KluczHum2007.pdf

(831 KB) Pobierz
Microsoft Word - Co sprawdzano w części humanistycznej 2007
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
Co sprawdzano w części humanistycznej
egzaminu gimnazjalnego w kwietniu 2007 roku?
Arkusz egzaminacyjny z zakresu przedmiotów humanistycznych został
skonstruowany wokół tematu Magia ogrodów . Zadania obejmowały wiadomości
i umiejętności zawarte w podstawie programowej następujących przedmiotów: język polski,
historia, wiedza o społeczeństwie i plastyka oraz ścieżek edukacyjnych: czytelniczej
i medialnej, filozoficznej, europejskiej oraz kultury polskiej na tle tradycji europejskiej.
W prezentowanym materiale zadania zostały pogrupowane w innej kolejności niż
w arkuszu egzaminacyjnym Układ ten jest zgodny z zapisami w standardach wymagań
egzaminacyjnych i obejmuje dwa obszary standardów:
1. czytanie i odbiór tekstów kultury
2. tworzenie własnego tekstu.
Poniżej zamieszczono teksty kultury stanowiące podstawę zadań oraz same zadania.
W obrębie pierwszego obszaru standardów zadania pogrupowano, uwzględniając kolejność
standardów. W wypadku drugiego obszaru, w którym zadania odnosiły się często do kilku
standardów jednocześnie, dla lepszej czytelności zrezygnowano z ich wyodrębnienia
i uporządkowano zadania z uwzględnieniem pisania krótkich tekstów dostosowanych do
sytuacji komunikacyjnej czy wymagających posłużenia się pojęciami z poetyki lub
formułowania argumentów uzasadniających stanowisko , tworzenia tekstu użytkowego
i redagowania rozprawki .
Przy wszystkich zadaniach podano liczbę punktów możliwych do uzyskania za ich
rozwiązanie i wskazano sprawdzane za pomocą tych zadań umiejętności. W zadaniach
zamkniętych wyboru wielokrotnego zaznaczono prawidłową odpowiedź, natomiast pod
zadaniami otwartymi zamieszczono przykłady poprawnych rozwiązań uczniowskich.
Umiejętności i wiadomości sprawdzano, wykorzystując zamieszczone niżej teksty oraz
fotografię ogrodu.
TEKST I
Człowiek pragnął zawsze obcować z naturą miło i bezpiecznie. Zaczął więc tworzyć
obszary przyrody uporządkowanej, z konieczności ogrodzone. Tak powstał ogród.
Jednym z siedmiu cudów świata były wiszące ogrody Babilonu. Powstały
w VIII wieku p.n.e., a – jak głosi legenda – rozkazał je założyć król Nabuchodonozor II, by
sprawić przyjemność swej małżonce Amyitis. Wyglądały jak zawieszone w powietrzu.
Ogrody te pełniły zarazem ważną funkcję polityczną: były dowodem potęgi monarchy,
popisem jego niezwykłych umiejętności rozkazywania ludziom i przyrodzie.
W wielu ogrodach średniowiecznych (między innymi tych, które powstawały na
dziedzińcach klasztorów) odtwarzano plan raju. Był to kwadrat; w jego środku jako ożywcze
źródło, o którym mowa w Genezis 1 , znajdowała się studnia lub fontanna. Od niej biegły ku
różnym stronom świata cztery aleje – jak cztery wspomniane w Biblii rzeki Edenu 2 .
Epoka renesansu przyniosła typ ogrodu, w którym niepodzielnie rządziła geometria.
W końcu XV wieku król Francji Karol VIII wrócił do kraju z kampanii włoskiej pod wielkim
wrażeniem ogrodów, które zobaczył w Neapolu. Przywiózł ze sobą włoskich specjalistów.
Oni dali początek formowaniu się tego, co nosi obecnie nazwę „ogrodu francuskiego” lub
„parteru”. Są to (do dziś stanowią część parków w wielu krajach świata) ogromne kwadraty
lub prostokąty, dzielone siecią alejek na figury mniejsze o bokach prostych lub będących
1
6956357.002.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
krzywiznami. Zobaczymy tu koła, trójkąty, wstęgi, parabole wypełnione precyzyjnie
kształtowanymi rabatami.
Od początku XVIII wieku rozwija się koncepcja angielskiego parku krajobrazowego,
która przeciwstawiała się modelowi ogrodu francuskiego. Park stawał się odbiciem dzikiej
natury, jej asymetrii i nieregularności.
Szczególna rola władcy w kształtowaniu ogrodów trwała tak długo, jak monarchia.
Przypomnijmy, że jeden z najpiękniejszych parków w Polsce – warszawskie Łazienki,
wiążące elementy geometryczne z naturalnym krajobrazem, zawdzięczamy naszemu
ostatniemu królowi.
Trzeba też wspomnieć o ogrodach, których w rzeczywistości nie ma, należą bowiem
do literatury, do świata wyobraźni – to „ogrody romantyków”, w których przyroda jest
autentycznie dzika, nietknięta przez człowieka: step lub ocean, dziewiczy las lub niebosiężne
turnie.
W XX stuleciu ogród stał się miejscem fizycznej rekreacji, ścieżką zdrowia,
piaskownicą dla dziecka, ławką dla emeryta, grządką warzyw do skopania. Zniknęło
rozumienie ogrodu jako miejsca w swoisty sposób sakralnego, dotkniętego przez mit...
Natura bowiem dawno już przestała budzić w ludziach „tremor dei” – bojaźń bożą.
Człowiek opanował naturę – jak się wydaje – aż do przesady. Zatarła się dziś – przez
współczesne środki komunikowania – świadomość pierwotnego rozumienia ogrodu jako
miejsca, w którym przebywa. Strony „ogrodów” znaleźć można w Internecie – w przestrzeni
wirtualnej, rozpływającej się po komputerach całego świata. Być może ucieczka od takiej
przestrzeni, jak kiedyś ucieczka z miasta, stanie się powodem nawrotu miłości do żywych,
pachnących ogrodów.
Na podstawie: Andrzej Osęka, Magia ogrodów , „Magazyn” (dodatek do „Gazety Wyborczej”) 1999, nr 6.
1 Genezis – Księga Rodzaju , pierwsza księga Biblii , opowiadająca o stworzeniu świata i człowieka
2 Eden – biblijny raj, miejsce najwyższej szczęśliwości
TEKST II
Po niepowodzeniach związanych z przebudową Zamku Ujazdowskiego Stanisław
August zainteresował się budynkiem dawnej łaźni Lubomirskich, stojącym pośrodku stawu
w parku Ujazdowskim. Było to małe, efektowne dzieło architektoniczne autorstwa Tylmana
z Gameren. Budowniczowie króla przebudowali je zgodnie z projektem Dominika Merliniego
na reprezentacyjny pałac, z wykorzystaniem tylko części murów dawnego budynku. Po łaźni
pozostała jedynie nazwa. Dawna sala kąpielowa przekształcona została w pokój na planie
koła, zwany Rotundą. Tutaj, z woli króla, umieszczono posągi czterech monarchów polskich
darzonych przezeń największą sympatią. Byli to: Stefan Batory i Zygmunt Stary, dłuta
Andrzeja Le Bruna, Jan III Sobieski, rzeźbiony przez Franciszka Pincka i Kazimierz Wielki –
dzieło Jakuba Monaldiego.
W parku znajdowały się także inne zabudowania, również odnawiane
i rekonstruowane. Poza tym wzniesiono parę zupełnie nowych pawilonów według projektów
Merliniego. Osobnym wielkim rozdziałem prac w parku Łazienkowskim była budowa
teatrów. Pierwszy z nich powstał z przeróbki istniejącego pawilonu i nazwano go Małym
Teatrem. W latach 1782-1788 grywano tutaj komedie i opery francuskie dla publiczności
miasta Warszawy. Później powstał teatr w Pomarańczarni, przeznaczony głównie dla króla
i jego gości. Gdy jednak w roku 1791 teatr publiczny na placu Krasińskich poddano
remontowi, król udostępnił swój teatr Wojciechowi Bogusławskiemu na przedstawienia dla
stałych bywalców spośród ludności stolicy.
Obydwa te teatry nie mogły pomieścić większej liczby widzów, dla których
pobudowano później dość przestronny amfiteatr, zwany teatrem Na Wyspie – jego scena
2
6956357.003.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
mieściła się na wysepce stawu, a widownia na brzegu. Le Brun ozdobił całość posągami
wyobrażającymi Tragedię i Komedię oraz posągami szesnastu najwybitniejszych
dramaturgów świata, ośmiu starożytnych i ośmiu nowożytnych – wśród tych ostatnich
znaleźli się Stanisław Trembecki i Julian Ursyn Niemcewicz.
Swój kształt, piękno i styl park Łazienkowski zawdzięcza Janowi Chrystianowi
Schuchowi, który w 1775 roku przybył do Polski po studiach w Dreźnie, gdzie ukończył
architekturę, oraz w Holandii, Anglii i Francji, gdzie nauczył się planowania, zakładania
i kształtowania ogrodów. Koncepcję urządzenia ogrodu realizował on wspólnie z królem,
wiążąc elementy geometryczne z naturalnym krajobrazem.
Park Łazienkowski odgrywał szczególną rolę jako sceneria w działalności
propagandowej dworu. Tu organizowano liczne imprezy mające oddziaływać na całą ludność
Warszawy i okolic, na goszczącą tu często i licznie szlachtę prowincjonalną. Forma imprez
nigdy nie była oderwana od głębokich treści, jak chociażby głośne i opiewane przez poetów
odsłonięcie w 1788 roku, w 105 rocznicę odsieczy wiedeńskiej, pomnika Jana III, dłuta
Pincka.
FOTOGRAFIA OGRODU
Ogród w zespole pałacowo-ogrodowym Vaux-le-Vicomte (1653 r.), [za:]
www.jenskleemann.de/wissen/bildung/wikipedia/g/ga/gartenkunst.html
3
Na podstawie: Marek Borucki, W kręgu króla Stanisława , Warszawa 1984.
6956357.004.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
TEKST III
W cichych ogrodach, ogrodach tęsknoty,
piasek na ścieżkach jest biały i złoty;
na wielkich łąkach, na łąkach tęsknicy
storczyki stoją jak świeca przy świecy,
a szum rozlanej jak wąż wkoło rzeki
tak mi zamyka, zamyka powieki!
W cichych ogrodach jest światło majowe:
śpią w trawie smoki kosmate i płowe;
śród bzów kwitnących, omdlały z zapachu,
wielki Jednoróg przystanął bez strachu,
już śpi, już oczy przed światłem zaciska,
a bzów kiść wielka wyziera mu z pyska.
Zegar ogromną wskazówką słoneczną
jakąś godzinę pokazał odwieczną;
na wygładzonym i lśniącym kamieniu
spoczęło Szczęście… W jednym oka mgnieniu
zrzuciło skrzydła rajskie, pióra pawie
i jako konik polny – znikło w trawie.
Fontanna w paproć spowita i bluszcze
przeczystą wodę przelewa i pluszcze;
z basenu, wsparty w kamienie i zielska,
potężny Wicher wyziera wpół cielska,
rozrzucił ręce, rozpostarł skrzydliska,
a woda w pył mu o pierś się rozpryska.
Kazimiera Iłłakowiczówna, Pejzaż , [w:] Poezja polska okresu międzywojennego. Antologia , Wrocław1987.
4
6956357.005.png
Centralna Komisja Egzaminacyjna w Warszawie. Egzamin gimnazjalny 2007
Obszar I
Czytanie i odbiór tekstów kultury
Standard 1.
Czytanie tekstów kultury na poziomie dosłownym i przenośnym
[8 punktów]
Zadania
Sprawdzano, czy umiesz
Zadanie 1. (0-1)
Wyraz magia użyty w tytule Magia ogrodów
wskazuje na ich
wskazać znaczenie podanego wyrazu
A. genezę i historyczne przemiany.
B. dziką naturę i nieregularną kompozycję.
C. funkcje i stylową różnorodność.
D. niezwykły urok i siłę oddziaływania.
Zadanie 5. (0-1)
Fontanna wznoszona w centrum średniowiecznego
ogrodu była symbolem
odczytać
znaczenie
wyrażenia
wskazującego
na
symbolikę
określonego przedmiotu
(zadanie do tekstu I)
A. prawdy.
B. sprawiedliwości.
C. życia.
D. niewinności.
Zadanie 7. (0-1)
Ukształtowanie parku Łazienkowskiego miało
cechy charakterystyczne dla dwóch stylów:
odczytać sens fragmentu tekstu
(zadanie do tekstu I)
A. babilońskiego i francuskiego.
B. niemieckiego i angielskiego.
C. francuskiego i angielskiego.
D. babilońskiego i włoskiego.
Zadanie 8. (0-1)
Z tekstu I wynika, że
odczytać sens fragmentu tekstu
A. ogród angielski kształtowano na wzór ogrodu
średniowiecznego.
B. modelowy ogród francuski odwzorowywał
naturalny krajobraz.
C. twórcy ogrodu angielskiego odrzucali sztuczną
regularność.
D. koncepcja ogrodu francuskiego wynikała z modelu
ogrodu angielskiego.
5
6956357.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin