I. Treść programu
Semestr zimowy
1. Zajęcia organizacyjne
2. – 3. Aktywizująca strategia nauczania
- konstruktywistyczna teoria uczenia się
- konstruktywistyczny model uczenia się
4. Rytmy
- rola rytmów w rozwoju dziecka
- ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności
- rytmiczna organizacja czasu
5. Orientacja przestrzenna
- kształtowanie świadomości własnego ciała
- wzajemne położenie przedmiotów
- orientacja na kartce papieru
6. - 7. Klasyfikacja
- klasyfikacja wg cech wielkościowych
- wyodrębnianie zbioru, podzbioru, części wspólnej zbioru
- klasyfikacja zbiorów ze względu na liczebność
- gry i zabawy rozwijające umiejętność klasyfikowania i definiowania
8. Kształtowanie pojęcia liczby
- liczba w 4 aspektach (kardynalnym, porządkowym, miarowym, algebraicznym)
- ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjny myślenia
9. Rozszerzanie zakresu liczbowego
Działania na liczbach
11. – 12. Dodawanie i odejmowanie
- własności działań
- dodawanie i odejmowanie pamięciowe w zakresie 100 (dopełnianie i odejmowanie do pełnych dziesiątek, z przekroczeniem progu dziesiątkowego)
13. – 14. Mnożenie i dzielenie
- mnożenie jako dodawanie jednakowych składników jako pole prostokąta
- tabliczka mnożenia
- dzielenie jako działanie odwrotne do mnożenia (dzielenie jako podział, jako mieszczenie)
15. Równania
- pojęcie liczby niewiadomej
- rozwiązywanie równań
Semestr letni
1.-2. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
- metody, sposoby i etapy rozwiązywania zadań tekstowych
- układanie zadań tekstowych
3. Mierzenie długości
- rozwijanie rozumienia pomiary długości, stałość długości
- mierzenie długości za pomocą stóp, patyczka itp.
- narzędzia pomiaru, mierzenie długości
- jednostki długości
4. Ważenie
5. Mierzenie płynów
6. Geometria
- figury geometryczne, obliczanie ich obwodów
- rozpoznawanie odcinków równoległych i prostopadłych
- konstruowanie łamanych, prostokątów i trójkątów w węzłach sieci kwadratowych
7. Ułamki
- połowa –podział na dwie części, ćwierć – podział na cztery części
- ułamki o mianownikach nie przekraczających 10 (przykłady ułamków, porównywanie na konkretnych przypadkach, proste przykłady dodawania i odejmowania
8. Współczesne środki dydaktyczne wykorzystywane w edukacji matematycznej. (aktywność matematyczna w placówkach M. Montessori)
9 -10. Konstruowanie gier przez dzieci i dla dzieci.
11-12. Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki (przyczyny, diagnoza, metody pracy)
13-14. Projektowanie zajęć edukacyjnych opartych na konstruktywistycznym modelu nauczania, uwzględniających aktywność matematyczną dzieci.
15. Kształcenie zintegrowane a matematyczna rzeczywistość. Posumowanie zajęć, refleksje.
1. Cackowska M., Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III, WSiP, Warszawa 1990
2. Cydzik Z., Nauczanie matematyki w klasie I i II szkoły podstawowej, WSiP, Warszawa 1986
3. Gruszczyk – Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa 1996
4. Filip J., Rams T., Dziecko w świecie matematyki, Impuls, Kraków 2000
5. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka, WSiP, Warszawa 1997
6. Gruszczyk-Kolczyńska E., Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, WSiP, Warszawa1997
7. Hanisz J., Geometryczne doświadczenia uczniów klas I-III, Mac, Kielce 1995
8. Kapica G., Rozrywki umysłowe w nauczaniu początkowym. WSIP, Warszawa 1986
9. Klus-Stańska D., Rozwijanie myślenia matematycznego młodych uczniów, Warszawa 2004, Żak.
10. Klus – Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa 2005, WSiP.
11. Matthews J., Kiermasz pomysłów. Matematyka klasy 0-III, WSiP, Warszawa 1992
12. Moroz H., Rozwijanie pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP, Warszawa 1998
13. Moroz H., Współczesne środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym matematyki, WSiP, Warszawa 1986
14. Sawicki T., Matematyka. Seria: To nauczyciel klas początkowych wiedzieć powinien, Wydawnictwo NOWIK, Opole 1997
15. Sawyer W., Myślenie obrazowe w matematyce elementarnej, Wiedza Powszechna, Warszawa 1988
16. Semadeni Z. (red.), Nauczanie początkowe matematyki, t.I-IV, WSiP
17. Sowińska H., Michalak R., Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka, Kraków 2004, Impuls.
18. Stucki E., Metodyka nauczania matematyki w klasach niższych, t. I-III, WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1998, 1999, 2000
19. Szewrin L., Żytomirski W., Geometria dla najmłodszych, WSiP, Warszawa 1991
kasik_77