Otremba Z - Mechanika.pdf
(
269 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 01-MECHANIKA.doc
Mechanika
1
1. MECHANIKA
Mechanika - to idee odnosz
Ģ
ce si
ħ
do zrozumienia i opisu wszelkiego ruchu. Wprowadzone tu poj
ħ
cia i wielko
Ļ
ci
daj
Ģ
postawy innym działom fizyki oraz mechanice technicznej.
Mechanika nie jest jednolit
Ģ
dziedzin
Ģ
, i tak:
•
Mechanika klasyczna
zawiera idee, które znajduj
Ģ
zastosowanie do opisu zjawisk zachodz
Ģ
cych w skali
czasu i przestrzeni bliskiej człowiekowi, to znaczy przebiegaj
Ģ
w czasie zbli
Ň
onym do czasu
Ň
ycia
człowieka, w przestrzeni zbli
Ň
onej do jego rozmiarów, (czyli co najwy
Ň
ej kilka rz
ħ
dów wi
ħ
cej lub mniej).
•
Mechanika kwantowa
zawiera idee przydatne w opisie zjawisk przebiegaj
Ģ
cych w skali bardzo krótkich
odcinków czasu, w obr
ħ
bie bardzo małych rozmiarów.
•
Mechanika relatywistyczna
zawiera idee w obr
ħ
bie zjawisk w skali du
Ň
ych szybko
Ļ
ci i przy
Ļ
piesze
ı
. Przy
czym matematyczne idee mechaniki relatywistycznej i mechaniki kwantowej nie s
Ģ
sprzeczne z
mechanik
Ģ
klasyczn
Ģ
- s
Ģ
od niej ogólniejsze.
Dydaktyka mechaniki klasycznej sformułowanej przez Newtona wykształciła trzy cz
ħĻ
ci:
statyk
ħ
,
kinematyk
ħ
i
dynamik
ħ
.
•
Statyka zajmuje si
ħ
ciałami pozostaj
Ģ
cymi w bezruchu, a matematycznie s
Ģ
to równania wynikaj
Ģ
ce z
bilansu
sił
i
momentów sił
(rozdział 1.1).
•
Kinematyka to opisywanie ruchu oraz wielko
Ļ
ciami potrzebnymi do analizy ruchu (rozdział 1.2).
•
Dynamika umo
Ň
liwia opisanie ruchu na bazie znajomo
Ļ
ci rozkładów sił i momentów sił (rozdział 1.3).
Rys. 1.1. Działy mechaniki.
Rozł
Ģ
czne traktowanie kinematyki i dynamiki ma przyczyn
ħ
wył
Ģ
cznie dydaktyczn
Ģ
(stopniowanie trudno
Ļ
ci),
jako
Ň
e dynamika obejmuje swoim zakresem równie
Ň
kinematyk
ħ
(rys. 1.1). Matematyka w kinematyce to głównie
ró
Ň
niczkowanie (cz
ħĻ
ciowo tak
Ň
e całkowanie). Natomiast matematyka w dynamice – to przede wszystkim
całkowanie oraz okre
Ļ
lanie stałych całkowania na podstawie warunków brzegowych (rozdział 1.3).
NEWTON
Isaac
(1643-1727
W rozdziale
Mechanika
rozwa
Ň
any jest jeden rodzaj
ciała fizycznego
–
bryła sztywna
. Mechanika innych ciał –
jak: materiały plastyczne, przedmioty elastyczne, płyny
Ļ
ci
Ļ
liwe i nie
Ļ
ci
Ļ
liwe, ciecze lepkie, a tak
Ň
e media
specjalne (np ciekłe kryształy, ferrosmary) – mo
Ň
e by
ę
rozwa
Ň
ana dopiero po zapoznaniu si
ħ
z mechanik
Ģ
bryły
sztywnej (niniejszy podr
ħ
cznik tych zagadnie
ı
nie uwzgl
ħ
dnia).
1.1.
Statyka
Statyka zajmuje si
ħ
analiz
Ģ
warunków, przy jakich ciała pozostaj
Ģ
w bezruchu. Chodzi o bilans sił i momentów sił:
1/ Suma zewn
ħ
trznych sił działaj
Ģ
cych w kierunku
Ļ
rodka masy ciała wynosi zero (1.1.1).
C
Ã
=
n
=
0
(1.1.1)
i
1
2/ Suma zewn
ħ
trznych momentów sił działaj
Ģ
cych na ciało wynosi zero (1.1.2).
Ã
=
n
M
C
i
=
0
(1.1.2)
i
1
Reguła 1.1.1 oraz reguła 1.1.2 dostarczaj
Ģ
równa
ı
, których rozwi
Ģ
zanie zawiera informacje o warunkach
pozostawania ciała (czy układu ciał) w stanie statycznym (w bezruchu).
1.2. Kinematyka
Podstawowym zagadnieniem w kinematyce jest identyfikacja
poło
Ň
enia
. W przypadku ruchu post
ħ
powego jest to
wektor wskazuj
Ģ
cy poło
Ň
enie punktu (np.
Ļ
rodka masy
) w przestrzeni (rozdział 1.2.1.1), natomiast w ruchu
obrotowym jest to k
Ģ
t obrotu bryły (rozdział 1.2.2).
Z
poło
Ň
enia mo
Ň
na wyznaczy
ę
szereg wielko
Ļ
ci, np.: pr
ħ
dko
Ļę
, szybko
Ļę
, przemieszczenie, drog
ħ
,
przy
Ļ
pieszenie, szybko
Ļę
Ļ
redni
Ģ
, pr
ħ
dko
Ļę
Ļ
redni
Ģ
itd.
2
Mechanika
1.2.1.
Kinematyka w ruchu post
ħ
powym
Dział
kinematyka w ruchu post
ħ
powym
uczy umiej
ħ
tno
Ļ
ci wyznaczania wielko
Ļ
ci kinematycznych z uprzednio
zidentyfikowanego poło
Ň
enia (diagram na rys.1.2.1.1).
Rys. 1.2.1.1. Wielko
Ļ
ci kinematyczne.
1.2.1.1. Poło
Ň
enie
Poło
Ň
enie
(t)
C
to wektorowa funkcja czasu, opisuj
Ģ
ca ruch punktu w przestrzeni. Pocz
Ģ
tek
poło
Ň
enia
znajduje si
ħ
w
pocz
Ģ
tku układu współrz
ħ
dnych, koniec
poło
Ň
enia
(strzałka) wskazuje miejsce, gdzie w danym momencie znajduje
si
ħ
punkt (rys. 3). Poło
Ň
enie
(t)
C
. Ka
Ň
da z tych składowych daje si
ħ
przedstawi
ę
jako
współrz
ħ
dna
(x(t), y(t) lub z(t)) pomno
Ň
ona przez wła
Ļ
ciwy
wersor
(
i
– wzdłu
Ň
osi x,
j
– wzdłu
Ň
osi y,
k
– wzdłu
Ň
osi z):
C
mo
Ň
na rozło
Ň
y
ę
na składowe
C
,
C
i
C
= x(t)
i
;
C
= y(t)
j
;
C
= z(t)
k
Z tego wzgl
ħ
du
poło
Ň
enie
(t)
C
zapisuje si
ħ
w postaci sumy poszczególnych składowych:
(t)
C
= x(t)
i
+ y(t)
j
+ z(t)
k
(1.2.1.1.1)
Rys. 1.2.1.1.1. Poło
Ň
enie.
Współrz
ħ
dne
x(t), y(t), z(t)
(trzy funkcje czasu) - z matematycznego punktu widzenia - stanowi
Ģ
układ równa
ı
parametrycznych opisuj
Ģ
cy kształt krzywej –
tor
ruchu punktu.
Poło
Ň
enie, chocia
Ň
opisuje ruch obiektu idealnego – czyli tzw.
punktu materialnego
, nadaje si
ħ
tak
Ň
e do opisu
ruchu translacyjnego
bryły sztywnej. Ruch translacyjny wyst
ħ
puje wtedy, gdy wszystkie punkty bryły poruszaj
Ģ
si
ħ
po takich samych, równoległych torach (rys.
1.2.1.1.
2).
Rys.
1.2.1.1
.
2
. Ruch translacyjny.
Mechanika
3
D
C
- wektor, którego pocz
Ģ
tek dotyka miejsca, gdzie punkt znajduje si
ħ
w momencie t
1
,
a koniec – w miejscu - gdzie punkt znajduje si
ħ
w momencie t
2
. Wektor ów, to ró
Ň
nica
poło
Ň
enia
ko
ı
cowego i
poło
Ň
enia
pocz
Ģ
tkowego (rys. 1.2.1.2.1).
r
(t
1
®
t
2
)
D
C
r
(t
®
t
)
=
r
(t
)
−
r
(t
)
(1.2.1.2.1)
1
2
2
1
Rys. 1.2.1.2.1. Przemieszczenie.
1.2.1.3. Pr
ħ
dko
Ļę
Ļ
rednia
Pr
ħ
dko
Ļę
Ļ
rednia
v
(
t
®
t
)
w czasie od t
1
do t
2
to
przemieszczenie
w czasie od t
1
do t
2
przez czas owego
Ļ
r
1
2
przemieszczania.
C
D
r
(
t
®
t
)
v
(
t
®
t
)
=
1
2
(1.2.1.3.1)
Ļ
r
1
2
t
−
t
2
1
1.2.1.4. Pr
ħ
dko
Ļę
Pr
ħ
dko
Ļę
(angielskie ‘
velocity’
)
(t)
C
jest wektorow
Ģ
funkcj
Ģ
czasu okre
Ļ
laj
Ģ
c
Ģ
szybko
Ļę
zmiany
poło
Ň
enia
, czyli
pochodna poło
Ň
enia wzgl
ħ
dem czasu.
C
d
r
(t)
v
(t)
=
(1.2.1.4.1)
dt
Rys.
1.2.1.4.1
. Pr
ħ
dko
Ļę
.
C
d
r
(t)
d
x(t)
i
+
y(t)
j
+
z(t)
k
]
dx(t)
dy(t)
dz(t)
v
(t)
=
=
=
i
+
j
+
k
=
(1.2.1.4.2)
dt
dt
dt
dt
dt
=
v
x
(t)
i
+
v
y
(t)
j
+
v
z
(t)
k
Z definicji
pr
ħ
dko
Ļ
ci
wynika,
Ň
e jej kierunek i zwrot s
Ģ
takie same jak kierunek i zwrot elementarnego
przemieszczenia
r
d
C
. Zatem
pr
ħ
dko
Ļę
jest wektorem w ka
Ň
dej chwili stycznym do
toru ruchu
.
1.2.1.2. Przemieszczenie
Przemieszczenie
C
C
C
C
C
C
4
Mechanika
1.2.1.5. Szybko
Ļę
Szybko
Ļę
v(t) (angielskie ‘
speed’
) jest modułem
pr
ħ
dko
Ļ
ci
:
v(t) =
(1.2.1.5.1)
Ponadto, w wypadku gdy znana jest funkcja
drogi
s(t) w zale
Ň
no
Ļ
ci od czasu,
szybko
Ļę
mo
Ň
e by
ę
wyliczona z
pochodnej
drogi
.
v
v(t) =
(1.2.1.5.2)
Szybko
Ļę w jħzyku angielskim okreĻla słowo
speed
, natomiast
pr
ħ
dko
Ļę –
velocity
.
ds(t)
dt
Operacyjna definicja
szybko
Ļ
ci
przyjmuje posta
ę
:
v(t)
=
(
dx(t)
)
2
+
(
dy(t)
)
2
+
(
dz(t)
)
2
(1.2.1.5.3)
dt
dt
dt
1.2.1.6. Droga
Droga
to długo
Ļę
toru
, po jakim punkt porusza si
ħ
w okre
Ļ
lonym czasie. W czasie od momentu t
1
do momentu t
2
punkt przebywa drog
ħ
równ
Ģ
całce z szybko
Ļ
ci wzgl
ħ
dem czasu w granicach od t
1
do t
2
.
t
2
s(t
®
t
)
=
Ð
(
dx(t)
)
2
+
(
dy(t)
)
2
+
(
dz(t)
)
2
dt
(1.2.1.6.1)
1
2
dt
dt
dt
t
Rys.
1.2.1.6
.1. Droga.
W matematyce istnieje poj
ħ
cie
hodograf
, które okre
Ļ
la geometryczne miejsce ko
ı
ców wektorów funkcji
wektorowej, odmierzonych z jednego nieruchomego punktu w przestrzeni (np. z pocz
Ģ
tku współrz
ħ
dnych). Zatem
droga
to
hodograf
poło
Ň
enia. Zagadnienie
drogi
warto tak
Ň
e porówna
ę
z zagadnieniem
długo
Ļ
ci łuku krzywej
w
matematyce.
1.2.1.7. Szybko
Ļę
Ļ
rednia
Szybko
Ļę
Ļ
rednia
v
Ļ
r
w czasie od t
1
do t
2
to
droga
przez czas, w jakim została przebyta.
v
(t
®
t
)
=
s
(t
1
®
t
)
(1.2.1.7.1)
Ļ
r
1
2
t
−
t
2
1
1.2.1.8. Przy
Ļ
pieszenie
Przy
Ļ
pieszenie
)
C
(
t
– szybko
Ļę
zmiany
pr
ħ
dko
Ļ
ci
(po angielsku: ‘
The acceleration vector is the rate of change of
the velocity’
)
.
a
(t)
=
d
v
C
(t)
(1.2.1.8.1)
dt
1.2.1.9. Przy
Ļ
pieszenie styczne
Uwaga! Najpierw definicja modułu
przy
Ļ
pieszenia stycznego
a
s
(t),
czyli szybko
Ļ
ci (szybko
Ļę
to angielskie ‘
rate’
)
zmiany
szybko
Ļ
ci
v(t) (w tym przypadku szybko
Ļę
to angielskie ‘
speed’
; ‘
The acceleration is the rate of change of
the speed’
):
a
s
=
(t)
dv(t)
(1.2.1.9.1)
dt
2
C
Mechanika
5
Wersor
przy
Ļ
pieszenia stycznego
jest to
Ň
samy z wersorem
pr
ħ
dko
Ļ
ci
(poniewa
Ň
wektor
przy
Ļ
pieszenia stycznego
jest
równoległy do
wektora pr
ħ
dko
Ļ
ci
), zatem
przy
Ļ
pieszenie styczne
mo
Ň
na wyrazi
ę
nast
ħ
puj
Ģ
co:
a
s
(t)
=
dv(t)
v
C
(1.2.1.9.2)
dt
v
1.2.1.10. Przy
Ļ
pieszenie do
Ļ
rodkowe
Przy
Ļ
pieszenie do
Ļ
rodkowe
C
jest prostopadłe do
toru ruchu
. Suma
przyspieszenia stycznego
i
przyspieszenia
do
Ļ
rodkowego
to
przyspieszenie
(wypadkowe). Z tego wzgl
ħ
du
przyspieszenie do
Ļ
rodkowe
okre
Ļ
la nast
ħ
puj
Ģ
ca
zale
Ň
no
Ļę
:
(
t
)
a
(t)
=
a
C
(t)
−
a
(t)
(1.2.1.10.1)
d
s
1.2.1.11. Promie
ı
krzywizny
Wyra
Ň
enie na
promie
ı
krzywizny
zostało ustalone w oparciu o do
Ļ
wiadczenie nabyte podczas rozwa
Ň
ania ruchu po
okr
ħ
gu.
Teoria ruchu po okrħgu
PołoŇenie w ruchu po okrħgu wyraŇa siħ nastħpujĢco:
r
(t)
=
R
c
os
Ƀ
t
i
+
R
s
in
Ƀ
t
j
(
1.2.1.11.1
)
Rys. 1.8. Ruch po okrħgu.
PrħdkoĻę – pochodna połoŇenia - w ruchu po okrħgu przyjmuje postaę:
j
C
d
r
(t)
v
(t)
=
=
−
R
Ƀ
sin
Ƀ
t
i
+
R
Ƀ
cos
Ƀ
t
(
1.2.1.11.2
)
dt
Natomiast przyĻpieszenie – pochodna prħdkoĻci – wyraŇa siħ nastħpujĢco:
C
d
C
(t)
C
a
(t)
=
=
−
R
Ƀ
2
cos
Ƀ
t
i
−
R
Ƀ
2
sin
Ƀ
t
j
=
−
r
(t)
Ƀ
2
(
1.2.1.11.3
)
dt
Zatem przyĻpieszenie ma kierunek taki sam co połoŇenie, ale przeciwny zwrot, i jest skierowane w
kierunku do Ļrodka okrħgu. Gdyby nie był to ruch jednostajny, przyspieszenie miałoby inny kierunek.
W ruchu po okrħgu prħdkoĻę jest prostopadła do połoŇenia, co moŇna łatwo sprawdzię obliczajĢc
iloczyn skalarny tych wektorów, i przekonujĢc siħ, Ňe wynosi on zero.
W ruchu jednostajnym po okrħgu połoŇenie jest toŇsame z promieniem krzywizny. PosługujĢc siħ
modułami promienia krzywizny, prħdkoĻci i przyĻpieszenia moŇna sformułowaę nastħpujĢcy zwiĢzek:
v
2
(1.2.1.11.4)
a
=
r
Ƀ
2
=
r
Uogólniaj
Ģ
c wyra
Ň
enie (1.2.1.11.4) na dowolny ruch krzywoliniowy otrzymuje si
ħ
:
v
2
v
2
(1.2.1.11.5)
a
=
ȾɃ
2
=
¼
Ⱦ
=
r
a
Uwzgl
ħ
dniaj
Ģ
c fakt,
Ň
e wersor
promienia
krzywizny
ma zwrot przeciwny do zwrotu wersora
przy
Ļ
pieszenia
,
otrzymujemy:
C
v
2
C
a
(1.2.1.11.6)
Ⱦ
(t)
=
(
−
d
)
a
a
d
d
Przykład konfiguracji przestrzennej
poło
Ň
enia
,
przy
Ļ
piesze
ı
,
pr
ħ
dko
Ļ
ci
i
promienia krzywizny
w ruchu
krzywoliniowym przedstawiony jest na rys. 1.2.1.11.2.
C
a
d
C
C
C
C
Plik z chomika:
Henio_Chomik
Inne pliki z tego folderu:
Banach Stefan - Mechanika 1.pdf
(16485 KB)
Banach Stefan - Mechanika 2.pdf
(21978 KB)
Ciastoń Nowicka Nowicki - Kinematyka i dynamika. Wybór zadań.pdf
(21799 KB)
Giergiel J - Drgania układów mechanicznych. wyd 2.pdf
(15241 KB)
Cempel C - Drgania Mechaniczne. Wprowadzenie. wyd 2.pdf
(6467 KB)
Inne foldery tego chomika:
## ZAPROJEKTUJ SOBIE SAM ## --------------------
@ Fizyka. Serie
_ Astronomia
_ Biofizyka etc
_ Chemia. Stosowana
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin