1
PROGRAM INSTRUKTAŻU STANOWISKOWEGO
Z ZAKRESU BHP
dla pracowników zatrudnionych na stanowisku
kompletowacz elementów odzieży
Elementy pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mające wpływ na warunki pracy pracownika
1. oświetlenie ogólne
2. oświetlenie miejscowe
3. wentylacja
4. ogrzewanie
5. urządzenia techniczne
6. instalacja elektryczna i wodno – kanalizacyjna
7. wysokość pomieszczenia
8. drogi transportowe
Elementy stanowiska roboczego mające wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy
1. pozycja przy pracy
2. urządzenia zasilane prądem elektrycznym
3. oświetlenie stanowiskowe
4. materiały
5. urządzenia sygnalizacyjne i ostrzegawcze
Przebieg procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy
1. przebiegu procesu produkcyjnego w danym okresie z uwzględnieniem
2. procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie wcześniejszym
3. procesu produkcyjnego obsługiwanego stanowiska
4. procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie późniejszych
5. powiązanie omawianych wyżej części w jedną całość
Zagrożenia techniczne wynikające z:
1. cech przedmiotu ( elementy ostre i wystające )
2. właściwości urządzeń
3. cech terenu , pomieszczenia , otoczenia ( zły stan nawierzchni podłogowej )
Organizacyjne
1. właściwy dobór pracowników
2. wybór optymalnych metod pracy
3. zapewnienie bezpieczeństwa pracy
4. zapewnienie najdogodniejszej organizacji czasu pracy
Ludzkie , wynikające z właściwości psychofizycznych pracowników
1. stan zdrowia
2. staż pracy
3. przydatność do zawodu
4. stosunek do pracy
Uciążliwe
1. wymuszona pozycja ciała
2. obciążenie statyczne
Ocena ryzyka zawodowego
1. zapoznanie pracownika z dokumentem
Sposoby ochrony przez zagrożeniami
1. okresowe badania i pomiary elektryczne
2. systematyczne szkolenia i instruktaże z zakresu bhp
3. znajomość ryzyka zawodowego
4. dobra organizacja pracy
5. dostosowanie stanowiska pracy do przebiegu ruchów oraz wzrostu pracownika
6. umieszczanie na stanowiskach pracy instrukcji bezpiecznej pracy
7. posiadanie przez pracownika znajomości instrukcji bezpiecznej eksploatacji obsługiwanych urządzeń
8. dokładne rozplanowanie wszystkich codziennych prac, przydzielenie pracownikom określonych czynności
1. Pokaz przez instruktora sposobu wykonania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzględnieniem poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne
2. Prowadzący pokazuje cały układ czynności w normalnym tempie. W trakcie pokazu całości przedstawia także, wraz z objaśnieniami, cały proces pracy. Jeśli jest on bardzo skomplikowany, dzieli go na poszczególne fazy i dokładnie objaśnia.
3. Prowadzący stosuje pokaz częściowo – elementowy, który wynika z analizy układu czynności. Punktem wyjścia powinna być w tym przypadku instrukcja szkoleniowa, sporządzona na podstawie technicznej i psychologicznej analizy pracy. Powtarzany pokaz fragmentu pracy staje się źródłem:
- nabycia określonej umiejętności,
- uzyskania wiadomości o charakterze wykonywanych czynności, sposobie ich wykonywania
- dokonania spostrzeżeń o stopniu trudności i niebezpieczeństwie tkwiącym w pracy.
4. pokazanie i określenie wszystkich elementów potrzebnych do wykonania danej operacji
5. pokazanie sposobu obsługiwania danej operacji
6. pokazanie sposobu posługiwania się urządzeniami, narzędziami itp.
7. Prowadzący zwraca uwagę na węzłowe ogniwa, mające duże znaczenie dla prawidłowego wykonywania czynności. Te węzłowe ogniwa prowadzący demonstruje w zwolnionym tempie, aby umożliwić uczestnikom szkolenia zaobserwowanie, na czym polegają trudności.
8. Po pokazie całościowym i fragmentarycznym w celu lepszego utrwalenia przez uczestników, prowadzący ponownie pokazuje cały układ czynności. Pierwszy raz w tempie zwolnionym. Po raz drugi i ewentualnie trzeci, cały układ jest pokazywany w tempie rzeczywistym.
9. Prowadzący sprawdza efekt pokazu poprzez polecenie uczestnikom powtórzenia demonstrowanych czynności. Prawidłowe wykonanie ich przez szkolonego pracownika stanowi zakończenie pokazu. Jeśli uczestnik szkolenia popełnia błędy, analizujemy je z nim. Powtórzenie czynności przez szkolonego trwa do czasu osiągnięcia prawidłowego powtórzenia.
III. Próbne wykonanie zadania przez szkolonego pod kontrolą instruktora /0,5 godziny
1. wstępna, samodzielna próba wykonania pracy, wykonanie w zwolnionym tempie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym głośnym objaśnieniem wykonywania poszczególnych czynności
2. wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym objaśnieniem sposobu wykonywania tych czynności
3. wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem
4. ogólny, ponowny, całościowy pokaz wraz ze stopniowym przyspieszeniem tempa wykonywanych czynności.
IV. Samodzielna praca pod nadzorem instruktora /4 godziny
Jeżeli szkolony pracownik poczynił wystarczające postępy i potrafi już pod nadzorem zadowalająco wykonywać nową czynność, to należy powierzyć mu samodzielną pracę do wykonania. Instruktor nie powinien w żadnym wypadku stać obok szkolonego i cały czas obserwować jego pracy. Powinien ograniczyć interwencje do najbardziej niezbędnych. Trzeba jednak pamiętać, że uczący się musi mieć możność zwrócenia się do instruktora z prośbą o wyjaśnienie nasuwających się wątpliwości.
Szkolenie pracowników przewiduje pełną aktywizację jego uczestników w poznaniu zasad bezpiecznej pracy i nabywaniu umiejętności usprawniania stanowiska pracy przez dokonywanie prób działań zmniejszających uciążliwości pracy. Celowi temu służą różnorodne metody organizowania zajęć, ale przede wszystkim metoda sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Razem - 8 godzin
jmichno0