Zasady szkoleń.doc

(31 KB) Pobierz

 

 

             

Temat: Zasady doboru metod szkolenia.

 

Do zadań pracownika służby bhp należy dbanie o bezpieczeństwo pracownika, aby osiągnąć jak najwyższy poziom bezpieczeństwa pracownik musi odbyć szkolenia. Szkoleniem nazywamy instruktaż o czasie trwania nie krótszy niż 90 minut umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnienie wiedzy i umiejętności dotyczących wykonywania pracy i zachowania się w zakładzie pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatem celem szkolenia jest przekazanie wiadomości w danej dziedzinie i konkretnych informacji. Zanim pracownik służby bhp przeprowadzi szkolenie, musi przeprowadzić wywiad na podstawie, którego musi się dowiedzieć:

 

- cel szkolenia, treść szkolenia

- ilość pracowników

- wiek pracowników

- poziom doświadczenia

- czas trwania szkolenia

 

Na podstawie tego wywiadu pracownik służby bhp dobiera zasadę według której będzie szkolił pracowników. Wymienię je:

 

 

 

 

1.     Zasada poglądowości  

która polega na pokazywaniu tego o czym się mówi, poprzez rysowanie  

na tablicy, pokazywanie na rzutniku, slajdy, filmy poglądowe

2. Zasada przystępności nauczania 

    polega na stopniowym wdrażaniu informacji dostosowane do poziomu

    wykształcenia i doświadczenia szkolonych

3.     Zasada systematyczności   

Szkolenie poprzez systematyczne przekazywanie informacji w odpowiedniej kolejności nawiązując do poprzednich wykładów.

4.     Zasada świadomego i aktywnego uczestnictwa

Szkoleniowiec wdraża pracownika do aktywnego uczestnictwa w szkoleniu, zmusza uczestników do reagowania i pytania .

 

5.     Zasada łączenia teorii z praktyką

     Polega na przeprowadzeniu szkolenie z pomocą przedmiotów szkolenia ,         

     tak aby pracownik potrafił wykorzystać teorię podczas wykonywania 

     pracy. Ćwiczenia na przedmiotach.

 

6.     Zasada kształtowania umiejętności uczenia się

    Nauka świadomego i samodzielnego kształcenia się , korzystania z książek    

          i pomocy naukowych.

    

     7. Zasada wykorzystywania doświadczeń dorosłych

              Szkoleniowiec wykorzystuje doświadczenia starszych pracowników do

          zobrazowania problemów oraz koryguje te które są źle rozumiane i

          wykorzystywane.

 

     8. Zasada indywidualności i zespołowości

Praca w zespole lub podgrupach. Wyłonienie wyróżniającego się wiedzą i

     Umożliwienie jej wykazania się. Skłonienie do porozumiewania się pracy

     zespołowej.

 

Można również łączyć ze sobą poszczególne zasady w zależności od tematu szkolenia i czasu trwania .

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin