Konspekt do lekcji kształcenia zintegrowanego w klasie I
Czas: 2 x 45 min.
Prowadzący: mgr Elżbieta Ciężadło
Krąg tematyczny: Książka naszym przyjacielem
Temat:
Wielozdaniowe wypowiedzi na temat podstawowych wad dzieci na przykładzie lektury J. Duszyńskiej „Cudaczek – Wyśmiewaczek” i własnych doświadczeń. Rozwiązywanie zadań tekstowych na mieszczenie i podział.
Cele:
- Doskonalenie techniki głośnego czytania ze zwróceniem uwagi na intonację.
- Kształtowanie umiejętności ujmowania myśli w formie zdania poprzez wypowiedzi na tematy związane z fragmentami tekstu, występami dzieci i własnymi doświadczeniami.
- Rozwijanie twórczej aktywności dziecka poprzez inscenizowanie fragmentów utworu, udział w zabawie „Licho klasowe”.
- Kształtowanie umiejętności właściwego zastosowania przecinka przy wyliczaniu.
- Bogacenie, aktywizowanie czynnego słownictwa uczniów o wyrazy związane z nazwami czynności.
- Rozwijanie zdolności do krytycznej samooceny własnego postępowania i uruchamianie motywacji wyzwalającej koleżeńskie zachowania.
- Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne postępowanie, wywiązywanie się z obowiązków wobec rodziców, rodzeństwa.
- Doskonalenie umiejętności czynnościowego przedstawiania treści zadań na mieszczenie i podział.
- Kształtowanie umiejętności konstruowania pytań do treści zadania.
- Wdrażanie do logicznego myślenia podczas rozwiązywania zadań.
Edukacja muzyczna
- Rozwijanie poczucia rytmu poprzez ćwiczenia muzyczne przy muzyce
Metody:
Podające – pogadanka, opowiadanie, wyjaśnienie, praca z tekstem,
Problemowe – aktywizujące (inscenizacja, zabawa dydaktyczna), problemowa klasyczna,
Eksponujące – pokaz połączony z przeżyciem,
Praktyczne – obserwacja, pokaz
Formy: indywidualna jednolita i zróżnicowana
zbiorowa jednolita
Środki dydaktyczne: rekwizyty do inscenizacji, rozsypanka wyrazowa, karta pracy dla uczniów, egzemplarze lektury „Cudaczek – Wyśmiewaczek”, ilustracja Cudaczka, serce z kolorowego papieru, treść zadań tekstowych, plątaninka, liczmany
Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjno – porządkowe
-przywitanie, przypomnienie zadania domowego
2. Wprowadzenie do tematu lekcji.
Dzieci przebrane za bohaterów lektury ( panna Obrażalska, pan Beksa, pan Byle-jak, pan Złośnicki, Kasia ) inscenizują scenki.
N: poleca, aby pozostałe dzieci postarały się rozpoznać bohaterów lektury.
3. Rozmowa na temat występów dzieci.
N: Kogo i po czym poznaliście w prezentowanych scenkach ?
4. Dobieranie nazw czynności do bohaterów – (rozsypanka wyrazowa).
Uczeń odczytuje zawieszone wyrazy.
Zwrócenie uwagi, że są to nazwy czynności (czasowniki).
Pan Beksa – płakał, beczał
Pan Byle-jak – gubił, bałaganił
Pan Złośnicki – kłócił się, złościł się
Panna Obrażalska – dąsała się, obrażała się, kaprysiła
Kasia – nie czesała się
5. Rozmowa o wadach dzieci.
N: Czy takie zachowanie jest typowe tylko dla bohaterów lektury ?
N: U kogo można je jeszcze spotkać ?
U: Bohaterowie odzwierciedlają nas samych. Takie zachowanie spotykamy u dzieci.
N: Co należy zrobić żeby się ich pozbyć ?
U: Nie słuchać złych namów. Starać się robić dobrze. Gdy nie jesteśmy pewni, zapytać dorosłych.
6. Zabawa w „Licho klasowe”. Nauczyciel przypina na tablicy ilustrację Cudaczka.
N: W każdym z nas siedzi takie „licho” , które podsuwa brzydkie pomysły, namawia do złych czynów.
Wybrany uczeń jest „Lichem”. Namawia do złego. Zadaniem dzieci jest odmówić mu.
Np. „Licho”: Napisz brzydko w zeszycie !
U1: Nie, bo dostanę złą ocenę.
U2: Nie mogę, bo zrobię przykrość pani.
U3: Muszę pisać ładnie, to sprawię radość sobie i rodzicom.
„Licho” : Podstaw koledze nogę !
U1: Nie, bo może się skończyć wypadkiem.
U2: Tak postępować nie wolno.
U3: Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe.
7. Przerwa śródlekcyjna
8. Czytanie przez dzieci fragmentu lektury w związku z pytaniem: „Co skłoniło Cudaczka do zmiany postępowania?”
Ustalenie:
Cudaczek poczuł bicie serca. Postanowił rozśmieszać dzieci – być Cudaczkiem-Śmiejaczkiem.
Nauczyciel do ilustracji Cudaczka dokleja serce z kolorowego papieru.
9. Ustalenie odpowiedzi na pytanie: Co zmienię u siebie, aby innym było ze mną dobrze?
Uczniowie otrzymują karty pracy w kształcie serduszka.
Mogą korzystać z rozsypanki wyrazowej, wybierają 2-3 wyrazy.
N: zwraca uwagę na końcówkę czasownika, zastosowanie przecinka przy wyliczaniu (ćw. ortograficzne i gramatyczne ).
10. Praca samodzielna ( dokończenie zadania ).
Aby innym było ze mną dobrze nie będę
............., ............., .............. .
Uczniowie odczytują zdania, wklejają serduszka do zeszytu.
11. Podsumowanie lekcji.
Dzieci inscenizują scenki, prezentują pozytywne zachowania bohaterów lektury.
12. Zadania pracy domowej.
Narysuj portret wybranego bohatera lektury i podpisz.
1. Uświadomienie uczniom tematu i celu lekcji.
Rozwiązywanie zadań tekstowych.
2. Wstępne ćwiczenia wprowadzające dzieci w temat lekcji.(załącznik)
Rachunek pamięciowy - rozwiązywanie plątaninki. Każdy uczeń otrzymuje w kopercie zadanie. U: Obliczają iloczyny i porządkują wyniki rosnąco. Otrzymują imiona bohaterów lektury. N: Dlaczego jeszcze raz przypomnieli nam się bohaterowie lektury?
3. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Zadanie 1.
Bogdan miał 12 kredek. Rozdzielił je po 4 do pudełek. Do ilu pudełek rozdzielił kredki?
Uczniowie rozwiązują zadanie na konkretach. Wybrany uczeń inscenizuje zadanie na środku klasy.
Wykonanie rysunku do czynności manualnych.
Zapisanie działania 12:4 = 3
Odczytanie zapisu: 12 podzielić po 4 równa się 3
Przypomnienie pytania i udzielenie odpowiedzi.
Zadanie 2.
Bogdan miał 12 kredek. Rozdzielił je po równo do 3 pudełek. Ile kredek było w każdym pudełku? Nauczyciel omawia zadanie podobnie do poprzedniego.
Zapisanie działania
12 : 3 = 4
Odczytanie zapisu:
12 podzielić na 3 równa się 4
Zadanie 3.
N. Zapowiada pracę samodzielną. Uczniowie otrzymują w kopertach po dwa zadania, do których mają ułożyć pytanie. Uczniowie słabsi mogą korzystać z pytań zamieszczonych na osobnych karteczkach.
1. Mama miała 10 orzechów. Rozdzieliła je po 5 między dzieci. Ile dzieci dostało orzechy?
2. Mama miała 10 orzechów. Rozdzieliła je po równo między 2 dzieci. Ile orzechów dostało każde dziecko?
U: Czyta treść zadań.
Po krótkiej słownej analizie zadań uczniowie samodzielnie układają pytania (słabsi dobierają).
Sprawdzenie pracy.
Wspólne przedstawienie na konkretach treści zadania 1.
Samodzielna praca uczniów.
• wklejenie treści zadania
• wykonanie rysunku
• obliczenie
• odpowiedź
oooooIooooo
10 : 5 = 2
Odpowiedź: Orzechy dostało 2 dzieci.
Zadanie 4. [dla uczniów zdolniejszych] - realizacja uzależniona od czasu.
Rafał miał 18 cukierków. Zgubił 2, a resztę cukierków podzielił między kolegów po 4 dla każdego. Ilu kolegów otrzymało cukierki?
N: Zachęca do podjęcia próby rozwiązania zadania złożonego.
4....
milpac