Prawosławie - Historia - 2.txt

(87 KB) Pobierz
dzy chrzecijastwem a pastwem jako pojciami wzajemnie #vy-
kluczajcymi si. Uznajc za Koci 2a zgromadzenie wiernych,.
i nic wieej, twierdzi, e gdy za Konstantyna na soborze nicej-
skim nastpio zwizanie Kocioa z pastwem zrodzio si oszu-
stwo, ktre polega na przyjciu przez wadz chrzecijastwa;
co jest niezgodne z duehem chrzecijastwa i stanowi jego wyp#-
czenie. Uwicenie wadzy pastwowej ehrzecijastwem je#t
blunierstwem i zagad chrzecijastwa #z.
   Dostojewski natomiast idealizujc prawosawie i nard rosy-j-
ski jako "Bogonosca" wiza samodzierawie z prawosawi#m.
Wedug niego samodzierawie jest ciaem a prawosawie du;z
narodu rosyjskiego, a nard to lud. Car jest jakby syntety,czn#
osobowoci ludu rosyjskiego, jego ojcem, tak jak Bg uosobie-
niem ludzkoci '#.
   Istota prawosawia, charakter ludu rosyjskiego, pastwowoci
rosyjskiej, system wizi midzy pastwem a Kocioem nurto-
way te inne wybitne umysy Rosji. U rde rnorakich con-
cepeji religijnych, kocielno-pastwowych najezciej tkwio prze-
konanie, e Cerkiew rosyjska nie jest sprawna, nie ma swobody
dziaania, obumara, i dlatego te utracia w spoeczestwie autn-
rytet, a co za tym idzie wpywy. Ludno zachowuje wobec niej
stosunek formalny, bierze wprawdzie udzia w obrzdach, i,cz
nie uczestniczy w yciu kocielnym. A wszystko to wynika z poi-
porzdkowania Cerkwi pastwu, braku soborowoei oraz z po-
wodu silnych wpyww mnichw. Pogldy tego rodzaju nasiiiy
si pod koniec XIX i na pocztku XX wieku, gdy zarysowa si
coraz wikszy rozziew midzy skostnia, biurokratyczn postaw.
Cerkwi a spoeczestwem, ruchami spoecznymi - schodzen#e
Cerkwi na margines ycia spoecznego. Dlatego te coraz bardziej
widoczna stawaa si potrzeba reform, dostosowania Cerkwi do
aktualnych potrzeb spoecznych.
   Wtedy te potrzeb reform, a w zwizku z tym haso soboru,
ktry by podj te reformy zaczto w Cerkwi wysuwa coraz
powszechniej. W niektryeh miastach zaczto wydawa propa-
gujce sobr pisma oraz zwoywa zebrania. Rwnie zmierzaa

   'e Por. A. Walicki, Rosyjskn filozofia..., s. 491; P.S. Troickij. Otrcos::e-
'nije..., s. 149.
   #' P.S. Troickij, Otnosze#ije..., s. 1#3.

44


do tego hierarchia kocielna, ktra dya do podniesienia auto-
rytetu Cerkwi i wyzwolenia si spod obezwadniajcej opieki
pastwa. Na pocztku 1905 r., w czasie dyskusji w Komitecie
Ministrw nad ukazem carskim z 12 grudnia 1904 roku w spra-
wie toleraneji religijnej, metropolita petersburski Antoni wska-
za na potrzeb zmiany poloenia prawnego Cerkwi, bowiem opie-
ka pastwa krpuje samodzielno wadz cerkiewnych i ducho-
wiestwa i "czyni, e gos Cerkwi jest zupenie niesyszalny ani
w yciu prywatnym ani spoecznym" 7#. Metropolita Antoni zoy
w tej sprawie odpowiednie pismo. Z podobnym wnioskiem wyst-
pi wezesny przewodniczcy Komitetu Ministrw Witte, ktry
wskazywa na konieczno zniesienia Piotrowej reformy, zwoa-
nia soboru i wpz#owadzenia zasad soborowych w cayzn yciu
Kocielnym, przywrcenia patriarchatu oraz dokonania innyc,h
2mian w ustroju Cerkwi. Dla podniesienia prestiu Cerkwi pro-
ponowa on wic uwolni j od opieki pastwa i od wypeniani;z
naoonych na ni#i policyjnych funkeji'#, "ograniczy obezwad-
niajcy wiew suchego biurokratyzmu" # #. "Pastwu potrzebna
jest ze strony duchowiestwa - pisa - wiadoma, gboko
przemylana ochrona jego interesw a nie lepa ufno" ##.
  Zdecydowanym przeciwnikiem reform i zwoania soboru by
wezesny oberprokurator Synodu Pobiedonoscew, car natomiast
wyranie nie przc#ciwstawia si zwoaniu soboru, mwic jedy-
nie, e nie nadsz#d jeszeze odpowiedni moment##. Stanowisko
cara wykorzysta5- czynniki kocielne podejmujc prace przygo-
towaweze do soboru (zebrania parafialne, podre pasterskie bi-
skupw itp.). W styczniu 1906 r., ju po odejciu Pobiedonosc#-
wa, Synod podj decyzj o zwoaniu Zebrania Przedsoborowego,
majcego na celu przygotowanie soboru: Zebranie Przedsoborowe
Zostao otwarte 8 marca 1906 r. a prace jego trway do 15 grud-
nia tego roku. Gwnym problemem wok ktrego rozgorzay
spory, to skad i charakter soboru, tzn. czy prawo udziau i go-
  75 G. Florowskij, Puti russkago bogosouiaja, Pari 1937, s. 476.
. #B E.F. Grekuow; Cerko2u, sa#nzodierawije, narod, Moskwa 1969, s. 111.
  n G. Florowskij, Puti..., s. 477.
  'e Tarne.
  ## N.D. Kuzniecow, Po woprosa#n, cerkoz.unych prieobrazo#wanij, Mo-
skwa 1906, s. 5.


                                           45


su maj mie wycznie biskupi, czy rwnie przedstawiciele
niszego duchowiestwa i wieckich. Wprawdzie ostatecznie car
nie wyrazi zgody na sobr i uchway Zebrania Przedsoboro##'#5o
nie miay praktycznego znaczenia, to jednak dyskusje teorety'cz-
ne nad ksztatem Kocioa i rol w nim wieckich miay du#
znaczenie z punktu widzenia przygotowania gruntu dla pniej-
szych reform.
  W nastpnych lataeh wrd duchowiestwa niezado#volF#n;e
z istniejcego ukadu stosunkw midzy pastwem a Cerkwi
narastao. Wzroso rwnie denie wadz duchownych do st#vo-
rzenia partii klerykalnej oraz wzicia aktywnego udziau #v y-
ciu politycznym i spoecznym kraju, co si wyranie przejaw'io
na oglnorosyjskim zjedzie misjonarskim w Kijowie w 1908 r.
  Prawdziwym przeomem w historii Cerkwi w Rosji bya rewo-
lucja lutowa, ktra obalajc carat podwaya rwnoczenie 5runt
dla istniejcej struktury Cerkwi, zmusia wadze cerkiewne uo
okrelenia si wobec nowych wadz pastwowych i budow5 no-
wego ukadu stosunkw midzy pastwem a Kocioem oraz
stworzya warunki do demokratyzacji ycia wewntrzcerkiew,ne-
go. Hierarchia, niezalenie od swoich monarchistycznych sym-
patii, realnie oceniajc sytuacj popieraa Rzd #mezasowy.
6 marca Synod opublikowa oklnik do duchowiestwa, w kt-
rym wzywa do podtrzymywania nowej wadzy, a 8 marca wy-
da rozporzdzenie w sprawie modw w cerkwiach za Rzd Tym-
czasowy eo. Poparcia udziela nadal - odnowiony dekretem Rz-
du z 17 kwietnia - Synod. Jednake wrd duchowiestwa roz-
pocza si polaryzacja wedug rnych koncepeji ustrojowych
Cerkwi i jej wizi z pastwem. Powstay wwezas Zwizek De-
mokratyczny Duchowiestwa - majcy swoje filie w licznych
miastach - wysun program rozdziau Cerkwi od pastwas'.
Nie wszyscy jednak ten pogld podzielali, co widoczne si stao
m.in. na zjedzie przedstawicieli i duchowiestwa i wieckich w
czerwcu 1917 r.s2 Rzd Tyznezasowy ze swojej strony usiowa

   eo Cerkot,u z.u StOr ROSS (IX W. - 1917 g) s. 315; E.S. Osipowa, Cer-
koi,u  W'rernennoje pralutelsti,uo, "Woprosy Istorii" 1964, nr 6, s. 66.

   os E,S. Osipowa, Oktabr'skaja re#wolucja i prau#oSa#,unaja cerkou;

"Woprosy Naucznogo Atieizma" t. 25, 1980, s. 208.

   o# Tame, s. 209.

46


zachowa prerngatywy zwierzchniej wadzy kocielnej przyjmu-
jc na siebie obowizki wynikajce z powizania Kocioa z pa-
stwem. Liczc na duchowiestwo w zwizku z narastajcym ru-
chem rewolucyjnym podtrzymywa pozycj prawosawia jako
wyznania panujcego, i Kocioa jako instytucji pastwowej.
  Najwikszym wydarzeniem w yciu Kocioa w latach 1917-
-1918 by sobr krajowys3, ktry przeprowadzi w Cerkwi za-
sadnicze reformy. Najwaniejsza z nich, obok restauracji patriar-
chatu, to utworzenie wadz kolegialnych: sobr - jako najwy-
sza wadza cerkiewna, dalej rady diecezjalne, dekanalne i pa-
rafialne. Dziaalno ich opiera si miaa na zasadzie wsppracy
duchownych i wieckich. Wprawdzie w praktyce zasada ta nie
bya realizowana s4, nie mniej jednak ju samo podjcie na sobo-
rze zwizanych z ni uchwa stanowio przeom w yciu Cerkw.
Sobr ten zaj rwnie stanowisko w kwestii stosunku Kocioa
do pastwa. W miar rozwoju wydarze przybra on charakter
wybitnie antyradziecki. W poowie listopada, a wic w kilka dni
po wybuchu Rewolucji Padziernikowej, podj on uchwa o po-
oeniu prawnym Kocioa w pastwie, zgodnie z ktr wyzna-
nie prawosawne nadal zajmowa miao przodujce miejsce wrd
wyzna, znajdowa si w cisej wizi z pastwem, by przeze
finansowane oraz zachowa dawne majtki. Wszystkie te decyzje
wynikay z przekonania o nietrwaoci wadzy radzieckiej. Sto-
sunki midzy pastwem a Kocioem zaczy si ukada na zu-
penie innych - ni to zamylay wadze kocielne - zasadach.
Okrelay je: dekret o ziemi, ktry pozbawi Cerkiew majtkw
ziemskich, dekret o lubach cywilnych i pastwowej metryfikacji,
dekret o oddzieleniu Kocioa od pastwa i szkoy oraz szereg
innych rozporzdze - o towarzystwach religijnych, pooeniu
prawnym duchowiestwa, uytkowaniu majtkw ziemskich itp.s;

  s Por. E.S. Osipowa, Pom.iestnyj sobor prawosawn.oj cerkz,ui 1917-1918,
"Woprosy Naucznogo Atieizma" 1967, t. 3.
  # R. R.ssler, Kirche un.d Revolution in, Russland Patriarch Tichon
und der Sou#jetstaat, K#ln 1969, s. 88.
  # Por. A.A. Sziszkin, Suszcznost' i kriticzeskaja ocenka "obnowlencze-
skogo" Taskoa russkoj prau#osa#oj cerkuri, Kaza 1970, s. 20-26; N.P.
Krasnikow, W pogoni za wiekoTn., Moskwa 1968, s. 7-10; M.M. Piersic,
##tdielen.ije cerku#i ot gosudarstu#a i szkoy ot cerk#,va 1.u SSSR, Moskwa
lb58.


                                          #?


Religia potraktowana zostaa jako prywatna sprawa obywateli.
Stosunki midzy Cerkwi - gwnie midzy tzw. Cerkwi pa-
triarsz - a pastwem bardzo zaostrzyy si, poniewa wyst-
powaa ona przeciwko zarzdzeniom wadz radzieckich, bronia
majtkw cerkiewnych, nie respektowaa dekretu rzdowego
o przekazaniu kosztownoci na rzecz godujcych, wizaa si
z kontrrewolucj.
  Zmiany spoeczne i polityczne, rozwj ruchu ateistyczne#o
z jednej strony i sekciarskiego z drugiej, przemiany w wiadomo-
ci spoecznej - wszystko to stawiao Cerkiew w bardzo trudn...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin