Programowanie robotów przemysłowych.pdf
(
920 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Roboty.doc
Programowanie robotów przemysłowych Fanuc Robotics
Jednym z istotnych zagadnie
ı
, z jakim stykaj
Ģ
si
ħ
współczesne przedsi
ħ
biorstwa produkcyjne,
jest konieczno
Ļę
szybkiej zmiany produkowanego asortymentu wyrobów. Przezbrojenie linii
produkcyjnej cz
ħ
sto poci
Ģ
ga za sob
Ģ
konieczno
Ļę
zmiany programów steruj
Ģ
cych
poszczególnych urz
Ģ
dze
ı
, w tym równie
Ň
robotów przemysłowych. Bardzo istotnym
elementem w tym wypadku jest czas przestoju linii – im jest on krótszy, tym mniejszy jest
jego negatywny wpływ na opłacalno
Ļę
produkcji. Przy okazji zmniejszeniu mo
Ň
e ulec
równie
Ň
czas dostarczenia do klienta zamówionego produktu. Cz
ħ
sto jest i tak,
Ň
e produkcja
jednego rodzaju komponentu musi by
ę
rozpocz
ħ
ta tu
Ň
po uko
ı
czeniu wytwarzania innego,
wskutek czego nie ma praktycznie w ogóle czasu na przeprogramowanie robotów. Konieczne
staje si
ħ
w takim przypadku znalezienie rozwi
Ģ
zania, które pozwoli radykalnie upro
Ļ
ci
ę
i
przyspieszy
ę
t
ħ
operacj
ħ
.
Firma FANUC Robotics wyszła naprzeciw tym wymaganiom, oferuj
Ģ
c dwa pakiety
oprogramowania, których zadaniem jest wspomaganie programowania robotów. W
niniejszym artykule przedstawimy krótko ich mo
Ň
liwo
Ļ
ci a nast
ħ
pnie przybli
Ň
ymy
programowanie i symulowanie pracy robota na przykładowej aplikacji paletyzuj
Ģ
cej.
Oprogramowanie narz
ħ
dziowe
Firma Fanuc Robotics dla swoich robotów oferuje dwa pakiety oprogramowania: WinOLPC
(lub w wersji rozszerzonej WinOLPC+) oraz ROBOGUIDE SimPRO.
Pierwszy z nich jest prostym narz
ħ
dziem słu
ŇĢ
cym do stworzenia programu steruj
Ģ
cego, a
nast
ħ
pnie jego zapisania w formacie odpowiednim dla robota, bez mo
Ň
liwo
Ļ
ci przetestowania
gotowego programu. Rozszerzona wersja programu WinOLPC+ umo
Ň
liwia jedynie podgl
Ģ
d
punktów w przestrzeni 3D na ekranie monitora.
Drugi pakiet oprogramowania, ROBOGUIDE SimPRO, jest kompletnym wirtualnym
Ļ
rodowiskiem przeznaczonym do tworzenia i testowania programów dla robotów.
Oprogramowanie to umo
Ň
liwia symulowanie na ekranie komputera PC ruchów robota
wykonuj
Ģ
ce program steruj
Ģ
cy. W skład pakietu wchodzi wirtualny r
ħ
czny programator – rys.
1 (wygl
Ģ
daj
Ģ
cy i zachowuj
Ģ
cy identyczn
Ģ
funkcjonalno
Ļę
jak urz
Ģ
dzenie rzeczywiste),
wirtualny kontroler robota oraz trójwymiarowe
Ļ
rodowisko graficzne, odpowiedzialne za
wizualizacj
ħ
jego pracy.
Rys. 1. Wirtualny r
ħ
czny programator oprogramowania ROBOGUIDE
U
Ň
ytkownik oprogramowania dysponuje kompletn
Ģ
baz
Ģ
danych robotów i dodatkowych
komponentów, pocz
Ģ
wszy od ró
Ň
norodnych chwytaków, przez urz
Ģ
dzenia współpracuj
Ģ
ce
(takie jak stoły i przeno
Ļ
niki ta
Ļ
mowe), a sko
ı
czywszy na paletach i paczkach. Baza ta
zawiera informacje o działaniu i wygl
Ģ
dzie tych elementów, dzi
ħ
ki czemu symulowane
Ļ
rodowisko pracy robota mo
Ň
e by
ę
przygotowane bardzo realistycznie i idealnie oddawa
ę
wygl
Ģ
d i działanie rzeczywistego systemu produkcyjnego. W razie potrzeby istnieje równie
Ň
mo
Ň
liwo
Ļę
importu własnych modeli komponentów, na przykład z oprogramowania CAD.
ROBOGUIDE daje m.in. mo
Ň
liwo
Ļę
weryfikacji zasi
ħ
gu robota, sprawdzenia przestrzeni
kolizyjnej z otoczeniem oraz dokładnego okre
Ļ
leniu czasu cyklu. Program pozwala na
dokonywanie rozmaitych symulacji, których celem mo
Ň
e by
ę
sprawdzenie wielu wariantów
algorytmu steruj
Ģ
cego i jego wydajno
Ļ
ci, a w szczególno
Ļ
ci dostrze
Ň
enie konieczno
Ļ
ci
wprowadzenia usprawnie
ı
i optymalizacji. Wszystko to mo
Ň
na zrealizowa
ę
w
Ļ
rodowisku
całkowicie wirtualnym, bez konieczno
Ļ
ci ponoszenia du
Ň
ych kosztów na zakup elementów
stanowiska, a nawet samego robota. Dodatkow
Ģ
funkcj
Ģ
jest mo
Ň
liwo
Ļę
zrealizowania filmu
prezentuj
Ģ
cego prac
ħ
symulowanego robota, który mo
Ň
e by
ę
doskonał
Ģ
demonstracj
Ģ
mo
Ň
liwo
Ļ
ci przygotowywanego stanowiska.
Oprogramowanie ROBOGUIDE polecane jest u
Ň
ytkownikom, dla których nawet minimalne
przestoje w produkcji s
Ģ
bardzo kosztowne, a jednocze
Ļ
nie zmiany dokonywane w
programach steruj
Ģ
cych s
Ģ
cz
ħ
ste. U
Ň
ycie tego oprogramowania pozwala na zredukowanie
czasu przestoju do minimum – po symulacyjnym przetestowaniu aplikacji wystarczy
przenie
Ļę
programy steruj
Ģ
ce do robota.
Przykładowa aplikacja
Po tym wst
ħ
pie, przechodzimy do przygotowania przykładowej aplikacji za pomoc
Ģ
oprogramowania ROBOGUIDE.
Załó
Ň
my,
Ň
e naszym zadaniem jest przygotowanie prostej symulacji, w której robot b
ħ
dzie
przenosił pudełko ze stołu na palet
ħ
. Oczywi
Ļ
cie, po przetestowaniu, program steruj
Ģ
cy mo
Ň
e
zosta
ę
wgrany do fizycznego układu robotowego.
Po zainstalowaniu i uruchomieniu
Ļ
rodowiska (wersja demonstracyjna dost
ħ
pna u
dystrybutora, w firmie ASTOR) tworzymy nowy projekt. W tym celu z menu "File"
wybieramy pozycj
ħ
"New Cell", konfiguruj
Ģ
c podstawowe parametry naszego projektu. W
tym zadaniu pomaga 8-punktowy kreator "Workcell Creation Wizard" - rys. 2.
Rys. 2. Kreator ''Workcell Creation Wizard''
W poszczególnych krokach wykonujemy nast
ħ
puj
Ģ
ce czynno
Ļ
ci:
krok 1 – ustalamy nazw
ħ
projektu,
krok 2 - projektujemy wirtualnego robota - tworzymy nowego robota, wykorzystujemy dane z
kopii bezpiecze
ı
stwa lub tworzymy kopie robota z innego projektu,
krok 3 - wybieramy oprogramowanie, w które wyposa
Ň
ony ma by
ę
robot - wa
Ň
ne jest, aby
zwróci
ę
uwag
ħ
,
Ň
e domy
Ļ
lne ustawienie to "Handling Tool" w wersji ameryka
ı
skiej,
krok 4 - wybieramy rodzin
ħ
i typ robota, dla którego chcemy pisa
ę
program,
krok 5 - wybieramy wersj
ħ
oprogramowania systemowego, w które wyposa
Ň
ony jest robot -
ten punkt jest istotny, je
Ň
eli to co przygotujemy w oprogramowaniu ROBOGUIDE, b
ħ
dziemy
przesyła
ę
do istniej
Ģ
cego rzeczywi
Ļ
cie robota, wtedy wa
Ň
na jest zgodno
Ļę
wersji,
krok 6 - konfiguracja zewn
ħ
trznych osi, w które ma by
ę
wyposa
Ň
ony robot,
krok 7 - opcje robota - pami
ħ
ta
ę
nale
Ň
y,
Ň
e domy
Ļ
lne ustawienie "Robot Languages" jest w
j
ħ
zyku japo
ı
skim,
krok 8 - podsumowanie.
W ten sposób przygotowali
Ļ
my
Ļ
rodowisko i robota.
Przygotujmy teraz elementy z otoczenia robota oraz detal, który b
ħ
dziemy przenosi
ę
.
Aby doda
ę
zarówno stół jak i palet
ħ
klikamy prawym klawiszem myszki w oknie "Cell
Browser" na "Fixture" i wybieramy "Add Fixture -> CAD Library" - rys. 3. W ten sposób
wywołujemy bibliotek
ħ
gotowych elementów dostarczonych razem z oprogramowaniem
ROBOGUIDE. Z tej biblioteki wybieramy zarówno stół, jak i palet
ħ
, która spełnia zało
Ň
enia
naszego projektu. Je
Ň
eli w
Ļ
ród gotowych elementów nie mo
Ň
emy znale
Ņę
wła
Ļ
ciwego,
mo
Ň
emy wskaza
ę
Ļ
cie
Ň
k
ħ
dost
ħ
pu do miejsca, gdzie znajduj
Ģ
si
ħ
pliki z rozszerzeniami CSB
lub IGS - klikamy prawym klawiszem myszki w oknie "Cell Browser" na "Fixture" i
wybieramy "Add Fixture -> CAD File". W ten sposób mo
Ň
emy rozbudowywa
ę
nasz
Ģ
wirtualn
Ģ
przestrze
ı
o dowolne elementy.
Rys. 3. Dodawanie elementów z biblioteki ROBOGUIDE.
Dodany "stół" i "palet
ħ
" umieszczamy w odpowiednim miejscu w przestrzeni roboczej robota.
Teraz dodajmy pudełko, które b
ħ
dzie elementem przenoszonym przez robota, czyli typu
"Parts". W tym celu klikamy prawym klawiszem myszki w oknie "Cell Browser" na "Add
Part -> Box". Po wykonaniu tej operacji w przestrzeni pojawi si
ħ
element, który b
ħ
dzie
widoczny tylko w trakcie uczenia robota, natomiast nie b
ħ
dzie widoczny w trakcie symulacji -
rys. 4.
Rys. 4. Dodawanie elementów typu ''Parts'' i wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci elementów.
Ka
Ň
dy element, który znajduje si
ħ
w przestrzeni naszego projektu ma swoje wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci.
Okno z wła
Ļ
ciwo
Ļ
ciami wywołujemy dwukrotnie klikaj
Ģ
c na dany element w oknie "Cell
Browser". Tak
Ň
e wła
Ļ
nie dodane przez nas "pudełko" ma swoje wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci - rys. 4. Ustalmy
wymiary pudełka na: Size in X: 430 mm; Size in Y: 430 mm; Size in Z: 250 mm.
Aby robot mógł przenosi
ę
"pudełko", musimy go wyposa
Ň
y
ę
w chwytak. W tym celu
podwójnie klikamy w oknie "Cell Browser" na "Robot Controllers -> Robot Controller1 ->
GP:1-R2000iA/165F -> Tooling -> UT:1(Eoat1)" - rys. 5.
Rys. 5. Konfiguracja chwytaka - cz
ħĻę
1.
Nast
ħ
pnie w ramach wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci tego elementu na zakładce "General" w polu "Primary
CAD" pokazujemy
Ļ
cie
Ň
k
ħ
dost
ħ
pu do pliku z rozszerzeniem CSB lub IGS z chwytakiem w
pozycji otwartej (przykładowe chwytaki s
Ģ
dostarczone razem z oprogramowaniem
ROBOGUIDE). Po klikni
ħ
ciu na "Apply" chwytak zostanie umieszczony na ko
ı
cu 6 osi
robota, ale aby był wła
Ļ
ciwie ustawiony w przestrzeni musimy obróci
ę
go o - 90° dookoła osi
X - rys. 5. Je
Ň
eli chwytak ma działa
ę
prawidłowo musimy skonfigurowa
ę
pozostałe jego
wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci. Na zakładce "UTOOL" ustawiamy Tool Center Point (TCP) narz
ħ
dzia. W
naszym przypadku przesuni
ħ
cie tego punktu wzgl
ħ
dem domy
Ļ
lnego (koniec 6 osi robota)
wynosi 920 mm wzdłu
Ň
osi Z. Na zakładce "Parts" tworzymy powi
Ģ
zanie pomi
ħ
dzy
chwytakiem i "pudełkiem" oraz definiujemy przesuni
ħ
cie, z jakim b
ħ
dzie pokazywane w
trakcie symulacji "pudełko", gdy b
ħ
dzie przenoszone przez robota - rys. 6.
Rys. 6. Konfiguracja chwytaka - cz
ħĻę
2.
Na zakładce "Simulation" w polu "Actuated CAD" pokazujemy
Ļ
cie
Ň
k
ħ
dost
ħ
pu do pliku z
chwytakiem w pozycji zamkni
ħ
tej - rys. 7. Ostatecznie, aby chwytak w trakcie symulacji
mógł działa
ę
prawidłowo, powinien mie
ę
dwie reprezentacje w postaci dwóch plików z
rozszerzeniami CSB lub IGS. Jedn
Ģ
dla pozycji otwartej, a drug
Ģ
dla pozycji zamkni
ħ
tej. I tak
nasz chwytak z pozycji otwartej jest zapisany w pliku "36005f-200.IGS", natomiast w pozycji
zamkni
ħ
tej w pliku "36005f-200-3.IGS". Poni
Ň
ej pola "Actuated CAD" mamy dwa przyciski
"Open" i "Close", które pozwalaj
Ģ
nam sprawdzi
ę
, zasymulowa
ę
zachowanie chwytaka - rys.
7.
Plik z chomika:
abcom7572
Inne pliki z tego folderu:
LOGO! Soft Comfort V8 ( PL )( ISO ) FULL.rar
(1469343 KB)
STEP 7-Micro Win v4.0 SP6-instalation cd.iso
(344144 KB)
TC3_podstawy.pdf
(1870 KB)
TC31-XAR-Setup.3.1.4022.29.zip
(120850 KB)
TE2000-HMI-Engineering.exe
(321951 KB)
Inne foldery tego chomika:
AGD
Beckhoff TwinCAT
Car Audio
CB
ELEKTRONARZĘDZIA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin