Masaż orientalny.pdf

(54 KB) Pobierz
392224456 UNPDF
Polityka – nr 39 (2573) z dnia 2006-09-30; s. 95-97
„Masa orientalny” Krzysztof Mroziewicz
ż
Jedno erotyczna zajmuje centralne miejsce w staro ytnej kosmologii, religii, filozofii i kulturze Indii.
ść ż
Religia nakazuje dba o kam , czyli rozkosze cielesne. Herodot pisa w swoich „Dziejach” o barbarzy stwie
ć ę ł ń
ą ę
Historyk kultury indyjskiej Artur Basham jest agodniejszy w ocenach, bo wi cej na ten temat wie: „typ indyjski
ł ę
– kobieta o grubych udach, szerokich biodrach i bujnych piersiach, ale bardzo szczup a w talii, wydaje si
ł ę
idea em wybranym przede wszystkim z punktu widzenia rozkoszy fizycznej”.
Indyjska definicja obsceniczno ci odnosi si wy cznie do tego, co podnieca. W latach 80. „Kochanek
ś ę łą
lady Chatterley” D.H. Lawrence’a by ci gle jeszcze zakazany. Nie odnosi si natomiast do tajemnic tantry,
łą ę
ł ł ż
przez wyrzeczenie). Pochodzi zapewne od prymitywnych obrz dów religijnych na cze boga p odno ci,
ę ść ł ś
znanych tak e w Grecji jako wi ta dionizyjskie. Praktykowana by a przez niskie kasty i plemiona. W VI wieku
ż śę ł
n.e. tantra zaatakowa a buddyzm i d inizm i wymiesza a si z nimi. Silna zw aszcza w Bengalu, Nepalu,
ł ż ł ę ł
Himalajach i na po udniu Indii. S owo „tantra” oznacza tekst, symbol lub akt magiczny przymusu stosowanego
ł ł
wobec bogów. Jako katharsis dopuszcza rozpust sakraln , kazirodztwo, morderstwo, narkotyki. Jest
ę ą upadkiem
buddyzmu. Tantrycy wierz w energi (sakti). Energia jest wszechmocn kobiet , po czeniem Madonny
ą ę ą ą łą
i bogini terroru. Jedna z sakti to Kali, czarna, z czarnymi ustami, niebieskimi oczami i naszyjnikiem z czaszek.
Saktas, czyli wyznawcy sakti, dziel si na prawo- i lewor cznych. Ci drudzy uczestnicz w orgiach
ą ę ę ą
i morderstwach. Praktyki jogiczne, którym si oddaj , prowadz ich do ekstazy, która akcentuje zapomnienie
ę ą ą
i erotyk . ę
W potocznym rozumieniu termin „orgia” oznacza zbiorowe szale stwo cielesne w powszechnym
ń
zespoleniu wszystkich ze wszystkimi bez wzgl du na p e i wiek. Ma podtekst religijny i zaczyna si od
ę łć ę
duchowej ekstazy. Tak wygl da y na przyk ad orgie prawos awnej sekty ch ystów Rasputina, ciemnego,
ął ł ł ł
ł ęł ę ę ęż ę ą ł ł
pokuty i oczyszczenia przez grzech.
Orgie rytualne wyznawców tantryzmu, ta ce orgiastyczne znane prymitywnym plemionom, zarówno
ń
ż ą ś ł
wprowadzaj cej w trans muzyce by o esencj orgii. Nie seks. Seks móg , ale nie musia temu towarzyszy .
ą ł ą ł ł ć
W postaci ascetycznej orgie urz dzane by y do VII w. nawet przez chrze cijan.
ą ł ś
Celibat i „Kamasutra”
„Kamasutra” zosta a opublikowana w USA i Wielkiej Brytanii dopiero w 1962 roku W Indiach,
ł
gdzie dzia a bardzo surowa cenzura obyczajowa, „Kamasutra” obecna by a na rynku ksi garskim od dawna i to
ł
ł ę
z rad asta skimi miniaturami, które w fantastycznych szczegó ach przedstawiaj anatomi seksu. Mo na
ż ń
ł ą ę ż
t ę ksi g drukowa i sprzedawa bez ryzyka nara ania si na kary, bo to... literatura fantastyczna, pisana przez
ęę ć ć ż ę
cz owieka, który ca e ycie sp dzi w celibacie. Skoro nie wiedzia , jak wygl da seks, nie móg opisywa
1
Indii, czarnych, mieszkaj cych tam ludziach i ich zwierz cych obyczajach, to jest publicznym poróbstwie.
ł
ma o znanej wersji buddyzmu, która zak ada wyzwolenie przez rozpasanie (w odró nieniu od wyzwolenia
chytrego ch opa z Syberii, który op ta caryc Aleksandr , ksi niczk hesk i wszystkie jej przyjació ki. Szuka
w Azji, jak i w Afryce, a tak e na Karaibach, uprawiane s do dzi . Rytmiczne poruszanie cia em przy
ł łż ę ł ł ą ł ć
erotyki w sposób realistyczny. Tworzy zatem fikcj . A w fikcji nie ma przecie zakazanej w Indiach pornografii.
ł ę ż
Utwór ten jest adresowany do m czyzn. Interesuj ce, e w literaturze klasycznej, a tak e w literaturce
ęż ą ż ż blue,
pornograficznej, nie ma niczego dla kobiet. Kobiety wida tego nie potrzebuj , bo jak same mówi : „m czyzna
ć ą ą ęż
musi popatrze (czytanie to patrzenie), a kobieta musi dotkn ” (a literatury i fotografii dotykalnej nie ma).
ć ąć
Szwajcarski orientalista Jean Herbert w „An Introduction to Asia” zauwa y , e w literaturze klasycznej
żłż
Azji („Kojiki”, „Mahabharata”) s takie sceny dla m czyzn, których t umacze europejscy si boj . A przecie
ą ęż ł ę ą ż
mamy tak e m skie ksi gi specjalistyczne. Poza wspomnian „Kamasutr ” tak e „Ananga -Rang ”, islamsk
ż ę ę ą ą ż ę ą
„el-Ktab”, japo sk „Shido Okagami” („Lustro drogi erotycznej”), chi sk „Ching Ping Mei”. Tradycje literackie
ńą ńą
ą ą ą ł łć
i dzisiaj. I mimo tych trudno ci nie by aby to rozrywka dla o nierzy na przepustce. Mo e dla szlachetnie
ś ł żł ż
urodzonych genera ów.
ł
Literatura rze biona w kamieniu, wi c – zgodnie z podanym wy ej rozró nieniem – dla kobiet, znajduje
ź ę ż ż
ę śą ż ń
Brahmany, Wedy i Upaniszady to czasy prostytucji sakralnej, która przetrwa a do dzi . Wywodzi si
ł ś ę
ona z Babilonu. Kwit a w wi tyniach Mezopotamii, kiedy w s siedniej Grecji wielki reformator Solon zak ada
ł śą ą ł ł
łś ę ą łż śą
wydawano za m za jakiego boga, którego reprezentowa na ziemi przedmiot. I od tej pory by a ona (i
ąż ś ł ł do dzi ś
jest w Indiach, gdzie profesja ta przetrwa a) przy wi tynn
ł śą ą deva dasi, s u ebnic bosk , która oddaje si bogu,
łż ą ą ę
ł ę ą
uprawiany, bo prostytucj nazywamy to, co Anglicy przynie li do kolonii jako kupczenie cia em. Oddawanie si
ą ś ł ę
w imieniu boga-m a to co zupe nie innego.
ęż ś ł
Mro one ryby
ę ść ż ęż
wyobra ni. Czechow pisa : „dziewcz ta i m ode Sybiraczki to mro one ryby. eby z nimi flirtowa , trzeba by
ź ł ę ł ż Ż ć ć
fok ”. Ale wej cie w wiat Azjatek pozwala zakwestionowa spostrze enie wielkiego pisarza.
Zamkni te spo ecze stwo japo skie by o od lat spo ecze stwem przyzwolenia dla relaksu. Wszystko,
ę ł ń ń ł ł ń
co w wiktoria skiej Europie uwa ano za niedopuszczalne, w Japonii odbywa o si naturalnie, spontanicznie
ń ż ł ę
i dla dobra psychicznego cz owieka. Japonia podpatruje na Zachodzie technologi . Zachód powinien
ł
ę
podpatrywa w Japonii sposób traktowania seksu – pisze australijski „Penthouse” z po owy 1985 roku
ć
ł
Prostytucja nie jest tam uwa ana za z o. Jeden z premierów o eni si z kobiet poznan w domu publicznym
ż ł ż łę ą ą
i nikt jej pó niej z tego powodu nie lekcewa y . Gejsza nie jest prostytutk , jest dam do towarzystwa, która gra
ź żł ą ą
ą ę ł
korea ska. Cudzoziemiec mo e prze y w Japonii przygod z prostytutk , ale nie mo e z gejsz . Nie mo e
ń ż żć ę ą ż ą ż
nawet zobaczy którejkolwiek z tych najwi kszych. Sto lat temu sz o si w Tokio do wi zienia za spacer po ulicy
ć ę ł ę ę
pod rami . Nie dlatego, e to obsceniczne, ale dlatego, e cudzoziemskie, europejskie.
ę ż ż
Rzecz obsceniczn jest w Azji wymiana znaków uczucia mi dzy kobiet i m czyzn , nawet najbardziej
ą ą ę ą ęż ą
dyskretna, je li nast puje publicznie. Azjaci nie znali poca unków w usta, dopóki nie obejrzeli filmów
ś ę ł
ń ą ł ł
uwa any jest za co okropnego.
ż ś
2
zwi zane z wielkim lam Lobon Rinpoche, wynalazc Starej Sekty w Tybecie, trudno by oby og osi drukiem
si w indyjskich wi tyniach w Khajuraho i Konaraku, tak e w klasztorach lamaistycznych, tybeta skich.
w a nie pierwsze burdele. Dziewczyn przeznaczon do s u by w charakterze prostytutki wi tynnej
kap anom i pielgrzymom. Cieszy si szacunkiem. Proceder, mimo zakazów dotycz cych prostytucji, jest
ż
Wi kszo Azjatek to kobiety uwa ane przez m czyzn za stworzenia zimne lub bierne i pozbawione
ą ś ś ć ż
tak rol jak wielka aktorka typu Sarah Berhnardt w swoim w asnym, prywatnym teatrze. Podobnie gejsza
ameryka skich po 1945 roku Nawiasem mówi c, niewiele to zmieni o. W Chinach i Indiach poca unek w usta
Dziewictwo i prostytucja
W Chinach prostytucja kwit a na skal masow . Rodzice albo topili dziewczynki jak koty, albo
ł ę ą
sprzedawali do burdeli. Podobnie post puj dzi niektórzy Nepalczycy. Jak si ma wiele córek, trudno zadba
ę ą ś ę ć
o ka d z nich tak, eby przynios a du e pieni dze lubne od narzeczonego. Dlatego dzi ponad 100 milionów
żą ż ł ż ą ś ś
m odych Chi czyków nie mo e sobie znale ony, wobec tego szukaj na Syberii, przede wszystkim w ród
ł ń ż źćż ą ś
kobiet z tamtejszych autochtonicznych plemion.
Utrata dziewictwa poza rytua em ma e skim, zdrada, kazirodztwo – nios bardzo powa ne
ł łżń ą ż
konsekwencje w Chinach, Indiach, Japonii i krajach islamskich. W arabskim Omanie i indyjskim Eravallarze
ci arna panna by a skazywana na mier . W Chinach w XIII w. wyrzucano tak kobiet bez lito ci na ulic .
ęż ł ś ć ą ę ś ę
W niektórych rejonach Indii wyrzucano j z kolei poza kasty, a w ka cie Bajamia (Gud arat) karano sprawc
ą ś ż ę
ci y.
ąż
Dla Uppilyamina po lubienie dziewicy jest tak wa ne, e nie goli si , dopóki tego nie dokona. Ale s te
ś ż ż ę ąż
ąż łżń ż ę żą ą
Podobnie staro ytni S owianie ich nie chcieli (rodowodu Ariów w Europie szukamy nie bezpodstawnie).
ż ł
„Jeste ś dziewic – znaczy nikt ci nie chcia , jeste nic niewarta”. Tam, gdzie dziewictwo nie by o w cenie,
ą ę ł ś ł
dziewczyny przed lubem oddawa y si prostytucji, eby usk ada na posag.
ś ł ę ż ł ć
Tak by o w Abisynii, Persji oraz tu czy ówdzie na Dalekim Wschodzie. Potem wychodzi y za m
ł
ł ąż
i by y przyk adnymi matkami i onami. I nie zdradza y m ów. Natomiast tam, gdzie dziewictwo by o
ł ł ż ł ęż ł
warto ci ekonomiczn , uwa ano, e uwiedzenie dziewicy przynosi straty nie jej, a jej rodzicom. W Japonii,
śą ą ż ż
Wietnamie i Kambod y za defloracj p aci si ogromne, negocjowane sumy.
ż ęł ę
Eddas na Cejlonie nie znaj zdrady w ogóle. Natomiast plemiona Nagów i Santalów maj wietlice, do
ą
ąś
których wchodz ch opcy i dziewcz ta jeszcze przed lubem. Praktykuj tam wszystko, co mo na, poznaj si
ą ł ę ś ą ż ąę
nawzajem i dobieraj . Potem wychodz , bior lub i od tej pory nigdy ju do wietlicy nie wracaj .
ą ą ąś ż ś ą
Maoryski z Nowej Zelandii by y eglarzom z Anglii bardzo przychylne. Kapitan Cook mówi o nich
łż
ł
„Julie na jedn noc”. Podobnie Tahitanki, które pozara ali syfilisem erotomani pokroju Paula Gauguina.
ą ż
Z powodu surowych kiedy restrykcji, które zezwala y na seks dopiero po lubie, dziewczyny
ś ł ś
dojrzewaj ce wcze niej ni w Europie, a ciekawe wiata, szuka y mo liwo ci zaspokojenia w sposób
ą ś ż ś ł ż ś
bezkonfliktowy. Autor Encyklopedii Seksuologicznej z ko ca XIX w. Havelock Ellis podaje w tomie pierwszym ń
ż
e kiedy Hiszpanie dotarli na Filipiny (na Vizcaya), masturbacja dziewcz t by a zjawiskiem powszechnym.
ą ł
U ywa y do tego sztucznych penisów. Dalej Ellis pisze o Bali, o po owie wysp Polinezji, o
ż ł
ł Indiach, Bliskim
Wschodzie i wsz dzie tam znajduje t sam sk onno , przy czym – zajmuje si jedynie kobietami. Zreszt ca a
ę ę ął ść ę ął
ta pomnikowa encyklopedia zajmuje si tylko kobietami, jak gdyby m czy ni seksu nie uprawiali w ogóle.
ę ęż ź
Globalizacja seksu
Prostytucja niesakralna, a zarobkowa odwróci a w Azji tradycje ze wzgl du na globalizacj seksu.
ł ę ę
ń ą ę ł ą
i Tajlandii, a w spo ecze stwo indyjskie w ar a si wraz z wirusem zapa ci immunologicznej HIV
ł ń żł ę ś
za po rednictwem miejscowych kierowców ci arówek. Choruje tam na AIDS najwi cej ludzi na wiecie,
ś ęż ę ś
ą ż ż
obok, kraju podobnie jak Tajlandia buddyjskim, jest niemal zupe nie nieznana.
ł
3
takie rejony Indii, w których ci y przedma e skiej nie uwa a si za zdro n . Nayarowie nie chc dziewic.
Seksturystyka japo ska, australijska i niemiecka niszczy od kilku dziesi tków lat tkank spo eczn Filipin
cho ć w porównaniu z miliardem mieszkanców to i tak niewiele. Interesuj ce, e w Birmie, czyli Myanmarze, tu
ł ść ę ć ę ąą ł ę
Europy, tym atwiej przyjmuje si zaraza. Na Bliskim Wschodzie praktycznie jej nie ma, na rodkowym
Ś
Wschodzie bywa, na Dalekim jest jej du o, a na Pacyfiku, to znaczy na wyspach Polinezji, wolno wszystko.
ż
I druga prawid owo : Azjatów nie interesuje nasz obyczaj seksualny, cho w Tajlandii bardzo
ć
umiej tnie si do niego, jako potrzeby handlowej, dostosowuj . Natomiast my jeste my ci gle ciekawi wiata.
Seks azjatycki ma korzenie sakralne. Seks europejski wype nia funkcje utylitarne, w tym – ekonomiczne.
ł
ę Lux ex Oriente. wiat o idzie ze Wschodu. My idziemy pod wiat o.
Ś ł ś ł
4
Prawid owo daje si wyprowadzi nast puj c : Europa jest zepsuta i zarazi a Azj . Ale im dalej od
ł ę
ł ść
ę ę ą ś ą ś
Konwergencja nie nast puje.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin