for while do-while.doc

(334 KB) Pobierz
Języki i metody programowania C2

Instrukcje iteracyjne: for, while, do-while. Pętle zagnieżdżone. Algorytmy wykorzystujące pętle.

Stałe znakowe (wybrane)

66              -              dziesiętny kod ASCCI litery B

’B’              -              znak B

’\x6d’              -              znak o szesnastkowym kodzie ASCCI równym 6d, czyli m

’\n’              -              przejście o linię w dół

’\r’              -              przejście do początku linii (powrót karetki)

’\a’              -              dzwonek             

’\b’              -              usunięcie znaku typu backspace

’\t’              -              tabulator poziomy

’\\’              -              znak \

’\’’              -              znak ’

’\”’              -              znak ”

’\?’              -              znak ?

 

Stałe całkowite

·       Dziesiętne o wartościach od 0 do 4.294.967.295  np. 10

·       Ósemkowe muszą zaczynać się znakiem 0 np. 010 (czyli 8)

·       Stałe szesnastkowe muszą rozpoczynać się znakami 0x np. 0x2a  (czyli 42)

·       Stałe ujemne mają na początku znak – z lewej strony stałej

·       Stałe typu long muszą mieć na końcu literę L lub l np. 100L lub 100l

·       Stale bez znaku muszą mieć na końcu literę U lub u np. 25u, 100U (można zawsze uniknąć błędu w obliczeniach)

·       Stałe typu long bez znaku mają na końcu litery UL (ul) lub LU (lu) np. 100UL

 

Stałe rzeczywiste

Wszystkie stałe typu rzeczywistego są uznane jako stałe typu double. Można wyznaczyć typ dodając na końcu stałej znak L (l) dla long double lub F (f) dla typu float.

 

123.123 e2                                          czyli 123.123 * 102

100                                                        czyli 123.0

.123123                                          czyli 0.12312999999999996

-123.123                                          czyli –123.123

.123e-2                                          czyli 0.123*10-2

123.123e2F                            czyli 123.123*102 typu float

-0.123123e-2L                            czyli –0.123123*10-2 typu long double

 


Wszystkie operatory są podane w tabeli zamieszczonej w wykładzie 1. Kolejność operatorów w tej tabeli odpowiada kolejności ich priorytetów. Poniżej podano wybrane, najczęściej używane.

Operatory relacyjne dwuargumentowe

C/C++

B.Pascal

<

mniejszy

wyrażenie < wyrażenie

<

<=

mniejszy lub równy

wyrażenie <= wyrażenie

<=

>

większy 

wyrażenie > wyrażenie

<=

>=

większy lub równy

wyrażenie >= wyrażenie

>=

==

równy

wyrażenie == wyrażenie

=

!=

nie równy

wyrażenie != wyrażenie

<>

 

Operatory jednoargumentowe

C/C++

B.Pascal

-

minus jednoargumentowy

-wyrażenie

-

+

plus jednoargumentowy

+wyrażenie

+

&

adres argumentu

&L-wartość

@

 

Operatory logiczne (rachunek zdań) dwuargumentowe

C/C++

B.Pascal

!

negacja logiczna

! wyrażenie

not

&&

iloczyn logiczny

wyrażenie && wyrażenie

and

||

suma logiczna

wyrażenie || wyrażenie

or

? :

wyrażenie warunkowe

wyr1 ? wyr2 : wyr3

gdzie wyr1 jest typem skalarnym, wyr2 i wyr3 są np. typami arytmetycznymi, typem void,  wskaźnikowym, typu struktura, typu unia

np. wynik = x!=0 ? y/x : 0 –

wynik może mieć wartość y/x, gdy x!=0 lub wartość 0, gdy x==0

-

L-wartość – zmienna

 

Operatory arytmetyczne

C/C++

B.Pascal

++

przyrostkowe zwiększanie o 1

L-wartość++

inc(x)

++

przedrostkowe zwiększanie o 1

++L-wartość

inc(x)

--

przyrostkowe zmniejszanie o 1

L-wartość--

dec(x)

--

przedrostkowe zmniejszanie o 1

--L-wartość

dec(x)

*

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin