PLANY PRACY
DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
DLA GRUPY 5 LATKÓW
CZERWIEC
TEMATYKA:
1. DZIECI CAŁEGO ŚWIATA:
-zapoznanie z życiem dzieci na różnych kontynentach :
„ JEDZIEMY DO AFRYKI” ( omówienie afrykańskiego krajobrazu, mieszkań murzyńskich, zwyczajów, ubioru, zwierząt żyjących w Afryce, wykonanie afrykańskiego naszyjnika, wypełnianie sylwety Murzynka, nauka pamięciowa wiersz „ Bambo”,
„ ODWIEDZAMY ESKIMOSÓW”
(charakterystyczne cechy klimatu, przybliżanie warunków w jakich żyją rówieśnicy na dalekiej północy, słuchanie baśni „ Królowa Śniegu”,
- słuchanie wiersz W. Fabera „ Dzieci świata”,
- inscenizacja utworu „ Kolorowy pociąg”,
- zapoznanie z regułami gry „ Chińczyk”,
- zabawa rozwijająca poczucie czasu: przedtem , potem,
- ćwiczenia uwrażliwiające zmysł dotyku,\
- nauka piosenek tematycznych: „ Podajmy sobie ręce” , „ Marzenia dzieci” „ Wszystkie dzieci nasze są”,
- rozumienie znaczenia pojęć: życzliwość, koleżeństwo, przyjaźń,
2. NADCHODZĄ WAKACJE:
- rozumienie potrzeby wypoczynku podczas wakacji,
- „ Wakacyjny plecak” – praktyczne przygotowanie do letniego wypoczynku,
- „ Gdzie można pojechać na wakacje?” – słuchanie utworów literackich dotyczących różnych regionów Polski,
- „ Czym pojedziemy na wakacje?” – omówienie różnego rodzajów samochodów, pociągów, poznawanie zawodów związanych z samolotem, poruszanie się statkiem ,
- nauka piosenek : „ Jedziemy na wakacje” , „ Niech żyją wakacje”,
- utrwalanie pór roku, figur geometrycznych, przeliczania, liczenia w poznanym zakresie, określeń kierunków ,
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa zachowania się na drogach,
- montaż słowno – muzyczny przygotowany na zakończenie roku szkolnego i pożegnanie starszaków,
1. JA W PRZEDSZKOLU
2. MOJE BEZPIECZEŃSTWO
3. NADESZŁA JESIEŃ
- rozwijanie umiejętności zgodnego funkcjonowania w grupie,
- kulturalne odnoszenie się dzieci do siebie i innych,
- zapoznanie nowych dzieci ze zwyczajami panującymi w przedszkolu,
- wzajemne poznawanie się,
- wspólne rozwiązywanie sytuacji konfliktowych,
- odnajdywanie swojego miejsca w grupie,
- wyrabianie samodzielności,
- bezpieczne poruszanie się po budynku i na placu zabaw,
- używanie określeń dotyczących położenia przedmiotów,
- utrwalenie wyglądu i nazwy koła,
- nauka pamięciowa wiersz „ Do przedszkola” Cz.Janczarskiego,
- nauka piosenki : Podajmy sobie ręce”,
- zaznajomienie z zasadami ruchu pieszego i kołowego
- przeznaczenie sygnalizacji świetlnej, pasów, znaków drogowych,
- przeliczanie w zakresie 4 ( liczebnik główny i porządkowy)
- ćwiczenia klasyfikacyjne,
- rozmowy na temat zachowywania bezpieczeństwa w czasie drogi do przedszkola, zabaw na powietrzu
- nauka piosenki „ Bądźmy uważni”,
- zapoznanie z charakterystycznymi zmianami w przyrodzie z nadejściem nowej pory roku,
- obcowanie z przyrodą w toku bezpośredniej i pośredniej obserwacji,
- rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych gatunków drzew i ich owoców,
- poznawanie wybranych grzybów,
- przeliczanie i uzupełnianie w zakresie 6 ,
- ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała, wyczucia przestrzeni
1. JESIEŃ W PARKU I W LESIE
2. JESIEŃ W SADZIE I W OGRODZIE
3. POZNAJEMY ZAWODY – LISTONOSZ
- obserwacja przyrody jesienią,
- nazywanie zwierząt leśnych,
- rozpoznawanie drzew ich liści oraz owoców ( kasztanowiec, dąb, jarzębina),
- rozróżnianie drzew iglastych i liściastych,
- segregowanie darów jesieni, klasyfikowanie, tworzenie zbiorów wg określonej cechy, przeliczanie w zakresie 6, posługiwanie się liczebnikiem głównym i porządkowym ,porównywanie liczebności zbiorów,
- poznawanie wybranych grzybów jadalnych i niejadalnych,
- tworzenie warunków poznawania sadu w toku bezpośredniej obserwacji,
- słuchanie utworów literackich,
- rozpoznawanie owoców i warzyw za pomocą zmysłów,
- wyrabianie nawyku mycia owoców i warzyw przed jedzeniem,
- utrwalanie wyglądu i nazw warzyw i owoców, drzew owocowych, określanie części jadalnych i niejadalnych owoców i warzyw,
- zapoznanie ze sposobem wykonania sałatek owocowych, warzywnych, owocowo – warzywnych,
- śpiewanie piosenek o tematyce jesiennej, nauka pamięciowa wierszy,
- tworzenie form płaskich i przestrzennych z wykorzystaniem materiałów różnych, różnorodnymi technikami,
- poznanie pracy listonosza, wyglądu poczty, czynności pracowników poczty na podstawie wycieczki,
- poznanie swojego adresu i jego znaczenia,
- umiejętność prowadzenia rozmowy telefonicznej,
- poznani drogi listu,
- nauka piosenki „ Chodzi listonosz”,
- Polska moja Ojczyzna” – ( miejcowość, gmina , w której mieszkam, nauka wiersza Wł. Bełzy „ Kto ty jesteś...”,
- Jubileusz 15 lecia przedszkola,
- zajęcie pokazowe z zakresu rozwijania sprawności fizycznej dla gości z zaprzyjaźnionych krajów : Węgier, Słowacji
1. CO ROBIĄ ZWIERZĘTA JESIENIĄ
2. DESZCZOWA POGODA
3. POLSKA MOJA OJCZYZNA
- poznanie sposobów przygotowywania się zwierząt do zimy:
- poznanie zwierząt zapadających w sen zimowy,
- zmiany w wyglądzie i zachowaniu zwierząt z nadejściem nowej pory roku,
- wyjaśnienie przyczyn jesiennych odlotów ptaków,
- zapoznanie z pokarmem gromadzonym przez zwierzęta na okres zimowy,
- nakłanianie do opiekowania się zwierzętami,
- słuchanie wierszy opowiadań o zwierzętach:
„ Kolczatek”- H. Bechlerowa
„ Jeż” – H. Zdzitowiecka
„ Kłopoty mieszkaniowe” – W. Fabera
- tworzenie form płaskich i przestrzennych zwierząt z wykorzystaniem
różnorodnych materiałów,
- poznanie oznak późnojesiennej pogody,
- umiejętność nazywania zjawisk atmosferycznych,
- ubieranie się w zależności od pogody,
- rola wody w przyrodzie,
- doświadczenie związane z pływaniem, tonięciem ciał w wodzie,
rozpuszczalnością różnych substancji w wodzie,
- rodzaje deszczu,
- różnorodne sposoby spędzania czasu w deszczową pogodę,
- zapoznanie z figurą geometryczną – kwadrat,
- Mój kraj: wskazanie położenia Polski na mapie, symbole narodowe, nazwa stolicy i jej położenie, słuchanie legend związanych z powstaniem państwa polskiego,
- 11 Listopad – przybliżenie znaczenia tego święta
- organizowanie wszelkich zabaw i ćwiczeń związanych z ruchem,
1. POŻYTECZNE URZĄDZENIA
2. MOJE ULUBIONE ZWIERZĄTKO
3. IDĄ ŚWIĘTA
ZADANIA:
- poznanie mechanicznego i elektrycznego sprzętu ułatwiającego pracę domową,
- podkreślanie konieczności przestrzegania zachowania bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych,
- zwracanie uwagi na rolę postępu technicznego,
- poznanie korzyści wynikających z posiadania telefonu,
- znaczenie, żelazka, lodówki ,odkurzacza w życiu człowieka,
- ogólne omówienie zasad działania sprzętu elektrycznego,
- praktyczne wykorzystanie wybranych urządzeń elektrycznych,
- obserwowanie związku między światłem a powstaniem cienia,
- urządzenia o tym samym przeznaczeniu używane dawniej i dziś,
- przyswajanie określeń czasu: wczoraj, dzisiaj, jutro,
- rozszerzenie zakresu liczbowego – zapoznanie z cyfrą 6,
- nauka piosenek tematycznych: „Pożyteczne urządzenia”, „ Domowe smoki”,
- konstruowanie formy przestrzenne – robot,
- wypełnianie sylwet domowych sprzętów elektrycznych z wykorzystaniem materiałów różnych,
- Mikołaj w przedszkolu,
- rozwijanie zainteresowań pracą ludzi w różnych zawodach – górnik,
- zapoznanie z niektórymi zwierzętami spotykanymi w najbliższym otoczeniu oraz hodowanymi przez człowieka ( kot, pies),
- wzbudzanie sympatii dzieci do zwierząt,
- różnice w wyglądzie psów i kotów w zależności do ras,
- całościowe czytanie wyrazów- kot, pies,
- formy płaskie i przestrzenne psa, kota z wykorzystaniem materiałów różnych, odpadowych,
- zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami dotyczącymi Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i w wybranych krajach ,
- nauka piosenek o tematyce świątecznej np.” Choinka zielona”,
- tworzenie sylwety choinki z różnych materiałów,
...
monika221083