Konspekt zbiórki harcerskiej_43.doc

(54 KB) Pobierz
Prawa Dziecka

Harcerze Starsi: Ambasador Praw Dziecka

 

Świat zamknięty w naszych dłoniach…

 

Hufiec/Drużyna:

Zespół:

 

Cel projektu:

Przygotowanie przedstawienia „Świat zamknięty w naszych dłoniach…”.

Planowany czas rozpoczęcia:

 

Planowany czas zakończenia:

 

ZAŁOŻENIA I PLANOWANY PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU

1.     Projekt realizowany będzie przez harcerki i harcerzy uczęszczających do Gimnazjum

2.     Projekt zakłada realizację cyklu warsztatów uwieńczonych finałowym przedstawieniem , którego scenariusz oparty będzie o Konwencje Praw Dziecka. Składają się nań następujące przedsięwzięcia:

- spotkania z „ludźmi sceny” - otwarte warsztaty teatralne, scenariuszowe, scenograficzne i reżyserskie,

- współpraca ze szkolnym kołem teatralnym,

- współpraca z Miejskim Domem Kultury oraz Młodzieżowym Domem Kultury – głównie poprzez konsultacje ze specjalistami oraz próby sceniczne,

- przygotowanie przedstawienia konkursowego opartego na Konwencji Praw Dziecka, które przedstawiać będzie nasze role i zadania w różnych dziedzinach życia (być dzieckiem – uczniem – harcerzem - ... )

3. Podsumowaniem projektu będą: gotowy scenariusz przedstawienia, materiał wypracowany przez uczestników poszczególnych form warsztatowych oraz film nakręcony podczas przedstawienia.

Realizowane zadanie

Termin realizacji

Osoba odpowiedzialna

 

ETAP I – planowanie

- opracowanie planu działań i zatwierdzenie go przez Radę Drużyny

- podział zadań oraz opracowanie terminarza pozwalającego na skuteczne działanie

- konsultacja projektu z nauczycielem – opiekunem Szkolnego Koła Teatralnego

 

 

 

 

ZESPÓŁ

ETAP II – realizacja

 

 

- nawiązanie współpracy z Miejskim Domem Kultury oraz Młodzieżowym Domem Kultury w sprawie organizacji cyklu spotkań z „ludźmi sceny”

- spotkania z nauczycielem prowadzącym Szkolne Koło Teatralne – ustalenie tematyki spektaklu

- zgłoszenie chęci wystawienia spektaklu

- warsztaty scenariuszowe

 

 

 

 

 

- zatwierdzenie scenariusza do realizacji

- porozumienie z Miejskim Domem Kultury w sprawie terminów prób

- warsztaty „Żywego słowa”

 

 

 

 

 

 

 

- pierwsze próby czytania przedstawienia – ostatnie korekty

- rozpoczęcie prac nad scenografią, strojami oraz charakteryzacją sceniczną

- pozyskanie materiałów na scenografię oraz stroje

 

- warsztaty reżyserskie

- warsztaty scenograficzne

 

 

- próby połączone z ruchem scenicznym

- dalsze prace nad kostiumami oraz scenografią

- warsztaty aktorskie



- próby sceniczne w Miejskim Domu Kultury

- ostatnie poprawki kostiumów oraz scenografii

- przedstawienie z okazji Dnia Dziecka dla zuchów



- występ podczas Spotkań Teatralnych

- udział w akademii na zakończenie roku szkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ETAP III - podsumowanie

 

 

- przygotowanie filmu będącego zapisem przedstawienia

- sprawozdanie oraz prezentacja wykonania projektu na zbiórce podsumowującej rok harcerski

 

 

 

 

 

Wędrownicy:

ZNAK SŁUŻBY DZIECKU

Harcerstwo jest szkołą życia – ścieżką, po której dziecko, a potem nastoletni człowiek, dzięki pracy nad sobą, wstępuje stopniowo w dorosłość. W harcerskiej tradycji najbardziej naturalną służbą zawsze była ta związana z młodszymi, z troską o ich wychowanie. “Takie będą nasze Rzeczypospolite, jakie młodzieży chowanie…”. Od tego, jak dzisiaj wychowujemy, jakie wzorce i postawy przekazujemy młodym, zależy przyszłość naszego kraju. Służba dziecku to przede wszystkim troska o wychowanie młodego pokolenia – patrzcie, jak wiele jest tu wciąż do zrobienia!
Służba dziecku to również zabieganie o tych najmłodszych, którzy potrzebują pomocy. Dziecko jest bezbronne, narażone na krzywdę, ból, brak miłości, niezrozumienie i beztroskę dorosłych. Często poznaje świat z perspektywy rozbitej rodziny, sierocej samotności, długotrwałej choroby, kalectwa. Ile takich dzieci żyje obok was, w waszej LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI – w sąsiedztwie, na tej samej ulicy, na osiedlu? Obok tych dzieci nie można przechodzić obojętnie. Musimy dostrzegać ich problemy, nawiązywać z nimi bezpośredni kontakt. Musimy znać prawa dziecka, wiedzieć, jak umiejętnie i skutecznie można takim dzieciom pomagać.
Dziecko ma własne poczucie godności, pragnienia, marzenia i… zmartwienia. W miarę możliwości należy wspomagać wychowanie najmłodszych, umiejętnie dostrzegać oraz rozumieć ich potrzeby i problemy. Skutecznie interweniować tam, gdzie dziecku dzieje się krzywda lub niezbędna jest pomoc – oto idea wędrowniczej służby dziecku.

Wypełniać tę wędrowniczą służbę i zdobyć znak można na przykład:

• poznając prawa dziecka (Międzynarodową Konwencję Praw Dziecka, Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, regulamin uczniowski w szkole, etc.);
• włączając się w pracę samorządów szkolnych oraz będąc rzecznikiem praw dziecka oraz spraw młodych ludzi we władzach samorządowych, np. komisji do spraw dzieci i młodzieży w radzie gminy;
• dowiadując się, jakie instytucje mogą na waszym terenie pomóc dzieciom w trudnej sytuacji bądź podejmując interwencję w wypadku łamania praw dziecka;
• umiejętnie oceniając sytuację dziecka, któremu chcecie udzielić pomocy: warunki rodzinne, materialne, potrzeby, ew. problemy zgłaszać – telefon zaufania;
• podejmując interwencję w odpowiedniej instytucji w przypadku stwierdzenia łamania praw dziecka;
• podejmując próbę pomocy dzieciom w trudnej sytuacji materialnej, np. pozyskując dla nich przybory szkolne, ubranie, organizując kolonie;
• poznając uwarunkowania i etapy rozwoju psychofizycznego dziecka;
• podejmując różnorodne zadania na rzecz dzieci z waszego otoczenia, ze szkoły, osiedla, etc.– budując dla nich bezpieczny plac zabaw, organizując wycieczki, wakacyjne zielone przedszkole, zastępy Nieobozowej Akcji Letniej lub Zimowej, pomagając w nauce, prowadząc zajęcia promujące i tłumaczące zapisy Konwencji Praw Dziecka dla dzieci w różnym wieku etc.;
• współpracując ze szpitalami dziecięcymi, organizując czas dzieciom przewlekle chorym;
• organizując w swoim środowisku akcje związane z międzynarodowymi i ogólnopolskimi działaniami na rzecz pomocy dzieciom, nawiązując współpracę z biurem Rzecznika Praw Dziecka;
• organizując gromady zuchowe i zastępy podwórkowe w środowiskach zaniedbanych wychowawczo, upośledzonych społecznie;
• organizując tzw. Patrole “Pomocnej Dłoni” do szkół, żłobków, przedszkoli i domów dziecka w celu naprawienia zabawek, pomocy szkolnych, uporządkowania bądź wykonania urządzeń na placach zabaw;
• podejmując stałą (!!!) współpracę z domem dziecka;
• organizując świetlice środowiskowe, w których zapewnicie dzieciom opiekę, pomoc w odrabianiu lekcji, etc.;
• organizując bezpłatne korepetycje z języków obcych (bądź z innych przedmiotów) dla dzieci najuboższych i dla tych, które mają duże problemy z nauką;
• organizując kampanię rozpowszechniającą Konwencję Praw Dziecka.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin