języki i metody programowania C2 - podstawowe pojęcia.doc

(129 KB) Pobierz
Języki i metody programowania C2

Języki i metody programowania C2

 

 

 

 


Podstawowe pojęcia

Definicje algorytmu:

·       reguła przekształcania wyrażeń matematycznych 

·        dokładny przepis wykonania szeregu operacji w celu rozwiązania określonego zagadnienia

Algorytm zawiera opis:

·        danych wejściowych,

·        danych wyjściowych,

·        działań i scenariusza wykonania tych działań, zrealizowany za pomocą:

ü    instrukcji sterujących i wyrażeń,

ü   typów danych.

 

Program źródłowy C/C++

Tekst napisany w języku C/C++, zawierający instrukcje, wyrażenia, definicje typów danych, deklaracje nazw, definicje zmiennych (czyli elementy języka C/C++)

 

Program wynikowy C/C++

Program napisany w języku zrozumiałym dla komputera, zawierający instrukcje i dane

 

Proces powstawania programu:

Narzędzie

Zawartość

Typ pliku

edytor C/C++

Tekst  w kodzie ASCII

*.cpp, (*.c)

kompilator

Kod binarny

*.obj

linker

Kod binarny jako program wynikowy

*.exe

Przykłady prostych programów

 

Przykład 1.1 – najprostszy program

 

void main()                            // funkcja programu

  {                                                        // początek bloku programu             

    //  To jest linia komentarza obejmującego tekst do końca linii

    /* To są znaki komentarza obejmującego wiele linii programu

   */

  }                                                        // koniec bloku programu

 

/*******************************************************/

Przykład 1.2_1 – najprostszy program wyświetlający na ekranie napis

 

#include <iostream.h>                              // deklaracja nazwy obiektu cout

void main()

{

  cout <<"Prosty program\n";             

   

  /* na ekranie pojawi się napis “Prosty program” i następnie kursor przejdzie do następnej linii (‘\n’) */

}

 

/*******************************************************/

Przykład 1.3_1 - wprowadzanie liczby z klawiatury i wyświetlanie je na ekranie

 

#include <iostream.h>              // deklaracja nazwy obiektów cout, cin

#include <conio.h>               // deklaracja nazwy funkcji  getch();

void main()

{

  int liczba;              //definicja zmiennej typu predefiniowanego całkowitego int czyli

  //tworzenie zmiennej w pamięci funkcji main, istniejącej przez cały czas działania programu

 

  cout << "Podaj liczbe całkowita: ";                                           // na ekranie pojawi się napis

     //Podaj liczbe całkowita:

  cin >> liczba;                                                    //po wprowadzeniu liczby np. 5 na ekranie znajduje się napis

//Podaj liczbe całkowita: 5

  cout << ”Podano liczbe: ” << liczba << ’\n’;

                                                              /* na ekranie pojawi się napis: Podano liczbe: 5

a następnie kursor przejdzie na początek następnej linii */

  getch();                                                                                                                // oczekiwanie na naciśnięcie klawisza

}


Przykład 1.2_2  (inna wersja przykładu 1.2_1)

#include <stdio.h>                                                                                      // deklaracja nazwy funkcji printf

void main()

{

  printf("%s", "Prosty program\n");                                                          //równoważne użycie funkcji printf

  printf("%s\n", "Prosty program");                   // na ekranie pojawi się 3 razy napis “Prosty program”

  printf("Prosty program\n");                               // i następnie kursor przejdzie do następnej linii (‘\n’)

}

/*******************************************************/

Przykład 1.3_2 (inna wersja przykładu 1.3_1)

#include <stdio.h>                                                        // deklaracja nazwy  funkcji printf i scanf

#include <conio.h>                                                         // deklaracja nazwy funkcji getch();

void main()

{

  int liczba;                                                         //definicja zmiennej typu predefiniowanego całkowitego

  printf(" %s", "Podaj liczbe całkowita: ");                                              // na ekranie pojawi się napis

      //Podaj liczbe całkowita:

  scanf(" %i", &liczba);                                                       //po wprowadzeniu liczby np. 5 na ekranie znajduje się napis

    //Podaj liczbe całkowita: 5

  printf(" %s%i\n", "Podano liczbe : ", liczba);  

                                                                                      /* na ekranie pojawi się napis: Podano liczbe: 5

                    a następnie kursor przejdzie na początek następnej linii */

  getch();                                                                          // oczekiwanie na naciśnięcie klawisza

}

/*******************************************************/

Przykład 1.4 – obliczanie wartości wielomianu

#include <stdio.h>

#include <conio.h>

void main()

{

float a,b,c,d,x,v;                     //definiowanie 6 zmiennych tego samego typu zmiennoprzecinkowego

printf("Podaj a: ");

scanf("%f", &a);

printf("Podaj b: ");

scanf("%f", &b);

printf("Podaj c: ");

scanf("%f", &c);

printf("Podaj d: ");

scanf("%f", &d);

printf("Podaj x: ");

scanf("%f", &x);

v=a*x*x*x+b*x*x+c*x+d;                    //liczba mnożeń: 6, liczb dodawań: 3, liczba przypisań: 1

printf("Wartosc wielomianu: %f*%f^3+%f*%f^2+%f*%f+%f=%f\n",a,x,b,x,c,x,d,v);

getch();

}


Przykład 1.5 - obliczanie wartości wielomianu wg wzoru Hornera;

w(x) ax^3+bx^2+cx+d = ((a*x+b)*x + c)*x + d

 

Algorytm sekwencyjny:

1) Podaj wartość parametru a wielomianu: a

2) Podaj wartość parametru b wielomianu: b

3) Podaj wartość parametru c wielomianu: c

4) Podaj wartość parametru d wielomianu: d

5) Podaj wartość zmiennej x: x

6) oblicz 1-e wyrażenie:        v=a*x+b

7) oblicz 2-e wyrażenie:        v=v*x+c

8) oblicz 3-e wyrażenie:        v=v*x+d

9) Wartość wielomianu jest równa: v

 

#include <stdio.h>                                           //obliczanie wielomianu wg podanego algorytmu

#include <conio.h>

void main()

{

float a,b,c,d,x,v;                                           //definiowanie 6 zmiennych tego samego typu

printf("%s","Podaj a: ");

scanf("%f",&a);

printf("%s","Podaj b: ");

scanf("%f",&b);

printf("%s","Podaj c: ");

scanf("%f",&c);

printf("%s","Podaj d: ");

scanf("%f",&d);

printf("%s","Podaj x: ");

scanf("%f",&x);

v=a*x+b;                                                           //obliczenie wartości wielomianu metodą Hornera:

v=v*x+c;                                               //liczba mnożeń:3, liczba dodawań: 3, liczba przypisan:3

v=v*x+d;

// 1 sposób wyświetlenia wyniku

printf("Wartosc wielomianu: %f\n",v);

//2-i sposób wyświetlenia wyniku

printf("Wartosc wielomianu: %f*%f^3+%f*%f^2+%f*%f+%f=%f\n",a,x,b,x,c,x,d,v);

getch();

}

 

 


Predefiniowane typy danych

 

Typy podstawowe reprezentujące zmienne różnych rozmiarów:

3. całkowite ze znakiem:

·     signed char

·     signed short int

·     signed int                     (int)

·     signed long int    (long)

1. całkowite

·     char

·     short int

·     int

·     long int   (long)

 

2. całkowite bez znaku:

·     unsigned char

·     unsigned short int

·     unsigned int

·     unsigned long int

 

 

 

 

 

 

4. zmiennopozycyjne :

·     float

·     ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin