Opakowania(1).doc

(471 KB) Pobierz
EPF – Europejska Federacja Opakowań

 

 

 

 

EPF – Europejska Federacja Opakowań

 

 

ISO – Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna

 

 

TCC – Komisja Transportu i Komunikacji przy ONZ

 

 

UIC – Międzynarodowa Unia Kolejowa

 

 

IATA – Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego

 

 

IMCO – Międzynarodowa Konsultatywna Organizacja Morska

 

 

UNIDO – Międzynarodowa Organizacja przy ONZ d.s. Rozwoju Przemysłu.

 

 

WPO – Międzynarodowa Organizacja Opakowań

 

 

COBRO – Centralny Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Opakowań

 

 

FAO – Międzynarodowa Organizacja Do Spraw Wyżywienia i Rolnictwa

 

 

WHO – Światowa Organizacja Zdrowia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materiał Opakowaniowy – surowce, półwyroby i wyroby gotowe przeznaczone do produkcji opakowań lub pakowania żywności.

Opakowanie gotowy wyrób przeznaczony do umieszczenia w nim produktów w celu zabezpieczenia przed uszkodzeniem, uniemożliwienia manipulacji, ułatwienie sprzedaży i użytkowanie produktu.

Pakowanie – czynność umieszczania produktu w opakowaniu.

 

 

 

 

KRYTERIA PODZIAŁU OPAKOWAŃ:

 

 

I – kryterium zasadniczej funkcji:

a) jednostkowe- zawierają dozę produktu sprzedawaną w handlu detalicznym

b) transportowe – zapewniają ochronę produktu przed narażeniem w czasie transportu i składowania.

 

 

II – kryterium materiału, z którego są wykonane.:

- papierowe

- drewniane

- metalowe

- szklane

- polimery syntetyczne

- ceramiczne

- włókiennicze

- z materiałów łączonych

 

 

III – kryterium kształtu:

Balony, bańki, beczki, bębny, butelki, butle, flaszki, fiolki, kanistry, klatki, kosze, pudełka, puszki, skrzynki, słoje, torby, tuby, worki, kontenery elastyczne, łubianki, owinięcia, siatki, tacki, wytłaczanki, kubki, gąsiory, inne..

 

 

IV – podział ze względu na cenę

a)      opakowanie, których cena jest wkalkulowana w cenę towaru

b)     opakowania wypożyczane – podlegają zwrotowi, sprzedawcy w terminie ustalonym umową pod rygorem kar umownych (lub bez terminu)

c)      opakowanie sprzedawane, którego cena nie została wliczona w cenę towaru i jest widoczne na fakturze w osobnej pozycji.

 

 

 

 

 

 

 

FUNKCJE OPAKOWAŃ

1.      zabezpieczenie jakości przed zmianami od wyprodukowania do czasu użytkowania (przed zmianami ilości i jakości)

2.      eksponowanie towaru, zachęcenie do kupna, opakowanie powinno umożliwiać obserwację towaru, eksponować jego walory użytkowe.

3.      ułatwienie sprzedaży, dystrybucji. Opakowanie powinno zawierać ilość towaru typową dla sprzedaży detalicznej lub hurtowej, powinno umożliwiać sprzedaż detaliczną lub hurtową.

4.      ułatwienie przygotowania produktu do spożycia oraz kulturalną jego konsumpcję (powinno być funkcjonalne)

5.      powinno umożliwiać dojrzewanie produktu lub eliminować skutki zmian przechowalniczych w produkcie a ponadto poprawiać właściwości sensoryczne produktu.

6.      powinno zawierać informacje o składzie chemicznym produktu, jego właściwościach odżywczych, dietetycznych, trwałości, warunkach przechowywania oraz prawidłowym użytkowaniu towaru.

7.      powinno być chemicznie obojętne, nie powinno wchodzić w reakcje z produktem.

8.      powinno być tanie, nie powinno w sposób decydujący wpływać na cenę towaru.

9.      powinno być wytrzymałe na odkształcenia mechaniczne. Powinno umożliwiać obróbkę cieplną produktu, spiętrzanie opakowań w kilku warstwach, operacje przeładunkowe i transport.

10.  powinno być wodo-, paro- i gazoszczelne.

11.  powinno być lekkie, nie powinno w zdecydowany sposób zmieniać masy zapakowanego produktu.

12.  powinno być niepalne.

13.  powinno umożliwiać stosowanie różnych technik pakowania, np. próżniowego, aseptycznego, itp.

14.  powinno być podatne na formowanie, hermetyczne pakowanie i dobrze przylegać do produktu.

15.  powinno umożliwiać utrzymanie czystości.

16.  powinno umożliwiać wielokrotne użytkowanie.

17.  powinno być ekologiczne, mało energio- i surowcochłonne, biodegradalne, podatne na różne metody utylizacji.

18.  powinno posiadać nowoczesny, estetyczny kształt dopasowany do pakowanego produktu umożliwiający maksymalne wykorzystanie kubatury opakowania. Powinno umożliwiać transport pojedynczego opakowania lub kilku sztuk na raz.

19.  powinno być znormalizowane, powinno maksymalnie wykorzystać  powierzchnię jednostek transportowych, magazynów.

20.  powinno umożliwiać mechanizację czynności przeładunkowych

21.  powinno umożliwiać umieszczanie na jego powierzchni informacji

22.  nie powinno elektryzować się.

23.  powinno umożliwiać wyjaławianie powierzchni.

24.  nie powinno w szerokim zakresie temperatur (+/-) zmieniać swoich właściwości

25.  powinno być niezawodne.

26.  powinno być funkcjonalne. Pojemność, kształt i konstrukcja powinny być dostosowane do wymagań wynikających z założonego  programu jego użytkowania.

27.  funkcje nowokreowane:

a)      ekologiczna

b)     ergonomiczna – powinno być dostosowane do cech antropometrycznych

c)      edukacyjna       d) promocyjna           e) logistyczna

 

 

NA KOSZT OPAKOWANIA SKŁADAJĄ SIĘ:

 

 

- koszty materiałów opakowaniowych, opakowań i materiałów pomocniczych

 

 

- koszty magazynowania materiałów i opakowań

 

 

- koszty amortyzacji i eksploatacji maszyn pakujących

 

 

- koszty amortyzacji i eksploatacji pomieszczeń i magazynów

 

 

- koszty robocizny

 

 

- koszty utylizacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NORMALIZACJA OPAKOWAŃ OBEJMUJE:

 

- maszyny formujące i pakujące

- materiały opakowaniowe

- maszyny do  produkcji opakowań

- opakowania jednostkowe i zbiorcze

- opakowania transportowe

- pomocniczy sprzęt transportowy (palety, wózki, kontenery)

- powierzchnie i urządzenia magazynowe (rampy, drogi dojazdowe, regały i półki w sklepach)

- środki transportowe (powierzchnie ładowne samochodów, luków statków i samolotów).

 

 

 

GDY BRAK NORMALIZACJI:

 

- utrudnienie możliwości zautomatyzowania i zmechanizowania produkcji, wysokie koszty opakowań.

- konieczność magazynowania opakowań u producenta

- zwiększony i utrudniony koszt zwrotu opakowań

- niedostateczne wykorzystanie powierzchni transportowej i magazynów

- dodatkowe koszty podczas obrotu towarem

- większe zużycie materiałów opakowaniowych

 

 

 

NORMALIZACJA OBEJMUJE:

 

- wymiary i kształt

- sposób oznakowania

- stosowanie znaków umownych

- NIE!!! Obejmuje wysokości!!!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZASADA KOORDYNACJI WYMIAROWEJ OPAKOWAŃ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin