przegld-logistyczny-nr-12009.pdf

(3727 KB) Pobierz
329671494 UNPDF
przegląd
ISSN 1898-8202
System kodyfi kacyjny NATO
str. 19
LOGISTYKA W POZYSKIWANIU SYSTEMÓW UZBROJENIA str. 4
TECHNIKA MORSKA W NOWYCH SCENARIUSZACH DZIAŁAŃ str. 29
logistyczny
KWARTALNIK | MARZEC 2009 | NR 1 (005)
przegląd
przegląd
329671494.014.png 329671494.015.png 329671494.016.png
ZABEZPIECZENIE TRANSPORTOWE
Silniki lotnicze i przekładnie główne, które nie
są zabudowane na statkach powietrznych powinny
być przechowywane w specjalistycznych
pojemnikach (skrzyniach) transportowych.
str. | 4
Logistyka
w pozyskiwaniu
systemów uzbrojenia
str. | 35
TRENDY
Pojemniki do transportu
i przechowywania silników
lotniczych i przekładni głównych
str. | 8
ZABEZPIECZENIE TRANSPORTOWE
Transport
samochodowy
W ujęciu ekonomicznym transport polega na
odpłatnym świadczeniu usług. Jego zadaniem jest
przemieszczanie osób i ładunków oraz pełnienie
bezpośrednio z tym związanych
usług pomocniczych.
Zmiany
w umundurowaniu
i wyekwipowaniu polowym
żołnierzy Sił Zbrojnych RP
str. | 42
TRENDY
329671494.017.png 329671494.001.png 329671494.002.png
¢ trendy
przegląd
logistyczny
Logistyka w pozyskiwaniu systemów uzbrojenia,
ppłk dr inż. Szymon Mitkow .................................................................4
MARZEC 2009 | NR 1 (005)
Zmiany w umundurowaniu i wyekwipowaniu polowym żołnierzy
Sił Zbrojnych RP, ppłk Jacek Zdanowicz .............................................8
Szanowni
Czytelnicy!
Zachęcam do
refleksji nad arty-
kułem poruszają-
cym problemy
spełniania potrzeb logistycznych wojsk
w aspekcie pozyskiwania systemów
uzbrojenia. Autor upatruje przyczyn pro-
blemu w zmianach wynikających z wpro-
wadzenia nowych procedur pozyskiwania
systemów uzbrojenia (zarówno w zakre-
sie jakościowym, jak i ilościowym) oraz
występujących zakłóceniach i przeszko-
dach w czasie realizacji tego procesu.
Zaciekawi Państwa zapewne również
artykuł opisujący proces postępujących
zmian w umundurowaniu żołnierza WP,
który jest monitorowany i wnikliwie anali-
zowany w Szefostwie Służby Mundurowej
IWspSZ – gestora i centralnego organu
logistycznego w obszarze zabezpiecze-
nia mundurowego Sił Zbrojnych. Celem
podejmowanych działań jest zapewnie-
nie nowoczesnego, funkcjonalnego oraz
spełniającego wymogi umundurowania
i wyekwipowania. Artykuł opisuje zmiany,
jakie wprowadzono w umundurowaniu
i wyposażeniu żołnierzy PKW. Kwestie
transportu samochodowego, jako zasad-
niczego rodzaju przemieszczania sił i to-
warzyszących im środków zaopatrzenia
w operacyjnej i taktycznej strefie działań
są tematyką następnego artykułu.
Życzę przyjemnej lektury i zachęcam
do dzielenia się swoimi doświadczeniami
na łamach naszego czasopisma.
ppłk rez. dr inż.
Zdzisław Burawski
redaktor prowadzący
¢ systemy zabezpieczenia logistycznego
System kodyfikacyjny NATO, płk Marek Dalkowski,
mgr inż. Grzegorz Truszkiewicz ........................................................19
AKTUALNOŚCI ................................................................................ 26
¢ zabezpieczenie techniczne
Technika morska w nowych scenariuszach działań,
kmdr Grzegorz Kultys ....................................................................... 29
¢ zabezpieczenie transportowe
Pojemniki do transportu i przechowywania silników lotniczych
i przekładni głównych, płk Tadeusz Wnuk ..................................... 35
Transport samochodowy, kmdr ppor Tadeusz Kusiakiewicz ........... 42
¢ doświadczenia
Logistyka wielonarodowa, mjr dr inż. Jarosław Ziółkowski .............. 46
Zespół redakcyjny
Dyrektor Redakcji Wojskowej
redaktor naczelny: Marek Sarjusz-Wolski
tel.: CA MON 845-365, 845-685; faks: 845-503
Zastępca dyrektora: ppłk Lech Mleczko
tel.: CA MON 845-685,
e-mail: lech.mleczko@redakcjawojskowa.pl
Redaktor prowadzący: dr Roman Szustek
tel.: CA MON 845-186,
e-mail: przeglad-sz@redakcjawojskowa.pl
Redaktor merytoryczny: mjr Grzegorz Predel
dr Jan Brzozowski tel.: CA MON 845-186
Skład i łamanie: Katarzyna Usiądek
Opracowanie stylistyczne:
Katarzyna Kocoń, Urszula Zdunek,
Teresa Wieszczeczyńska
Kolportaż i reklamacje: Bellona SA
(0-22) 457-04-37, 687-90-41,
CA MON 879-041
Informacje o kolportażu: Elżbieta Toczek
tel.: CA MON 840 400, (022) 684 04 00
Zastępca dyrektora, sekretarz redakcji
„Polski Zbrojnej”: Wojciech Kiss-Orski
tel.: CA MON 840-222, (0-22) 684-02-22;
e-mail: wko@redakcjawojskowa.pl
Reklama: reklama@redakcjawojskowa.pl
Zdjęcie na okładce: Krzysztof Wilewski
Projekt graficzny: Łukasz Kaugan, CaStudio
Druk: Drukuj Tanio.com
ul. Ludźmierska 29, 34-400 Nowy Targ
„Przegląd Logistyczny” ukazuje się od marca 2008 r.
Aleje Jerozolimskie 97, 00-909 Warszawa, tel.: CA MON 845 365, 022 6845365,
022 6845685, www.polska-zbrojna.pl, e-mail: sekretariat@redakcjawojskowa.pl,
2009/01
przegląd logistyczny
329671494.003.png 329671494.004.png
TRENDY cykl życia
Logistyka w pozyskiwaniu
systemów uzbrojenia
ppłk dr inż.
Szymon mITKoW
Wojskowa Akademia Techniczna
K ażdy system niezależnie od po-
Systemy uzbrojenia to bardzo specyficzne
obiekty techniczne o rozbudowanej
strukturze wewnętrznej i precyzyjnie
określonym zakresie działania.
Mają one własne potrzeby logistyczne,
za zaspokojenie których
odpowiada system logistyczny.
chodzenia ma swój cykl życia.
Systemy sztuczne tworzone przez
człowieka charakteryzuje trójeta-
powy cykl życia. Etap pierwszy to tworzenie
systemu zachodzące w wyniku pojawienia się
potrzeby zaspokojenia określonego działania.
Drugi etap to względnie ustalony czas życia
systemu, jego działania i realizacji funkcji, do
których został stworzony. Etap trzeci to stop-
niowe zamieranie systemu na skutek braku
możliwości spełniania bieżących standardów
użytkownika. W państwach Europy Zachod-
niej, takich jak Niemcy, Francja, Holandia pro-
blemy związane z cyklem życia są analizowa-
ne w ramach tzw. life cycle cost (LCC – kosz-
ty cyklu życia).
Cykl życia systemów uzbrojenia
Cykl życia systemu obejmuje jego rozwój
od chwili powstania koncepcji (idei) do czasu
wycofania. Jest to zbiór etapów składających
się z procesów i działań realizowanych przez
ludzi w czasie życia systemu. Cykl życia sys-
temów uzbrojenia to czas, w którym przecho-
dzą one przez następujące etapy: projektowa-
nie, rozwój, produkcja, użytkowanie i wspar-
cie oraz wycofanie.
Tworzenie systemu uzbrojenia rozpoczyna
użytkownik – jest to efekt jego wiedzy, aktu-
zmieniającym się środowisku działań, bę-
dzie zależeć od możliwości spełnienia potrzeb
logistycznych systemów uzbrojenia. Z drugiej
strony struktura i możliwości systemu logistycz-
nego uwarunkowane są funkcjonowaniem
systemów uzbrojenia.
alnych potrzeb, upodobań, preferencji. Koniec
życia systemu również zależy od użytkowni-
ka i przebiega w fazie pełnej eksploatacji sys-
temu uzbrojenia zakończonej jego wycofaniem
(rys. 1). Z przedstawionego podejścia wynika
potrzeba istnienia odpowiedniego systemu lo-
gistycznego, niezbędnego podczas użytkowa-
nia systemów uzbrojenia. System logistyczny
ma również swój cykl życia.
W ujęciu ekonomicznym cykl życia to czas,
w którym opłacalne jest wykorzystywanie sys-
temu. Takie podejście wymaga dokonania ana-
lizy kosztów na każdym etapie życia systemu
uzbrojenia.
System pozyskiwania
systemów uzbrojenia
Nowy model pozyskiwania systemów uzbro-
jenia posiada trzy podstawowe fazy (tab.): de-
przegląd logistyczny
2009/01
Współzależność
R ealizacja zadań, zwłaszcza w dynamicznie
329671494.005.png
System uzbrojenia
Potrzeby
Projekt Rozwój Produkcja
Użytkowanie,
wycofanie
System logistyczny
Projekt
Rozwój
Pozyskanie
lub utowrzenie
wsparcie logistyczne
systemu uzbrojenia
Rys. 1. Cykl życia systemów uzbrojenia
finiowania potrzeb, nabywania i eksploatacji.
Odpowiadają one etapom cyklu życia syste-
mu uzbrojenia.
Pierwsza faza związana z definiowaniem
wymagań stanowi podstawę do dalszych
prac związanych z pozyskaniem systemu
uzbrojenia, ponieważ generuje wymagania
operacyjne zdefiniowane przez jego gesto-
ra 1 lub organizatora systemu 2 . Wymagania
stanowią zdefiniowane potrzeby i cele użyt-
kownika w odniesieniu do cyklu życia sys-
temu uzbrojenia i jego działania w przewi-
dywanym środowisku walki. Druga faza ma
dać odpowiedź na pytania, czy kupować no-
wy system uzbrojenia, modernizować do-
tychczas użytkowany, czy opracować i wy-
produkować nowy typ? Od tej decyzji zale-
ży dalsze postępowanie i realizacja określo-
nych procedur. Warto przy tym pamiętać, że
takie same decyzje dotyczą systemu logi-
stycznego. Czas jego funkcjonowania jest
co najmniej równy lub dłuższy niż czas ży-
cia systemu uzbrojenia, nawet posiadające-
go możliwość modernizacji (rys. 2).
Ważnym problemem przy podejmowaniu
decyzji o sposobie spełnienia potrzeb jest okre-
ślenie kształtu systemu logistycznego. Należy
pamiętać, że każda z możliwych decyzji po-
ciąga za sobą wiele innych, które będą w przy-
szłości decydowały o właściwej realizacji za-
dań przez wyroby obronne w różnych warun-
kach i ze zmiennymi możliwościami zabez-
pieczenia logistycznego.
Podjęcie decyzji o zakupie nowoczesnego
systemu uzbrojenia, które charakteryzuje się
specyficznymi potrzebami logistycznymi,
rozpoczyna proces przebudowy istniejącego
lub budowy nowego systemu logistycznego
zdolnego tym potrzebom sprostać. Jest to
związane również z pozyskaniem elemen-
tów, które mają tworzyć przyszły system lo-
gistyczny. Dotyczy to zarówno elementów
systemu logistycznego ściśle związanych
z programem zakupu głównego systemu
uzbrojenia, jak również elementów nieobję-
tych programem.
W procesie nabywania systemu uzbrojenia
można wyróżnić zarówno główny system, jak
i elementy wsparcia oraz specyficzne zasoby.
Główny system to np. czołg, samolot, okręt
U
1 Gestor – instytucja wojskowa odpowiedzialna w siłach
zbrojnych za kierunki rozwoju systemów uzbrojenia, w tym za
modernizację oraz organizację procesu wykorzystania bojowego
rodzaju (grupy) systemów uzbrojenia, a także szkolenie
obejmujące jego użytkowanie.
2 Organizator systemu – instytucja wojskowa (osoba funkcyjna)
odpowiedzialna za tworzenie, rozwój i funkcjonowanie systemu
uzbrojenia obejmującego zasięgiem całe siły zbrojne. Spełnia
rolę koordynatora w stosunku do gestorów systemów uzbrojenia
wykorzystywanych w tym systemie.
2009/01
przegląd logistyczny 5
329671494.006.png 329671494.007.png 329671494.008.png 329671494.009.png 329671494.010.png 329671494.011.png 329671494.012.png 329671494.013.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin