Biblia - odpowiedzi.pdf

(74 KB) Pobierz
Opracowane tezy egzaminacyjne
Biblia- istota i rola w kulturze
1. Rola słowa w ludzkim życiu
poprzez słowo człowiek kształtuje siebie jako osoba, spełnia się w jakimś stopniu
nazywając rzeczy człowiek wyraża swoje panowanie nad światem
ludzie słowo otwiera dostęp do drugiego człowieka. Język to naturalny środek współżycia i naturalna
forma dialogu
2. Jaka jest biblijna koncepcja słowa?
Według Biblii mówić o jakiejś rzeczy , oznacza zarówno nawiązanie z nią kontaktu, ale też wykonywanie
nad nią pewnej władzy.
Słowo jest naturalnym wyrażeniem treści duszy, ujawnieniem czegoś ze swej tożsamości.
Siła słowa jest zawsze siłą tego kto je wypowiada
3. Etos słuchania i posłuszeństwa Słowu Bożemu.
Doskonały uczeń Chrystusa to ten, który umie łączyć słuchanie jego słowa i służbę drugiemu
Wzorem słuchania i zachowania słowa Bożego pozostaje Maryja.
Na jej wzór cały Kościół na pierwszym miejscu winien stawiać Słowa Bożego i realizowanie go w
codziennym życiu.
4. Sposoby naturalnego objawiania się Boga.
objawienie to jedyna odpowiedz na pytanie, w jaki sposób mogło dojść do kontaktu i dialogu Boga z
człowiekiem
natura mówi o Bogu, dzieje się tak poprzez dzieło stworzenia. Wraz ze stworzeniem zaczyna się
objawienie
św. Paweł dostrzega ślad Boga w sumieniu jako odzywający się w nim głos wiecznego prawa
5. Istota nadprzyrodzonego i osobowego objawiania się Boga.
objawienie to jest łaską, darem Boga, który czyni to ze swej wolnej i łaskawej inicjatywy
Przedmiotem objawienia jest On sam, a celem jest poznanie jego zbawczej woli
Bóg objawia się, gdyż chce dać ludziom udział w swoim wiekuistym życiu Bożym
6. Jaka jest relacja między objawieniem a Biblią?
Biblia jest zapisem objawienia Bożego, potwierdzeniem i komentarzem zbawczych wydarzeń. Stał się
równocześnie formą jego przekazu
Objawienie zawarte w Biblii podane jest jakby w formie rozcieńczonej. Nie wszystko bowiem jest w niej
objawione. Bóg odsłania przed nami tylko te prawdy, których my sami jako ludzie nigdy nie bylibyśmy w
stanie odkryć o własnych siłach
7. W jaki sposób człowiek odpowiada na Boże objawienie?
Wobec objawienia należy zachować postawę wiary
wiara to postawa całkowitego zaufania i posłuszeństwa Bogu. Jest ona dziełem samego Boga, który łaską
swą uzdalnia do przyjęcia objawionej prawdy i do życia według niej
Równocześnie wiara jest dziełem człowieka, który jako istota wolna, winien wejść w osobową relację z
Bogiem, w przyjacielskie z nim obcowanie.
8. Jak ST potwierdza fakt natchnienia biblijnego?
9. Tekst 2 Tm 3, 14-17 jako świadectwo o natchnieniu biblijnym.
10. Tekst 2 P 1,19-21 jako świadectwo o natchnieniu biblijnym.
11. Tekst 1 P 1,10-12 jako świadectwo o natchnieniu biblijnym.
12. Jak rozwijała się nauka Kościoła o natchnieniu Biblii?
1) Ojcowie apostolscy
2) teologowie scholastyczni Średniowiecza- św. Tomasz- wg niego natchnienie to nadprzyrodzony i
charyzmatyczny wpływ Boga jako autora głównego na władzę człowieka jako autora nadrzędnego, aby w
sposób wolny od błędów przekazać poznaną w świetle Bożym prawdę Boga.
3) oficjalna nauka katolicka o natchnieniu została zdefiniowana na wpierw na soborze Florenckim (1441 r.), a
następnie uzupełniona orzeczeniami Soboru Trydenckiego (1546)
4) Sobór Watykański I (1870)- potępił wszelkie błędne teorie stwierdzając ogólnie o Boskim autorstwie ksiąg
Świętych
5) Sobór Watykański II stwierdza, że Bóg poprzez ludzi, prawdziwych autorów przekazał ludziom księgi, w
takiej postaci w jakiej sam chciał
13. Na czym polega współpraca człowieka z Bogiem w natchnieniu biblijnym?
każdy autor dzięki bożemu światłu i objawieniu mógł wszystko właściwie pojąć
każdy wyraził sąd o prawdzie przekazanej na piśmie korzystając z Bożego światła
w Piśmie wszystko jest natchnione, ale nie wszystko jest objawione
Bóg oddziaływał na wolę autora, ale nie naruszał jego wolności
efektem natchnienia jest Księga- prawdziwe słowo Boga i prawdziwe słowo ludzkie- zjednoczenie natury
boskiej i ludzkiej
14. Prawda Biblii a nauki fizyczno- przyrodnicze.
Pismo Święte nie ma celu dawać nam pouczeń w materii nauk ścisłych, ale w sprawach dot. zbawienia.
Biblia opisuje zjawiska przyrodnicze tak jak podpadały pod zmysły.
Autorzy biblijni przystosowują się do mowy potocznej, do poglądów ludzi sobie współczesnych
Autorzy biblijni stosują liczne metafory, których nie można tłumaczyć dosłownie
15. Prawda Biblii a nauki historyczne
Autorzy biblijni zamierzali pisać historię zbawienia, więc dokonywali selekcji materiału
Za rzecz najważniejszy uważali znaczenie, sens wydarzenia (brak troski o chronologię, topografię).
w zależności od stosownego rodzaju literackiego tekst będzie miał różny stopień historyczności
16. Na czym polega świętość Biblii?
Świętość Biblii polega na zgodności z prawem moralnym sądu autora natchnionego o czynach, słowach i
uczuciach osób, które opisuje.
Świętość Biblii nie mierzymy więc świętością jej bohaterów, lecz zgodną z prawem moralnym oceną
autora natchnionego.
17. Złorzeczenia a świętość Biblii.
Złorzeczenie to życzenie drugiemu jakiegoś zła.
Ważny jest kontekst historyczny. W prawodawstwie starożytnego Wschodu istniało prawo odwetu, o
którym nie można było powiedzieć, że było niesprawiedliwe.
Były to również słowa człowieka szczególnie doświadczonego cierpieniem.
18. Opisy z życia seksualnego i erotycznego a świętość Biblii.
Pieśń nad pieśniami
Biblia mówi o ludzkiej miłości, ponieważ ma ono źródło w samym Bogu
Szlachetna miłość ma charakter sakralny, gdyż pochodzi od samego Boga
Pnp należy interpretować, mając na uwadze wcześniejsze nauczanie proroka Ozeasza, który miłość
małżeńską użył jako obrazu miłości Boga do Izraela.
19. Poligamia i rozwody a świętość Biblii.
Na początku stworzenia Bóg ustanowił małżeństwo monogamiczne i nierozerwalne
To przez wzgląd na zatwardziałość serc ludzkich Mojżesz zezwolił na oddalenie żony
Izraelici żyli ciągle w kontekście pogańskiego świata
20. Ludobójcze wojny- prawo klątwy a świętość Biblii
od początku w prawie Izraela obowiązywała zasada Nie będziesz zabijał
Odejście od tego prawa nastąpiło przez uwarunkowanie zwyczajami wojennymi
Formuła nakazał Jahwe trzeba widzieć w kontekście prawdy, że to Bóg walczy w obronie swego ludu
(prowadzi wojnę i daje zwycięstwo)
Taki obraz Boga mógł przemówić do prostego Izraelity
21. Co zapewnia jedność całej Biblii?
istnieje wspólna idea jednocząca treść poszczególnych ksiąg
W ramach całej Biblii wszystkie jej teksty mają jeden cel, którym jest ukazanie zbawczego planu Boga
Jedność objawiania, mająca swe źródło w Bogu, spotyka się w Biblii z jedną wiarą, jako odpowiedź
człowieka na darz bawienia
22. Co to znaczy, że Chrystus jest centrum Biblii?
W osobie Chrystusa objawianie boże osiąga swą pełnię
Wszystkie słowa Biblii są zapowiedzią i echem jednego słowa wypowiedzianego w Chrystusie.
Z tej racji Kościół dostrzega w Chrystusie centrum całej Biblii, a przez to jedyną możliwą chrystologiczną jej
interpretację
23. Aktualność ST
ST jest tak samo aktualny jak NT
Podstawą aktualności ST jest prawda, że plan zbawiania przepowiadany przez autorów zawarty jest jako
prawdziwe Słowo Boże w księgach Starego Testamentu.
Dlatego księgi te przez Boga natchnione zachowują swoją wartość
24. Jakie są odpisy tekstu ST?
Autografy tekstu natchnionego zaginęły, ale zachowały się odpisy (apografy)
Bezpośrednio natchniony jest tekst oryginalny, tłumaczenie jest natchnione pośrednio
odpisy ST opierają się na tekście ustalonym przez uczonych w piśmie- tzw. tekście maserockim (VI w.)
obecnie najlepszym wydaniem tekstu maserockiego jest Biblia Hebraica, która jest podstawą wszystkich
przekładów na języki narodowe
niema serockie formy tekstu:
o manuskrypty z Quamran
o Pięcioksiąg samarytański
o papirus Nash
25. Jakie są przekłady ST?
Septuaginta (na grekę; III w. p. Chr.)
na podstawie Septuaginty powstały przekłady starołacińskie do Wulgaty św. Hieronima włącznie (IV/V w.)
26. Odpisy i przekłady NT.
Autografy tekstu natchnionego zaginęły, ale zachowały się odpisy (apografy)
najważniejszymi świadkami tekstu są: papirusy, kodeksy, lekcjonarze i cytaty Ojców Kościoła
również dokonano przekładu NT z greki na łacinę. Ich rewizji dokonał św. Hieronim
27.Na czym polega analiza literacka tekstów biblijnych?
1) należy zwrócić uwagę na początek i koniec
2) kontekst
a) bliższy- powiązanie tekstu z tym co go poprzedza i po nim następuje
b) dalsze- powiązania w ramach całego dzieła lub innych pism
3) miejsca paralelne- te same wyrazy, które powtarzają się w innych miejscach Biblii
4) charakterystyczne szczegóły syntaktyczno- stylistyczne (rodzaje zdań, łączniki, rodzaje słów, figury
stylistyczne)
5) wyjaśnienie znaczenia trudnych słów
6) odkrycie kompozycji tekstu
28. Jak formował się kanon ST?
kanon formował się powoli, etapami
1) Prawo- formę Pięcioksięgu przybrało prawdopodobnie dopiero w V w. przed Chr.
2) Zbiór pism prorockich- istniał w II w. przed Chr.
3) Pisma- istniały w III w. przed Chr.
oficjalne określenie kanonu obowiązującego Żydów nastąpiło ok. roku 90
29. Jak formował się kanon NT?
początkowo nie było kanonu
wahano się co do świętości niektórych ksiąg
w pierwszych trzech wiekach doszło do ustalenia jednolitej opinii na temat kanonu NT, który objął 27
ksiąg
30. Wyjaśnij relacje między Biblią, Tradycją i Urzędem Nauczycielskim Kościoła.
chcąc czytać Pismo należy uznać w Tradycji Kościoła normę interpretacji Pisma dla wszystkich
Tradycja jak i Pismo wypływają z tego samego Bożego źródła i stanowią jeden święty depozyt Słowa
Bożego powierzony Kościołowi
czuwa nad nim Urząd Nauczycielski Kościoła, który w imieniu Chrystusa jest organem autentycznej
interpretacji. W ten sposób zostaje zachowana ciągłość między apostołami a ich następcami
31. Liturgia uprzywilejowanym miejscem czytania Biblii w Kościele.
w liturgii Kościół przyjmuje postawę nasłuchującą wobec przemawiającego Chrystusa
w liturii najlepiej poznaje się znaczenie Pisma dla życia
w liturgii Słowo czytane jest źródłem nauki i łaski
Sakrament jest słowem, gdyż działa odznaczając. Słowo też jest sakramentem, bo uobecnia pośród
wiernych wcielenie Słowa
32. Jaka jest dynamika lectio divina?
1) lectio- o czym mówi dany fragment?
2) meditatio- co mówi do mnie?
3) oratio- co chcę powiedzieć Bogu?
4) contemplatio- jaki dar otrzymałem i jaki owoc życia przyniosę?
33. Warunki zewnętrzne owocnej lektury Biblii?
kiedy?- odpowiedni czas wolny od zajęć
gdzie?- odpowiednie miejsce ułatwiające skupienie
co?- łatwiejszy jest NT, najlepiej aktualne czytania
jak często?- systematycznie, najlepiej codziennie
jak?- uważnie, potrzebne jest minimum wiedzy o Biblii
34. Wewnętrzne predyspozycje do owocnej lektury Biblii
pismo powinno znaleźć w czytelniku odpowiednią glebę i klimat - wyciszenie, uspokojenie, duchowa głębia
duchowa głębia jest wynikiem pracy nad sobą
czystość sumienia
wiara
doza zdrowego krytycyzmu
czytanie Biblii domaga się postawy posłuszeństwa, uniżenia się przed Bogiem
gotowość do wykonania Słowa Bożego
wytrwałość w czytaniu
35. Korzyści płynące z czytania Biblii.
spotkanie Boga w jego słowie
poznanie Chrystusa
ożywienie wiary i poszerzenie jej horyzontów
lekarstwo na dysharmonię między postępowaniem a tym czego domaga się Bóg
odpowiada na aktualne pytania
przywraca sens życiu
owocuje szczególnie bogatym życiem modlitwy
spotkanie z człowiekiem (ma wiele do powiedzenia na temat człowieka)
36. Czytanie Biblii w rodzinie
wspólnotę rodziny buduje Słowo Boże
wspólne czytanie Pisma, o ustalonej, dogodnej porze
przebieg taki jak przy dzieleniu się Ewangelią
każdy członek staje się wychowany przez Boga
powinna odbywać się systematycznie, w atmosferze głębokiej wiary i modlitwy
37. Zasady czytania Biblii w małej grupie kościelnej
w harmonii z życiem parafii
niezbędna jest obecność kapłana- znak łączności z Kościołem
Pismo powinno być odczytywane zgodnie z nauczaniem Kościoła, nie dosłownie, z kontekstem
38. Jak przebiega wspólnotowa lectio divina?
1) wszyscy siadają w kręgu
2) śpiew wprowadzający i modlitwa do Ducha Świętego
3) Proklamacja tekstu Pisma i śpiew psalmu lub pieśni
4) Medytacja- wspólna lub indywidualna lektura
5) Modlitwa i kontemplacja
6) śpiew pieśni
7) modlitwa podsumowywująca
39. Przebieg ewangelicznej rewizji życia.
wypracowana przez świeckich
przebiega w trzech zasadniczych etapach: widzieć, oceniać, działać
1) zdarzenie z życia codziennego, które niepokoi i wymaga interpretacji w świetle Biblii; jego analiza
2) odczytanie fragmentów Pisma, które rzutuje na daną sytuację i ocena tego zdarzenia
3) pytanie: jak czynić i co robić by zmienić sytuację?
40. Metoda dzielenia się Ewangelią.
akcent położony na to co Bóg indywidualnie mówi do uczestników; brak miejsca na egzegezę i dyskusje
nad tekstem
1) odczytanie Pisma
2) rozważanie Pisma w ciszy, któremu towarzyszą pytania jak odnosi się ono do mnie
3) dzielenie się wrażeniami
41. Lektura Biblii metodą Vasters
stawiamy pytania jaki był sens danego fragmentu kiedyś, co oznacza dziś i do jakiego działania wzywają
1) uczestnicy w ciszy odczytują tekst i stawiają znaki:
a) !- jakaś prawda oczywista
b) ?- treść niezrozumiała
c) →- treść, która wewnętrznie poruszyła i wzywa do czegoś
2) dzielenie się wrażeniami
42. Relacja między Biblią a kulturą
43. Przykłady wpływu kultury ludzkiej na kształt Biblii
44. Przykłady wpływu Biblii na kulturę ludzką
45. Aktualizacja Biblii drogą jej inkulturyzacji.
All rights free
Zgłoś jeśli naruszono regulamin