Siła grawitacji.doc

(26 KB) Pobierz
Siła grawitacji

Siła grawitacji

 



Tak jak w przypadku umiejętności pokonywania podjazdów, tak i umiejętność sprawnego zjeżdżania powoduje, że można z jazdy na rowerze, szczególnie górskim czerpać więcej przyjemności. Tak się na ogół składa, że po każdym podjeździe wcześniej czy później stanie przed Tobą stromizna. Tyle tylko, że w dół. Skoro masz ją przed sobą to znaczy, że podjazd pokonałeś. Brawo! Czas ruszać w dół.

 

1. Przede wszystkim rozluźnij się i nie wpadaj w panikę. Jeśli sobie wmówisz, że nie zjedziesz to się poddasz. Nawet bardzo strome zjazdy można bezpiecznie pokonać pod warunkiem, że zapanujesz nad prędkością. Pamiętaj o hamulcach, które muszą być zawsze w 100% sprawne.

 

2. Jeśli nie jest to zjazd po gładkiej i utwardzonej drodze, na przykład asfaltowej, unieś się na siodełku. Nie wstawaj, tylko się delikatnie unieś i przesuń środek ciężkości do tyłu. Przy bardzo stromych zjazdach możesz nawet wysunąć się do tyłu za siodełko pamiętając, żeby lekko ugiąć nogi w kolanach.

 

3. Nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą, a pedały ustaw w poziomie. Uchroni Cię to od przypadkowego uderzenia pedałem o ewentualną przeszkodę. Początkujący rowerzyści muszą zwrócić na to szczególną uwagę. Dobrze jest wyrobić sobie nawyk ustawiania pedałów w jednym poziomie zawsze kiedy przestajesz pedałować.

 

4. Kiedy jedziesz w dół skup się na drodze, patrz przed siebie, kontroluj prędkość. Trzymaj palce na klamkach hamulcowych, a kiedy hamujesz naciskaj je delikatnie. Staraj się używać tylko tylnego hamulca, ale możesz też delikatnie operować przednim. Nie doprowadź do zablokowania przedniego koła, bo przelecisz przez kierownicę.

 

5. Unikaj także blokowania tylnego koła ponieważ w przypadku śliskiego i luźnego podłoża tył roweru zacznie "ślizgać" się na boki i będzie starał się wyprzedzić przód. W konsekwencji prowadzi to zwykle do dość nieprzyjemnego upadku. W przypadku braku umiejętności możesz mieć kłopoty z wyczuciem tego momentu, ale po kilku zjazdach poznasz zachowanie swojego roweru, a zwłaszcza hamulców.

 

6. Podczas zjazdu trzeba czasami zmienić kierunek jazdy. W przypadku, gdy pokonanie zakrętu tego wymaga zmniejsz prędkość, a przy pomocy kolan i bioder postaraj się zainicjować skręt. Ruch kierownicą wspomaga tylko skręt, ale ma to raczej miejsce w przypadku łagodnych łuków. W momencie pokonywania ostrych zakrętów balans ciałem nie wystarcza i przy wchodzeniu w zakręt niezbędny jest ruch kierownicą.

 

7. Zdarza się, że podczas pokonywania zjazdu stracisz równowagę. Bez względu na to czy się przewrócisz, czy tylko podeprzesz nogą pamiętaj, żeby zrobić to na bok. Nie próbuj nigdy zsiadać z roweru do przodu ponieważ możesz przelecieć przez kierownicę, albo uderzyć się o górna rurę roweru, a to może być bardzo bolesne.

 

8. Na swojej drodze często spotkacie się z sytuacją kiedy trzeba zjeżdżać w poprzek stoku. O czym wtedy należy pamiętać? Przede wszystkim staraj się nie zaczepić pedałem o stok. Żeby do tego nie dopuścić nie jedź zbyt blisko krawędzi ścieżki. Jeżeli musisz się zatrzymać podeprzyj się nogą od strony wzniesienia. W przypadku gdy podeprzesz się drugą noga i stracisz równowagę grozi Ci dość nieprzyjemne i groźne w skutkach zsuniecie się w dół. Analogicznie postępuj jak prowadzisz rower, musisz iść od strony wznoszącego się stoku.

 

Szczególne doznania podczas szybko pokonywanego zjazdu powodują, że coraz więcej osób połknęło bakcyla downhillu i pokrewnych dyscyplin kolarstwa. Uprawianie tych konkurencji niesie za sobą duże ryzyko kontuzji. W celu jego zminimalizowania warto jest zakładać ochraniacze na kolana, golenie, łokcie, barki i kręgosłup (żółwik). O kasku wspominać chyba nie trzeba, choć w tych dyscyplinach standardem jest kask z ochraniaczem szczęki.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin