Programowanie robotów przemysłowych.pdf

(920 KB) Pobierz
Microsoft Word - Roboty.doc
Programowanie robotów przemysłowych Fanuc Robotics
Jednym z istotnych zagadnie ı , z jakim stykaj Ģ si ħ współczesne przedsi ħ biorstwa produkcyjne,
jest konieczno Ļę szybkiej zmiany produkowanego asortymentu wyrobów. Przezbrojenie linii
produkcyjnej cz ħ sto poci Ģ ga za sob Ģ konieczno Ļę zmiany programów steruj Ģ cych
poszczególnych urz Ģ dze ı , w tym równie Ň robotów przemysłowych. Bardzo istotnym
elementem w tym wypadku jest czas przestoju linii – im jest on krótszy, tym mniejszy jest
jego negatywny wpływ na opłacalno Ļę produkcji. Przy okazji zmniejszeniu mo Ň e ulec
równie Ň czas dostarczenia do klienta zamówionego produktu. Cz ħ sto jest i tak, Ň e produkcja
jednego rodzaju komponentu musi by ę rozpocz ħ ta tu Ň po uko ı czeniu wytwarzania innego,
wskutek czego nie ma praktycznie w ogóle czasu na przeprogramowanie robotów. Konieczne
staje si ħ w takim przypadku znalezienie rozwi Ģ zania, które pozwoli radykalnie upro Ļ ci ę i
przyspieszy ę t ħ operacj ħ .
Firma FANUC Robotics wyszła naprzeciw tym wymaganiom, oferuj Ģ c dwa pakiety
oprogramowania, których zadaniem jest wspomaganie programowania robotów. W
niniejszym artykule przedstawimy krótko ich mo Ň liwo Ļ ci a nast ħ pnie przybli Ň ymy
programowanie i symulowanie pracy robota na przykładowej aplikacji paletyzuj Ģ cej.
Oprogramowanie narz ħ dziowe
Firma Fanuc Robotics dla swoich robotów oferuje dwa pakiety oprogramowania: WinOLPC
(lub w wersji rozszerzonej WinOLPC+) oraz ROBOGUIDE SimPRO.
Pierwszy z nich jest prostym narz ħ dziem słu ŇĢ cym do stworzenia programu steruj Ģ cego, a
nast ħ pnie jego zapisania w formacie odpowiednim dla robota, bez mo Ň liwo Ļ ci przetestowania
gotowego programu. Rozszerzona wersja programu WinOLPC+ umo Ň liwia jedynie podgl Ģ d
punktów w przestrzeni 3D na ekranie monitora.
Drugi pakiet oprogramowania, ROBOGUIDE SimPRO, jest kompletnym wirtualnym
Ļ rodowiskiem przeznaczonym do tworzenia i testowania programów dla robotów.
Oprogramowanie to umo Ň liwia symulowanie na ekranie komputera PC ruchów robota
wykonuj Ģ ce program steruj Ģ cy. W skład pakietu wchodzi wirtualny r ħ czny programator – rys.
1 (wygl Ģ daj Ģ cy i zachowuj Ģ cy identyczn Ģ funkcjonalno Ļę jak urz Ģ dzenie rzeczywiste),
wirtualny kontroler robota oraz trójwymiarowe Ļ rodowisko graficzne, odpowiedzialne za
wizualizacj ħ jego pracy.
Rys. 1. Wirtualny r ħ czny programator oprogramowania ROBOGUIDE
U Ň ytkownik oprogramowania dysponuje kompletn Ģ baz Ģ danych robotów i dodatkowych
komponentów, pocz Ģ wszy od ró Ň norodnych chwytaków, przez urz Ģ dzenia współpracuj Ģ ce
(takie jak stoły i przeno Ļ niki ta Ļ mowe), a sko ı czywszy na paletach i paczkach. Baza ta
48530955.002.png
zawiera informacje o działaniu i wygl Ģ dzie tych elementów, dzi ħ ki czemu symulowane
Ļ rodowisko pracy robota mo Ň e by ę przygotowane bardzo realistycznie i idealnie oddawa ę
wygl Ģ d i działanie rzeczywistego systemu produkcyjnego. W razie potrzeby istnieje równie Ň
mo Ň liwo Ļę importu własnych modeli komponentów, na przykład z oprogramowania CAD.
ROBOGUIDE daje m.in. mo Ň liwo Ļę weryfikacji zasi ħ gu robota, sprawdzenia przestrzeni
kolizyjnej z otoczeniem oraz dokładnego okre Ļ leniu czasu cyklu. Program pozwala na
dokonywanie rozmaitych symulacji, których celem mo Ň e by ę sprawdzenie wielu wariantów
algorytmu steruj Ģ cego i jego wydajno Ļ ci, a w szczególno Ļ ci dostrze Ň enie konieczno Ļ ci
wprowadzenia usprawnie ı i optymalizacji. Wszystko to mo Ň na zrealizowa ę w Ļ rodowisku
całkowicie wirtualnym, bez konieczno Ļ ci ponoszenia du Ň ych kosztów na zakup elementów
stanowiska, a nawet samego robota. Dodatkow Ģ funkcj Ģ jest mo Ň liwo Ļę zrealizowania filmu
prezentuj Ģ cego prac ħ symulowanego robota, który mo Ň e by ę doskonał Ģ demonstracj Ģ
mo Ň liwo Ļ ci przygotowywanego stanowiska.
Oprogramowanie ROBOGUIDE polecane jest u Ň ytkownikom, dla których nawet minimalne
przestoje w produkcji s Ģ bardzo kosztowne, a jednocze Ļ nie zmiany dokonywane w
programach steruj Ģ cych s Ģ cz ħ ste. U Ň ycie tego oprogramowania pozwala na zredukowanie
czasu przestoju do minimum – po symulacyjnym przetestowaniu aplikacji wystarczy
przenie Ļę programy steruj Ģ ce do robota.
Przykładowa aplikacja
Po tym wst ħ pie, przechodzimy do przygotowania przykładowej aplikacji za pomoc Ģ
oprogramowania ROBOGUIDE.
Załó Ň my, Ň e naszym zadaniem jest przygotowanie prostej symulacji, w której robot b ħ dzie
przenosił pudełko ze stołu na palet ħ . Oczywi Ļ cie, po przetestowaniu, program steruj Ģ cy mo Ň e
zosta ę wgrany do fizycznego układu robotowego.
Po zainstalowaniu i uruchomieniu Ļ rodowiska (wersja demonstracyjna dost ħ pna u
dystrybutora, w firmie ASTOR) tworzymy nowy projekt. W tym celu z menu "File"
wybieramy pozycj ħ "New Cell", konfiguruj Ģ c podstawowe parametry naszego projektu. W
tym zadaniu pomaga 8-punktowy kreator "Workcell Creation Wizard" - rys. 2.
Rys. 2. Kreator ''Workcell Creation Wizard''
48530955.003.png
W poszczególnych krokach wykonujemy nast ħ puj Ģ ce czynno Ļ ci:
krok 1 – ustalamy nazw ħ projektu,
krok 2 - projektujemy wirtualnego robota - tworzymy nowego robota, wykorzystujemy dane z
kopii bezpiecze ı stwa lub tworzymy kopie robota z innego projektu,
krok 3 - wybieramy oprogramowanie, w które wyposa Ň ony ma by ę robot - wa Ň ne jest, aby
zwróci ę uwag ħ , Ň e domy Ļ lne ustawienie to "Handling Tool" w wersji ameryka ı skiej,
krok 4 - wybieramy rodzin ħ i typ robota, dla którego chcemy pisa ę program,
krok 5 - wybieramy wersj ħ oprogramowania systemowego, w które wyposa Ň ony jest robot -
ten punkt jest istotny, je Ň eli to co przygotujemy w oprogramowaniu ROBOGUIDE, b ħ dziemy
przesyła ę do istniej Ģ cego rzeczywi Ļ cie robota, wtedy wa Ň na jest zgodno Ļę wersji,
krok 6 - konfiguracja zewn ħ trznych osi, w które ma by ę wyposa Ň ony robot,
krok 7 - opcje robota - pami ħ ta ę nale Ň y, Ň e domy Ļ lne ustawienie "Robot Languages" jest w
j ħ zyku japo ı skim,
krok 8 - podsumowanie.
W ten sposób przygotowali Ļ my Ļ rodowisko i robota.
Przygotujmy teraz elementy z otoczenia robota oraz detal, który b ħ dziemy przenosi ę .
Aby doda ę zarówno stół jak i palet ħ klikamy prawym klawiszem myszki w oknie "Cell
Browser" na "Fixture" i wybieramy "Add Fixture -> CAD Library" - rys. 3. W ten sposób
wywołujemy bibliotek ħ gotowych elementów dostarczonych razem z oprogramowaniem
ROBOGUIDE. Z tej biblioteki wybieramy zarówno stół, jak i palet ħ , która spełnia zało Ň enia
naszego projektu. Je Ň eli w Ļ ród gotowych elementów nie mo Ň emy znale Ņę wła Ļ ciwego,
mo Ň emy wskaza ę Ļ cie Ň k ħ dost ħ pu do miejsca, gdzie znajduj Ģ si ħ pliki z rozszerzeniami CSB
lub IGS - klikamy prawym klawiszem myszki w oknie "Cell Browser" na "Fixture" i
wybieramy "Add Fixture -> CAD File". W ten sposób mo Ň emy rozbudowywa ę nasz Ģ
wirtualn Ģ przestrze ı o dowolne elementy.
Rys. 3. Dodawanie elementów z biblioteki ROBOGUIDE.
48530955.004.png
Dodany "stół" i "palet ħ " umieszczamy w odpowiednim miejscu w przestrzeni roboczej robota.
Teraz dodajmy pudełko, które b ħ dzie elementem przenoszonym przez robota, czyli typu
"Parts". W tym celu klikamy prawym klawiszem myszki w oknie "Cell Browser" na "Add
Part -> Box". Po wykonaniu tej operacji w przestrzeni pojawi si ħ element, który b ħ dzie
widoczny tylko w trakcie uczenia robota, natomiast nie b ħ dzie widoczny w trakcie symulacji -
rys. 4.
Rys. 4. Dodawanie elementów typu ''Parts'' i wła Ļ ciwo Ļ ci elementów.
Ka Ň dy element, który znajduje si ħ w przestrzeni naszego projektu ma swoje wła Ļ ciwo Ļ ci.
Okno z wła Ļ ciwo Ļ ciami wywołujemy dwukrotnie klikaj Ģ c na dany element w oknie "Cell
Browser". Tak Ň e wła Ļ nie dodane przez nas "pudełko" ma swoje wła Ļ ciwo Ļ ci - rys. 4. Ustalmy
wymiary pudełka na: Size in X: 430 mm; Size in Y: 430 mm; Size in Z: 250 mm.
Aby robot mógł przenosi ę "pudełko", musimy go wyposa Ň y ę w chwytak. W tym celu
podwójnie klikamy w oknie "Cell Browser" na "Robot Controllers -> Robot Controller1 ->
GP:1-R2000iA/165F -> Tooling -> UT:1(Eoat1)" - rys. 5.
Rys. 5. Konfiguracja chwytaka - cz ħĻę 1.
48530955.005.png
Nast ħ pnie w ramach wła Ļ ciwo Ļ ci tego elementu na zakładce "General" w polu "Primary
CAD" pokazujemy Ļ cie Ň k ħ dost ħ pu do pliku z rozszerzeniem CSB lub IGS z chwytakiem w
pozycji otwartej (przykładowe chwytaki s Ģ dostarczone razem z oprogramowaniem
ROBOGUIDE). Po klikni ħ ciu na "Apply" chwytak zostanie umieszczony na ko ı cu 6 osi
robota, ale aby był wła Ļ ciwie ustawiony w przestrzeni musimy obróci ę go o - 90° dookoła osi
X - rys. 5. Je Ň eli chwytak ma działa ę prawidłowo musimy skonfigurowa ę pozostałe jego
wła Ļ ciwo Ļ ci. Na zakładce "UTOOL" ustawiamy Tool Center Point (TCP) narz ħ dzia. W
naszym przypadku przesuni ħ cie tego punktu wzgl ħ dem domy Ļ lnego (koniec 6 osi robota)
wynosi 920 mm wzdłu Ň osi Z. Na zakładce "Parts" tworzymy powi Ģ zanie pomi ħ dzy
chwytakiem i "pudełkiem" oraz definiujemy przesuni ħ cie, z jakim b ħ dzie pokazywane w
trakcie symulacji "pudełko", gdy b ħ dzie przenoszone przez robota - rys. 6.
Rys. 6. Konfiguracja chwytaka - cz ħĻę 2.
Na zakładce "Simulation" w polu "Actuated CAD" pokazujemy Ļ cie Ň k ħ dost ħ pu do pliku z
chwytakiem w pozycji zamkni ħ tej - rys. 7. Ostatecznie, aby chwytak w trakcie symulacji
mógł działa ę prawidłowo, powinien mie ę dwie reprezentacje w postaci dwóch plików z
rozszerzeniami CSB lub IGS. Jedn Ģ dla pozycji otwartej, a drug Ģ dla pozycji zamkni ħ tej. I tak
nasz chwytak z pozycji otwartej jest zapisany w pliku "36005f-200.IGS", natomiast w pozycji
zamkni ħ tej w pliku "36005f-200-3.IGS". Poni Ň ej pola "Actuated CAD" mamy dwa przyciski
"Open" i "Close", które pozwalaj Ģ nam sprawdzi ę , zasymulowa ę zachowanie chwytaka - rys.
7.
48530955.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin