Retoryka skrypt ver 0.8.doc

(159 KB) Pobierz
Retoryka skrypt

Retoryka skrypt

 

3 podstawowe wartości retoryki czasów helleńskich:

Jeżeli wiedza odnosi się do wartości, mówimy teoretycznego:

Efektem teoretycznego oglądu wartości jest:

 

Retoryka jest sztuką dobrego przekonywania, mówienia, pisania.

 

Prawda

Teorii

Nauka

Dobro

Działaniu

Moralność

Piękno

Twórczość

Sztuka

 

Klasyczny system retoryki

 

 

Funkcje retoryki

Typy perswazji

Style retoryczne

Zasady retoryki

LOGOS

Informująca

Osądzająca, oceniająca, doradcza. Dotyczy wyrażeń przeszłych; sądownictwo.

Prosty. Bez ozdób i dygresji.

Organiczności; układ głowa i ręce – wewnętrzny ład.

PATHOS

Estetyczna

Oceniająca /demonstratywna, Pobudzająca; literatura.

Średni.

Stosowność – odpowiednie rozpoznanie odbiorcy; etyczna, estetyczna i stylistyczna.

ETHOS

Zniewalająca

Doradcza, deliberatywna, nakłaniająca; polityka.

Wysoki. Mnogi odbiorca.

Funkcjonalność – podporządkowanie celowi mowy.

 

Reguła jedności funkcji.

Reguła harmonii rodzajów.

Reguła zgodności stylistycznej.

 

 

Reguły zostały wyprowadzone z praktyki retorycznej.

 

Najwięksi teoretycy sztuki retorycznej starożytnej Grecji i Rzymu:

Gorgiasz, Sokrates, Arystoteles, Demetriusz, Cyceron, Seneka Starszy i Kwintylion.

 

Początkowo związek retoryki z filozofią zrodził spór (Platon „Gorgiasz”) o cel poznawczy mowy retorycznej: prawda czy prawdopodobieństwo. W ocenie Platona retoryka porusza się w sferze mniemań (doxa) i nie prowadzi do odkrycia prawdy, dlatego utożsamia ją z sofistyką i erystyką.

 

Uprawdopodobniający i zawodny charakter wnioskowań i argumentacji retorycznej wykluczają jej zastosowanie do bytów wiecznych, koniecznych i niezmiennych (Arystoteles „Analityka I”). Pozwala jednak stosować ją do „bytu, który zawsze może być czymś innym” – ludzkie przekonania, pragnienia i wiara. [nie podlegają one kwalifikacji logicznej – zawieszone jest prawo sprzeczności i wyłączonego środka].

 

Rozumowanie zgodne z zasadami retoryki uzasadnia tezę w oparciu o funkcjonujące już we wspólnocie przekonania, do których retor odnosi się w mowie. W tym sensie retoryka ma charakter informacyjno-redundantny; służy do prezentacji nowej tezy przy odwołaniu się do obowiązujących w społeczności idei.

 

Skuteczność pragmatyczna rozumowania retorycznego zależy od jakości stosowanej argumentacji:

  • Inwencja – układ argumentów dostosowany do sytuacji i charakteru wypowiedzi (kontekstualność);
  • Kompozycja – dotyczy biegłości stylistycznej i stopnia znajomości form mowy ozdobnej (oratorstwo);
  • Elokucja – dotyczy technik zapamiętywania tekstu mowy (mnemotechniki) oraz do wykonania mowy;

 

Siedem sztuk wyzwolonych (łac. septem artes liberales, właściwie siedem umiejętności godnych człowieka wolnego) – podstawa wykształcenia w okresie późnej starożytności oraz średniowiecza. Owe siedem sztuk dzielone było na dwie mniejsze grupy – trivium i quadrivium.

 

Średniowieczne trivium obejmowało gramatykę, co w owym czasie oznaczało biegłość w łacinie i dialektykę, czyli logikę i retorykę.

Quadrivium obejmowało geometrię, arytmetykę, astronomię i muzykę. Quadrivium można traktować jako naukę o liczbach: czystych (arytmetyka), rozważanych w przestrzeni (geometria), w czasie (muzyka), ruchu i przestrzeni (astronomia).

Średniowiecze: Jan z Salisbury, Filip Kalliba

 

Odrodzeniowa szkoła humanistyczna sprzyjała wzrostowi popularności retoryki rozumianej klasycznie jako kulturę słowa i działania, realizując główne idee greckiej paidei, zgodność słów z czynem, której brak określa się współcześnie jako sprzeczność performatywną.

 

W XVI wieku postulowana przez Piotra Ramusa reforma logiki zredukowała retorykę do samej elokucji, pozbawiając ją podstawowych części – inwencji i kompozycji.

 

Odrodzenie:

Erazm z Rotterdamu, Cyprian Soarez

 

W imię autonomii logiki formalnej retoryka krytykowana była przez Kartezjusza, Locka, Leibniza i Kanta. Jej przydatność w naukowej metodzie badań filologicznych podkreślał Jon Ernest, a klasyczna funkcja retoryki występowała jeszcze w tradycji hermeneutycznej u Schleiermachera i w metodologii humanistyki Diltheya.

 

Współcześnie: Perelman, Bendel, Gross.

 

 

 

 

 

 

 

 

Dyskursywność dialektyczna

Dyskursywność logiczna

Dyskursywność retoryczna

Implikuje konwersację, w której rozważa się jednocześnie obie z przeciwstawnych opinii, osiągając porozumienie, co do przedmiotu dyskusji.

Polega na monologicznej demonstracji; prezentuje milczącym widzom konkluzję wyprowadzoną z indywidualnych wglądów ku koniecznym i pewnym, samooczywistym prawdom.

Implikuje konsultacje, prowadzi do porozumienia, ale w odróżnieniu od dialektyki, gdzie przedmiot sporu jest teoretyczny, tutaj przedmiot sporu jest praktyczny, dotyczy bowiem działań z innymi we wspólnym podzielonym świecie.

Oba typy dyskursywności są apofantyczne /wskazujące coś, prezentujące racje. Różnica – dialogowy charakter dialektycznej i monologowy logicznej.

Charakter polilogiczny

 

  1. Celem logosu (dyskursu retorycznego) jest zgoda, co do działania, a nie tylko twierdzenia.
  2. Dyskursywność retoryczna osiąga albo przekonanie połączone z zaufaniem i zaangażowaniem (wiara – pistis) albo niewiarę i nieposłuszeństwo.
  3. Odpowiedź na wypowiedzi demonstratywne (logika i dialektyka) brzmią:

“Tak widzę to w ten sposób/nie, nie widzę tego tak”

a odpowiedź na wypowiedzi retoryczne:

“Tak, zrobi ę to / nie, nie zrobi ę tego”

 

Monolog

dyskursywność  logiczna

Dialog

dyskursywność dialektyczna

Polilog

dyskursywność retoryczna

 

 

Podstawy logicznego wnioskowania.

 

Wnioskowanie – rozumowanie, w którym na podstawie wcześniejszego uznania prawdziwości pewnych zdań orzeka się prawdziwość kolejnego zdania, dotąd nie uznawanego lub uznawanego z mniejszą pewnością.

 

Przesłanki – to wcześniej uznane zdania prawdziwe.

Wniosek – to zdanie, którego prawdziwość ocenia się na podstawie przesłanek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Typy wnioskowań:

 

bezpośrednie

Jedna przesłanka, jeden wniosek. Zdanie kategoryczne.

pośrednie

Co najmniej dwie przesłanki. Jeden wniosek. Zdanie kategoryczne.

dedukcyjne

Wniosek wynika logicznie z przesłanek. Pewność wniosku = pewność przesłanek.

niededukcyjne

Wnioskowanie uprawdopodobniające. Pewność wniosku < od pewności przesłanek.

 

Wynikanie logiczne:

Zdanie A wynika logicznie ze zdania B wtedy, i tylko wtedy, gdy implikacja, „jeśli A to B” jest zdaniem logicznie prawdziwym.

 

Zdanie kategoryczne:

Zdanie typu A,E,I,O. Zapisywane często S jest P.

 

A

E

I

O

ogólnotwierdzące

ogólnoprzeczące

szczegółowotwierdzące

szczegółowoprzeczące

“Wszyscy ludzie są śmiertelni.”

“Żadne zwierzę nie jest rośliną.”

“Niektórzy poznaniacy to kibice.”

“Niektóre grzyby nie są trujące.”

^x [P(x) -> Q(x)]

¬ Vx [P(x)ʌQ(x)]

Vx [P(x)ʌQ(x)]

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin