Czermiński A. i Grzybowski M. - Wybrane zagadnienia z organizacji i zarzadząnia.pdf

(4737 KB) Pobierz
216242398 UNPDF
216242398.035.png
WYŻSZA SZKOŁA ADMINISTRACJI I BIZNESU
W GDYNI
WYBRANE ZAGADNIENIA
Z
ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Alfred Czermiński
Marek Grzybowski
GDYNIA 1996
Wybrane zagadnienia z organizacji i zarządzania
SPIS TREŚCI
65.01
ORGANIZACJA, ZARZĄDZANIE
WSAiB
Strona
TEORIA, PRAKTYKA
pol.
WSTĘP
7
CZERMIŃSKI A., GRZYBOWSKI M.: Wybrane zagadnienia z organizacji i
zarządzania. Gdynia: WSAiB 1996,49 rys., bibliografia 176 poz.,s.216
Rozdział I. EWOLUCJA TEORII ORGANIZACJI
I ZARZĄDZANIA
9
Cele kształcenia
10
Podręcznik zawiera podstawową wiedzę o naukowym zarządzaniu przy-
datną praktykom oraz studentom studiów dziennych i zaocznych uczelni wyższych.
Struktura podręcznika i jego koncepcja metodyczna pozwalają na całościowe
spojrzenie na zagadnienia związane z kierowaniem zasobami ludzkimi i rzeczo­
wymi oraz łatwe odszukiwanie i powracanie do tych partii materiału, które stano­
wią przedmiot szczególnego zainteresowania czytelnika.
1. Nurt klasyczny
12
2. Nurt psycho-socjologiczny
14
3. Badania operacyjne
18
4. Podejście systemowe i sytuacyjne
18
5. Podejście prakseologiczne
20
Podsumowanie
22
Problemy do przemyślenia
24
W pracy zdefiniowano podstawowe terminy składające się na język nauki
- organizacja i zarządzanie, przedstawiono i omówiono prawa organizacji i zasa­
dy zarządzania, wyodrębniono i scharakteryzowano podstawowe funkcje zarzą­
dzania i style kierowania. Odrębny rozdział poświęcono logistyce. Podręcznik
ułatwia nawet nieprofesjonaliście samodzielne przyswojenie wiedzy z naukowe­
go zarządzania i zaadoptowanie jej do praktyki kierowniczej.
A.C.,M.G. 1/96
Literatura
24
Rozdział II. PRZEDMIOT NAUKI "ORGANIZACJA
I ZARZĄDZANIE"
27
Cele kształcenia
28
1. Systematyka organizacji i zarządzania
29
2. Organizacja - termin i jego definicje
34
3. Zarządzanie, administrowanie, kierowanie
35
4. Prawa organizacji
38
5. Zasady zarządzania
41
Recenzent:
Bogdan Nogalski
Podsumowanie
45
Problemy do przemyślenia
46
Literatura
46
© Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu
Rozdział III. ORGANIZACJA I JEJ OTOCZENIE
49
Projekt graficzny okładki:
Adam Kołecki
Cele kształcenia
50
1. Organizacja jako system
52
2. Modele organizacji
53
Skład: Marek Baran
3. Hierarchia organizacyjna
58
4. Organizacja formalna, nieformalna, rzeczywista
61
5. Otoczenie organizacji
65
ISBN-83 -905 321 -0-7
Podsumowanie
67
Problemy do przemyślenia
68
Wyższa Szkoła Administracji i Biznesu w Gdyni
Wydanie I. Format B-5, Papier offset. III kl.70g.
Literatura
68
216242398.036.png 216242398.037.png 216242398.038.png 216242398.001.png 216242398.002.png 216242398.003.png 216242398.004.png 216242398.005.png 216242398.006.png
Wybrane zagadnienia z organizacji i zarządzania
Rozdział IV. ZARZĄDZANIE FIRMĄ
71
Rozdział VIII. KONTROLA
167
Cele kształcenia
72
Cele kształcenia
168
1. System kierowania
75
1. Kontrola strategiczna
170
2. Źródła władzy kierowniczej
78
2. Zadania i rodzaje kontroli
171
3. Funkcje zarządzania
81
3. Zasady budowy systemu kontroli
178
4. Style zarządzania
84
4. Relacje między planowaniem a kontrolą.
180
5. Kierowanie konfliktami
90
5. Controlling
185
Podsumowanie
94
Problemy do przemyślenia
189
Problemy do przemyślenia
96
Literatura
189
Literatura
96
Rozdział IX. LOGISTYKA (Zdzisław Mokwa)
191
Rozdział V. PLANOWANIE W ORGANIZACJACH
99
Cele kształcenia
192
Cele kształcenia
100
1. Powstanie i rozwój logistyki
194
1. Ogólna charakterystyka planowania
103
2. Instrumenty i narzędzia logistyki przedsiębiorstwa
201
2. System planowania
107
3. Logistyka w strukturach organizacyjnych
209
3. Zakres i rodzaje planowania
110
Podsumowanie
214
4. Planowanie pracy własnej kierownika
115
Problemy do przemyślenia
215
Podsumowanie
119
Literatura
215
Problemy do przemyślenia
121
Literatura
121
Rozdział VI. ORGANIZOWANIE
123
Cele kształcenia
124
1. Metodologiczne podstawy organizowania
125
2. Struktury organizacyjne
128
3. Dobór ludzi i środków materialnych
136
4. Zmiany w organizacjach
138
Podsumowanie
144
Problemy do przemyślenia
146
Literatura
146
Rozdział VII. POBUDZANIE
149
Cele kształcenia
150
1. Harmonizowanie
154
2. Motywowanie
157
3. Nakazywanie
161
Podsumowanie
163
Problemy do przemyślenia
165
Literatura
165
216242398.007.png 216242398.008.png 216242398.009.png 216242398.010.png 216242398.011.png 216242398.012.png 216242398.013.png 216242398.014.png 216242398.015.png 216242398.016.png 216242398.017.png 216242398.018.png 216242398.019.png 216242398.020.png 216242398.021.png 216242398.022.png 216242398.023.png 216242398.024.png 216242398.025.png 216242398.026.png 216242398.027.png 216242398.028.png 216242398.029.png 216242398.030.png 216242398.031.png 216242398.032.png 216242398.033.png
Wybrane zagadnienia z organizacji i zarządzania
Wstęp
Podręcznik, który oddajemy do rąk czytelnika, stanowi pomoc dydak­
tyczną dla studentów uczelni wyższych, a także praktyków, którzy w swej pracy
na różnych stanowiskach kierowniczych spotykają się z problemami dotyczącymi
kierowania organizacjami. Przyjęta przez autorów struktura podręcznika i jego
układ metodyczny ma ułatwić całościowe spojrzenie na zagadnienia związane z
kierowaniem zasobami ludzkimi i rzeczowymi, a także łatwe powracanie do tych
partii materiału, które będą stanowiły przedmiot szczególnego zainteresowania
czytelnika. Jako zadanie podstawowe, autorzy przyjęli bowiem przedstawienie w
sposób systematyczny i przystępny, a jednocześnie możliwie syntetyczny, podsta­
wowej wiedzy o naukowym zarządzaniu, a szczególnie: planowaniu, organizowa­
niu, pobudzaniu i kontrolowaniu
W celu ułatwienia percepcji przedmiotu, każdy z rozdziałów posiada jed­
nolitą strukturę i składa się z następujących elementów: prezentacji tematyki,
jaka zostanie w rozdziale przedstawiona, celów kształcenia, poszczególnych
podrozdziałów, podsumowania problemów do przemyślenia oraz literatury. Przed­
stawienie tematyki ma za zadanie zapoznanie ze strukturą rozdziału przed jego
przeczytaniem. Cele kształcenia powinny uświadomić czytelnikowi, na
jakie problemy należy zwrócić uwagę w czasie samodzielnego studiowania tre­
ści dotyczących wydzielonej partii materiału, które przedstawione zostały w
kolejnych podrozdziałach. Podsumowanie pozwala na szybkie powtórzenie
materiału i przegląd najważniejszych treści rozdziału. "Problemy do przemyśle­
nia'' mają na celu zainspirowanie do twórczej refleksji nad nowym zasobem
wiedzy i skojarzenie teorii z praktyką. Zamykający rozdział spis literatury służy
jako przewodnik po wybranej partii materiału i pozwala zainteresowanemu
wybranymi treściami czytelnikowi na samodzielne rozszerzenie i pogłębienie
uzyskanej wiedzy. Ponadto na marginesach wyeksponowane zostały najważniej­
sze zagadnienia podnoszone i wyjaśniane w odpowiedniej partii rozdziału i podro­
zdziału. Ta forma podawania treści ma za zadanie, z jednej strony - usystematyzo­
wane utrwalenie przyswajanych treści, które ze względu na ograniczone rozmiary
podręcznika przedstawione zostały w sposób niezwykle skondensowany, a z dru­
giej strony - ma to ułatwić znalezienie przez czytelnika interesującej go partii
materiału.
Rozdział pierwszy zawiera podstawowe informacje o rozwoju i nurtach
nauki organizacji i zarządzania. Zadaniem rozdziału drugiego jest zapozna­
nie z systematyką organizacji i zarządzania, prezentacja pojęć - organiza-
216242398.034.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin