Zatrudnienie w administracji rządowej.doc

(90 KB) Pobierz

Administracja- zorganizowana działalność realizowana za pomocą określonego aparatu i zmierzającego do zrealizowania określonych celów.

Administracja publiczna- zespół działań, czynności i przedsięwzięć organizatorskich i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji przedmiotu publicznego przez różne podmioty, organy i instytucje na postawie ustawy i w określonych prawem formach.

Administracja publiczna:

1.       Samorządowa (ustawa o pracownicach samorządowych),

2.       Państwowa (ustawa  o pracownikach urzędów państwowych),

3.       Rządowa (ustawa o pracownikach służby cywilnej).

Organy administracji państwowej:

·         Rzecznik Praw Obywatelskich,

·         Krajowa Rada Sądownicza,

·         Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji,

·         Organy NBP,

·         Prezydent,

·         Organy NIK.

Administracja rządowa:

-        Centralna (Premier, Rada Ministrów, Ministrowie i inne centralne organy administracji państwowej),

-        Terenowe (Wojewodowie i podległe im służby oraz organy administracji niezespolonej).

Organizacja i struktura Służby Cywilnej:

-Prezes Rady Ministrów,

-Szef Służby Cywilnej (W dniu 14 kwietnia 2009 na stanowisko Szefa Służby Cywilnej powołany został Sławomir Brodziński),

-Rada Służby Cywilnej,

-Dyrektor Generalny Urzędu.

Podmioty zatrudnione w Służbie Cywilnej:

-Pracownicy

- Urzędnicy

 

 

 

 

Członkowie korpusu Służby Cywilnej





 

Pracownicy S.C.(umowa o pracę)                  Urzędnicy Służby Cywilnej

                                                                  (mianowani)

 

 

Kryteria urzędników Służby Cywilnej:

·         Zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych

·         Zatrudnienie w miejscach wskazanych w ustawie

-Kancelaria Premiera

-Urzędy Ministrów

-Przewodniczący komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów

-Osoby zatrudnione w urzędach centralnych organów administracji rządowej np. Główny Urząd Patentowy oraz Miar

-Urzędy wojewódzkie

-Komendy, inspektoraty i straże wojewódzkie i powiatowe

-Biuro nasiennictwa leśnego

-Urząd rejestracji produktów leczniczych wyrobów medycznych i produktów biobujczych

-członkowie służby zagranicznej, ale tylko ci którzy są zatrudnieni w Ministerstwie Spraw Zagranicznych.

Stanowiska urzędnicze dzielą się na kilka kategorii:

1.       Wyższe stanowiska w Służbie Cywilnej (Dyrektor Generalny Urzędu)

2.       Stanowiska średniego stopnia zarządzania (Główny Księgowy Resortu, architekt wojewódzki)

3.       Stanowiska koordynujące i samodzielne  (Radca Generalny, Naczelnik wydziału)

4.       Stanowiska wspomagające (księgowa, sekretarz)

5.       Stanowiska specjalistyczne (wizytator, rewident)

W Służbie Cywilnej mogą być zatrudnione osoby na podstawie tzw. oddelegowania. Są one oddelegowane na podstawie odrębnej ustawy.

Pracownicza zdolność do czynności prawnych pracowników korpusu Służby Cywilnej.

Decydują o tym rygory selekcyjne. Są to rygory pozytywne i negatywne w postaci zakazów.

Kryteria wobec pracowników Służby Cywilnej:

a)      Ogólne wobec wszystkich (art. 4 ustawy o pracownikach Służby Cywilnej)

b)      Dla mianowanych (art. 40 ustawy)

c)      Wyższe stanowiska (art. 53 ustawy)

Adnotacja do a.

ü      Obywatelstwo polskie

ü      Pełnia praw publicznych

ü      Niekaralność za przestępstwa popełnione umyślnie

ü      Kwalifikacje na dane stanowisko

ü      Nieposzlakowana opinia.

Art. 45 traktatu o Unii Europejskiej przewiduje w ustępie 4 do pracowników zatrudnionych w adm. Publicznej nie stosuje się zasady swobody przepływu osób. Ten przepis należy interpretować w ten sposób, że państwo członkowskie może samo zdecydować czy umożliwi swojej adm. Publicznej zatrudnienie obcokrajowców czy zamknie adm. Publicznej zatrudnienie tym osobom.

Osoba nie posiadająca obywatelstwa polskiego może być zatrudniona na stanowisku na którym wykonywana praca nie polega na bezpośrednim lub pośrednim udziale w wykonywaniu władzy publicznej i nie polega na ochronie generalnych interesów państwa i musi znać język polski, a ta znajomość musi być potwierdzona odpowiednim dokumentem.

Kryteria korzystania z pełni praw publicznych:

§         Pełna zdolność do czynności prawnych

§         Czynne i bierne prawo wyborcze do organy władzy publicznej

§         Prawo do wykonywania wymiaru sprawiedliwości

§         Prawo do otrzymywania orderu, medali i odznaczeń.

Kwalifikacje:

  • Zawodowe
  • Moralne
  • Etyczne

Skutki utraty rygorów selekcyjnych:

a.       Jeżeli przyjęto osobę nie spełniającą wymogów selekcyjnych to stosunek pracy trwa i jest ważny

b.       Jeżeli osoba traci rygory selekcyjne w trakcie zatrudnienia to ustawa przewiduje wygaśnięcie stosunku pracy.

Pracodawca

W Służbie Cywilnej pracodawcą są to jednostki nie mające osobowości prawnej.

Szef Służby Cywilnej

Mianuje

Przenosi na inne stanowiska

 

Podstawy nawiązania stosunku racy w Służbie cywilnej:

- Umowa o pracę,

1)      Na czas określony,

2)      Na czas nieokreślony,

3)      Na czas zastępstwa.

- Mianowanie.

Osoba musi wziąć udział w wyborze. Staje się ona członkiem korpusu Służby Cywilnej. Z tą osobą można będzie nawiązać umowę na czas nieokreślony.

Adn. 1.

Są trzy istotne rzeczy:

Ø      Z osobą, która po raz pierwszy podejmuje pracę w Służbie Cywilnej

Ø      Ta umowa ma trwać 12 miesięcy

Ø      Można rozwiązać za dwu tygodniowym wypowiedzeniem.

Służba przygotowawcza.

Wyjątki:

o        Absolwenci KSAPu (Krajowa Szkoła Administracji Publicznej)

o        Na wskutek decyzji odpowiedniego Dyrektora Generalnego Urzędu

Nie może trwać której niż 4 miesiące i nie dłużej niż 8 miesięcy.

Pierwsza ocena kwalifikacyjna osoby, która zdała egzamin.(art. 37 ustawy)

Nie podlegają jej absolwenci KSAPu.

Elementy oceny:

¨       Postawa pracownika

¨       Zaangażowanie

¨       Relacje z innymi pracownikami

¨       Czy zdaliśmy egzamin ze służby przygotowawczej

¨       Sporządzenie sprawozdania dotychczasowej pracy

Art. 38 ust 1(ustawa o pracownikach S.C.)- termin dokonania oceny.

Oceny:

Pozytywna- Dyrektor Urzędu zawiera z nami umowę o pracę na czas nieokreślony

Negatywna- rozwiązanie umowy przed upływem terminem na jaki była z nami zawarta, albo nie zawiąże się z nami umowy na czas nieokreślony.

 

 

 

 

 

 

 

Rozwiązanie stosunku pracy w Służbie Cywilnej.

Urzędnicy w Służbie Cywilnej(mianowanie)

Pracownicy w Służbie Cywilnej(umowa o pracę)

Ustawa o pracownikach Służby Cywilnej

Kodeks Pracy

Obligatoryjne:

Rozwiązanie za wypowiedzeniem przez pracodawcę.

·         Dwukrotna następująca po sobie negatywna ocena okresowa pracownika. Ocena jest przeprowadzana co 24 miesiące. Oceny dokonuje Dyrektor Generalny Urzędu. Ocena jest jawna. Jest przewidziany tryb odwołania i musi być pisemny regulamin.

·         Trwała niezdolność do pracy poprzez zaświadczenie od lekarza ZUS

·         Utrata nieposzlakowanej opinii

·         Likwidacja urzędu.

Świadczenie ma by wypłacone między ustaniem mowy w urzędzie, a nawiązaniem nowego stosunku pracy. Jest ono wypłacane nie dłużej niż 6 miesięcy. Nie liczy się kiedy urzędnik idzie na emeryturę. 3 miesięczne wypowiedzenie.

Fakultatywne:

Art. 71 ust. 2

-Osiągnięcie wieku 65 lat jeżeli okres zatrudnienia umożliwia mu przejście na emeryturę

-Odmowa poddania się badaniu przez lekarza orzecznika ZUSu.

3 miesięczne wypowiedzenie.

Rozwiązanie stosunku pracy przez samego pracownika. 3 miesięczne wypowiedzenie.

Rozwiązanie za porozumieniem stron

Rozwiązanie bez wypowiedzenia

§         Zawinione

-ciężkie naruszenie przez urzędnika podstawowych obowiązków korpusu jeżeli wina urzędnika jest oczywista

-popełnienie przez urzędnika w czasie trwania stosunku pracy przestępstwa, które uniemożliwia ponowne zatrudnienie, jeżeli przestępstwo jest oczywiste lub stwierdzone prawomocnym wyrokiem

-jeżeli nie jest możliwe wyznaczenie urzędnikowi innego stanowiska uwzględniającego jego wykształcenie zawodowe

§         niezawinione

-nieobecność ponad rok z powodu choroby

Art. 73 ust. 3

Porozumienie stron

Rozwiązanie za wypowiedzeniem przez pracodawcę. Dni wolne na szukanie pracy art. 37 36 i 361 , 38, 39, 41, 177, KP. 7 dni na odwołanie się do sądu pracy.

Rozwiązanie bez wypowiedzenia art. 52, 53 KP.

Rozwiązanie bez wypowiedzenia przez pracownika Służby Cywilnej art. 55. Pracodawca musi podać przyczynę zwolnienia. Jest tu prawo do odszkodowania.

Wygaśnięcie stosunku pracy przez pracownika:

-śmierć pracownika

-nieobecność w pracy spowodowana tymczasowym aresztowaniem na okres 3 miesięcy.

 

Wygaśnięcie stosunku pracy urzędnika (art. 70 ustawy)

ü      utrata obywatelstwa państwa UE

ü      prawomocna kara wydalenia ze służby

ü      prawomocne orzeczenie utraty praw publicznych lub zakaz wykonywania zawodu urzędnika

ü      upływ 3 miesięcznego okresu aresztowania

ü      odmowa wykonania decyzji w sprawie wydalenia urzędnika

ü      śmierć urzędnika Służby Cywilnej.

Czas pracy w Służbie Cywilnej

Pojęcie czasu pracy- to czas w którym ten pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy albo innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę. Podróż służbowa budzi kontrowersję. Czas wykonywania zadania- podróż jest czasem pracy.

Okresy czasu pracy:

1.       czas przestoju

2.       15 minutowa przerwa (134 KP)

3.       Szkolenie BHP

4.       Pozostawanie w pogotowaniu do pracy

5.       Dyżur (151 KP)- pozostanie poza normalnym godzinami pracy w gotowości do pracy w zakładzie pracy albo innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.

Jeżeli pracownik w czasie dyżuru pracuje to jest ten czas wliczany do czasu pracy. Dyżur jest pełniony w zakładzie pracy, a w czasie dyżuru pracownik nie pracuje, nie wlicza się do czasu pracy, ale przysługuje czas wolny od pracy, a jeżeli nie można udzielić czasu wolnego to przysługuje dodatkowe wynagrodzenie. Na dyżurze w domu nie wlicza się do czasu pracy, ani nie dostaje dni wolnych i dodatkowego wynagrodzenia.

Ustalenie czasu pracy w Służbie Cywilnej.

Ustala to Dyrektor Generalny Urzędu (dni i tygodnie).

1.       Ma brać pod uwagę zróżnicowany wymiar zadań pracowników Służby Cywilnej.

2.       Konieczność zapewnienia sprawnej pracy urzędu oraz interesantów.

Doba pracownicza art. 128 § 3 KP) są to 24 kolejne godziny poczynając od godziny podjęcia pracy przez pracownika zgodnie z harmonogramem. Dzień wolny od pracy to 24 godziny od momentu zakończenia doby pracowniczej.

Tydzień rozliczeniowy (art. 128 § 2 pkt 2) jest to 7 kolejnych dni kalendarzowych poczynając od 1 dnia okresu rozliczeniowego (okres rozliczeniowy zaczyna się w środę , tydzień rozliczeniowy kończy się we wtorek, piątek – czwartek itd.). Okres rozliczeniowy służy ustaleniu czy nie doszło do pracy w godzinach nadliczbowych. Wymiar czasu pracy w okresie rozliczeniowym:

a)      40h * 4 pełne tygodnie = 160h

b)      8h * 3 = 24h

c)      160h – 24h = 1...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin