgłoskach: „ ści-ść”, „ śni-śń”
– usprawnianie pracy warg
- rozwijanie wrażliwości słuchowej
- kształtowanie umiejętności mówienia płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji
VII. Profilaktyka zdrowotna-samoobsługa
- wdrażanie do samodzielnego wkładania i zdejmowania odzieży oraz do dbania o estetyczny wygląd zewnętrzny
1. Rozmowa połączona z obserwacją naturalnego okazu „akwarium”
- poznanie lokalizacji, wyglądu, funkcji akwarium – próby słownego opisywania wyglądu ryb, ich sposobu poruszania się i odżywiania
2. Twórcze wypowiedzi dzieci połączone z działaniem pt. „Karmimy rybki”
- bogacenie dziecięcych doświadczeń i wiedzy – wdrażanie do poprawnego karmienia rybek - wdrażanie do codziennej opieki nad rybkami.
3. Zabawa gramatyczna „Nasze akwarium”- stymulowanie dzieci do wypowiedz i do stosowania poprawnych form fleksyjnych
4. Zabawa dydaktyczna z elementem odimiennej metody nauki czytania dr I. Majchrzak „ Moje imię...
munieklatek