Edukacja matematyczna - program.doc

(32 KB) Pobierz
I

I.                    Treść programu

 

Semestr zimowy

 

 

1. Zajęcia organizacyjne

 

2. – 3. Aktywizująca strategia nauczania

-          konstruktywistyczna teoria uczenia się

-          konstruktywistyczny model uczenia się

 

4. Rytmy

-  rola rytmów w rozwoju dziecka

-  ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności

-  rytmiczna organizacja czasu

 

 

5. Orientacja przestrzenna

-          kształtowanie świadomości własnego ciała

-          wzajemne położenie przedmiotów

-          orientacja na kartce papieru

 

6. - 7. Klasyfikacja

-          klasyfikacja wg cech wielkościowych

-          wyodrębnianie zbioru, podzbioru, części wspólnej zbioru

-          klasyfikacja zbiorów ze względu na liczebność

-          gry i zabawy rozwijające umiejętność klasyfikowania i definiowania

 

8. Kształtowanie pojęcia liczby

-          liczba w 4 aspektach (kardynalnym, porządkowym, miarowym, algebraicznym)

-          ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjny myślenia

 

9. Rozszerzanie zakresu liczbowego

 

Działania na liczbach

 

11. – 12. Dodawanie i odejmowanie

-          własności działań

-          dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100 (dopełnianie i odejmowanie do pełnych dziesiątek, z przekroczeniem progu dziesiątkowego)

 

13. – 14. Mnożenie i dzielenie

-          własności działań

-          mnożenie jako dodawanie jednakowych składników jako pole prostokąta

-          tabliczka mnożenia

-          dzielenie jako działanie odwrotne do mnożenia (dzielenie jako podział, jako mieszczenie) 

 

15. Równania

-          pojęcie liczby niewiadomej

-          rozwiązywanie równań

 

 

 

Semestr letni

 

1.-2. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

-          metody, sposoby i etapy rozwiązywania zadań tekstowych

-          układanie zadań tekstowych

 

 

3. Mierzenie długości

-          rozwijanie rozumienia  pomiary długości, stałość długości

-          mierzenie długości za pomocą stóp, patyczka itp.

-          narzędzia pomiaru, mierzenie długości

-          jednostki długości

 

4. Ważenie

 

5. Mierzenie płynów

 

6. Geometria

-          figury geometryczne, obliczanie ich obwodów

-          rozpoznawanie odcinków równoległych i prostopadłych

-          konstruowanie łamanych, prostokątów i trójkątów w węzłach sieci kwadratowych

 

7. Ułamki

-          połowa –podział na dwie części, ćwierć – podział na cztery części

-          ułamki o mianownikach  nie przekraczających 10 (przykłady ułamków, porównywanie na konkretnych przypadkach, proste przykłady dodawania i odejmowania

 

 

8. Współczesne środki dydaktyczne wykorzystywane w edukacji matematycznej. (aktywność matematyczna w placówkach M. Montessori)

 

 

9 -10. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.

 

11-12. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki (przyczyny, diagnoza, metody pracy)

 

13-14. Projektowanie zajęć edukacyjnych opartych na konstruktywistycznym modelu nauczania, uwzględniających aktywność matematyczną dzieci.

 

 

15. Kształcenie zintegrowane a matematyczna rzeczywistość. Posumowanie zajęć, refleksje.

 

III. Bibliografia

 

1.     Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1990

2.     Cydzik Z., Nauczanie matematyki w klasie I i II szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1986

3.     Gruszczyk – Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996

4.     Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Impuls, Kraków 2000

5.     Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, WSiP, Warszawa 1997

6.     Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa1997

7.     Hanisz J., Geometryczne doświadczenia uczniów klas I-III, Mac, Kielce 1995

8.     Kapica G., Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. WSIP, Warszawa 1986

9.     Klus-Stańska D., Rozwijanie myślenia matematycznego młodych uczniów, Warszawa 2004, Żak.

10. Klus – Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005, WSiP.

11. Matthews J., Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0-III, WSiP, Warszawa 1992

12. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1998

13. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986

14. Sawicki T., Matematyka. Seria: To nauczyciel klas początkowych wiedzieć powinien, Wydawnictwo NOWIK, Opole 1997

15. Sawyer W., Myślenie obrazowe w matematyce elementarnej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1988

16. Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki, t.I-IV, WSiP

17. Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Kraków 2004, Impuls.

18. Stucki E., Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, t. I-III, WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1998, 1999, 2000

19. Szewrin L., Żytomirski W., Geometria dla najmłodszych, WSiP, Warszawa 1991

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin