3_dzieci_ksztaltuja_otoczen.pdf

(3341 KB) Pobierz
3 Dzieci ksztaltuja otoczenie
Dzieci kszta∏tujà
otoczenie
109970615.002.png
OTOCZENIE NASZEGO PRZEDSZKOLA
Cele
Dziecko:
• stosuje ekspresj´ ruchowà i plastycznà do wyra˝ania w∏asnych emocji zwiàzanych
z w´drówkà po najbli˝szym otoczeniu przedszkola,
• rozwija wyobraêni´ w bezpoÊrednim kontakcie z przyrodà.
Metody:
• czynne: çwiczenia, zadania stawiane dziecku,
• s∏owne: rozmowa, objaÊnienie,
• percepcyjne: bezpoÊrednia obserwacja, pokaz.
Materia∏y: Mój dziennik terenowy , kredki, o∏ówki.
TWORZYMY TO˚SAMOÂå I PRZYNALE˚NOÂå
Opis zaj´ç
Mój dziennik
terenowy
JesteÊmy mocno przywiàzani do w∏asnego nazwiska. Gdy tylko
widzimy, ˝e zosta∏o napisane b∏´dnie, w pewnym sensie to nie
jesteÊmy my. JesteÊmy oburzeni i poirytowani. Gdy ktoÊ, z kim
rozmawiamy, u˝ywa naszego imienia, czujemy bliskoÊç i odbiera-
my to dobrze. Napisanie nazwiska przez dzieci jest jak stempel.
Na poczàtku zaj´ç warto zaproponowaç dzieciom, by napisa∏y
w kartach pracy swoje imi´ i nazwisko, wykona∏y rysunek siebie
lub wklei∏y swoje zdj´cie, zapisa∏y informacje o swoim przedszko-
lu, grupie, do której ucz´szczajà. Dzieci mogà narysowaç tak˝e
swojà rodzin´. Mogà te zadania wykonaç samodzielnie lub przy
pomocy osób doros∏ych (nauczycielki, rodziców).
Ja i moi koledzy.
Rysuj´ siebie.
Rysuj´ swojà
rodzin´.
KIEDYÂ I TERAZ
Od skupienia na „mnie samym” przechodzimy do otoczenia
przedszkola. Zach´camy dzieci, by dokonywa∏y obserwacji najbli˝-
szego otoczenia, wyniki zamieszcza∏y w dzienniku. Podczas zaj´ç
pozwólmy dzieciom marzyç i myÊleç w∏asnymi obrazami.
• Prosimy dzieci, by opowiedzia∏y, co widzà w obr´bie i poza ogro-
dzeniem. Jak wyglàda krajobraz? Co sàdzà o tym, co widzà?
• Czy uwa˝ajà, ˝e by∏ tu nie∏ad zanim wybudowano przedszkole?
Czy by∏ tu teren zabagniony? Jak wyglàda∏a przyroda? Czy ros∏y
tu drzewa i krzewy, ˝y∏y zwierz´ta? Jak sàdzà, jakie zwierz´ta
i roÊliny by∏y tutaj?
• Czy wczeÊniej mieszkali tu ludzie? Gdzie mieszkali? Jak miesz-
kali? Jak wyglàdali m´˝czyêni, kobiety i dzieci? Co jedli? Czym
si´ zajmowali?
Jak tu jest teraz?
Jak tu by∏o kie-
dyÊ?
Poradnik instruktora Programu ekozespo∏ów w edukacji elementarnej
3.1
109970615.003.png
WYKONUJEMY PRZEGLÑD I REJESTR
Wa˝ne dla dalszej pracy jest zaznajomienie dzieci z miejscem,
zarówno wewnàtrz, jak i poza ogrodzeniem. Poszukiwanie zwie-
rzàt i roÊlin w otoczeniu przedszkola, mo˝na zaczàç od doskonale-
nia zmys∏ów: dotyku, w´chu i wzroku.
Wspólnie z dzieçmi mo˝emy szukaç ˝ycia w glebie, pod kamie-
niami, w martwym drzewie, wodzie, na asfalcie i trawniku. Dzieci
mogà obserwowaç organizmy przez lupy. Mo˝emy udaç si´ z dzieç-
mi w podró˝ badawczà tak˝e w inne miejsca (np. do lasu, parku
miejskiego, na ∏àk´). Zach´camy dzieci, by w terenie wykonywa∏y
rysunki tego, co zaobserwujà.
Obserwuj´
i badam otoczenie.
Fantazja dzieci mo˝e prowadziç do radosnej twórczoÊci, zabawy
i nauki. Prosimy dzieci, by narysowa∏y bajkowe (fikcyjne) zwierz´-
ta. Dzieci mogà nadaç swoim zwierz´tom odpowiednie imiona.
Nast´pnie opisaç „swoje zwierz´ta” ca∏ej grupie. Mo˝emy zapytaç
dzieci: Gdzie one ˝yjà? W jaki sposób si´ poruszajà? Czym si´
od˝ywiajà? Takie bajkowe zwierz´ ka˝de dziecko mo˝e wykonaç
z gliny lub innego materia∏u, przedstawiç je na wystawie.
Rysuj´ bajkowe
zwierz´ta, które
˝yjà na podwórku
przedszkolnym,
lecz nigdy nie
pokazujà si´ niko-
mu.
Zach´camy dzieci do prowadzenia obserwacji drzew i ró˝nych
przedmiotów znajdujàcych si´ w otoczeniu przedszkola, korzysta-
jàc z tabel. Odpowiedzi mogà pokolorowaç, zaznaczyç pisakiem
(np. krzy˝ykiem, kó∏kiem itp.) lub opisaç s∏owami TAK lub NIE.
Liczb´ mogà zapisaç kreskami (np. ///).
Rozglàdam si´,
czy na podwórku
przedszkolnym sà
drzewa.
To znajduj´
w otoczeniu przed-
szkola.
åwiczenie „Opowiem o tym” stanowi ciekawà propozycj´ do roz-
mów z dzieçmi na okreÊlony temat (co mi si´ podoba w otoczeniu
przedszkola, z czego si´ ciesz´ przebywajàc na zewnàtrz). Odpo-
wiedzi mogà zmieniaç si´ zale˝nie od sytuacji. Grupa mo˝e wypo-
wiadaç si´ na ka˝dy z tematów lub mo˝emy dzieci podzieliç na
szeÊç zespo∏ów, które póêniej przedstawià relacje na forum ca∏ej
grupy z tego, o czym rozmawia∏y. Odpowiedzi mo˝emy zaznaczaç
na Êciennej tablicy lub w formie ró˝nych malowide∏.
Opowiem o tym.
Jak mo˝e si´ czuç na podwórku przedszkolnym osoba niepe∏no-
sprawna? O tym mo˝emy porozmawiaç z dzieçmi w ca∏ej grupie
lub szeÊciu zespo∏ach i potem opowiedzieç sobie wzajemnie. W tym
çwiczeniu wype∏nianie rubryk nie jest najwa˝niejsze. Chodzi
raczej o rozwijanie umiej´tnoÊci. Proponujemy dzieciom çwiczenia
z zawiàzanymi przepaskà oczami, wacikami do uszu, aby odizolo-
waç odg∏osy z zewnàtrz, z wózkiem na kó∏kach, z laskami do pod-
pierania si´.
Jak czuje si´
osoba na podwór-
ku przedszkolnym,
która ...
Poj´cie czasu jest ró˝ne dla m∏odszych i starszych dzieci. Propo-
nujemy dzieciom, by okreÊli∏y, ile czasu sp´dzajà codziennie na
podwórku przedszkolnym. Wiele dzieci mo˝e mieç trudnoÊci w oce-
nie czasu. Propozycja: jednà godzin´ zaznaczajà rysunkiem „s∏o-
neczka”, dwie godziny to dwa „s∏oneczka” itd. Krócej ni˝ jednà
godzin´ rejestrujà jako pó∏ „s∏oneczka”.
Codziennie sp´-
dzam tyle czasu
na podwórku
przedszkolnym.
3.2
Dzieci kszta∏tujà otoczenie
109970615.004.png
ZBIERAMY POMYS¸Y
Opis zaj´ç
Mój dziennik
terenowy
Zbieramy wÊród dzieci pomys∏y na otoczenie przedszkola.
Pomys∏y dzieci mogà byç pomocne do dalszego planowania prac
w jego otoczeniu. Wa˝ne jest, abyÊmy zadali dzieciom pytanie, co
chcà „zrobiç”, a nie – co chcà „mieç”. JeÊli dzieci mia∏yby odpowie-
dzieç, co „chcà”, to odpowiedzi z pewnoÊcià by∏yby nast´pujàce:
drabinek do wspinaczki, wózków dla lalek itp. JeÊli dzieci majà
odpowiedzieç, co chcà „zrobiç”, odpowiedzi mogà byç inne: chcemy
taƒczyç, wspinaç si´, bawiç si´ w sklep, graç w pi∏k´, segregowaç
odpady itp. Aby taƒczyç, potrzebne jest miejsce. Czy tylko dwoje
dzieci b´dzie taƒczyç? Czy ca∏a grupa mog∏aby taƒczyç? Czy do
wspinaczki potrzebujemy drabinek, czy mo˝na u˝yç schodów,
pagórka lub murka. Pojawià si´ liczne pomys∏y. Musimy wybieraç.
Zach´camy dzieci, aby swoje pomys∏y przedstawi∏y w formie
rysunków.
To ch´tnie robi∏-
bym na podwórku
przedszkolnym.
Dzieci mogà zapytaç o propozycje na zmian´ otoczenia przed-
szkola kogoÊ w rodzinie (rodziców, rodzeƒstwo, dziadków), sàsia-
dów (tam, gdzie dzieci mieszkajà lub przy przedszkolu), kuchark´
w przedszkolu, architekta krajobrazu. Propozycje niniejsze dziec-
ko lub osoba doros∏a powinna opisaç, narysowaç na kartce lub
w dzienniku terenowym.
Spytam innych
o propozycje na
zmian´ otoczenia
przedszkola.
Wa˝ne jest, aby powa˝nie potraktowaç pomys∏y dzieci dotyczàce
otoczenia przedszkola, przyjrzeç si´ im uwa˝nie, skomentowaç
w pozytywny sposób i przedyskutowaç. Pomys∏y dzieci b´dà stano-
wiç podstaw´ pracy, do której zaproszony b´dzie architekt krajo-
brazu, zaanga˝owani zostanà rodzice i inne osoby.
Moje pomys∏y na
zmian´ otoczenia
przedszkola.
PODSUMOWANIE I PLANOWANIE KONKRETNYCH PRZEDSI¢WZI¢å
Na tym etapie konieczne jest podsumowanie i zebranie w ca∏oÊç
wszystkiego tego, co zosta∏o odkryte przez dzieci w otoczeniu
przedszkola, wszystkich przedstawionych przez nich propozycji
oraz tego, co zrobiono do tej pory. Wa˝ne jest uwzgl´dnienie ocen,
porad i pomocy architekta krajobrazu lub ogrodnika.
Konieczne jest, aby rodzice, personel przedszkola otrzymali
szczegó∏owy harmonogram prac (w za∏àczeniu schemat opracowa-
nia harmonogramu).
ZRÓBMY TO!
Po opracowaniu harmonogramu prac wa˝ne jest podj´cie przez
osoby doros∏e konkretnych zadaƒ. Natomiast dzieci mogà w swo-
ich dziennikach zaznaczaç to, co obecnie wykonujà lub zrobi∏y
w ciàgu roku (np. zrobiç odcisk swojego palca lub zakreÊliç odpo-
wiednim kolorem dane zadanie). Uwaga! W puste kratki dzieci
(lub nauczycielka) mogà wpisaç zadania, które nie zosta∏y
uwzgl´dnione a b´dà wykonywane.
Nad tym teraz
pracujemy.
Poradnik instruktora Programu ekozespo∏ów w edukacji elementarnej
3.3
109970615.005.png
ZRÓBMY TO!
Opis zaj´ç
Mój dziennik
terenowy
Praca nad otoczeniem przedszkola jest procesem. Niektóre
wi´ksze projekty, które sà cz´Êcià planu zagospodarowania terenu,
wymagaç b´dà wi´cej czasu i mogà trwaç nawet kilka lat. Warto
zatem przypominaç dzieciom, ˝e sprawy wymagajà czasu.
EWALUACJA
Opis zaj´ç
Mój dziennik
terenowy
PowinniÊmy stworzyç dzieciom mo˝liwoÊç oceny tego, co jest
zabawne, a co nudne, co dzia∏a dobrze, a co nie. Rozmawiamy
o tym z dzieçmi. Warto opisaç doÊwiadczenia i oceniç poszczególne
etapy i obszary dzia∏aƒ.
Moje ulubione
miejsce w otocze-
niu przedszkola.
Dzieci majà najcz´Êciej swoje ulubione miejsca, w których chcà
przebywaç. Pozwólmy, ˝eby dzieci pokaza∏y to miejsce innym dzie-
ciom i opowiedzia∏y, dlaczego lubià tam przebywaç. Mogà wkleiç
zdj´cie, wykonaç rysunki w swoich dziennikach terenowych.
DoÊwiadczenia dzieci mo˝na tak˝e zbieraç w segregatorze.
Warunkiem troski dzieci o najbli˝sze Êrodowisko jest rozwijanie
pozytywnej postawy wobec otoczenia w codziennym ˝yciu przed-
szkola - tak˝e podczas zaj´ç.
Schemat opracowania harmonogramu prac
Zadanie do realizacji
Termin
realizacji
Osoby
odpowiedzialne
èród∏o:
Cesilie Tander ø , Uterommet i forvandling: Id¯hefte for voksne, Min utebok, Akerskus fylkes-
kommune, Oslo 1997.
Alicja Szarzyƒska, Zdzis∏aw Stan Nitak
3.4
Dzieci kszta∏tujà otoczenie
109970615.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin