Tematy Lekcji Wychowawczych(1).doc

(94 KB) Pobierz
Temat lekcji

Temat lekcji

Cele dydaktyczno – wychowawcze

Uwagi o realizacji

Metody i formy pracy

1. Poznaj samą / samego siebie!

Uczeń:

- wskazuje swój typ osobowości        ( analityczny, przywódczy, towarzyski, sympatyczny )

- określa rodzaj swojej inteligencji

- zna mocne i słabe strony swojej osobowości

- określa najbardziej i najmniej cenione wartości

- określa swoje zainteresowania odnosząc je do ludzi, faktów i rzeczy

- podaje własne umiejętności dzieląc je na adaptacyjne, uniwersalne i specjalistyczne.

1. Plansza przedstawiająca trzy podstawowe grupy umiejętności        ( podział R. Bollesa – umiejętności dotyczące ludzi, rzeczy, danych ).

2. Test na rodzaje inteligencji ( I ) – „Odkrywanie rodzaju inteligencji”.

3. Przeprowadzenie ankiety „Czy znasz samego ( samą ) siebie (II).

4. „Popularny kwestionariusz inteligencji emocjonalnej” – program komputerowy (test). 

5. Model osobowości W.M.Marstona i model DISG – uwarunkowanie osobowosci w procesie komunikowania.

Metody:

problemowa,

burza mózgów

 

 

 

Formy :

indywidualna

2. Moje cechy osobowości, predyspozycje psychofizyczne i ich znaczenie w wyborze zawodu.

- określa swój typ osobowości zawodowej i odpowiadające mu środowisko pracy,

- zna typy osobowości zawodowych: typ realistyczny, badawczy, artystyczny, społeczny, konwencjonalny, przedsiębiorczy

- wskazuje zawody, które odpowiadają jego zainteresowaniom, predyspozycjom psychofizycznym

1. Prezentacja multimedialna o heksagonalnym modelu J. Hollanda – 6 typach osobowości zawodowych i odpowiadającym im środowiskach pracy.

2. Przeprowadzenie „Kwestionariusza zainteresowań zawodowych” na podstawie „Evaluating Jour Interests…”.

Metody:

ekspozycja,

heureza

 

 

 

 

Formy:

indywidualna,

zespołowa

3. Przewodnik po świecie zawodów.

- rozróżnia grupy zawodowe ( np. rolnictwo i zasoby naturalne, biuro, komunikacja i media, turystyka, marketing, budownictwo, zdrowie…),

- gromadzi wiadomości dotyczące

typowych zawodów w określonej grupie:

. wymaganego wykształcenia,

. cech osobowości

. perspektyw pracy

- dzieli zawody ze względu na dominujące cechy:

. zawody związane z rzeczami

. zawody związane z ludźmi

. zawody związane z danymi

1.      Zapoznanie uczniów z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 grudnia 2004 roku w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania.

2.      Dostęp do Internetu i wykorzystanie witryn internetowych, np.

www.perspektywy.pl

www.praca.gov.pl

 

3. Korzystanie z „Informatora o zawodach”. Perspektywy.

 

Metody:

promyczkowa,

problemowa

 

 

 

 

Formy –

grupowa

4. Informacje o zawodach – skąd je czerpać?

- korzysta z internetowych zasobów, np.

. www.perspektywy.pl

. www.kariera.wprost.pl

. www.irk.pl

. www.kaweziu.edu.pl

. www.kariera.park.pl

- zna instytucje zajmujące się między innymi doradztwem zawodowym:

. Powiatowy Urząd Pracy w Suchej Beskidzkiej,

. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna,

. Niepubliczne Centrum Doskonalenia Zawodowego

. Centra Informacji i Planowania Karier…

- korzysta z czasopism: „Perspektywy”, „Praca i Kariera”, „Cogito”, „Dlaczego”, „Wyprawka maturzysty”.

1.      Korzystanie z Internetu i programów komputerowych „Doradca 2000”, „Wizje kariery”, „Absolwent”, „WG”,  „Absolwent zf”, „WOZ”.

2.      Spotkanie z pracownikiem Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej.

3.      Wywiady z przedstawicielami danych zawodów i specjalizacji zawodowych.

4.      Analiza informatorów Powiatowego Urzędu Pracy w Suchej Beskidzkiej

 

Metody:
ćwiczenia praktyczne,

ekspozycja

 

 

 

Formy:

zespołowa,

indywidualna

5. Zawody z przyszłością.

- analizuje raporty Rządowego Centrum Studiów Strategicznych, dotyczące zawodów schyłkowych i przyszłościowych

- zna trendy na rynku pracy ( na podstawie informacji środków masowego przekazu, zasobu Internetu, informatorów instytucji państwowych,

- wie jak funkcjonuje rynek pracy

- dostrzega szanse na zatrudnienie w danym zawodzie.

1. Korzystanie z Internetu i TI.

2. Wykorzystanie programu komputerowego – „Zawody przyszłości” i „Zawody z komputerem”

3.      Fragmenty biznesowych i gospodarczych programów TVP.

4.      Korzystanie ze stron internetowych dotyczących informacji  pracy w krajach UE.

 

Metody:

problemowa,

dyskusja okrągłego stołu

 

 

 

Formy:

zespołowa,

indywidualna

6. Poznajemy zawody.

- dokonuje opisów zawodów, biorąc pod uwagę:

. wartości realizowane w zawodzie ( prestiż społeczny, rozwój osobowości, wiedza, stabilność zatrudnienia ),

. warunki i środowisko pracy

. wymagania psychofizyczne

. wykształcenie

. zatrudnienie

1.      Przygotowanie teczek z opisami wybranych zawodów ( np. architekt, makler…) – prace grupowe.

2.      Spotkanie z przedstawicielami wybranych zawodów.

Metoda projektu

 

 

 

Formy:

indywidualna,

grupowa

7. Krok po kroku podejmuję słuszną decyzję o wyborze zawodu.

- zna i stosuje etapy procesu podejmowania decyzji:

a. określa swoje potrzeby

b. ocenia swoje możliwości, zainteresowania

c. rozpatruje wszystkie możliwości

d. porównuje możliwości

e. wybiera najlepsze rozwiązanie

f. realizuje plan działania

g. ocenia decyzje

- wybierając zawód kieruje się kryteriami:

a. swoje zainteresowania i umiejętności

b. charakter, usposobienie

c. osiągnięcia szkolne

d. stan zdrowia

- wymagania psychofizyczne zawodu

- narzędzia pracy

- środowisko pracy

- możliwości zatrudnienia

1. Przygotowanie studium przypadków, dotyczących podejmowania trudnych decyzji.

2. Przeprowadzenie indywidualnie ankiet „Czy jest to zawód dla Ciebie”, zamieszczonych w „Informatorze o zawodach. Perspektywy”.

3. Analiza i interpretacja  ankiety a wybór zawodu.

Metody:

drzewko decyzyjne,

burza mózgów

 

 

 

Forma:

indywidualna,

grupowa

8. Kto może pomóc w wyborze zawodów?

- dyskutuje o roli swoich rodziców, szkoły, środków masowego przekazu w wyborze zawodu

- obiektywnie ocenia wpływ rodziców na swoje dalsze plany edukacji

- wymienia cechy i zadania doradcy zawodowego

1. Miniwykład psychologiczny pt. „Wpływ rodziny na preferencje edukacyjno – zawodowe ucznia”

2. Analiza studium przypadków, wzbogacona o autopsję uczniów.

Metody:

rybi szkielet,

burza mózgów

 

 

 

Formy:

zespołowa,

grupowa,

indywidualna

9. Po maturze…dalsze kształcenie i doskonalenie

- zna strukturę kształcenia ponadgimnazjalnego

- zna rodzaje uczelni oraz rodzaje i typy szkół przygotowujące do wybranego zawodu

- indywidualnie sprawdza warunki naboru na wyższe uczelnie

- wybrana uczelnie niepaństwową sprawdza w rejestrze Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.

 

 

 

 

1. Plansza – przedstawienie uczniom ścieżek edukacyjnych po ukończeniu szkoły średniej

2. Spotkanie z wykładowcami wyższych uczelni.

3. Przeglądanie witryn internetowych wybranych uczelni.

 

Metody:

ekspozycja,

metaplan

 

 

 

Formy - indywidualna

10. Ścieżka planowania kariery.

- potrafi zaplanować własną ścieżkę kariery zawodowej

- wskazuje korzyści z planowania swoich działań

-          trafnie formułuje cel

-          jest świadomy, ze plan w trakcie realizacji może być zmieniony z różnych  ale uzasadnionych przyczyn

 

1.      Sporządzanie schematu procesu podejmowania decyzji o wyborze zawodu.

2.      Ocena indywidualnych ścieżek planowania kariery

Metoda – metaplan

 

 

 

Forma - indywidualna

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin