Leksykon mlektur-Antoine Marie Roger_de_Saint_Exupery.pdf

(136 KB) Pobierz
tyt.qxd
ANTOINE MARIE
ROGER DE SAINT−EXUPÉRY
Ur. 29 czerwca 1900 w Lyonie, zagin¹³
w locie bojowym 31 lipca 1944 nad Morzem Œródziemnym. Francu-
ski pisarz, ¿o³nierz i lotnik.
By³ postaci¹ niezwyk³¹. Urodzi³ siê we francuskiej rodzinie arystokra-
tycznej. Jean, ojciec pisarza, by³ inspektorem ubezpieczeniowym,
matka, Maria, ujawni³a talent malarski. Wczeœnie osierocony przez
ojca by³ jednak ch³opcem szczêœliwym.
Pobiera³ nauki w szko³ach katolickich, w kolegium jezuitów Notre
Dame de Sainte-Croix i kolegium marianów we Fryburgu, w których
doceniano jego niezwyk³¹ wyobraŸniê i talenty. Gdy nie dosta³ siê do
akademii morskiej, podj¹³ studia w 1919 na wydziale architektury
akademii sztuk piêknych, potem na politechnice, na której opraco-
wa³ wiele ciekawych rozwi¹zañ dotycz¹cych m.in. silników lotni-
czych.
Powo³any do wojska, w lipcu 1921 wystartowa³ do pierwszego lotu.
Licencjê pilota uzyska³ rok póŸniej. Po groŸnym wypadku lotniczym
pracowa³ nawet jako sprzedawca samochodów.
W 1925 debiutowa³ jako autor opowiadañ. Potem wyda³ Pocztê na
Po³udnie (1928), Nocny lot (1931), a w 1939 Ziemiê planetê ludzi
nagrodzon¹ Grand Prix Akademii Francuskiej.
Od 1926 lata³ na liniach pocztowych z Tuluzy do Dakaru. Kierowa³
w Afryce portem tranzytowym w Port Juby w zachodniej Afryce.
W 1929 przeniós³ siê do Ameryki Po³udniowej – by³ pilotem s³ynnej
wówczas poczty lotniczej lataj¹cej nad Andami. O¿eni³ siê z rzeŸ-
biark¹ Consuelo Suncin Sandoval de Gómez. W grudniu 1935 Saint-
-Exupéry próbowa³ rekordowego przelotu na trasie Pary¿–Sajgon,
lecz rozbi³ samolot na pustyni w pó³nocnej Afryce, co mog³o byæ za-
czynem fabu³y Ma³ego Ksiêcia.
Lata 1935–1937 spêdzi³ w Europie. Pracowa³ jako reporter i kore-
spondent w Rosji i rewolucyjnej Hiszpanii. W 1938 spróbowa³ prze-
lotu na trasie Nowy Jork–Ziemia Ognista. W czasie wyprawy zosta³
ciê¿ko ranny, d³ugo siê leczy³ w Nowym Jorku. W 1943 na w³asn¹
proœbê powtórnie wst¹pi³ do armii Wolnych Francuzów. Lata³ w dy-
wizjonie rozpoznawczym. Za czyny wojenne odznaczono go Krzy-
¿em Wojennym.
Zagin¹³ w lecie 1944 podczas lotu bojowego. Jego samolot zaton¹³
nieopodal wyspy Frioul, niedaleko Marsylii. Ma³y Ksi¹¿ê, najs³ynniej-
sze dzie³o literackie Saint-Exupéry’ego, ukaza³ siê w 1943.
2 7 8
702883384.002.png
Antoine Marie Roger de Saint−Exupéry
Geneza utworu
Ma³ego Ksiêcia Saint-Exupéry opublikowa³ w przerwie pomiêdzy
dwiema turami lotów bojowych, zawieszony po misji z 21 lipca 1943.
Uszkodzi³ wtedy samolot przy l¹dowaniu w Tunezji. W tej filozoficzno-
-poetyckiej baœni autor zebra³ swoje refleksje na temat doœwiadczeñ
¿yciowych w³asnej generacji. Dedykuj¹c ksi¹¿kê doros³emu, który „jest
moim najlepszym przyjacielem na œwiecie”, z³ama³ klasyczn¹ konwen-
cjê literack¹. „Wszyscy doroœli byli kiedyœ dzieæmi. Choæ niewielu z nich
o tym pamiêta” – pisa³, poszerzaj¹c kr¹g odbiorców i wpisuj¹c dzie³o
w zbiór najs³ynniejszych dwudziestowiecznych literackich paraboli i po-
wiastek filozoficznych. Wœród epizodów ksi¹¿ki odnajdziemy te¿ echa
burzliwego zwi¹zku piêknej argentyñskiej rzeŸbiarki z pisarzem. Con-
suela, z któr¹ prowadzi³ namiêtn¹ grê mi³osn¹, zainspirowa³a go do
stworzenia postaci Ró¿y.
Francuzi uznali Ma³ego Ksiêcia za jedno z najwa¿niej-
szych dzie³ literackich XX wieku. Baœñ ukaza³a siê w 1943
w Nowym Jorku, osi¹gaj¹c ju¿ w pierwszym roku milion
sprzedanych egzemplarzy. Tekst Saint-Exupéry’ego by³ t³u-
maczony na wiele jêzyków, m.in. na angielski, hiszpañski, serbski, nie-
miecki, chiñski, litewski, kataloñski, baskijski, czeski, s³oweñski, wê-
gierski, koreañski, hebrajski i niderlandzki. Klasyczny polski przek³ad
Jana Szwykowskiego mia³ ponad dwadzieœcia wydañ. Ponadto Ma³e-
go Ksiêcia t³umaczyli: Ewa £oziñska-Ma³kiewicz, Marta Malicka, Jani-
na Karczmarewicz-Fedorowska, Anna Trznadel-Szczepanek, Miros³a-
wa Dêbska, Marta Cywiñska, Barbara Przyby³owska, Halina Kozio³
oraz Wiera i Zbigniew Bieñkowscy. W 1974 powsta³ film fabularny
w re¿. Stanleya Donena ze Stevenem Warnerem w roli tytu³owej.
W Polsce pojawi³y siê liczne adaptacje telewizyjne i teatralne, m.in.
w kwietniu 1987 w re¿. Magdy Teresy Wójcik w krakowskim teatrze
Bagatela i – jako musical Cezarego Domaga³y – w listopadzie 2002
w Teatrze Zag³êbia.
Konwencja na tle epoki
Ma³y Ksi¹¿ê bywa opisywany jako baœñ fantastyczna o bohaterze
swobodnie przekraczaj¹cym granice pomiêdzy œwiatem narratora,
w którym obowi¹zuj¹ motywacje racjonalne, a kosmosem dzieciêcej
wyobraŸni.
2 7 9
702883384.003.png
Antoine Marie Roger de Saint−Exupéry
Odmiennie ni¿ w klasycznej baœni Saint-Exupéry nie sko-
rzysta³ z inspiracji folklorystycznych, a elementy œwiata
przedstawionego posk³ada³ z fragmentów powszechnie zna-
nej cywilizacji Zachodu. Klasycznie baœniowa jest figura ¯mii,
sprawczyni przeniesienia siê Ksiêcia w czasoprzestrzeni (finalny powrót
na planetê B 612), a baœniowo paradoksalna postaæ Lisa (³ami¹ca folk-
lorystyczn¹ konwencjê sprytnego zwierzêcia). Konwencje satyry spe³-
niaj¹ m.in. postaci Króla, Starszego Pana czy Pijaka.
Elementy baœniowej fantastyki nasycaj¹ kosmos Ma³ego Ksiêcia:
cudowne zdarzenia i nietypowe zjawiska (roœliny i zwierzêta mówi¹,
bohater swobodnie oddycha na innych planetach). Bohater ³amie jed-
nak konwencjê typowoœci – Ma³y Ksi¹¿ê jest wyraŸn¹ indywidualno-
œci¹, trudno te¿ mówiæ o konwencjonalnym motywie walki dobra ze
z³em. „Najwa¿niejsze jest zawsze zakryte przed oczami” – powiada
narrator.
Baœniowy z pewnoœci¹ jest motyw mêdrca, spe³niany przez narrato-
ra, a choæ nie wp³ywa on na kszta³t œwiata, lecz modeluje stosunki
z ludŸmi (anegdota o teœcie z rysunkiem wê¿a boa, który po³kn¹³ s³onia).
Ma³y Ksi¹¿ê bywa tak¿e wpisywany w konwencjê powiastki filozo-
ficznej, gatunku powo³anego przez pisarzy oœwiecenia (KandydWolte-
ra, Kubuœ fatalista Diderota). To opowieœæ filozoficzna z akcentami sa-
tyry (u Saint-Exupéry’ego raczej lirycznej ironii) spo³ecznej i obyczajo-
wej. Mieszaj¹c realizm z fantastyk¹, powiastka umo¿liwia ukazanie
obrazu wspó³czesnego œwiata i cz³owieka z wyraŸn¹ odautorsk¹ tez¹ fi-
lozoficzn¹ lub moraln¹.
Kompozycja
Ma³ego Ksiêcia tworzy kilkanaœcie epizodów z pogranicza jawy
i snu, z których ka¿dy stanowi odrêbn¹ cz¹stkê fabu³y – rodzaj opowie-
œci przyk³adnej lub zbioru anegdot.
Baœñ otwiera powiastka o wyj¹tkowoœci wyobraŸni dzieciêcej (aneg-
dota o rysowaniu wê¿a trawi¹cego s³onia), zamyka kilkuwariantowy
epilog na temat dalszych losów Ma³ego Ksiêcia.
Spoiwem opowieœci s¹ dialogi pilota-narratora z Ma³ym Ksiêciem.
Zmuszony przez awariê do przymusowego l¹dowania na Saharze pilot
próbuje naprawiæ silnik. O œwicie budzi go proœba Ma³ego Ksiêcia o na-
rysowanie baranka. W kolejnych epizodach lotnik wys³uchuje opowie-
œci o maleñkich planetach odwiedzanych przez ch³opca, a zamieszkiwa-
2 8 0
702883384.004.png
Antoine Marie Roger de Saint−Exupéry
nych przez bohaterów, z którymi mo¿na uto¿samiaæ wady ludzkie. S³u-
cha tak¿e intymnej relacji o Ró¿y, któr¹ ch³opiec pokocha³, oraz o Lisie,
którego oswoi³. Koniec naprawy samolotu oznacza przymus rozstania
bohaterów i powrót do œwiata doros³ych.
Świat przedstawiony
Czas akcji
W powiastce da siê wyró¿niæ kilka czasoprzestrzeni. Ksi¹¿ê przeby-
wa³ przez rok na Ziemi, z czego ostatnie dziesiêæ dni spêdzi³ w towa-
rzystwie pilota. Pozna³ tu m.in. Lisa, Zwrotniczego i Kupca.
Lotnik wspomina – w prologu – w³asne dzieciñstwo („kiedy mia³em
szeœæ lat”), choæ nie precyzuje jego trwania, oraz – w prologu i epilo-
gu – zauwa¿a, ¿e od rozstania z Ksiêciem minê³o szeœæ lat („By³o to
szeœæ lat temu. Coœ siê zepsu³o w motorze”).
W anegdocie o tureckim astronomie, któremu dyktator nakaza³
zmieniæ strój na europejski, padaj¹ historyczne daty – 1909 i 1920.
Miejsce akcji
W baœni mo¿na wyró¿niæ trzy przestrzenie – blisk¹ realiom pustyni
Saharê oraz szcz¹tkowy opis Ziemi i niewielkich planet, które zwiedza³
Ma³y Ksi¹¿ê.
Sahara nie jest opisana nadzwyczaj szczegó³owo. „Pierwszego wie-
czoru zasn¹³em na piasku, o tysi¹c mil od terenów zamieszka³ych”. Pia-
sek, s³oñce, brak wody, spoœród zwierz¹t pustynnych autor wymienia
¯mijê i – we wspomnieniu nêdznego kwiatka – karawanê wielb³¹dów.
Studnia, do której docieraj¹ bohaterowie, tak¿e nie przypomina pu-
stynnych standardów oazy, lecz zwyk³¹ wiejsk¹ studniê.
Podobnie ubogi jest opis innych miejsc na Ziemi zwiedzanej przez
ma³ego bohatera. Ró¿any ogród, domek Zwrotniczego raczej ukazuj¹
kulturowe stereotypy, ni¿ stanowi¹ odkrywcze studium literackie.
Niemal wszystkie z maleñkich, oznaczonych numerami planet 325,
326, 327, 328, 329, 330 to kosmiczne okruchy. Na planecie Ksiêcia,
B-612, mieœci³a siê zaledwie jedna ró¿a, trzy wulkany i kie³ki baoba-
bów. Na planecie Latarnika, która wirowa³a wokó³ osi w tempie jednej
minuty, zaledwie Latarnik, latarnia i Ma³y Ksi¹¿ê.
2 8 1
702883384.005.png
Antoine Marie Roger de Saint−Exupéry
Zdarzenia
Baœñ opowiada o lotniku, który „nie znajduj¹c z nikim wspólnego
jêzyka” prowadzi³ samotne ¿ycie „a¿ do momentu przymusowego l¹-
dowania na Saharze”. Awaria silnika podczas lotu bez mechanika i pa-
sa¿erów wymusi³a l¹dowanie na skrawku Sahary. Przerwany lot wi¹za³
siê z trudn¹ sytuacj¹ ¿yciow¹ pilota – mia³ zapas wody na osiem dni.
O œwicie nastêpnego dnia lotnika obudzi³a nietypowa proœba. Us³y-
sza³ dzieciêcy g³osik: „Proszê ciê, narysuj mi baranka”. To by³ pocz¹tek
spotkañ z Ma³ym Ksiêciem. W rozmowach z inteligentnym i wra¿liwym
dzieckiem lotnik us³ysza³ opowieœci o innych planetach, na których bo-
hater spotka³ m.in. Króla wydaj¹cego absurdalne rozkazy, Pró¿nego
oczekuj¹cego bezmyœlnego poklasku, Pijaka niepotrafi¹cego uwolniæ
siê z na³ogu, szalonego Bankiera, omamionego blichtrem z³ota, Latar-
nika zapalaj¹cego i gasz¹cego co minutê latarniê z powodu nonsen-
sownej dyspozycji prze³o¿onych. Latarnik to jedyna postaæ budz¹ca
w Ksiêciu sympatiê. Szalonym wyda³ mu siê tak¿e Geograf przykuty do
biurka oraz podró¿ni mkn¹cy poci¹gami nie wiadomo dok¹d i nie wia-
domo po co.
Bohaterowie
Bohaterowie Ma³ego Ksiêcia to postaci charakterystyczne. Bohater
tytu³owy to nadwra¿liwe dziecko o wielkiej wyobraŸni. Lotnik to doro-
s³y o wyobraŸni dziecka. Spotykamy tak¿e apodyktycznego, nierozs¹d-
nego Króla, g³upiego Pró¿nego, sponiewieranego przez na³óg Pijaka,
pozbawionego kontaktu z rzeczywistoœci¹ Bankiera, nadgorliwego La-
tarnika, wreszcie zadufanego w naukowe teorie Geografa.
Kupiec, sprzedaj¹c pigu³ki zaspokajaj¹ce pragnienie, w³aœciwie han-
dlowa³ ludzkimi marzeniami – to wyraŸna krytyka tzw. konsumeryzmu.
Podobnie jak Zwrotniczy, który wyrazi³ sceptyczn¹ opiniê o bezsensow-
nych sk³onnoœciach ludzi do przemieszczania siê.
Partnerami Ksiêcia w kosmicznej wêdrówce okazali siê tak¿e boha-
terowie baœniowi: ¯mija, Lis i Ró¿a. Rozwi¹zuj¹ca zagadki ¯mija prze-
kona³a go o wzglêdnoœci ¿ycia. Lis sk³oni³ do uznania, ¿e oswajanie ko-
gokolwiek oznacza ogromn¹ odpowiedzialnoœæ, a Ró¿a, ¿e mi³oœæ by-
wa kapryœna i niesprawiedliwa, choæ jedyna.
Istotne, ¿e w³aœciwie ka¿da z postaci ¿yje na „osobnej”
planecie, ¿e w gruncie rzeczy bohaterowie ¿yj¹ obok siebie –
w œwiatach równoleg³ych.
2 8 2
702883384.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin