ZARADNOŚĆ ŻYCIOWA - indywidualne.doc

(18409 KB) Pobierz
---ZARADNOŚĆ ŻYCIOWA---

---ZARADNOŚĆ ŻYCIOWA---

 

 

 

 

 

 

 

 




DAMA

 

1.  Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, dobranoc, do widzenia.

2.  Zachowuję się godnie wobec chłopców i dziewcząt. Nie zaczepiam ich i nie przezywam.

3.  Przeczytałam książkę lub artykuł z czasopisma dla dzieci o zasadach dobrego zachowania się.

4.  Opowiedziałam moim kolegom, koleżankom lub zrobiłam gazetkę o zasadach savoir-vivre’u.

5.  Spory z kolegami lub koleżankami załatwiam w sposób kulturalny.

6.  Przygotowałam dla moich papierowych lalek ubranka na różne okazje, wiem jak się stosownie ubrać.

7.  Nakrywałam do stołu w domu, na koloni zuchowej lub podczas święta klasowego.

8.  Zaprosiłam koleżanki, kolegów na herbatkę, urodziny. Urządziłam przyjęcie.

9.  Chodzę schludnie ubrana.

10.             Potrafię rozmawiać przez telefon.

 

Uwagi

Sprawność przydatna jest zwłaszcza wtedy, gdy stosunki między dziewczynkami a chłopcami pozostawiają wiele do życzenia. Zadnia można wpleść właściwie podczas każdej zabawy, ponieważ zawsze należy zachowywać się kulturalnie.

Zainteresowania zucha można wykorzystać podczas zdobywania przez zuchy sprawności „Nawojka – żak”, „dworka”.




DŻENTELMEN

 

1.  Używam słów: proszę, przepraszam, dziękuję, dzień dobry, dobranoc, do widzenia.

2.  Zachowuję się uprzejmie wobec dziewczynek, przepuszczam je w drzwiach, ustępuję miejsca, pomagam, gdy tego potrzebują.

3.  Przeczytałem książkę lub artykuł z czasopisma dla dzieci o zasadach dobrego zachowania się.

4.  Opowiedziałem moim kolegom lub zrobiłem gazetkę o zasadach savoir-vivre’u.

5.  Spory załatwiam w sposób kulturalny.

6.  Ubieram się stosownie do okazji i pory roku. zawsze jestem schludnie ubrany.

7.  Nakrywałem do stołu w domu lub na koloni zuchowej.

8.  Potrafię rozmawiać przez telefon.

 

Uwagi

Sprawność przydatna jest zwłaszcza wtedy, gdy stosunki między dziewczynkami a chłopcami pozostawiają wiele do życzenia. Zadania można wpleść właściwie podczas każdej zabawy, ponieważ zawsze należy zachowywać się kulturalnie.

Zainteresowania zucha można wykorzystać podczas zdobywania przez zuchy sprawności „Nawojka – żak”, „rycerz”.




GROSIK

 

1.  Wiem w jaki sposób można oszczędzać pieniądze. Oszczędnie gospodaruję pieniędzmi i planuję swoje wydatki.

2.  Rozliczam się z powierzonych mi pieniędzy.

3.  Znam nazwy kilku monet używanych dawniej w Polsce, wiem jak wyglądał handel, gdy nie było pieniędzy.

4.  Zebrałem lub narysowałem kilka monet, którymi posługują się za granica..

5.  Mam własną książeczkę oszczędnościową lub skarbonkę.

6.  Zbieram makulaturę, butelki, zioła, owoce lasu a pieniądze uzyskane ze sprzedaży wpłacam na książeczkę oszczędnościową.

7.  Wykonałem portmonetkę lub sakiewkę do przechowywania drobnych oszczędności.

8.  Umiem ułożyć pieniądze według ich wartości.

9.  Wyjaśniłem moim kolegom co to jest popyt, podaż, bank, kredyt, giełda, pożyczka.

10.             Sprzedawałem w sklepiku zuchowym lub na prowadzonym przez naszą gromadę (klasę) kiermaszu.

11.             Opiekowałem się bankiem gromady.

 

Uwagi

Sprawność Grosik uczy zuchy oszczędności, odpowiedzialności, samodzielności, trudnej umiejętności gospodarowania pieniędzmi (planowania wydatków, zdobywania funduszy, realizowania planów).

Podczas zdobywania tej sprawności należy zwrócić uwagę, aby zuchy nie zbierały pieniędzy dla samego zbierania, by cele gromadzenia pieniędzy były realne a sposób zbierania był uczciwy.

Umiejętności zuchów można wykorzystać przy wyjazdach na wycieczki, wyprawach do kina czy teatru. Zuchy mogą zdobywać tą sprawność na kolonii - tam zwykle mają swoje pierwsze pieniądze.




HIGIENISTKA / HIGIENISTA

 

1.  Wiem, na czym polega codzienna toaleta. Brałem udział w konkursie wiedzy o higienie.

2.  Dbam o higienę własnego ciała, wiem, kiedy należy myć ręce.

3.  Dbam o swój pokój (kącik), potrafię uporządkować swoje miejsce pracy.

4.  Opiekowałem się apteczką gromady.

5.  Przygotowałem dla mojej rodziny zdrową sałatkę.

6.  Udzieliłem pierwszej pomocy w przypadku lekkiego skaleczenia.

7.  Opowiedziałem kolegom lub koleżankom jak dbać o higienę.

8.  Sprawdzałem stan czystości na koloni.

9.  Zmierzyłem temperaturę, oceniłem czy jest prawidłowa, przy osobie dorosłej odmierzyłem krople.

10.             Potrafię wymienić produkty zawierające witaminy.

11.             Potrafię wytłumaczyć dlaczego nie wolno samowolnie spożywać leków, że nie wolno jeść leków przeterminowanych

12.             Sprawdzam terminy przydatności do spożycia kupowanych artykułów spożywczych

 

Uwagi

Sprawność „higienista” kształtuje postawę dbałości o swoje zdrowie. Zuch - higienista dba o właściwą higienę swojego ciała i miejsca w którym przebywa. Zuchy chętnie udzielają pomocy innym, lecz wszelka pomoc medyczna powinna być udzielany tylko pod opieka osoby dorosłej. Sprawność może być zdobywana na kolonii zuchowej czy biwaku.




POLIGLOTKA / POLIGLOTA

 

1.  Interesuje się językami obcymi, uczę się jednego języka obcego.

2.  Poprawnie mówię po polsku.

3.  Potrafię w 3 różnych językach powiedzieć 10 słów o tym samym znaczeniu.

4.  Prowadzę własny słowniczek

5.  Potrafię powiedzieć wiersz, zaśpiewać piosenkę w innym języku.

6.  Koresponduję z osobą z zagranicy.

7.  Wydałem w kilku egzemplarzach i rozprowdziłem wśród znajomych „Mini słownik grzeczności” własnego pomysłu w jednym lub kilku obcych językach.”

8.  Przetłumaczyłem na język polski kilka obcojęzycznych etykietek.

9.  Każdemu zuchowi z gromady (o ile to możliwe) podałem odpowiednik jego imienia w języku którego się uczę.

10.             Mówię „dzień dobry” i „do widzenia” w języku każdego z sąsiadów Polski.

 

Uwagi

Sprawność „poliglota” ma motywować zucha do nauki oraz pokazać użyteczność języków obcych w życiu. Pomocna będzie ona dla nauczycieli, rodziców, którzy zdają sobie sprawę z konieczności nauki języków. Gdy sprawność zdobywa więcej zuchów w gromadzie, warto wykorzystać ich umiejętności organizując np. giełdę obcojęzyczną, zabawę w cudzoziemskie miasto albo nawet własną szkółkę językową. Umiejętności zucha w tej dziedzinie można wykorzystać podczas zdobywania sprawności „podróżnik po ...”, czy „ambasador przyjaźni”.




PRZECHODZIEŃ

 

1.     Wiem, jak należy zachować się w drodze do szkoły i gdzie można bezpiecznie przechodzić przez ulicę. Wiem, co to jest zebra.

2.     Rozpoznaję znaki drogowe, jakie są na drodze z mojego domu do szkoły i w okolicach mojego miejsca zamieszkania, wiem, co oznacza sygnalizacja świetlna i dźwiękowa.

3.     Nauczyłem młodsze dziecko zasad przechodzenia przez ulicę.

4.     Wiem, jak oznaczona jest ścieżka rowerowa i kto może się po niej poruszać.

5.     Potrafię zachować się w sytuacji, gdy widzę na ulicy wypadek, wiem, kogo należy

poinformować o takim zdarzeniu.

6.     Umiem poruszać się po drodze, na której nie ma chodnika. Wiem, co musze mieć przy sobie poruszając się po drodze po zmroku.

Uwagi

Zuch - Przechodzień bezpiecznie porusza się po drodze, wie, jak prawidłowo przechodzić przez ulicę nie narażając własnego zdrowia i nie będąc zagrożeniem dla innych. Sprawność kształtuje samodzielność, spostrzegawczość, jak również zdolność przewidywania i podporządkowywania się przepisom.

Zuchowi zdobywającym tę sprawność należy uświadomić, że poruszanie się po drogach jest szczególnie niebezpieczne, a podczas przechodzenia przez ulicę, nawet przy zielonym świetle, należy zachować szczególną ostrożność.

Zuch, który chce poszerzyć swoje umiejętności w tej dziedzinie można zaproponować sprawność Rowerzysty.




PRZEWODNICZKA / PRZEWODNIK PO...

 

1.  Opowiedziałem podanie, historię lub legendę związaną z moją miejscowością.

2.  Znam najciekawsze obiekty, potrafię wskazać do nich drogę.

3.  Wiem gdzie jest najbliższy przystanek, apteka, poczta, straż pożarna, przychodnia (szpital), siedziba władz miasta, dzielnicy, gminy.

4.  Umiem dojść lub dojechać do określonego miejsca w naszym mieście.

5.  Oprowadziłem wycieczkę lub gościa po mojej miejscowości.

6.  Wykonałem prosty plan swojej miejscowości.

7.  Prowadziłem informację turystyczną mojej miejscowości dla zuchów z gromady.

8.  Wykonałem plany trasy wycieczek.

9.  Mam w swojej kolekcji mapę, pocztówki, zdjęcia i foldery dotyczące mojej miejscowości. Przeczytałem o niej w przewodniku.

10.             Stosuję przepisy poruszania się po drogach.

11.             Umiem opowiadać jak przewodnik dobierając informacje i język do poziomu uczestników wycieczki.

 

Uwagi

Sprawność „przewodnik po ...” poszerza wiedzę zucha o najbliższym otoczeniu. Zuch może zdobywać ta sprawność wielokrotnie, może być przewodnikiem po - szkole, starówce, osiedlu, kościołach, szlaku bitew itp. Wraz z wiekiem i zainteresowaniem zucha należy stopniować poziom trudności sprawności. Umiejętności i wiedze zucha można wykorzystać podczas zespołowego zdobywania sprawności „wszędobylski”, „mój region”.




PRZEWODNICZKA / PRZEWODNIK PO SZKOLE

 

1.     Znam dobrze moją szkołę. Potrafię za pomocą samego słuchu rozpoznać szkolne odgłosy (śmiechy i okrzyki podczas przerwy, szelest kartek w bibliotece, dzwonek, stuk kredy po tablicy itd.).

2.     Potrafię nazwać uczucia, które mogą towarzyszyć dzieciom podczas pierwszych dni w szkole. Umiem zaradzić tym negatywnym z nich.

3.     Opiekowałem się pierwszoklasistą przez pierwszy miesiąc jego nauki w szkole.

4.     Wiem, kto jest patronem mojej szkoły. Opowiedziałem pierwszoklasiście, jakie są zasługi tego patrona.

5.     Wykonałem plan szkoły i podarowałem go pierwszoklasistom. Oprowadziłem ich i pokazałem ciekawe miejsca w szkole.

6.     Pokazałem pierwszoklasiście, gdzie pracują różni pracownicy szkoły (dyrektor, pielęgniarka, woźna, dozorca, sekretarka, pedagog, bibliotekarka, kucharki), powiedziałem, do kogo z nich mogą zwracać się w różnych sprawach.

7.     Wskazałem pierwszoklasiście, którędy najbezpieczniej dojść do szkoły oraz miejsca, które powinien omijać.

8.     Pokazałem pierwszoklasistom, jak dbać o naszą szkołę.

9.     Przyprowadziłem młodszego kolegę na zbiórkę gromady.

 

Uwagi

Sprawność Przewodnik po szkole należy do grupy sprawności „przewodnik po...”. Zuch zdobywając tę sprawność poszerza wiedzę o najbliższym otoczeniu, jakim jest szkoła.

Podczas realizacji sprawności zuchy mogą samodzielnie wykonać informator szkolny. Uwagę zuchów należy zwrócić na każdego nowego ucznia, nie tylko pierwszoklasistę.

Umiejętności i wiedzę zucha można wykorzystać podczas zespołowego zdobywania sprawności: Wszędobylski, Mój region. Zainteresowania zucha najbliższą okolicą możemy wspierać proponując mu sprawności Przechodzień, Rowerzysta.




NOWOCZESNA GOSPODYNI / PORZĄDNICKI

 

1. Dbam o porządek w swoim pokoju, sam zaprojektowałam wystój kącika zabaw.

2. Przygotowałem prosty posiłek dla mojej rodziny (kolacja, podwieczorek).

3. Pomagam w wykonywaniu porządków domowych. Nakrywałem do stołu.

4. Uszyłem rękawicę do podtrzymywania gorących naczyń lub inną użyteczną rzecz.

5. Pomogłem mamie ułożyć jadłospis na cały dzień.

6. Odkurzałem pokój, korzystałam ze środków czystości podczas porządków domowych.

7. Przygotowałem gazetkę na temat zdrowego odżywiania się.

8. Zrobiłem proste zakupy.

9. Dbam o swój ubiór. Prałem i prasowałem swoją bieliznę osobistą. Potrafię dobrać odpowiedni strój do okoliczności.

10. Uzgodniłem z rodzicami 4 prace domowe, które wykonywałem regularnie.

11. Dobrze wypełniałem obowiązki dyżurnego. Posprzątałem zuchówkę.

 

Uwagi

Sprawność uczy zucha porządku i systematyczności, dbania o siebie i o swoje otoczenie, zaradności życiowej, kształtuje podstawowe umiejętności przydatne każdemu człowiekowi - radzenia sobie z obowiązkami domowymi. Uczy systematyczności i porządku, kształtuje zmysł estetyki.

Zuchy mogą ją zdobywać podczas kolonii zuchowej. Część zadań zuch będzie wykonywał w domu dlatego ustala z rodzicami co jest jego obowiązkiem.

Drużynowy nie powinien mięć problemów z włączeniem działań zucha do zbiórek gromady - zuch zdobywający tę sprawność pomoże podczas zbiórek z okazji Dnia Matki, Dnia Babci, święta surówek, witaminek...




ZOSIA – SAMOSIA / SAMODZIELNY

 

1.     Jestem samodzielny i zaradny. Chętnie pomagam młodszym kolegom.

2.     Potrafię samodzielnie zawiązać buty.

3.     Potrafię sam się ubrać odpowiednio do temperatury panującej na zewnątrz.

4.     Samodzielnie wykonuję takie czynności jak: mycie zębów czy jedzenie.

5.     Potrafię odczytać godzinę z zegarka.

6.     Wraz z szóstką posprzątaliśmy zuchówkę.

7.     Nigdy nie rozmawiam z nieznajomymi.

8.     Gdy sam poruszam się po ulicy przestrzegam zasad bezpieczeństwa poruszania się po drogach.

9.     Zawsze staram się pamiętać o swoich domowych obowiązkach. Chętnie pomagam rodzicom w pracach domowych.

10. Nikt nie musi mi przypominać o odrobieniu pracy domowej. Zawsze sam pakuje plecak do szkoły, staram się niczego nie zapomnieć.

11. Znam telefony alarmowe. Gdy się zgubię, wiem, do kogo mogę się zwrócić o pomoc (w szkole, w wielkim sklepie, na ulicy).

12. W trudnych dla mnie sytuacjach staram się nie płakać, ale szukać jakiegoś rozwiązania.

Uwagi

Sprawność Samodzielny / Zosia - Samosia przeznaczona jest głównie dla zuchów sześcio- i siedmioletnich, ale nic nie stoi na pr...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin