Scenariusz nr 1.doc

(1052 KB) Pobierz
Scenariusz nr 1

Scenariusz nr 1

 

środki dydaktyczne: CD1, piosenka Poznajmy się – PIOSENKI, AKOMPANIAMENTY, wstążki z krepiny, kolorowe balony, chusta animacyjna lub duża płachta materiału, znaczki rozpoznawcze.

                                          Proponowane działania:

1. Poznanie kolegów i koleżanek z grupy.

Zabawa na powitanie „Poznajmy się” – nauczyciel wita dzieci stojące w grupie, podając każdemu rękę. Dotka ramion, głaszcze po głowie i patrząc dziecku w oczy, mówi: Witam Cię. Proponuje, by chętne dzieci podały sobie ręce i powitały się w ten sam sposób. Zabawę przeprowadzamy codziennie przez pierwszy miesiąc. W pierwszym dniu wręczamy każdemu dziecku jego znaczek rozpoznawczy.

2. Zabawa dydaktyczna „Rozpoznaj swój znaczek”.

Nauczyciel ma przygotowane takie same znaczki, jakie mają dzieci. Pokazuje kolejno znaczki i pyta: Kto ma taki sam znaczek? Prosi dzieci, by nazwały, co jest na ich znaczkach.

3. Słuchanie piosenki Poznajmy się  w wykonaniu nauczyciela lub z płyty.

                        1. Z moja mamą idę tam, gdzie kolegów poznać mam

                            Co tu robić, co tu robić, może uciec albo nie.

Ref. Poznajmy się, poznajmy się, i ty i ja i on.  Poznajmy się, poznajmy się, tu wszyscy bliscy są.

                        2. Już kolegów wielu mam, lubię ich i dobrze znam

                             W mym przedszkolu jest wesoło, bo nie jestem tutaj sam.

Ref. Poznajmy się…

4. Zabawa integracyjna „Witaj, kolego” przy piosence Poznajmy się, CD1.

Nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy: wręcza każdemu dziecku po jednej krótkiej wstążce z krepiny i ustawia w dowolnych miejscach sali. Dzieci mogą wykonać wiatraczki w celu znalezienia sobie  miejsca. Następnie proponuje swobodny marsz w rozsypce przy akompaniamencie do piosenki. Zatrzymanie nagrania jest sygnałem do przywitania się – powitanie wstążką w dowolny sposób. Zabawę powtarzamy kilka razy, przekładając wstążkę z ręki do ręki.

5. Ćwiczenie oddechowe „Wesołe baloniki” przy komp.. do piosenki Poznajmy się, CD1.

Dzieci siedzą dookoła chusty animacyjnej lub dużej płachty materiału. Na środku kładziemy kilka nadmuchanych balonów. W trakcie piosenki dzieci dmuchają w balony z różną siłą tak, aby przemieszczały się na materiale i nie spadły na podłogę.

6. Pożegnanie każdego dziecka krótkim wierszykiem.

Do widzenia, do zobaczenia. (machanie ręką)

Wszyscy cię żegnamy. (ukłon)

Do widzenia, do widzenia. (machanie ręką)

Dobry humor mamy. (rysowanie palcami wskazującymi uśmiechu na twarzy)

Do widzenia, do widzenia, (machanie ręką)

Żegnają cię koledzy. (wskazanie na dzieci)

Teraz biegnij do mamy. (wskazanie na mamę)

Jutro na ciebie znów tu czekamy. (rozłożenie rąk)

 

 

Scenariusz nr 2

 

Środki dydaktyczne: CD1, piosenka Poznajmy się – PIOSENKI, wstążki z krepiny, kredki, maskotka misia, gumka frotka lub papier samoprzylepny, karta pracy nr 1.

Proponowane działania:

1. Zabawa na powitanie „Poznajmy się”.

2. Wysłuchanie i omówienie piosenki Poznajmy się, CD1.

Nauczyciel zachęca dzieci do zanucenia melodii refrenu na dowolnej sylabie (np. la) w siadzie skrzyżnym i podczas swobodnego marszu. Po każdej zwrotce zatrzymuje nagranie i prosi o powtórzenie gestu powitania z zabawy „Witaj, kolego” (scenariusz nr 1, s. 10).

3. Wysłuchanie i omówienie wiersza A. Rumińskiej „Mamy trzy latka”

Mamy trzy latka

Ja mam trzy latka, Ty masz trzy latka.

Och, jak szybciutko płynie ten czas.

Co już umiemy, zaraz powiemy,

Może podziwiać to każdy z was.

– Ja umiem sama ładnie jeoeć.

– A ja zabawki sprzątam też.

– Ja się ubieram sam, bez mamy.

– A wszyscy się ładnie kłaniamy! (kłaniają się)

Każdy, kto miał trzy latka, wie,

Że i trzylatek zuchem być chce!

4. Rozmowa o ulubionych zabawkach.

Dzieci siedzą w kole. N-l mówi, że każde dziecko jest inne. Prosi, by dzieci uważnie przyjrzały się sobie i kolegom: zwróciły uwagę na ubranie, kolor włosów, minę. Następnie proponuje rozmowę o ulubionych zabawach. Podaje dziecku siedzącemu po prawej stronie maskotkę misia i proponuje, by przedstawiło się i powiedziało wszystkim, co lubi. Po prezentacji dziecko przekazuje misia kolejnej osobie, która również się przedstawia.

5. Wykonanie karty pracy nr 1.

Dzieci siedzą przy stolikach. N-l omawia części garderoby przedstawione na rysunku. Prosi o pokolorowanie spodni i naklejenie misia na bluzce.

6. Zabawa przy piosence Poznajmy się.

Dzieci stoją na środku sali w parach, podają sobie ręce. Włączamy piosenkę. W trakcie zwrotki dzieci obracają się w małych kółeczkach, a podczas refrenu zatrzymują się i podają sobie prawe ręce (gest powitania). Wskazane jest, aby każde dziecko miało na nadgarstku prawej ręki gumkę frotkę lub naklejony na rękawie kawałek papieru samoprzylepnego.

7. Zabawa na pożegnanie.

 

 

Scenariusz nr 3

 

Środki dydaktyczne: CD1 Poznajmy się – PIOSENKI, gumki frotki lub papier samoprzylepny, szablony piłek, kredki, piłka, karta pracy nr 2.

Proponowane działania:

1. Zabawa na powitanie „Poznajmy się”.

2. Zabawa matematyczna „Gdzie jest piłka”.

N-l chowa w sali szablony piłek. Zachęca dzieci do odszukania i określenia, gdzie leżała piłka, np.: na stole, za szafką itp. Chętne dzieci mogą pokolorować swoje piłki.

3. Zabawa z podskokiem „Piłka”.

Naśladowanie odbijania piłki od podłogi. Na wyraźny sygnał – uderzenie w bębenek piłki spadają na podłogę i turlają się w różnych kierunkach.

4. Nauka refrenu piosenki Poznajmy się na zasadzie echa, CD1.

Naukę przeplatamy zabawą. Przypomnienie zabawy integracyjnej do pios. (scenariusz nr1)

5. Wykonanie karty pracy nr 2.

N-l rozdaje dzieciom karty i prosi, by dzieci pokolorowały piłkę, policzyły, ile zabawek jest na obrazku i nakleiły małą piłkę obok lalki.

6. Zabawa z piłką z wykorzystaniem imion.

Dzieci siedzą w kole na podłodze. N-l toczy piłkę do wybranego dziecka, które mówi swoje imię i podaje piłkę następnemu dziecku w kole itd. Zabawę kończymy po wypowiedzeniu przez wszystkie przedszkolaki swoich imion.

7. Zabawa na pożegnanie (jak w scenariuszu nr 1).

 

 

Scenariusz nr 4

 

Środki dydaktyczne: CD1, piosenka Poznajmy się – aranz, zabawki do puszczania baniek, plastelina, tacki z drobną kaszą, zabawki w sali, baloniki.

Proponowane działania:

1. Zabawa na powitanie „Poznajmy się” (jak w scenariuszu nr 1).

2. Opowieść ruchowa „Spacer po sali” .

N-l włącza muzykę (CD1 – wersja instrumentalna piosenki Poznajmy się), podchodzi do każdego dziecka i mówi jego imię. Po przypomnieniu imion zaprasza dzieci do zabawy w kącikach zainteresowań.

3. Zabawa plastyczna przy stolikach: lepienie wałeczków i kuleczek z plasteliny.

N-l zapoznaje dzieci z nowym materiałem plastycznym. Zwraca uwagę na kolor, zapach i właściwości. Demonstruje sposób wykonania ulepianki. Omawia każdą pracę, a na zakończenie zajęć organizuje wystawę prac.

4. Ćwiczenia oddechowe.

N-l dmucha każdemu dziecku we włosy od tyłu lub z boku. Pyta, czy czuło powiew powietrza. Następnie puszcza bańki mydlane i prosi o przyjrzenie się im. Mówi o ich właściwościach: przejrzyste, lekkie, błyszczące, kolorowe, pękają, opadają itp. Prosi dzieci o pokazanie ciałem lekkości baniek, a potem o chwytanie baniek puszczonych wysoko do góry. Pęknięcie bańki można zasygnalizować klaśnięciem w dłonie. Na zakończenie zajęć proponujmy dzieciom puszczanie baniek.

5. Zabawa z kaszką.

N-l pokazuje dzieciom tackę z drobną kaszą. Zachęca do dotykania i określenia, jaka jest w dotyku. Zaprasza dzieci do zabawy z kaszą: można na niej rysować paluszkiem, np. kółeczka, słoneczka.

6. Zabawa ruchowa „Tor przeszkód”.

N-l proponuje dzieciom zabawę z przeszkodami: po przejściu całego toru czeka niespodzianka (np. baloniki). Na koniec dzieci bawią się kolorowymi balonikami przy muzyce dziecięcej.

7. Zabawa na pożegnanie.

 

Scenariusz nr 5

 

Środki dydaktyczne: CD1, piosenka Poznajmy się – PIOS, kolorowe piórka, chusta animacyjna.

Proponowane działania:

1. Zabawa na powitanie „Poznajmy się”.

2. Zabawa integracyjna „Przywitanie na chuście”.

Dzieci wspólnie z n-lem mówią: jeden, dwa, trzy i wyskakują do góry, krzycząc hurra! Zabawę powtarzamy.

3. Zabawa „Kto lubi?”.

Kto lubi np. słodycze wchodzi na chwilę pod chustę. Pozostałe dzieci mocno napinają chustę i rytmicznie nią poruszają. Można przeprowadzić też uproszczoną wersję zabawy pt. „Wejdź pod chustę”, w której nauczyciel zaprasza imiennie pod chustę kolejne dzieci.

4. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolory”, CD1.

N-l włącza piosenkę Poznajmy się. Prosi dzieci, by swobodnie poruszały się po chuście. Po chwili wyłącza nagranie, mówi nazwę koloru i prosi, by odszukały wskazany kolor na chuście i usiadły na nim.

5. Zabawa rytmiczna „Nogi i ręce” – ćwiczenie angażujące najpierw jedną, potem dwie dłonie, a następnie nogi. N-l demonstruje wybrane ruchy i rytm (klaskanie, klepanie dłonią po udach, bardzo szybkie tupanie, skakanie obunóż) i prosi dzieci o naśladowanie.

6. Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie na kolorowe piórka wyrzucane do góry.

Dzieci wybierają sobie piórko i bawią się nim: można je dotykać, powiedzieć, jakie jest w dotyku, jakiego jest koloru, głaskać nim dłonie, policzki, nosek swój i kolegi.

7. Zabawa na pożegnanie.

 

 

 

Temat kompleksowy: Nasze przedszkole

Cele ogólne:

zapoznanie dzieci z przeznaczeniem sali, jej wyposażeniem i sposobem użytkowania

wdrażanie do zgodnego współżycia i współdziałania w grupie

wytwarzanie atmosfery poczucia wspólnoty

budowanie poczucia bezpieczeństwa w nowych sytuacjach; rozwijanie zachowań prospołecznych

poznanie otaczającego świata za pomocą zmysłów podczas różnorodnych zabaw

używanie form grzecznościowych w kontaktach z rówieśnikami i osobami dorosłymi

szanowanie zabawek i sprzętów znajdujących się w sali

ćwiczenia w orientacji w schemacie własnego ciała

doskonalenie umiejętności w zakresie niektórych czynności samoobsługowych

rozwijanie kreatywności i wyobraźni          rozwijanie precyzyjnych zdolności ruchowych

rozwijanie percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej

uwrażliwienie na dźwięki otoczenia             rozwijanie aparatu głosowego

rozwijanie umiejętności śpiewania piosenek       kształtowanie umiejętności liczenia obiektów.

 

 

Scenariusz nr 1

 

Środki dydaktyczne: CD1, piosenka Poznajmy się – PIOS, materiał, znaczki rozpoznawcze, zabawki w sali, chusta, obrazki z zabawkami, czerwone i żółte kredki, kartony, miska z wodą, żaglówki, koszulki plastikowe, kolorowe kartki, mazaki.

Proponowane działania:

1. Zabawa na powitanie „Poznajmy się”.

2. Nazywanie znaczków rozpoznawczych. N- siada z dziećmi na dywanie (ma przygotowane różne zabawki, znaczki rozpoznawcze) i mówi wiersz A. Rumińskiej.

Chcę być przedszkolakiem

– Mam trzy latka i chcę chodzić do przedszkola.

Nie chcę siedzieć w domu sama.

– Dobrze, Zosiu – powiedziała mama.

I poszłyśmy – jestem już przedszkolakiem.

Mam swój znaczek i szafkę z wieszakiem.

W przedszkolu mam wielu kolegów, ulubione panie i dużo zabawek.

W przedszkolu jest mi wesoło, jest konik, zjeżdżalnia i kilka huśtawek.

Och, jak tutaj jest dobrze i miło. Co byśmy zrobili, gdyby takiego przedszkola nie było?

 

W czasie recytacji n-l pokazuje zabawki, o których jest mowa w wierszu. Prosi dzieci o wskazywanie i nazywanie swoich znaczków rozpoznawczych.

3. Zabawa integracyjna „Statek pełen przedszkolaków”, CD1 piosenka Poznajmy się.

Dzieci w siadzie klęcznym naokoło materiału trzymają oburącz jego brzegi. W czasie śpiewania refrenu lekko kołyszą materiałem. N-l zaprasza na „statek” przedszkolaki, które najbardziej starają się podczas śpiewania. Piosenkę powtarzamy tak długo, aż wszystkie dzieci znajdą się na „statku”. Na zakończenie zabawy dzieci naśladują „rejs statkiem” w wyznaczonym kierunku (przesuwają się z materiałem po podłodze, odpychając się rękami).

4. Zabawa dydaktyczna „Co to jest?”.

Nauczyciel chowa pod chustą dowolne zabawki. Chętne dzieci prosi, by je dotykały i odgadły, jakie to zabawki – powiedziały jej nazwę. Następnie dzieci odszukują tę zabawkę na obrazku i naśladują odgłosy, które ona wydaje.

5. Rytmiczne rysowanie fal, CD1 nagranie Słońce.

Dzieci zajmują dogodną pozycję (przy stolikach, na podłodze – siedzą, leżą), n-l zachęca je, by rytmicznie rysowały fale, używając kredek w dwóch kolorach: żółtym i czerwonym. Z pokolorowanych kartek nauczyciel składa żaglówki, a następnie napełnia miskę wodą. Prosi przedszkolaki, by wkładały na wodę swoje łódeczki i dmuchały na nie z różną siłą tak, by statki kołysały się na wodzie.

6. Rysowanie kół różnej wielkości i w dowolnych miejscach.

N-l wręcza dzieciom plastikowe koszulki z kartką w środku oraz grube mazaki. Dzieci rysują na koszulkach koła różnej wielkości i w różnych miejscach. Zmieniając kolory papieru wewnątrz koszulki, otrzymują za każdym razem piłki w innych kolorach. Dzieci nazywają kolory, a chętne mogą policzyć narysowane piłki.

7. Zabawa na pożegnanie.

 

 

Scenariusz nr 2

 

Środki dydaktyczne: Zabawki i urządzenia wydające dźwięki, duża i mała piłka, duże i małe zabawki tego samego rodzaju, arkusze pakowego papieru, mazaki, kolorowe kredki, karta pracy nr 3.

Proponowane działania:

1. Zabawa na powitanie „Poznajmy się”.

2. Nazywanie zabawek.

N-l pokazuje ustawione na stole zabawki. Prosi o ich nazwanie. Zwraca uwagę na różnice w wyglądzie zabawek tego samego rodzaju. Mówi, że jedne zabawki są małe, a inne duże.

3. Segregowanie zabawek według wielkości.

N-l rozdaje dzieciom w parach zabawki tego samego rodzaju o zróżnicowanej wielkości. Prosi, by opisały zabawki i określiły ich wielkość. Stawia dwa pudełka: małe i duże i proponuje, by dzieci posegregowały zabawki według wielkości.

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin