Jan Tajchman - 150 lat MOT Toruńskie zabytki architektoniczne adaptowane na potrzeby muzeum okrgowego w toruniu.pdf

(19449 KB) Pobierz
647614061 UNPDF
Jan Tajchman
TORUŃSKIE ZABYTKI ARCHITEKTONICZNE
ADAPTOWANE NA POTRZEBY
MUZEUM OKRĘGOWEGO
W TORUNIU
Adaptacje dla potrzeb muzealnych objęły następujące zabytkowe bu-
dowle Torunia:
— Ratusz Staromiejski,
— kamienice przy ul. Kopernika 15 i 17,
— ruiny zamku krzyżackiego przy ul. Przedzamcze,
— kamienicę Pod Gwiazdą przy Rynku Staromiejskim 35,
— tak zwany Czerwony Spichlerz – dawny dom Eskenów przy ul. Ła-
ziennej 16 i spichrze przy ul. Ciasnej 4, 6 i 8,
— budynki przy ul. Franciszkańskiej 9 i 11,
— budynek poklasztorny benedyktynek (w XIX wieku adaptowany na
potrzeby wojska) przy ul. św. Jakuba 20a.
Wszystkie wymienione zabytki architektury zostały dostosowa-
ne do potrzeb muzealnych przez przeprowadzenie dość gruntownych
prac restauratorskich, przy okazji których dokonano także interesują-
cych odkryć. Najważniejsze z nich, poza historią budowlaną, zostaną
zasygnalizowane przy omawianiu poszczególnych adaptacji. Odkrycia
te, podobnie jak i same budowle, stanowią o specyice i istocie poszcze-
gólnych zabytków.
Na początek warto przytoczyć sformułowaną w 1962 roku opinię ów-
czesnego dyrektora toruńskiego Muzeum, prof. Jerzego Remera, na temat
adaptacji zabytków architektury na cele muzealne:
83
647614061.007.png 647614061.008.png
Jan Tajchman
Il. 1. Ratusz Staromiejski. Widok od południowego wschodu (stan sprzed ostatniej konser-
wacji). Fot. A. Skowroński
Zagadnienie adaptacji zabytkowych budowli do celów muzealnych jest w naszym kra-
ju bardzo aktualne […]. Przede wszystkim musimy zrozumieć, że zajęcie budynku
zabytkowego na pomieszczenia i ekspozycję zbiorów muzealnych nie może się odby-
wać jedynie pod kątem widzenia zwyczajnego utylitaryzmu […]. Ponadto przezna-
czenie zabytku na muzeum nie może powodować zdegradowania danego obiektu pod
względem jego wartości architektoniczno-artystycznej. Gmach zabytkowy powinien
być bowiem współczynnikiem pogłębiającym odbiorczość widza. Należy zatem w bu-
dynkach zabytkowych o wysokiej wartości artystycznej uszanować ich przeszłość hi-
storyczną, której są trwałym dokumentem 1 .
1 J. Remer, Ratusz Staromiejski jako siedziba muzeum w Toruniu – I. Adaptacja , „Rocznik
Muzeum w Toruniu”, t. 1, z. 1, 1962, s. 41.
84
647614061.009.png 647614061.010.png
 
Toruńskie zabytki architektoniczne...
Il. 2. Ratusz Staromiejski. Schody krzyżowe w skrzydle północnym z przyziemia na I pię-
tro. A – aksonometria schematu schodów z czterema biegami (rys. A. Furmanek); A 1 – rzut
schematu schodów z czterema biegami; B – aksonometria schematu schodów ze zmienionym
biegiem północnym (na schody łamane; powrotne); B 1 – rzut schematu schodów ze zmienio-
nym biegiem północnym (na schody łamane powrotne); C – pierwszy bieg schodów łama-
nych wg projektu S. Narębskiego. Fot. J. Tajchman
RATUSZ STAROMIEJSKI (IL. 1)
Stopniowa zabudowa rynku (dom kupiecki – 1259 r., ławy, kramy, wie-
ża ze ścianą parawanową, ratusz i sąd – 1274 r., waga – 1279 r. oraz budy
– 1343 r.) i jej gruntowna przebudowa w roku 1393 doprowadziły do po-
wstania jednopiętrowego Ratusza jako czworoboku z dziedzińcem. Ten go-
tycki gmach został w czasie renesansowej przebudowy w latach 1602–1605
podwyższony o drugie piętro i otrzymał narożne wieżyczki oraz środkowe
szczyty. W 1703 roku Ratusz spłonął, a jego odbudowa trwała dwanaście
lat (1727–1739). Wprowadzono wówczas szereg elementów barokowych 2 .
Część pomieszczeń na drugim piętrze skrzydła zachodniego wykorzysta-
no na ekspozycję muzealną już w roku 1861 3 . Cały Ratusz został przezna-
czony na siedzibę muzeum dopiero po drugiej wojnie światowej.
Prace adaptacyjne w ramach tzw. restauracji (z wyjątkiem elewacji,
które konserwowano dopiero w latach 1996–2002) rozpoczęły się w koń-
cu lat pięćdziesiątych i trwały przez pierwsze lata sześćdziesiąte ubiegłe-
go stulecia 4 . Dokumentację projektową wykonała Pracownia Projektowa
PKZ w Toruniu 5 . Główny projektant przyjął założenie, że cała historyczna
2 E. Gąsiorowski, Ratusz Staromiejski w Toruniu w okresie średniowiecza , Toruń 1971; tenże,
Ratusz Staromiejski w Toruniu , Toruń 2004.
3 Muzeum Okręgowe w Toruniu – Informator , Toruń 1992, s. 4.
4 Punktem wyjściowym do niniejszego opracowania był artykuł pt. Ratusz Staromiejski jako
siedziba muzeum w Toruniu , „Rocznik Muzeum w Toruniu”, t. 1, z. 1, 1962, s. 35–72, którego
3 części napisali: J. Remer, I. Adaptacja , s. 35–49; S. Narębski, II. Zagadnienia architektoniczno-
konserwatorskie , s. 49–57; E. Gąsiorowski, III. Prace konserwatorskie w latach 1953–1961 , s. 57–72.
5 Głównym projektantem był prof. dr inż. arch. Stefan Narębski. Zespołem roboczym
kierował budowniczy Ryszard Pawłowski, a po nim technik Henryk Pawłowski. Kon-
strukcję opracował mgr inż. Henryk Kosicki-Kossak. Dokumentację naukowo-historyczną
85
647614061.001.png 647614061.002.png
Jan Tajchman
Il. 3. Ratusz Staromiejski. Plany przyziemia. A. Wg J. F. Steinera z ok. 1740 r. B. Wg projek-
tu adaptacji z 1959 r.: A – droga publiczności, C – droga personelu, H – westybul muzeal-
ny, Sz – szatnia, O – miejsce okna z lat 1602–1605, l – umiejscowienie schodów krzyżowych,
N – numizmatyka (dawna waga miejska), R – rzemiosło artystyczne Torunia (dawne sukien-
nice), T – dawna Sala Sądowa, G – sztuka gotycka (dawne ławy chlebowe), K – uczytelnie-
nie dawnego kramu, W – wieża, P – portiernia, S – stolarnia, F – pracownia fotograiczna
przestrzeń parteru nie może być naruszona, a na pierwszym piętrze należy
odtworzyć Wielką Salę (Mieszczańską). Podstawą ikonograiczną do prac
restauracyjnych stały się rysunki Jerzego F. Steinera z lat czterdziestych
XVIII w. Autor projektu zgodnie z wytycznymi uznał także za nienaruszal-
ne dwa główne piony komunikacyjne. Schody w skrzydle południowym
przeznaczono na dojście do administracji i pracowni naukowych oraz sali
projekcyjno-odczytowej. Schody krzyżowe z końca XIV wieku (il. 2 oraz
il. 3 : 1) w skrzydle północnym przeznaczono dla publiczności. Główny
problem polegał na tym, że od początku wchodziło się na nie bezpośred-
nio z zewnątrz – z dziedzińca oraz od północnej strony rynku. Ten ostatni
bieg usunięto już w XIX wieku. Wykorzystał to główny projektant, wpro-
wadzając w jego miejsce trójbiegowe schody łamane (il. 2B i C) i umożli-
wiając dzięki temu wejście do góry z wewnętrznego, zaplanowanego tu
westybulu muzealnego (H). Pod schodami łamanymi wykonano zejście
do podziemia, gdzie przewidziano sanitariaty. W Ratuszu od dawna były
znane kamienne portale i intarsjowane stolarki drzwiowe. W trakcie prac
restauratorskich w latach sześćdziesiątych odkryto na pierwszym piętrze
(Wielka Sala i przedsionek przed Salą Rady) polichromowane belki stro-
powe oraz dużo zachowanej stolarki okiennej, także na drugim piętrze.
i badania architektoniczne wykonał mgr Eugeniusz Gąsiorowski. Prace budowlane prowa-
dziło Przedsiębiorstwo Budownictwa Ogólnego, kierownikami budowy byli inż. Z. Rygiel-
ski i Z. Ciechanowski. Nadzór techniczny sprawował inż. W. Żytyński, a następnie inż.
R. Zieleniewski. Kierownikiem inwestycji z ramienia inwestora była H. Górecka. W nad-
zorach autorskich (obok projektantów) z ramienia Pracowni Projektowej PKZ uczestniczył
od września 1960 r. także autor niniejszego opracowania.
86
647614061.003.png 647614061.004.png
 
Toruńskie zabytki architektoniczne...
Il. 4. Ratusz Staromiejski. Problematyka kramów. A. Przekrój pionowy przez skrzy-
dło Ratusza – charakterystyczny układ bazylikowy w przyziemiu z bocznymi krama-
mi wg E. Gąsiorowskiego. B. Uczytelnienie sklepienia kramu w skrzydle wschodnim,
fot. J. Tajchman. C. Okno kramu (z widocznymi nad łękiem hakami okiennicy) oraz okno
powyżej doświetlające kiedyś nawę środkową, fot. J. Tajchman
Do najciekawszych należało okno z obokniem kamiennym z lat 1602–1605
w obrębie podestu schodów krzyżowych (il. 3B : O). Była to – bo dziś już
nie istnieje – unikatowa w skali kraju stolarka okienna. Dużą grupę stano-
wią także okna z pierwszej połowy XVIII wieku (drugie piętro) oraz okna
z XIX stulecia (szczególnie interesujące na parterze od strony wschodniej).
Adaptację Ratusza według projektu z 1959 roku prezentujemy kolej-
no na poszczególnych kondygnacjach (z wyjątkiem piwnic), których pla-
ny zostały porównane z rysunkami J. F. Steinera 6 .
PRZYZIEMIE (IL. 3B)
Wejście główne do Muzeum prowadzi przez bramę południową
obok portierni (P) i dziedziniec (A) do westybulu muzealnego (H) usy-
tuowanego w bramie północnej i przestrzeni pod schodami krzyżowymi.
W dawnej wadze miejskiej umieszczono ekspozycję numizmatyki (N). Sala
Sądowa (T) w skrzydle północnym wyeksponowana została w swej histo-
rycznej postaci. Skrzydło zachodnie (dawne sukiennice wraz z dawnymi
kramami otwartymi do wnętrza) przeznaczono na kolekcję toruńskiego
rzemiosła artystycznego (R). Dawne ławy chlebowe stały się miejscem
ekspozycji sztuki gotyckiej (G), wystawianej także w przestrzeniach daw-
nych kramów. Jeden z nich uczytelniono (K oraz il. 4B i C) 7 .
6 Por. Toruń i miasta ziemi chełmińskiej na rysunkach Jerzego Fryderyka Steinera z pierwszej
połowy XVIII wieku (tzw. Album Steinera) , red. M. Biskup, Toruń 1998.
7 Warto byłoby uczytelnienie to rozszerzyć i odtworzyć jeden pełny kram wraz z podno-
szoną okiennicą, dając zwiedzającym przykład funkcjonowania urządzenia charakterystyczne-
go dla średniowiecznego handlu – a przy tym kram ów wykorzystać do sprzedaży pamiątek.
87
647614061.005.png 647614061.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin