FILOZOFIA PRAWA
1. Czy prawo musi być rozpatrywane w kategoriach filozoficznych? Uzasadnij odpowiedź.
GENERALNIE TAK
- filozofia prawa jako obrona przed:
- złudzeniem pragmatycznego profesjonalizmu
- złudzeniem neutralności wobec wartości i pluralistycznego relatywizmu
- złudzeniem wyższości nauki nad filozofią
ALE
- prawo może być rozpatrywane także wyłącznie w kategoriach ekonomicznych
- w niektórych dziedzinach należy to zag. rozpatrywać węziej, np. sędzia przy orzekaniu stosuje prawo, nie prowadzi rozważań filozoficznoprawnych, z tymże bierze pod uwagę wartości
2. Filozofia prawa jako dział filozofii. Co jest przedmiotem filozofii prawa?
- przedmiot badań filozofii prawa - PRAWO:
- filozofia prawa jest częścią systemu filozoficznego, który może skierować nas do pytań o sens, istotę prawa – rezultat przemyśleń ogólnofilozoficznych
- na ile wyodrębnienie zagadnień prawa pozwala wyróżnić oddzielną dyscyplinę „filozofia prawa” – w starożytności część „filozofii polityki”
- filozofia prawa jest bardzo związana z filozofią człowieka, f. polityki, f. języka, aksjologią, f. kultury
- podst. sfery myślenia filozoficznoprawnego: co istnieje (ontologia), jak poznać świat (epistemologia), jak postępować i czym jest dobro (etyka)
- filozofia prawa rozpatruje prawo w relacji do istnienia człowieka
- samoistność filozofii prawa nie budzi wątpliwości – międzynarodowe kongresy, powołanie międzynarodowego towarzystwa filozofii prawa, pisma filozoficznoprawne, katedry uniwersyteckie
3. Na czym polega uprawianie filozofii prawa „od filozofii do prawa” oraz „od prawa do filozofii”. Udziel odpowiedzi powołując się na przykłady (co najmniej dwóch) konkretnych autorów.
- dwie drogi dochodzenia do „prawdy”
- wyjście od znanych prawd, zasad w poszukiwaniu odpowiedzi „dlaczego?” ORAZ poprzez szukanie odpowiedzi odkrywanie zasad
- od filozofii do prawa – spojrzenie filozofów na prawo; filozofia bada prawo w taki sam sposób jak metafizyka; czym jest prawo i jak jest poznawane;
- od prawa do filozofii – prawnicy uprawiają ogólną refleksję nad prawem; punktem wyjścia są zazwyczaj konkretne problemy stosowania prawa, określone przypadki rozstrzygnięć; filozoficzne idee przenikają do teorii prawa: aparat pojęciowy prawników oparty jest na słowniku zaczerpniętym z dzieł filozoficznych, uzupełnianie wiedzy prawniczej poprzez książki filozoficzne, przy rozwiązywaniu zagadnień prawnych często pojawiają się problemy filozoficzne, ewentualnie modelowanie teorii prawa wedle przyjętej perspektywy jakiejś szkoły filozoficznej
- ważna jest perspektywa badawcza – czy patrzymy na fil. prawa z punktu podst. założeń filozoficznych czy z punktu pr. obowiązującego w państwie
4. Filozofia prawa i teoria prawa. Wskaż stanowiska w tej kwestii prezentowane w literaturze polskiej.
- filozofię prawa można traktować w sposób mniej lub bardziej abstrakcyjny.
- niektórzy filozofowie stawiają pytanie – czy filozofia prawa jest częścią filozofii czy prawoznawstwa?
- przedmiot fil. pr. i teorii pr. – prawo
- metoda badań fil. prawa – najbardziej abstrakcyjne przemyślenia, rozważania; abstrahująca od uwarunkowań empirycznych, historycznych
- metoda badań teorii pr. – formalno-dogmatyczna, analityczna, logiczna
- perspektywa badawcza
- kryterium geograficzne:
- teoria państwa i prawa – pojęcie wprowadzone przez marksistów, jest to termin zarezerwowany dla doktryny marksistowskiej. Rozważania nad prawem natury traktowane były jako nienaukowe. Teoria prawa wyrosła z ogólnej nauki o prawie. Teoria prawa oparta na empiryzmie – prawo w książkach to nie jest prawo, nie jest to zjawisko językowe (realizm prawniczy w USA). Spór o przedmiot i metodę badania filozofii – czy badamy tylko zjawisko językowe czy również praktyczne zastosowania?
- pogląd o rozdziale filozofii pr. i teorii pr. (Szyszkowska, Znamierowski, Kość)
- filozofia prawa – przedmiot jej badań mieści się w teorii pr. – nie są to oddzielne dziedziny
- filozofia prawa jest dyscypliną nienaukową, jedynie teoria pr. naukowo rozważa pr. w sposób abstrakcyjny
- G. L. Seidler – marksista, który głosił rozdzielność fil. pr. i teorii pr. – fil. prawa ma wychowywać w określonym systemie wartości
5. Przedstaw związki zachodzące między wykonywaniem zawodu prawnika a filozofią prawa.
- element spekulatywnych rozważań, które w filozofii się prowadzi, występuje również na gruncie prawa – np. co racjonalny ustawodawca chciał powiedzieć
- legislator dokonuje oceny projektów ustaw, obok wiedzy prawniczej:
- kultura prawna – znajomość pr., szacunek dla pr., przestrzeganie pr.
- w argumentacji prawniczej konieczne jest osiągnięcie spójności i jednolitości, przy jednoczesnym unikaniu zaangażowania po stronie określonych stanowisk filozoficznych
- prawnicy unikają filozofii, gdyż czują się przede wszystkim ekspertami rozwiązującymi fachowe problemy, nie chcą przyznawać się do bezpośrednich związków z filozofią
- wymóg obiektywności sądu dokonywanego w oparciu o prawo, niezwiązanego z interesem określonej grupy społecznej, powoduje, że odwołanie się do określonej filozofii mogłoby być odczytane jako naruszenie autonomii prawa i uprzywilejowanie określonej grupy wyznającej tę filozofię
- J. Woleński – cztery drogi, poprzez które filozoficzne idee przenikają do teorii prawa: aparat pojęciowy prawników oparty jest na słowniku zaczerpniętym z dzieł filozoficznych, uzupełnianie wiedzy prawniczej poprzez książki filozoficzne, przy rozwiązywaniu zagadnień prawnych często pojawiają się problemy filozoficzne, ewentualnie modelowanie teorii prawa wedle przyjętej perspektywy jakiejś szkoły filozoficznej
- wielu filozofów prawa było prawnikami: Radbruch, Petrażycki
6. Czy koncepcje filozofii człowieka stanowią podstawę stanowisk filozoficznoprawnych? Uzasadnij odpowiedź wybranymi przykładami.
TAK
- zawsze stanowią – nawet na gruncie fil. „od prawa do filozofii” – i tak istnieje odwołanie do pewnych założeń na temat natury człowieka
- koncepcja człowieka u podstaw teorii prawa natury o zmiennej treści
- Protagoras – człowiek miarą wszechrzeczy, nie ma prawd bezwzględnych, wszelkie wartości jak i oceny obowiązującego prawa tworzy jednostka; brak absolutnych wartości sprawia, że sprawiedliwe jest to, co państwo uzna za sprawiedliwe; natura człowieka nie ma charakteru społecznego – utworzenie społeczeństwa wynikało z lęku przed siłami przyrody
- Hobbes – dominacja egoistycznych namiętności w naturze ludzkiej, co stoi na przeszkodzie przestrzeganiu praw natury, gdyż możliwe jest przestrzeganie ich jedynie gdy człowiek kieruje się rozumem; zagrożenie życia doprowadziło by w drodze umowy każdego z każdym stworzyć społeczeństwo i państwo – zrzeczenie się wolności na rzecz suwerena; najlepszą formą ustroju – absolutyzm; państwo nie ma żadnych obowiązków wobec obywateli, rządy oparte na posłuszeństwie jednostek lękających się kar; treść ustaw dowolnie określana przez władzę państwową
7. Wskaż związki między poglądami na naturę człowieka a poglądami filozoficznoprawnymi głoszonymi przez: Platona, Św. Tomasza z Akwinu, Thomasa Hobbesa, Johna Locke’a, Immanuela Kanta, współczesnych filozofów: Jose Ortega y Gasset, Karl Popper, Jacques Maritain, Jan Paweł II.
- Platon
Joanat