EMISJA(1).docx

(12 KB) Pobierz

EMISJA z łac. EMISSIO- wysyłanie wydobywanie na zewnątrz

IMPOSTACJA- postawienie głosu

TIMBRE GŁOSU-Barwa

WŁAŚCIWOŚĆI GŁOSU

WYSOKOŚĆ-mówienie głosem zbyt wysokim jest męczące

GŁOŚNOŚĆ-uśredniona nie nasłuchiwanie zbyt cichej wypowiedzi ani zbyt głośnej wypowiedzi

CZAS-trwania dostosowany do sytuacji. Nie należy mówić zbyt szybko ani cedzić pojedynczych słów

BARWA-cepła melodyjna

UWARUNKOWANIA

1.niemówimy zbyt głośno szczególnie krzykliwie.2. Nie mówimy nie śpiewamy zbyt długo.3. Nie mówimy wysokim podniesionym głosem .W śpiewie nie nadużywamy wysokich dźwięków.4.Wystrzegamy się mówienia pod wpływem emocji.

ARTYKULACJA-przekształcenie dźwięku tworzonego w jamie krtaniowej na zrozumiałą

DYKCJA-sprawność w zakresie płynnego wyrazistego wymawiania szeregów głoskowych

MODULACJA GŁOSU-zmiana tonacji, wysokości ,siły ,barwy

FRAZOWANIE TEKSTU-czyli rozczłonkowywanie tekstu podział na pewne logiczne części

ORTOEPIA-z grec. Poprawna wymowa

ORTOFONIA-nauka normatywna zajmująca się ustalaniem zasad poprawnej wymowy

INTONACJA-posługiwanie się całą skalą głosu podczas mówienia.

AKCENT-to najważniejsze wyrazy w zdaniu. Polega na podkreśleniu głosem niektórych składników wypowiedzi sylab w wyrazie lub wyrazów w zdaniu. Dokonuje się to za pośrednictwem siły lub melodii głosu, albo przez wydłużenie czasu brzmienia samogłosek.

A.WYRAZOWY- zapobieganie zacieraniu się granicy między wyrazami. Wyróżnienie za pomocą środków fonetycznych niektórych sylab w obrębie wyrazu

A.ZDANIOWY- wyodrębnienie wyrazu w toku mowy wyróżnienie jednego wyrazu w spośród innych wyrazów w zdaniu

A.LOGICZNY- wyrazy najważniejsze w toku myślowym podkreślamy akcentem logicznym. Zależy od intencji osoby mówiącej może być przesuwany na każdy wyraz w zdaniu.

A.EMOCJONALNY- wyraz wzmacniający wyrażające zapewnienie, an pewno, szczególnie ,z całą pewnością ,bardo. Akcent szczególnie uwydatniający jeden z wyrazów w zdaniu ze względu na zaangażowanie uczuciowe mówiącego.

AKCENTY PODKREŚLAĆ MOŻEMY W TROJAKI SPOSÓB:1.Poprzez zmianę wysokości tonu podniesienie.2.Przez wprowadzenie pauzy.3.przez zmianę barwy głosu

BŁĘDY WYMOWY odstępstwo od normy na rzecz jakiegoś dialektu lub obcego języka, nie są patologiczne, jeśli poprosi się osobę o powtórzenie jakiegoś słowa to potrafi ona odpowiednio wymówić dźwięk

WADY WYMOWY zjawisko patologiczne, spowodowane są wadliwą budową narządów wymowy, lub wynikają z wadliwej jej funkcji

ROZRÓZNIAMY WADY WYMOWY:

ZACINANIE SIĘ-są wynikiem wadliwego oddychania i wskazuje na brak tlenu podczas mówienia

JĄKANIE-polega na powtarzaniu wielokrotnie tej samej sylaby i również wadliwego oddychania

SEPLENIENIE polega na wymawianiu s(sz),z(ż), c(cz) szyja, zoba

SZEPLENIENIE inaczej szepietliwość lub szadzenie  polega na wymawianiu sz(s), ż(z),cz(c)

BEŁKOTANIE-przypomina dźwięk wody wylewanej z cienkiej szyjki naczynia

MAMROTANIE-nierytmiczne wypowiadanie sylaby i przestawianie ich prawidłowej kolejności

KLEKOTANIE-bardzo szybkie niezrozumiałe mówienie przypominające klekot bociana

DEGRADACJA MOWY

Źródłem bełkotania, mamrotania, klekotania są schorzenia psychiczne jak neuropatia i niedorozwój umysłowy, można je nazwać mianem degeneracji mowy. Wszystkie one potrzebują pomocy specjalisty i nie rokują poprawy wymowy.

TEMPO- to wolne lub szybkie mówienie

RYTM- miarowość ,regularność, powtarzalność zjawiska, rytm serca, zjawiska

CZYNNIK SUBIEKTYWNY-wypływa z temperamentu z przyzwyczajeń, musi być podporządkowany czynnikowi obiektywnemu

CZYNNIK OBIEKTYWNY-tempo zdarzeń i uczuć zawartych w tekście.

RECYTATOR-odtwórca przekazujący tekst musi przekazać tempo uczuć przekazywanych w tekście

DRAMAT-daje więcej sposobności do podkreślenia

GRADACJA-stopniowanie natężenia głosu

ĆW. DYKCYJNE- to kilkakrotne powtarzanie tekstu w sposób płynny i wyrazisty, z odpowiednią zmianą tempa i dynamiki głosu

Ćwiczenia te maja na celu wyrobienie umiejętności łączenia głosem i sylab w płynny, ciągły, wyrazisty strumień mowy.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin