plan 3_4latki październik wg nowej podstawy.doc

(119 KB) Pobierz
(Microsoft Word - !Plan dyd. -wych. wrzesie61 , 3-latki.doc)

Plan dydaktyczno-wychowawczy na miesiąc: październik rok ……………

Młodsza grupa przedszkolna (3-4 latki)                                nauczycielki: ………………………..

I. Blok tematyczny: ŻYCIE LEŚNYCH ZWIERZĄT                                        termin realizacji: ………………………

 

Hasła z podstawy programowej:

Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec oraz różne formy plastyczne. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

OBSZARY EDUKACYJI (tematyka i ogólne cele zajęć )

 

Zdrowotno-ruchowej

 

Intelektualnej

Estetycznej

plastycznej

muzycznej

 

 

I. Ćwiczenia poranne ( 3 min.):

-wspomaganie prawidłowego rozwoju - rozwijanie sprawności  fizycznej dzieci

 

II. Zestaw zabaw ruchowych w formie opowieści ruchowej nt. „Zwierzątka i las” – wdrażanie dzieci do właściwej reakcji na sygnały i znaki umowne – doskonalenie umiejętności czworakowania - rozwijanie skoczno-ści i zwinności całego ciała oraz  ogólnej sprawności fizycznej dzieci

 

III. Zabawy ruchowe:

·         Chodzi j – zabawa z elementem czworakowania

·         „ Wiewióreczka” zabawa z elem.

 

1.Słuchanie i nauka fragmentu wiersza D. Gellner pt.: „Jeż” – zapoznanie dzieci z mieszkańcami lasu oraz ich zwyczajami, - ćwiczenie pamięci w toku powtarzania za nauczycielem krótkich wersów – rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat - wdrażanie do uważnego słuchania i pytania o niezrozumiałe fakty

 

2. Rozmowy w małych zespołach inspirowane gazetką ścienną pt.: „Las i jego mieszkańcy - stymulowanie umiejętności wypowiadania się w sposób  zrozumiały - zachęcanie do dzielenia się doświadczeniami z innymi

 

1. Lepienie z masy solnej z wykorzystaniem patyczków nt „Jeżyk”

- zapoznanie dzieci z nowym tworzywem plastycznym: masą solną, - poznawanie jej właściwości – próby formowania kształtów kolistych – łączenie poszczególnych elementów w całość

(masy solnej z patyczkami) wg. instrukcji nauczyciela

-wdrażanie do dbałości o estetykę prac

 

 

1.Osłuchanie i nauka piosenki pt: „Kolcza-sty jeż” (sł. N. Kuczy-ńska, muz. Z . Ko-mpaniejec)

– poznanie słów i melodii piosenki –wyrabianie umiejętno-ści rytmicznego poruszania się przy melodii piosenki - wdrażanie do śpiewa-nia piosenek z dziecię-cego repertuaru

 

skoku i wspinania się

·         „Wiatr i liście”- zabawa orientacyjno-porządkowa

 

IV. Spacer po najbliższej okolicy w celu obserwacji szybkich zmian zachodzących w przyrodzie rozw-ijanie umiejętności poruszania się w parach  - reagowania na polecenia nauczycielki – poznawanie niektórych gatunków drzew ich liści i owoców

 

V. Ćwiczenia oddechowe w zabawie pt.:  „Poruszamy papierowe zwierzęta” – wydłużanie fazy wydechowej – rozwijanie umiejętności różnicowania natężenia siły wydechu

 

VI Profilaktyka

-Wdrażanie dzieci do nieoddalania się z określonych pomieszczeń i poza wyznaczony teren

- Stymulowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach życiowych

- Tworzenie warunków do korzystania ze sprzętów i zabawek zgodnie z ustalonymi zasadami . Utrwalenie zasad tzw. Kodeksu Grupy stymu-lowanie prawidłowych zachowań społecznych dzieci

 

3. Oglądanie czasopism dziecięcych oraz albumów tematycznych związanych ze zwierzętami - wdrażanie dzieci do właściwego obchodzenia się z książką – utrwalanie i bogacenie wiadomości nt. zwierząt leśnych

 

4. „Zwierzęta gromadzą zapasy”- praca z rozsypanką obrazkową - poznawanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy ( gromadzenie zapasów, zmiana ubarwienia) - rozwijanie pozytywnego stosunku do zwierząt

 

5. „Wiemy i znamy”- próby rozwiązywana zagadek słowno-obrazkowych

-ćwiczenie procesów myślowych w toku podejmowanych prób rozwiązywana zagadek

- rozwijanie umiejętności zwracania się bezpo-średnio do rozmówcy

6. „Segregujemy jesienne skarby”- zabawa dydaktyczna – rozwijanie operacji myślowych w toku klasyfikowania, - klasyfikowanie elementów ze względu na rodzaj i wielkość – wdrażanie do stosowania określeń : „duży-mały”

2. „Zwierzaki”- montowanie kształtów zwierząt z kasztanów, z tworzywa przyrodni-czego oraz plasteliny

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej – rozwijanie umiejętności montowania poszczególnych eleme-ntów w całość –stymu-lowanie do nazywania własnych wytworów i nadawania im imion

 

2. Improwizacje muzyczno-ruchowe, do piosenek o tematyce jesiennej ( płyty CD) – zachęca-nie dzieci swobodnej interpretacji utworów, - rozwijanie inwencji twórczej - ćwiczenie plastyczności ruchów oraz poczucia rytmu i tempa  - wdrażanie dzieci do współdzia-łania z innymi w sytuacjach zadanio-wych 

 

 

 

EWALUACJA, uwagi o realizacji planu :

 

 

 

 

 

II. Blok tematyczny: POZNAJEMY AKWARIUM                                  termin realizacji: ……………………………..

 

Hasła z podstawy programowej:

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych Wspomaganie rozwoju mowy dzieci. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia. Kształtowanie sprawności fizycznej dzieci. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i  różne formy plastyczne. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

 

OBSZARY EDUKACYJI (tematyka i ogólne cele zajęć )

zdrowotno-ruchowej

Intelektualnej

Estetycznej

 

plastycznej

muzycznej

I. Ćwiczenia poranne ( 3 min.):

-stymulowanie rozwoju zmysłu orientacji przestrzennej oraz wdrażanie do przyjmowania właściwej postawy.

 

II. Zestaw zabaw ruchowych o charakterze gimnastycznym- BLOG I (modyfikacja) 

 

III. Zabawy ruchowe:

·         „Rybki w stawie” zabawa z elementem  biegu

·         „Mokre nogi” zabawa z elementem równowagi

·         „ Rekin i ławica” zabawa z elementem biegu

 

IV. Zabawy na świeżym powietrzu:

·         Ptaki w gniazdach

·         Stare drzewa

·         Berek w parach

– doskonalenie ogólnej sprawności ruchowej dzieci  - wdrażanie do przestrzegania umów i zasad dotyczących bezpiecznej zabawy na dworze

 

IV. Ćwiczenia oddechowe, w zabawie pt. „Łuski” -próby zdmuchiwania papierowych łusek z chropowatej powierzchni, - stymulowanie dzieci do regulo-wania oddechu

 

V. Ćwiczenia narządów mowy inspirowane wierszem H. Łocho-ckiej pt.: „Liście lecą”- uelasty-cznianie mięśni narządów mowy na zgłoskach: „ ści-ść”, „ śni-śń”

– usprawnianie pracy warg

- rozwijanie wrażliwości słuchowej

- kształtowanie umiejętności mówienia płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji

 

VII. Profilaktyka zdrowotna-samoobsługa

- wdrażanie do samodzielnego wkładania i zdejmowania odzieży oraz do  dbania o estetyczny wygląd zewnętrzny

 

1. Rozmowa połączona z obserwacją naturalnego okazu  „akwarium

- poznanie lokalizacji, wyglądu, funkcji akwarium – próby słownego opisywania wyglądu ryb, ich sposobu poruszania się i odżywiania

 

2. Twórcze wypowiedzi dzieci połączone z działaniem pt. „Karmimy rybki”

- bogacenie dziecięcych doświadczeń i wiedzy – wdrażanie do poprawnego karmienia rybek - wdrażanie do codziennej opieki nad rybkami.

 

3. Zabawa gramatyczna „Nasze akwarium”- stymulowanie dzieci do wypowiedz i do stosowania poprawnych form fleksyjnych

 

4. Zabawa dydaktyczna z elementem odimiennej metody nauki czytania dr I. Majchrzak „ Moje imię...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin