rozwój poznawczy dziecka.pdf

(86 KB) Pobierz
7
ROZWÓJ DZIECKA
W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
SPIS TREŚCI
I. Czynniki rozwoju w młodszym wieku szkolnym
II. Rozwój procesów poznawczych
1. Spostrzeganie
2. Uwaga
5. Pamięć
4. Mowa
5. Myślenie
III. Rozwój uczuciowy
IV. Kształtowanie osobowości
V. Rozwój moralny
VI. Rozwój społeczny
2
Psychologia rozwojowa jest naukę, która bada rozwój człowieka od pierwszych chwil
jego życia do osiągnięcia dojrzałości. Rozróżnia ona kilka okresów, faz rozwojowych:
- niemowlęctwo - pierwszy rok życia
- wczesna dzieciństwo - od l do 3 lat
- wiek przedszkolny - średnie dzieciństwo od 3 do 6 lat
- młodszy wiek szkolny - późne dzieciństwo od 7 do 11-12 lat
- wiek dorastania.
Niniejsza praca ukazuje rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym.
I CZYNNIKI ROZWOJU W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
Istotny wpływ na rozwój ogólny dzieci w młodszym wieku szkolnym ma przede
wszystkim środowisko rodzinne lub opiekuńcze, czynniki dydaktyczno-pedagogiczne tj.
programy, treści i metody nauczania w szkole, nauczyciel jako osoba znacząca dla młodych
oraz grupy rówieśnicze.
W wieku przedszkolnym rodzina była dla dziecka podstawowym , nieraz jedynym
środowiskiem wychowawczym decydującym o jego rozwoju. Od 7 roku życia dziecko, nie
przestając należeć do rodziny, wkracza do zupełnie odmiennego środowiska szkolnego.
Wśród wielkiej różnorodności czynników działających na dziecko w tym nowym stadium
jego rozwoju znaczenie szkoły jest szczególnie istotne, gdyż jest to oddziaływanie
systematyczne, długotrwałe, łączące przekazywanie wiedzy z ćwiczeniem funkcji
psychicznych i ukierunkowanym kształtowaniem osobowości. Szkoła staje się dla dziecka
również środowiskiem, w którym się ono bardziej uspołecznia, gdyż nawiązuje kontakty z
grupa rówieśników, bierze udział w życiu szkoły. Zadania i rola ucznia zmieniają gruntownie
społeczna pozycję dziecka w rodzinie - przydają jej znaczenia i zwiększają się wymagania
wobec niego.
Rola środowiska rodzinnego i szkolnego w rozwoju dziecka jest doniosła, a właściwe
nim kierowanie jest możliwe tylko przy ich współdziałaniu.
Dla optymalizacji intelektualnego rozwoju dzieci duże znaczenie ma miłość,
akceptacja, zainteresowanie rodziców wykazywane dziecku przez kontakty, rozmowy z nimi,
odpowiadanie na pytania. Dzieci z takich rodzin mają lepsze postępy w nauce. Również
utrzymywanie przez rodzinę kontaktów z szerszym otoczeniem – muzę teatry, filharmonia,
ogrody zoologiczne sprzyja rozwojowi intelektualnemu. Na rozwój mowy i sprawność
czytania pozytywny wpływ ma zainteresowanie dla czytelnictwa np. domowe biblioteczki.
Wskaźnikiem intelektualnego rozwoju dziecka jest m.in. wzrost własnej aktywności
poznawczej, rozwój zainteresowań, motywacji do uczenia się i zdobywania wiedzy o świecie.
Poza szkołą i rodziną oraz instytucjami wychowania pozaszkolnego, na dziecka oddziałuje
szersze otoczenie poprzez tzw. dobra kulturalne, jak i przypadkowe wpływy ludzi, sytuacji
itp.
II ROZWÓJ PROCESÓW POZNAWCZYCH
Procesy poznawcze w młodszym wieku szkolnym charakteryzuje dynamiczny rozwój,
który dokonuje się w kierunku wyodrębniania się i usamodzielniania czynności umysłowych.
Dużą rolę odgrywa w tym systematyczne nauczanie i coraz szerszy udział dziecka w życiu
społecznym l kulturalnym jego otoczenia. W szczególności konkretne zadania, które stawia
dziecku szkoła wyraźnie ukierunkowuje te procesy - staja się one coraz bardziej dowolne i
przybiegają z coraz większym udziałem świadomości dziecka, które uczy się kierowania
swoją uwaga, spostrzeganiem, pamięcią tuczeniem się. Również wielką rolę odgrywa
rozwijająca się motywacja dziecka która w coraz większym stopniu staję się motywację
własna.
3
Poszczególna procesy psychiczne dziecka i jeno właściwości umysłowe są ze sobą
ściśle powiązane. O rozwoje spostrzeżeń nie można mówić w oderwaniu od rozwoju pamięci,
a uwagi nie można oddzielić od rozwoju mowy, spostrzeżeń i myślenia.
l. SPOSTRZEŻENIA
Lata szkolne dziecka rozszerzają zakres i precyzję wiele spostrzeżeń nagromadzonych
w wieku przedszkolnym. W tym okresie rozwija się nie tylko spostrzeganie dziecka, ale i jego
spostrzegawczość, polegająca na odkrywczej czynności umysłu. U dzieci rozpoczynających
naukę szkolną, rozwój spostrzegania idzie w parze z rozwojem zdolności do wyodrębniania
poszczególnych cech spostrzeganych przedmiotów i do ich uogólniania. Spostrzega- nie
nabiera charakteru czynności wyodrębnionej od innych i celowe Dzieci różnicują i uogólniają
cechy przedmiotów, na ogół też prawidłowo spostrzegają obrazy, kontury, schematy i rysunki
przedmiotów. Dalszy rozwój spostrzegania i umiejętności obserwacyjnych łączy się z nauką
szkolną i rozwojem uwagi, która powinna być specjalnie kształcona i kierowana.
Aby spostrzeganie miało aktywny przebieg, skierowany na określony cel, trzeba ten
proces umiejętnie, świadomie organizować, tym bardziej, iż charakterystyczny jeszcze dla
młodszego wieku szkolnego jest brak umiejętności dokładnego i wiernego spostrzegania.
dziecko nieraz nie umie zobaczyć i nie umie słuchać, nie zawsze zauważa to, ci trzeba, i nie
wszystko z tego, co trzeba.
Spostrzeganie na poziomie tego wieku przybiera postać poglądowego zestawienia,
porównywania przedmiotów, tak, że obraz jednego z nich pozwala zobaczyć specyficzne
cechy drugiego. Dokładność i trwałość spostrzeżeń zależy od tego, ile analizatorów w nich
uczestniczy. Udział możliwie największej ich ilości zapewnia pełniejsze, konkretniejsze i
dokładniejsze spostrzeganie i trwalsze zapamiętanie.
W spostrzeganiu dziecka w tym okresie brak jest jeszcze analizy i syntezy. Dlatego np.
czasami ujmuje cały przedmiot czy zjawisko nie wyodrębniając części lub odwrotnie.
Aktywnie organizowany proces spostrzegania przeradza się w obserwację, czyli aktywne,
planowe, skierowane na określony cel, wybiórcze spostrzeganie.
Rozwój spostrzegania w młodszym wieku szkolnym polega głównie na tym, że
dziecko nabiera umiejętności skupienia się na przedmiocie spostrzeganym lub
obserwowanym. Pod wpływem nauczania spostrzeżenia stają się bardziej ukierunkowane,
trwałe, dokładne i skuteczne. Praktyka obserwacji, nie tylko sprzyja przyswajaniu przez
dziecko wiedzy szkolnej i wiedzy o życiu, ale podnosi jego ogólny poziom umysłowy i
kształtuje spostrzegawczość, z którą łączy się powstawanie dociekliwości, zdolności
rozumienia otoczenia, wnikliwości, badawczego stosunku do różnych dziedzin wiedzy i
otaczającej rzeczywistości.
Wraz z rozwojem spostrzeżeń rozwijają się wrażenia dziecka, powstające na wskutek
oddziaływania świata materialnego na jego narządy zmysłowe. Szybko dokonuje się rozwój
wrażeń słuchowych i wzrokowych, a w szczególności ostrość wzroku oraz wrażliwość na
odcienie barw. Duże znaczenie ma w tym okresie również rozwój wrażeń stawowo-
mięśniowych odpowiedzialnych za nawyki ruchowe. Czynnikiem rozwoju wrażliwości
zmysłowej dziecka jest oprócz świadomego oddziaływania, jego własna aktywność i
świadomość, że praca narządów zmysłowych i własna działalność mogą się ulepszać.
2. UWAGA
Z procesami spostrzegania i obserwacji wiąże się proces uważania. Uwaga dzieci
rozwija się i kształtuje pod wpływem nauk szkolnej, staje się coraz bardziej zdolna do
koncentracji, trwałości i przerzutności. Zwiększa się też jej pojemność. Uwaga w młodszym
wieku szkolnym jest skierowana na przedmioty i z zjawiska otoczenia zewnętrznego. W
4
końcu tego okresu zaczyna się też rozwijać uwaga w stosunku do własnych czynności
psychicznych.
Istnieje wiele pedagogicznych sposobów aktywizowania i rozwijania uwagi dzieci m.
in. uświadomienie dziecku znaczenia jego pracy, czy rozbudzanie zainteresowania i
aktywnego stosunku do pracy. Ważnym czynnikiem rozwoju uwagi jest też własna aktywność
dziecka. Uwaga uczniów nasila się i staje się trwalsza, kiedy przejawiają oni zainteresowanie,
aktywność i umieją podejmować wysiłki w pracy szkolnej. Podejmowanie aktywnego
działania ze strony samych dzieci rozwija u nich uwagę dowolną. Dlatego nauczyciel
powinien aktywizować pracę uczniów, podsuwać do wykonania różne czynności zależnie od
wieku i indywidualnych właściwości. Uwaga uczniów aktywizuje się też, gdy uwzględnia się
i wykorzystuje w procesie nauczania ich zainteresowania i wiąże nowy materiał z dawnymi
ich wiadomościami, nawykami i doświadczeniami. Różne metody aktywizowania i
utrzymywania trwałej uwagi dzieci sprzyjają rozwojowi uwagi dowolnej i zwiększają jej
pojemność. Tworzy się i umacnia również nawyk uważania, który zmniejsza wysiłek
wkładany w organizowanie i utrzymanie uwagi. W pracy nad wytwarzaniem nawyków
uważania należy uwzględnić indywidualne właściwości dzieci.
Rzadko dzieci posiadają uwagę podzielną. Jest ona nabywana raczej w okresie młodości i
wieku dojrzałym.
3. PAMIĘĆ
Rola pamięci jest bardzo duża. Dzięki niej dziecko zdobywa wiedzę, rożne nawyki,
uczy się słów i ich znaczeń, uczy się mówić i myśleć. Pamięć umożliwia intelektualny rozwój
dziecka Szczególnie wielka jesz rola pamięci w uczeniu się. Pamięć i uczę nie się ściśle są
związane z rozwojem u dziecka różnych funkcji psychicznych. Ważną rolę w
zapamiętywaniu i uczeniu się odgrywa motywacja. Ma ona wpływ na ogólną aktywność,
działa w kierunku selekcji bodźców, ukierunkowuje działanie. Silna motywacja jest bardzo
ważna dla rozwoju pamięci ucznia i uczenia się. Charakter motywacji częściowo jest cechą
rozwojową, ale częściowo jest funkcją poziomu rozwoju osobowości - jej sfery umysłowej i
społeczno moralnej.
Procesy zapamiętywania i reprodukowania materiału prze- chodzą w młodszym wieku
szkolnym znaczną ewolucję, zarówno z prze obrażeniami w motywacji do uczenia się, jak i z
rozwojem szeregu funkcji sfery intelektualnej i osobowości dziecka. Ta ewolucja łączy się w
procesach zapamiętywania z rozwojem uwagi dowolnej. W sposób trwały dziecko
zapamiętuje to, na co skierowana jest jego uwaga. Dlatego jednym z głównych czynników
rozwoju pamięci i skutecznego przyswajania wiedzy jest organizowanie i aktywizowanie
uwagi ucznia w toku nauki.
Rozwój pamięci przebiega również w związku z rozwojem myślenia. Rozwój
myślenia logicznego warunkuje rozwój pamięci logicznej, która wpływa z kolei na rozwój
myślenia.
U dzieci w młodszym wieku szkolnym dokonuje się wzmożony rozwój pamięci i
jakościowa jej przemiana. Pod wpływem nauki szkolnej szybkość i trwałość czyli
skuteczność zapamiętywania wzrasta więcej niż 2 razy. Zwiększa się też pojemność pamięci.
W 11 roku życia dziecko jest w stanie nauczyć się na pamięć ponad dwukrotnie większego
materiału niż dziecko przedszkolne. Zmienia się tez charakter uczenia się. Początkowo
dziecko stara się zapamiętać materiał w jak najbardziej zbliżony sposób do tekstu w drodze
wielokrotnych powtórzeń. Pod kierunkiem nauczyciela stopniowo opanowuje logiczne
sposoby zapamiętywania i reprodukowania materiału Umiejętność ta stale wzrasta. Świadome
i planowe rozwijanie u dzieci pamięci logicznej nie napotyka trudności, gdyż procesy pamięci
już w zasadzie u dzieci przedszkolnych nie mają charakteru mechanicznego. W końcu tego
okresu pamięć dziecka stopniowo zatraca charakter obrazowo - konkretny, przechodząc w
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin