ale…
jej nie przeceniać!!!
czyli
„niezbędnik statystyczny i nie tylko”
S t a t y s t y k a
Podstawowe pojęcia statystyczne
Skale pomiarowe – Badaniu statystycznemu podlegają cechy zmienne, różnicujące jednostki statystyczne. Wielkość badanej cechy określana jest w procesie pomiaru. Pomiar polega na przyporządkowaniu cechom statystycznym określonych symboli, którymi mogą być liczby, litery alfabetu, opis słowny i inne. Wyróżnia się różne poziomy pomiarów, którym odpowiadają 4 skale pomiarowe: nominalna, porządkowa (rangowa), przedziałowa (interwałowa), stosunkowa (ilorazowa). Nominalna i porządkowa są niemetryczne (jakościowe), przedziałowa i stosunkowa – metryczne (ilościowe).
Skala nominalna – jest najmniej precyzyjna. Liczby pełnią tu jedynie rolę umownych symboli służących do identyfikacji jednostek statystycznych i ich klasyfikacji do wyróżnionych kategorii. Jedyną operacją matematyczną jest zliczanie jednostek należących do określonej kategorii danej cechy i obliczanie na ich podstawie proporcji, odsetek, procentów. Np. wynik pomiarów jednostek w IV grupie pod względem cechy jakościowej „płeć” można przedstawić w skali nominalnej: kobiety – mężczyźni. Można obliczyć, że w grupie 15 – osobowej znajduje się 14 kobiet i 1 mężczyzna, który stanowi 7% populacji.
Skala porządkowa (rangowa) – posiada wszystkie cechy skali nominalnej, dodatkowo pozwala na porządkowanie jednostek w ramach wyróżnionych kategorii pod względem natężenia badanej cechy. Możliwe są więc stwierdzenia, że coś jest mniejsze niż, lub większe niż Przykładem jest np. 9 stopniowa skala Richtera, stopnie wojskowe, miejsca zajęte przez zawodników itd. Nie wolno na tej skali dokonywać działań dodawania, odejmowania, dzielenia, mnożenia idt.
Skala przedziałowa (interwałowa) – zachowuje własności skali porządkowej, a oprócz tego umożliwia określenie odległości między jednostkami. Np. w skali temperatury Celsjusza zero ustalono jako punkt, w którym zamarza woda, temperaturę mierzy się więc w odniesieniu do tego zera: poniżej zera i powyżej zera. Tak samo wzrost, czy wzrost danej osoby mieści się w skali przyjętej dla danego wieku i płci, o ile jest wyższa/niższa od innych osób. Na liczba w skali przedziałowej nie można dzielić. Wyniki testu wyrażane w punktach jest to pomiar w skali przedziałowej.
Skala stosunkowa (ilorazowa) – jej cechą charakterystyczną jest posiadanie punktu zerowego, który oznacza brak danej cechy. Umożliwia to dokonywanie wszelkich działań matematycznych. Oceny to skala stosunkowa.
Nazwa skali
Własności
Przykład dydaktyczny
Przykład spoza dydaktyki
Nominalna
Klasy jakościowe
Deklaracje zainteresowań
Numery linii autobusowych
Porządkowa
j. w. + hierarchia klas
Skala stopni szkolnych
Przemysłowe klasy jakości
Przedziałowa
j. w. + jednostka pomiaru
Skala znormalizowana
Lata kalendarzowe
Stosunkowa
j. w. + zero bezwzględne
Wyniki testów szybkości
Długość odcinka
Tablice statystyczne – zawierają liczbowy opis zbiorowości statystycznych według jednej (tablice proste) lub większej liczby cech (tablice złożone). Pełnią one główną formę zbiorowego prezentowania danych liczbowych. Tablice powinny zawierać: tytuł, nazwy wierszy (boczek), nazwy kolumn (główka), źródła danych, ewentualne uwagi wyjaśniające, np.
Tabela 1 Umiejętności związane z czytaniem, analizowaniem, interpretacją i refleksją teoretycznoliteracką.
Nr zadania
1
2
4
Poziom P
3
Poziom PP
Poziom wymagań
P
PP
Łatwość %
84
80
76
52
Źródło: Badania własne
Tabela 2 Ogólne wyniki testowania – analiza ilościowa.
Lp.
1.
Liczba testowanych
2.
Średnia arytmetyczna
x
3.
Odchylenie standardowe wyników
S
4.
pedagog107