Harcerze Starsi: Ambasador Praw Dziecka
Świat zamknięty w naszych dłoniach…
Hufiec/Drużyna:
Zespół:
Cel projektu:
Przygotowanie przedstawienia „Świat zamknięty w naszych dłoniach…”.
Planowany czas rozpoczęcia:
Planowany czas zakończenia:
ZAŁOŻENIA I PLANOWANY PRZEBIEG REALIZACJI PROJEKTU
1. Projekt realizowany będzie przez harcerki i harcerzy uczęszczających do Gimnazjum
2. Projekt zakłada realizację cyklu warsztatów uwieńczonych finałowym przedstawieniem , którego scenariusz oparty będzie o Konwencje Praw Dziecka. Składają się nań następujące przedsięwzięcia:
- spotkania z „ludźmi sceny” - otwarte warsztaty teatralne, scenariuszowe, scenograficzne i reżyserskie,
- współpraca ze szkolnym kołem teatralnym,
- współpraca z Miejskim Domem Kultury oraz Młodzieżowym Domem Kultury – głównie poprzez konsultacje ze specjalistami oraz próby sceniczne,
- przygotowanie przedstawienia konkursowego opartego na Konwencji Praw Dziecka, które przedstawiać będzie nasze role i zadania w różnych dziedzinach życia (być dzieckiem – uczniem – harcerzem - ... )
3. Podsumowaniem projektu będą: gotowy scenariusz przedstawienia, materiał wypracowany przez uczestników poszczególnych form warsztatowych oraz film nakręcony podczas przedstawienia.
Realizowane zadanie
Termin realizacji
Osoba odpowiedzialna
ETAP I – planowanie
- opracowanie planu działań i zatwierdzenie go przez Radę Drużyny
- podział zadań oraz opracowanie terminarza pozwalającego na skuteczne działanie
- konsultacja projektu z nauczycielem – opiekunem Szkolnego Koła Teatralnego
ZESPÓŁ
ETAP II – realizacja
- nawiązanie współpracy z Miejskim Domem Kultury oraz Młodzieżowym Domem Kultury w sprawie organizacji cyklu spotkań z „ludźmi sceny”
- spotkania z nauczycielem prowadzącym Szkolne Koło Teatralne – ustalenie tematyki spektaklu
- zgłoszenie chęci wystawienia spektaklu
- warsztaty scenariuszowe
- zatwierdzenie scenariusza do realizacji
- porozumienie z Miejskim Domem Kultury w sprawie terminów prób
- warsztaty „Żywego słowa”
- pierwsze próby czytania przedstawienia – ostatnie korekty
- rozpoczęcie prac nad scenografią, strojami oraz charakteryzacją sceniczną
- pozyskanie materiałów na scenografię oraz stroje
- warsztaty reżyserskie
- warsztaty scenograficzne
- próby połączone z ruchem scenicznym
- dalsze prace nad kostiumami oraz scenografią
- warsztaty aktorskie
- próby sceniczne w Miejskim Domu Kultury
- ostatnie poprawki kostiumów oraz scenografii
- przedstawienie z okazji Dnia Dziecka dla zuchów
- występ podczas Spotkań Teatralnych
- udział w akademii na zakończenie roku szkolnego
ETAP III - podsumowanie
- przygotowanie filmu będącego zapisem przedstawienia
- sprawozdanie oraz prezentacja wykonania projektu na zbiórce podsumowującej rok harcerski
Wędrownicy:
ZNAK SŁUŻBY DZIECKUHarcerstwo jest szkołą życia – ścieżką, po której dziecko, a potem nastoletni człowiek, dzięki pracy nad sobą, wstępuje stopniowo w dorosłość. W harcerskiej tradycji najbardziej naturalną służbą zawsze była ta związana z młodszymi, z troską o ich wychowanie. “Takie będą nasze Rzeczypospolite, jakie młodzieży chowanie…”. Od tego, jak dzisiaj wychowujemy, jakie wzorce i postawy przekazujemy młodym, zależy przyszłość naszego kraju. Służba dziecku to przede wszystkim troska o wychowanie młodego pokolenia – patrzcie, jak wiele jest tu wciąż do zrobienia!Służba dziecku to również zabieganie o tych najmłodszych, którzy potrzebują pomocy. Dziecko jest bezbronne, narażone na krzywdę, ból, brak miłości, niezrozumienie i beztroskę dorosłych. Często poznaje świat z perspektywy rozbitej rodziny, sierocej samotności, długotrwałej choroby, kalectwa. Ile takich dzieci żyje obok was, w waszej LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI – w sąsiedztwie, na tej samej ulicy, na osiedlu? Obok tych dzieci nie można przechodzić obojętnie. Musimy dostrzegać ich problemy, nawiązywać z nimi bezpośredni kontakt. Musimy znać prawa dziecka, wiedzieć, jak umiejętnie i skutecznie można takim dzieciom pomagać.Dziecko ma własne poczucie godności, pragnienia, marzenia i… zmartwienia. W miarę możliwości należy wspomagać wychowanie najmłodszych, umiejętnie dostrzegać oraz rozumieć ich potrzeby i problemy. Skutecznie interweniować tam, gdzie dziecku dzieje się krzywda lub niezbędna jest pomoc – oto idea wędrowniczej służby dziecku.Wypełniać tę wędrowniczą służbę i zdobyć znak można na przykład:• poznając prawa dziecka (Międzynarodową Konwencję Praw Dziecka, Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, regulamin uczniowski w szkole, etc.);• włączając się w pracę samorządów szkolnych oraz będąc rzecznikiem praw dziecka oraz spraw młodych ludzi we władzach samorządowych, np. komisji do spraw dzieci i młodzieży w radzie gminy;• dowiadując się, jakie instytucje mogą na waszym terenie pomóc dzieciom w trudnej sytuacji bądź podejmując interwencję w wypadku łamania praw dziecka;• umiejętnie oceniając sytuację dziecka, któremu chcecie udzielić pomocy: warunki rodzinne, materialne, potrzeby, ew. problemy zgłaszać – telefon zaufania;• podejmując interwencję w odpowiedniej instytucji w przypadku stwierdzenia łamania praw dziecka;• podejmując próbę pomocy dzieciom w trudnej sytuacji materialnej, np. pozyskując dla nich przybory szkolne, ubranie, organizując kolonie;• poznając uwarunkowania i etapy rozwoju psychofizycznego dziecka;• podejmując różnorodne zadania na rzecz dzieci z waszego otoczenia, ze szkoły, osiedla, etc.– budując dla nich bezpieczny plac zabaw, organizując wycieczki, wakacyjne zielone przedszkole, zastępy Nieobozowej Akcji Letniej lub Zimowej, pomagając w nauce, prowadząc zajęcia promujące i tłumaczące zapisy Konwencji Praw Dziecka dla dzieci w różnym wieku etc.;• współpracując ze szpitalami dziecięcymi, organizując czas dzieciom przewlekle chorym;• organizując w swoim środowisku akcje związane z międzynarodowymi i ogólnopolskimi działaniami na rzecz pomocy dzieciom, nawiązując współpracę z biurem Rzecznika Praw Dziecka;• organizując gromady zuchowe i zastępy podwórkowe w środowiskach zaniedbanych wychowawczo, upośledzonych społecznie;• organizując tzw. Patrole “Pomocnej Dłoni” do szkół, żłobków, przedszkoli i domów dziecka w celu naprawienia zabawek, pomocy szkolnych, uporządkowania bądź wykonania urządzeń na placach zabaw;• podejmując stałą (!!!) współpracę z domem dziecka;• organizując świetlice środowiskowe, w których zapewnicie dzieciom opiekę, pomoc w odrabianiu lekcji, etc.;• organizując bezpłatne korepetycje z języków obcych (bądź z innych przedmiotów) dla dzieci najuboższych i dla tych, które mają duże problemy z nauką;• organizując kampanię rozpowszechniającą Konwencję Praw Dziecka.
kaska1562