Scenariusz zajęć dla klasy III
Data: 09.10.2008
Prowadzący: Liszka Katarzyna
KRĄG TEMATYCZNY:
Najlepiej razem.
TEMAT DNIA:
Ręce mogą mówić
CEL OGÓLNY:
§ Uwrażliwienie na inność ludzi.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń zna:
· Wybrane znaki języka migowego.
Uczeń potrafi:
· Właściwie zachowywać się wobec osób niedosłyszących i niesłyszących,
· Czytać cicho ze zrozumieniem tekst,
· Wyszukiwać fragmenty tekstu na określony temat,
· Wymyślić tytuł opowiadania,
· Rozpoznać czasowniki w zdaniach,
· Poprawnie pisać wyrazy z ó.
METODY:
· słowna: pogadanka, dialog,
· praktyczno-ćwiczeniowa.
FORMY ORGANIZACYJNE:
· grupowa.
· zbiorowa,
· indywidualna-jednolita.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
· karty pracy,
· karty techniczne,
· kartki z zapisanymi wyrazami,
· słownik ortograficzny.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Zilustrowanie ruchem, gestem, mimiką (bez słów) historyjki z życia dzieci w domu i poza domem wymyślonych w zespołach kilkuosobowych.
Odgadywanie treści przedstawionych wydarzeń oraz ustalanie środków, jakimi to osiągnięto.
2. Wypowiedzi uczniów dotyczące różnych sposobów zdobywania wiedzy, przekazywania informacji, wyrażania uczuć.
- Nawiązywanie do doświadczeń i przeżyć dzieci związanych z życiem ludzi niepełnosprawnych, np. niewidomych.
- Rola znaków graficznych i dźwiękowych (język pisany i mówiony).
- Znaczenie umiejętności posługiwania się językami obcymi.
- Rola internetu.
3. Ciche czytanie tekstu ze zwróceniem uwagi na imiona bohaterów opowiadania.
4. Sprawdzian cichego czytania ze zrozumieniem.
Dzieci (po wykonaniu sprawdzianu) wychodzą na środek klasy i wyrażają gestem, ruchem, mimiką swoje odczucia. Koledzy próbują odgadnąć rodzaj przeżyć i dodają otuchy, pocieszają bądź składają gratulacje.
5. Wypowiedzi uczniów dotyczące bohaterów opowiadania połączone z wyszukiwaniem odpowiednich fragmentów tekstu.
6. Ocena postępowania Krzysia.
7. Wymyślanie i zapisywanie tytułu opowiadania.
- Rozważania przedstawionych propozycji.
- Argumentowanie wyboru najlepszych i najciekawszych tytułów.
8. Podkreślanie w tekście czasowników w liczbie pojedynczej.
9. Język migowy
- Jakimi zmysłami poznają świat ludzie niesłyszący?
Przedstawienie zdania: To jest mój kolega za pomocą języka migowego.
10. Przedstawienie za pomocą języka migowego zdań zapisanych na kartkach.
- Dzieci losują kartki i opracowują zdania w zespołach. Pozostali uczniowie próbują odgadnąć treść prezentowanych zdań, korzystając z podręcznika oraz kart technicznych.
- Ja idę do domu.
- Ja mam duży parasol.
- Proszę jeść!
- To jest mój kolega,
- To jest mój dom.
11. Wyjaśnianie pisowni wyrazów z ó wyszukanych w tekście opowiadania.
12. Pisanie z pamięci wyrazów z ó niewymiennym i sprawdzanie ich pisowni w słowniczku ortograficznym.
Nauczyciel poleca napisanie jak największej liczby wyrazów z ó niewymiennym. Dzieci czytają zapisane wyrazy, porównują – kto zapisał poprawnie najwięcej wyrazów.
Ja idę do domu.
Ja mam duży parasol.
To jest mój dom.
To jest mój kolega.
Proszę jeść!
milpac