Dodatkowy lub większy zbiornik paliwa.docx

(14 KB) Pobierz

 Dodatkowy lub większy zbiornik paliwa

Dyrektywa Rady Unii Europejskiej 2003/96/WE z 27.10.2003r. Art. 24 pkt 1, 2 - można używać standardowych zbiorników trwale zamontowanych przez wytwórcę pojazdu.  Więc  jeżeli  zamontuje  się oryginalny zbiornik w serwisie autoryzowanym, to nie ma podstaw, żeby nałożyć  karę.

Fragment przywołanego art.24 dyrektywy 2003/96:
"(...)„zbiorniki standardowe” oznaczają:
- zbiorniki trwale zamontowane przez wytwórcę we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak dany pojazd i, których trwałe zamontowanie umożliwia bezpośrednie wykorzystanie paliwa, zarówno w celu napędu jak i, w odpowiednim przypadku, funkcjonowania systemów chłodniczych lub innych systemów, podczas transportu. (...)"
Warto podkreślic dwie kwestie:
1"we wszystkich pojazdach silnikowych tego samego rodzaju jak dany pojazd"
co w praktyce oznacza, że dany rodzaj zbiornika (zbiorników) musi być przewidziany w jakimś wariancie typu homologowanego pojazdu.  Jeśli  np. Sprinter w danym typie homologowanym ma wariant ze zbiornikiem 150l to jest OK, ale jeśli żaden ze Sprinterów danego typu nie był homologowany i produkowany w konfiguracji ze zbiornikiem 150l - to paliwo wwożone w takim zbiorniku nie jest zwolnione z opodatkowania.
2"zbiorniki trwale zamontowane przez wytwórcę"
Czy  ASO jest wytwórcą?  Być może są jakieś wyjątki, ale w większości sieci dealerskich i serwisowych ASO są podmiotami niezaleznymi od wytwórców.  Więc fakt zamontowania zbiornika w ASO może nie być wystarczajacym argumentem.  Tu oczywiscie mogą się pojawić niuanse prawne, związane z upoważnieniami reprezentowania wytwórcy przez ASO określone w umowach autoryzacyjnych, ale nie jestem przekonany, czy francuski celnik będzie wnikał w treść umowy pomiędzy Mercedesem, a jakimś polskim serwisem (ASO).  Szczególnie że takiej bezposredniej umowy też zapewne nie ma - po drodze jest zwykle jeszcze generalny importer na PL.   Francuski celnik doliczy akcyzę i VAT (oraz mandat dla kierowcy), a po zapłaceniu będzie ewentualnie można sie odwołać, udowadniając francuskiemu urzędowi celnemu, że ten zbiornik spełniał w/w warunki.

W praktyce kontroli na drodze celnicy (poza ewidentnymi samoróbkami) mogą jedynie skontaktować się z siecią ASO danej marki w swoim kraju i po numerze VIN ustalić konfigurację fabryczną tego auta. Jeśli wymieniono zbiornik w ASO i serwis ma możliwość (i ochotę) poprawić kompletację auta w fabrycznej bazie danych - to celnik nie stwierdzi przeróbki.  Podobnie jak nie będzie w stanie odróżnić zbiornika oryginalnego, od takiego samego nowego wstawionego po wypadku i zniszczeniu starego zbiornika.  Ale to nie musi przesądzać o prawie ASO to wstawienia większego zbiornika (nawet zgodnego z typem homologowanym).

A  konsekwencją za nielegalny zbiornik jest przede wszystkim domiar podatkowy, czyli konieczność zapłaty akcyzy i VAT od paliwa w tym zbiorniku, o ile nie dowiedzie się, że paliwo to zostało w całości zatankowane w państwie kontroli.  Za samo posiadanie zbiornika kary nie ma (chyba że jakaś fuszerka na drutach, zagrażająca bezpieczeństwu).  Do tego może dojść sankcja karna - skarbowa za niedopełnienie obowiązku podatkowego.

Text   by    M.T

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin