12WIDOKI.doc

(64 KB) Pobierz
Praca z użyciem róznych widoków

Zarządzanie plikami

 

Dzięki Menedżerowi plików szukanie plików i zarządzanie nimi w Windows nie było nigdy niczym trudnym. Teraz, po dodaniu do Worda polecenia Znajdź plik, możesz szukać dokumentów, nie wychodząc z okna tej aplikacji. Jest to wygodne narzędzie, które pozwala nie tylko odnajdywać pliki (nawet, gdy nie znasz ich nazw), ale także otwierać je, kopiować, usuwać i drukować. Polecenie Znajdź plik stanowi coś w rodzaju Menedżera plików wstawionego do Worda. Udostępnia wszystkie typowe działania na plikach i to bez konieczności pamiętania tajemniczych ośmioznakowych nazw tych plików, czy tasiemcowych nazw ścieżek.

 

Dokument przykładowy 4

Dzięki poleceniu Znajdź plik odnajdywanie potrzebnych dokumentów nie powinno przedstawiać żadnych trudności. Nawet jeśli tworzysz mnóstwo dokumentów i masz krótką pamięć, nie powinieneś mieć z tym więcej problemów. Jeśli tylko potrafisz sobie przypomnieć jakiś drobny szczegół dotyczący dokumentu- taki jak miesiąc utworzenia, pierwszą literę nazwiska autora, fragment tytułu lub jakiś charakterystyczny zwrot albo wyraz - znalezienie dokumentu będzie bardzo łatwe.

Odnajdywanie dokumentów

Dzięki poleceniu Znajdź plik odnajdywanie potrzebnych dokumentów nie powinno przedstawiać żadnych trudności. Nawet jeśli tworzysz mnóstwo dokumentów i masz krótką pamięć, nie powinieneś mieć z tym więcej problemów. Jeśli tylko potrafisz sobie przypomnieć jakiś drobny szczegół dotyczący dokumentu- taki jak miesiąc utworzenia, pierwszą literę nazwiska autora, fragment tytułu lub jakiś charakterystyczny zwrot albo wyraz - znalezienie dokumentu będzie bardzo łatwe.

Oglądanie dokumentów

Word pozwala oglądać dokument na ekranie na pięć sposobów: przy użyciu widoku zwykłego, widoku układu strony, widoku struktury dokumentu, widoku dokumentu głównego i w formie podglądu wydruku. Od tego, który z tych widoków wybierzesz, zależy co zobaczysz na ekranie i jakiego typu operacje będziesz mógł wykonywać na swoim dokumencie.

W każdej chwili możesz zwiększyć albo zmniejszyć skalę obrazu na ekranie, tak aby móc obejrzeć całą stronę na raz, albo lepiej się przyjrzeć tekstowi wpisanemu małą czcionką. Bez względu na wielkość dobranej skali, możesz taki tekst edytować tak jak zwykle.

Przegląd przycisków widoków

Jeśli chcesz się szybko przełączyć na zwykły widok, widok układu strony albo widok struktury, możesz to zrobić klikając odpowiedni przycisk na poziomym pasku przewijania. Aby przełączyć się na widok dokumentu głównego, musisz wybrać ten widok z menu Widok.

Przycisk

Opis

Widok zwykły

Podstawowy widok przeznaczony do wpisywania, edycji i formatowania.

Widok układu strony

Pozwala oglądać rozmieszczenie na stronie kolumn, nagłówków, stopek i przypisów, a także dokładne położenie obiektów wstawionych do ramek.

Widok struktury

Służy do wyświetlania struktury dokumentu; ułatwia reorganizację długich dokumentów.

Dokument główny

Specjalny wariant widoku struktury, który umożliwia pracę nad dokumentem podzielonym na wiele „poddokumentów”. Dzięki tej opcji, można łatwo łączyć i porządkować dokumenty pochodzące od różnych użytkowników.

Podgląd wydruku

Pokazuje miniaturową wersję dokumentu, przedstawiającą go dokładnie tak, jak będzie wyglądał po wydrukowaniu. Pozwala na oglądanie jednej lub kilku stron jednocześnie. Nie są pokazywane znaki nie drukowane, takie jak znaki końca akapitu, czy strony.

Widok zwykły

Widok zwykły, domyślnie wybierany przez Worda, najlepiej nadaje się do codziennej pracy ograniczającej się do wprowadzania tekstu i rysunków. Większość elementów formatuczcionka, rozmiar czcionki, odstępy międzywierszowe, wcięcia itd.wygląda w tym widoku tak, jak po wydrukowaniu. Natomiast rozmieszczenie tekstu i rysunków na stronie jest w nim trochę uproszczone. Kolumny, chociaż zachowują faktyczną szerokość, nie są wyświetlane jedna obok drugiej, lecz pojedynczo, jedna pod drugą. Tekst i rysunki umieszczone w ramkach są wyświetlane w takiej kolejności, w jakiej zostały wstawione do dokumentu, a nie w miejscach, w których pojawią się po wydrukowaniu.

Widok zwykły pozwala na wygodne edytowanie dokumentu w miejscach przejścia do nowej strony, oznaczanych linią kropkowaną, oraz w miejscach przejścia do nowej sekcji, oznaczanych podwójną linią kropkowaną. Jeśli w którymś momencie zechcesz zobaczyć, jak będzie wyglądać strona po wydrukowaniu, przełącz się na widok układu strony lub na podgląd wydruku.

Używanie roboczej czcionki w zwykłym widoku

Word stanowi potężne narzędzie do tworzenia, edytowania, wyświetlania i drukowania bardzo złożonych dokumentów. Jeśli zaczniesz wykorzystywać kilka czcionek, używać różnych rozmiarów, stosować wiele stylów, zauważysz, że Word zwolni tempo przewijania dokumentu. Jeśli chcesz w takiej sytuacji pracować szybciej, użyj opcji Czcionka robocza. Po włączeniu tej opcji każdy tekst, bez względu czcionkę, ma na ekranie ten sam rozmiar. Miejsca, w których zastosowano formatowanie zaznaczone są podkreśleniem, a zamiast rysunków wyświetlane są same ramki. Opcja Czcionka robocza jest aktywna wyłącznie podczas pracy z użyciem widoku zwykłego.

Aby wyświetlić dokument w trybie roboczym

1              Wybierz z menu Narzędzia polecenie Opcje.

2              Kliknij kartę Widok.

3              Zaznacz pole wyboru Czcionka robocza.

Podgląd wydruku

Podgląd wydruku pokazuje, jak będzie wyglądał dokument po wydrukowaniu. Możesz wyświetlać całe strony i oglądać niektóre elementy, których nie widać podczas pracy z użyciem widoku zwykłego lub widoku układu strony.

Na podglądzie wydruku widać wszystkie elementy, które zostaną wydrukowane na stronie. Korzystając z podglądu wydruku, możesz określić liczbę stron, które mają być wyświetlone jednocześnie. Klikając dokument przy użyciu kursora lupki, możesz powiększać obraz strony na ekranie, tak aby móc lepiej przeczytać lub zmienić tekst. Ponieważ podgląd wydruku umożliwia edycję i formatowanie tekstu, możesz w nim natychmiast zobaczyć efekty swoich działań.

Widok układu strony

Po wpisaniu tekstu i wstawieniu do dokumentu rysunków, przełącz się na widok układu strony. Będziesz mógł wówczas zobaczyć, jak są rozmieszczone na stronach takie elementy, jak kolumny, rysunki, nagłówki, stopki, czy przypisy. Będąc w tym widoku możesz nadal wpisywać tekst, a także zmieniać go i modyfikować. Jedyne elementy strony, których nie zobaczysz, to numery wierszy i linie między kolumnami, które są wyświetlane tylko na podglądzie wydruku.

W widoku tym można przewijać dokument strona po stronie. Gdy dojdziesz do końca strony i przewiniesz dokument dalej w dół, na ekranie pojawi się początek strony następnej. Nie zobaczysz jednak obu tych końców jednocześnie.

Widok struktury dokumentu

Widok struktury dokumentu umożliwia zwijanie i rozwijanie nagłówków dokumentu. Rozwijanie nagłówków powoduje wyświetlanie większej części struktury dokumentu—nagłówków głównych, podrzędnych oraz związanego z nimi tekstu podstawowego. Zwijanie nagłówków umożliwia z kolei skoncentrowanie się na ogólnej budowie dokumentu, a nie na jego szczegółach. Zwijając i rozwijając nagłówki możesz również szybko poruszać się po całym dokumencie.

Zwinięte nagłówki pozwalają łatwo i szybko przemieszczać duże fragmenty tekstu wewnątrz dokumentu. Wystarczy, że zwiniesz jakiś nagłówek, a następnie przesuniesz go „w górę” lub „w dół”, a cały związany z nim tekst przesunie się wraz z nagłówkiem.

Widok dokumentu głównego

Dokument główny jest to zbiór dokumentów, które zostały połączone w celu utworzenia jednego dużego dokumentu, takiego jak książka albo obszerny raport. Widok dokumentu głównego umożliwia oglądanie poszczególnych dokumentów, składających się na dokument główny. Widok ten stanowi rozszerzenie widoku struktury i korzysta z tego samego paska narzędzi. Dzięki związkom między tymi dwoma widokami, można łatwo reorganizować strukturę dokumentu głównego nie wnikając w szczegóły dokumentów składowych. 

Zwiększanie lub zmniejszanie skali obrazu

Jeśli używasz małej czcionki i chcesz się lepiej przyjrzeć tekstowi wyświetlonemu na ekranie przy użyciu zwykłego widoku, widoku układu strony lub widoku struktury dokumentu, to możesz zmienić skalę obrazu i pracować dalej na powiększonej stronie. Na podobnej zasadzie możesz pomniejszyć stronę, tak aby zobaczyć ją na ekranie w całości i móc wygodnie przemieszczać nagłówki struktury dokumentu lub obramowane obiekty, takie jak rysunki, czy tabele.

Jeśli edytujesz dokument o rozmiarach większych niż 8,5 na 11 cali lub takim, który ma orientację poziomą - szerokość strony jest większa od długości - to możesz tak zmniejszyć skalę, aby widzieć całą szerokość strony i nie musieć przewijać jej co chwila w poziomie.

W standardowym pasku narzędzi znajduje się przycisk Skala obrazu, za pomocą którego możesz wybrać jedną z gotowych już skal. Jeśli chcesz, możesz również sam wpisać obok tego przycisku dokładną wielkość skali (np. 47%). Możesz zmieniać skalę obrazu w każdym oknie dokumentu niezależnie od pozostałych. Jeśli otworzysz nowe okno, będzie w nim stosowana taka skala, którą wybrałeś ostatnio. Zmiana skali obrazu ułatwia wyłącznie dalszą pracę i nie wpływa w żaden sposób na wielkość dokumentu po wydrukowaniu.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin