styczen 2011(1).doc

(173 KB) Pobierz

 

                                                                                         Rok szkolny 2010/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wynikowy plan

pracy wychowawczo-dydaktycznej

na miesiąc styczeń 2011

dla dzieci 3- letnich

 

 

napisany w oparciu o:

Podstawę Programowa Wychowania Przedszkolnego

Program wychowania i edukacji przedszkolnej

„Wesołe przedszkole i przyjaciele”

oraz

Program pracy wychowawczo – dydaktycznej

Przedszkola Nr 3 na rok 2010/2011

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             

 

 

 

 

                                                                                                  Opracowała:

 

 

TREŚCI PROGRAMOWE

 

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

1) obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
2) przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
 

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku.

1) umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby;
2) właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie;
3) samodzielnie korzysta z toalety;
4) samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież;
5) utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

 

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.

4) w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
 

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
2) grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
 

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.;
1) dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;

4) uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w sali gimnastycznej.
 

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
5) próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.

 

8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec.

1) śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;

4) w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

 

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń.
1) rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku; podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające z pogody, np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki w mroźną pogodę;
 

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
4) rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
 

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania.

2) potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach;

 


 

SFERA ROZWOJU EMOCJONALNEGO

      Poznanie samego siebie. Nabywanie poczucia kontroli i panowania nad swoim ciałem, zachowaniem i otaczającą rzeczywistością.

      Budzenie wiary we własne siły i możliwości. Poszerzanie granic swoich zdolności i możliwości (skuteczności) w działaniu.

      Opanowanie akceptowanych społecznie form rozładowania napięcia, rozwiązywania konfliktów.

      Nabywanie swobody w komunikowaniu się oraz wyrażaniu emocji i przeżyć poprzez różne formy ekspresji plastycznej, muzycznej, ruchowej.

 

SFERA ROZWOJU SPOŁECZNEGO

      Zacieśnianie więzi z rodziną i środowiskiem oraz kształtowanie pewności i poczucia bezpieczeństwa dziecka jako ważnego członka grupy społecznej (rodziny, grupy przedszkolnej). Dostrzeganie i akceptowanie własnego miejsca w rodzinie.

      Rozwijanie umiejętności współżycia w grupie, postępowania zgodnego z regułami i szanowania praw własnych i innych ludzi.

SFERA ROZWOJU POZNAWCZEGO

Edukacja językowa

      Rozwijanie i doskonalenie aparatu mowy.

      Rozwijanie mowy i myślenia poprzez stosowanie różnych form aktywności oraz stwarzanie sytuacji sprzyjających rozwojowi mowy.

Edukacja matematyczna

      Kształtowanie umiejętności logicznego myślenia, zdobywanie orientacji w zakresie podstawowych pojęć matematycznych.

      Kształtowanie umiejętności porządkowania oraz klasyfikowania przedmiotów i zjawisk w celu łatwiejszego zrozumienia rzeczywistości.

Edukacja przyrodniczo-zdrowotna

      Uwrażliwienie na świat przyrody. Dostrzeganie piękna przyrody o każdej porze roku.

      Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w poszczególnych porach roku: pogoda, zjawiska atmosferyczne, zjawiska przyrodnicze.

      Zapoznanie z bogactwem świata roślin i zwierząt. Rozpoznawanie i nazywanie roślin i zwierząt występujących w otoczeniu dziecka.

Edukacja plastyczna i techniczna

      Umożliwienie i organizowanie kontaktów ze sztuką.

      Rozwijanie wrażliwości estetycznej, śmiałości, ekspresji plastycznej, chęci tworzenia.

Edukacja muzyczna

      Kształtowanie poczucia rytmu, słuchu muzycznego, koordynacji i płynności ruchów.

SFERA ROZWOJU RUCHOWEGO

 

      Rozumienie roli aktywności fizycznej i ruchu na świeżym powietrzu dla prawidłowego rozwoju. Hartowanie organizmu.

      Kształtowanie właściwej postawy i płynności ruchów.

 

 

 

Tematyka kompleksowa: „ Zwierzęta zimą

 

Sposób realizacji tematyki kompleksowej

 

Propozycje zajęć i zabaw wynikające z realizacji podstawy programowej

I.                    Zajęcia dydaktyczne

 

lp

 

 

Temat dnia

 

Aktywność i działalność dziecka

 

Pomoce

1.

„Dokarmiamy zwierzęta”

A. „Wróbel na zimowym balu” - Słuchanie piosenki - piosenki rytmiczne uderzanie kredką w kartkę (tak, aby pozostały na niej kropki – ziarenka w karmniku).

Zabawa matematyczna – doskonalenie liczenia w zakresie 4 Zabawa ortofoniczna - naśladowanie  głosów ptaków i zwierząt:

B. Zabawa dydaktyczna „Dokarmiamy zwierzęta” (wg Z. Bogdanowicz).

C. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Zające” (wg K. Wlaźnik).

Zabawa orient-porząd. „Zbiorka wg kolorow”

Zabawa z czworakowaniem „Kulawy lisek”

pios Wróbel na zimowym balu , kartki, kredki, szarfy, kreda, kółka od sersa, obręcz, w torebkach foliowych ziarna zboża, orzechy, surowa marchew, siano, zwierzęta leśne i ptaki, sylwety zwierząt: 1 lis, 2 zajączki, 3 sarenki, 4 ptaszki, kartoniki oznaczone kropkami od 1 do 4.

2.

„Domek dla ptaszków”

A. „Wróbel i sikorka” – słuchanie wierszaJ.Suchorzewskiej „Domek dla ptaków” – dzieci poznają sikorkę i wróbla, określają podobieństwa i różnice w ich wyglądzie;

„Karmnik” – rozwijanie sprawności manualnej, wyobraźni przestrzennej

B. Wierszyk-zagadka „Niedźwiedź”. 

Ćwiczenie narządów artykulacyjnych „Sen niedźwiadka”

(wg I. Rutkowskiej- Błachowiak

C. Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Wróbelki”

Zabawa w kole ze śpiewem „Stary niedźwiedź mocno śpi”.

Klej, kolorowy papier, kredki, bębenki,

3.

„Jaki to ptak?”

A. Zabawa ortofoniczna - naśladowanie  głosów:

wróbel – ćwir, ćwir...     gołąb – gruchu, gruchu...      itp      

Praca z obrazkiem „Gil”. N-l pokazuje ilustrację gila, omawia jego wygląd, zwraca uwagę dzieci na charakterystyczne cechy. Wyjaśnia , że gile przylatują do Polski na zimę z krajów, gdzie jest jeszcze zimniej.

B . Szukanie ptaków z zagadki – rozwiązywanie zagadek

C. Robienie śladów na śniegu, szukanie śladów ptaków

• Zabawa orient.porz. „Ptaszki w karmniku”

Zabawa ruchowa z elementem podskoku „Spłoszone wróbelki”

Ilustracje przedstawiające ptaki, które zostają na zimę, duża obręcz, małe obręcze, figury geometryczne, papier, farba plakatowa, ilustracja gila.

4.

Sarenka

A. . Wysłuchanie wiersza H. Zdzitowieckiej „Sarenka” (w: H. Kruk Wybór literatury...). Zabawa naśladowcza „Wesołe wróbelki” 

B. Zabawa dydaktyczna „Pokaż mi swój domek”.

N-l pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające domy różnych zwierząt: gawrę misia, dziuplę wiewiórki, kotlinkę zająca, karmnik ptaszka, dzieci nazwają zwierzęta i przyporządkowują im ich domki.

C • Zabawa z elem. skoku i podskoku „Spłoszone wróbelki” Zabawa ruchowo-naśladowcza „Co robi wróbelek?”

Zwierzęta leśne, domy zwierząt,  paśnik

 

I.                    Propozycje zagospodarowania dowolnego czasu przez nauczyciela

 

Zabawa dydaktyczna „Dokarmiamy zwierzęta” (wg Z. Bogdanowicz).

Wspólna rozmowa o zwierzętach w zimie. N-l przypomina dzieciom o ich dokarmianiu. Prosi o przygotowanie pokarmu dla zwierząt, które mogą się za chwilę zjawić. Wybiera dzieci, które odegrają rolę głodnych i zmarzniętych zwierząt. Zakłada im opaski na głowę. Pozostałe dzieci zachęca do obejrzenia zawartości torebek, wysypania do miseczek oraz nazwania pokarmów i wskazania, dla jakiego zwierzęcia będzie odpowiedni. „Zwierzęta” kolejno pukają, wchodzą i wydając właściwe odgłosy lub naśladując sposób poruszania, proszą o jedzenie. Wskazane dzieci nazywają pokarm dla poszczególnych zwierząt i stawiają miseczki przed zwierzętami.

„Wesoły-smutny” – rozmowa przy obrazkach – dzieci wyszukują słów przeciwstawnych do podanych przez n-la, np. zły-dobry; wyszukują określonych obrazków o przeciwstawnych cechach i układają je w pary; opisują obrazki przedstawione na tablicy używając kilku słów tworząc zdania.

Szukanie ptaków z zagadki – dz. odgaduja nazwy ptaków, o których mowa w zagadce:

Kilka nastroszonych piórek. Co też ćwierka ten czupurek?

Nawet chłód i głód przetrzymam, Tu zostaję, choć jest zima, ćwir, ćwir. (wróbel)

Ptaszku z zimnej krainy Jedz korale jarzębiny krasne jak twoja kamizelka. Zimą nas rozweselaj.

Ile przeleciałeś mil? Wiemy, że ty jesteś…(gil)

Po gałęziach kozły fika, Chętnie zjada słoninkę z patyka. (sikorka)

Opisuje wygląd ptaków. Zwraca uwagę dzieci na charakterystyczne cechy wyglądu.

Zabawa uwrażliwiająca zmysł dotyku „Ziarenka”.

N-l wręcza dzieciom różne rodzaje ziaren (fasola, żyto, kasza manna) w foliowych koszulkach. Chętnym dzieciom zasłania oczy i proponuje, by dotykały ziaren i określiły, jakie są (twarde, miękkie, małe, duże). Następnie rozkłada na podłodze folię malarską, wysypuje na niej ścieżkę ziarnami i proponuje dzieciom, by bosymi stopami spacerowały po ścieżce. Pyta przedszkolaków o odczucia (dzieci z nadwrażliwością dotykową nie zmuszamy do udziału w zabawie). Następnie dzieci otrzymują pojemniczki z wymieszanymi różnymi ziarnami i segregują ziarenka według wielkości

Co robią zimą dni tygodnia? - T. Fiutowska

Gdy tylko słonko na niebie lśni

bawią się zimą tygodnia dni.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin