Instrukcje iteracyjne: for, while, do-while. Pętle zagnieżdżone. Algorytmy wykorzystujące pętle.
Stałe znakowe (wybrane)
66 - dziesiętny kod ASCCI litery B
’B’ - znak B
’\x6d’ - znak o szesnastkowym kodzie ASCCI równym 6d, czyli m
’\n’ - przejście o linię w dół
’\r’ - przejście do początku linii (powrót karetki)
’\a’ - dzwonek
’\b’ - usunięcie znaku typu backspace
’\t’ - tabulator poziomy
’\\’ - znak \
’\’’ - znak ’
’\”’ - znak ”
’\?’ - znak ?
Stałe całkowite
· Dziesiętne o wartościach od 0 do 4.294.967.295 np. 10
· Ósemkowe muszą zaczynać się znakiem 0 np. 010 (czyli 8)
· Stałe szesnastkowe muszą rozpoczynać się znakami 0x np. 0x2a (czyli 42)
· Stałe ujemne mają na początku znak – z lewej strony stałej
· Stałe typu long muszą mieć na końcu literę L lub l np. 100L lub 100l
· Stale bez znaku muszą mieć na końcu literę U lub u np. 25u, 100U (można zawsze uniknąć błędu w obliczeniach)
· Stałe typu long bez znaku mają na końcu litery UL (ul) lub LU (lu) np. 100UL
Stałe rzeczywiste
Wszystkie stałe typu rzeczywistego są uznane jako stałe typu double. Można wyznaczyć typ dodając na końcu stałej znak L (l) dla long double lub F (f) dla typu float.
123.123 e2 czyli 123.123 * 102
100 czyli 123.0
.123123 czyli 0.12312999999999996
-123.123 czyli –123.123
.123e-2 czyli 0.123*10-2
123.123e2F czyli 123.123*102 typu float
-0.123123e-2L czyli –0.123123*10-2 typu long double
Wszystkie operatory są podane w tabeli zamieszczonej w wykładzie 1. Kolejność operatorów w tej tabeli odpowiada kolejności ich priorytetów. Poniżej podano wybrane, najczęściej używane.
Operatory relacyjne dwuargumentowe
C/C++
B.Pascal
<
mniejszy
wyrażenie < wyrażenie
<=
mniejszy lub równy
wyrażenie <= wyrażenie
>
większy
wyrażenie > wyrażenie
>=
większy lub równy
wyrażenie >= wyrażenie
==
równy
wyrażenie == wyrażenie
=
!=
nie równy
wyrażenie != wyrażenie
<>
Operatory jednoargumentowe
-
minus jednoargumentowy
-wyrażenie
+
plus jednoargumentowy
+wyrażenie
&
adres argumentu
&L-wartość
@
Operatory logiczne (rachunek zdań) dwuargumentowe
!
negacja logiczna
! wyrażenie
not
&&
iloczyn logiczny
wyrażenie && wyrażenie
and
||
suma logiczna
wyrażenie || wyrażenie
or
? :
wyrażenie warunkowe
wyr1 ? wyr2 : wyr3
gdzie wyr1 jest typem skalarnym, wyr2 i wyr3 są np. typami arytmetycznymi, typem void, wskaźnikowym, typu struktura, typu unia
np. wynik = x!=0 ? y/x : 0 –
wynik może mieć wartość y/x, gdy x!=0 lub wartość 0, gdy x==0
L-wartość – zmienna
Operatory arytmetyczne
++
przyrostkowe zwiększanie o 1
L-wartość++
inc(x)
przedrostkowe zwiększanie o 1
++L-wartość
--
przyrostkowe zmniejszanie o 1
L-wartość--
dec(x)
przedrostkowe zmniejszanie o 1
--L-wartość
*
chesschempion