Podstawy brydża towarzyskiego dla studentów medycyny.pdf

(100 KB) Pobierz
Podstawy bryd¿a towarzyskiego dla studentów medycyny
Podstawy brydża towarzyskiego
dla studentów medycyny
(i innych trudnych przypadków)
Tomasz K. D. Skowroński
Wydanie drugie (cyfrowo: II) wersja pierwsza (I) Koluszki 2008
70865012.001.png
Rozdział I
Przygotowywujemy cztery kubki z uszkiem. Do każdego wsypujemy
odpowiednią ilość herbaty liściastej, najlepiej zawierającej w swoim składzie
Earl-Grey. Zalewamy wrzątkiem i uprzejmie podajemy grającym, starając się
jednocześnie chłonąć rozsiewaną przez nich wiedzę.
1
Rozdział II
II.0 Informacje podstawowe i techniczne.
W rozgrywce biorą udział cztery osoby tworzące dwie pary brydżowe grające przeciw sobie.
Brydżowa rozgrywka to „rober”. Rober dzieli się na dwie partie- jedna partia to
wylicytowanie i ugranie co najmniej stu punktów (niekoniecznie w jednym rozdaniu;
możliwe jest robienie partii „na raty”). Para, która wygra jedną partię, jest „po partii”- ze
względu na to, że np. wpadki po partii są dwukrotnie droższe niż „przed”, licytacja „po partii”
różni się nieco od licytacji „przed partią” („po partii” jest ostrożniejsza, np. punkt II.V.2).
Kwestii zapisu nie będę tutaj szczegółowo omawiał. Zaznaczę tylko, że do zrobienia partii
potrzeba: 3 BA (100 punktów= 40 + 2*30; pierwsza licytowana i ugrana lewa w BA liczy się
za 40, kolejne za 30), 4 lub 4 (120 punktów= 4*30; każda licytowana i ugrana lewa w piki
lub kiery to 30 punktów), 5 lub 5 (100 punktów= 5*20; każda licytowana i ugrana lewa w
trefle lub kara to 20 punktów). Zauważmy, że można zrobić partię grając np. najpierw 2 ,
potem zaś- 2 (2*30+2*20) itp.
Premią za zrobienie pierwszej partii jest 200 punktów, drugiej (czyli całego robra)- 500
punktów; zwycięzcę wyłania podsumowanie wszystkich zdobytych w czasie rozgrywki
punktów, może więc okazać się, że para, która zrobiła robra, przegra (jeśli wcześniej np. kilka
razy nie ugrała wylicytowanego kontraktu).
Zaznaczyć trzeba, że do licytowanych lew dodajemy „obowiązkowe” 6 lew, stanowiące
niejako „podstawę”. Punkty liczone są dopiero za lewy powyżej 6 (pkt II.III.1).
Obowiązuje dokładanie do koloru; nie ma obowiązku przebijania.
Jedną z najtrudniejszych rzeczy w czasie gry w brydża jest operowanie dwoma taliami kart-
mimo, że zasady są niby proste. Otóż karty tasuje zawsze partner osoby aktualnie rozdającej.
Przetasowawszy, kładzie talię po swojej prawej stronie. Po zakończeniu rozgrywki kolejnym
rozdającym jest (zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara) gracz siedzący po lewej stronie
poprzedniego rozdającego (po prawej stronie tasującego- tu wyjaśnia się tajemniczy rytuał
kładzenia przetasowanych kart po stronie prawej, a nie na przykład po lewej, albo na
podłodze). Rozdający bierze potasowane uprzednio karty, podaje do przełożenia w prawo i
rozdaje. W tym samym czasie jego partner tasuje karty, którymi ostatnio grano, kładzie je po
swojej prawej stronie itd.
II.I Nazwy i starszeństwo kolorów
Starszy
♠ ( pik /wino)
♥ ( kier /czerwień)
♦ ( karo /dzwonek)
♣ ( trefl /żołądź)
Młodszy
Zdecydowanie preferowane są nazwy wytłuszczone.
2
II.II Ocena siły ręki (wartości własnych kart).
Karta Punkty
As
4
Król
3
Dama
2
Walet
1
10
0
Inne
0
Nie liczą się punkty za:
„gołego” (singlowego) króla
„gołą” lub „drugą” damę
„gołego”, „drugiego” lub „trzeciego” waleta
Liczą się jednak punkty za:
„drugą” damę w układzie AD (as, dama);
„drugiego” waleta w układzie AW;
„trzeciego” waleta w układach AWx (x- dowolna karta) oraz KWx.
Oprócz powyższej punktacji znaczenie ma rzecz jasna układ kart. Dodajemy zatem:
4 punkty za renons (brak kart w jednym z kolorów)
2 punkty za singletona (jedna karta w którymś kolorze)
1 punkt za dubletona (dwie karty w kolorze)
Punkty te doliczamy dopiero po wynikłym z przebiegu licytacji uzgodnieniu koloru z
partnerem (są one NIEISTOTNE w początkowych fazach licytacji, w szczególności zaś
podczas otwarcia).
UWAGA! Zawsze, kiedy w niniejszym skrypcie wspominane są punkty służące do oceny siły
ręki, chodzi o wszystkie punkty, które mamy w kartach. W żadnym przypadku nie chodzi o
punkty obliczone przez zsumowanie kart należących do tylko jednego koloru!
II.III Podstawy licytacji
Licytację rozpoczyna osoba, która rozdawała karty.
„Pas” (odzywka negatywna; każda inna odzywka zwana jest odzywką pozytywną) w jednej
kolejce nie wyklucza pozytywnej odzywki w kolejce następnej (jeśli, rzecz jasna, licytacja się
w międzyczasie nie zakończy).
Licytując, określamy
1) ilość lew (wziątek), które zamierzamy wziąć, przy czym obowiązuje zasada, że
głosimy liczbę o 6 mniejszą, niż ilość lew, które musimy uzyskać (czyli, jeśli
licytujemy „1”- musimy wziąć 7 lew; „2”- 8 lew; „5”- 11 lew; „7”- wszystkie 13 lew-
z tego względu licytacja w brydżu kończy się na wysokości „7”).
3
70865012.002.png
2) kolor, jaki chcemy obrać za atutowy (bijący inne kolory) lub deklarujemy „bez atu”
(BA)
Obowiązująca kolejność odzywek:
1) Ilość lew (określająca poziom licytacji)
2) W przypadku tej samej ilości deklarowanych lew- starszeństwo koloru, przy czym „bez
atu” traktowane jest podczas licytacji jak najstarszy kolor.
Wobec tego kolejność odzywek wygląda następująco:
1♣ -> 1♦ -> 1♥ -> 1♠ -> 1BA -> 2♣ -> 2♦ -> 2♥ -> 2♠ -> 2 BA -> (…) -> 7♣ -> 7♦ -> 7♥ ->
7♠ -> 7 BA
Poza tym każdą pozytywną odzywkę przeciwnika można skontrować (odzywka „kontra”);
kontrujemy, jeśli uważamy, że przeciwnik nie ugra wylicytowanego kontraktu (np. mamy
dużo kart w kolorze, który przeciwnik obrał za atutowy). Odzywka „kontra” ma poza tym
różne umowne znaczenia (np. „kontra wywoławcza”, czyli na wysokości „1”).
„Kontra” podwaja stawkę rozgrywki.
W przypadku, kiedy osoba skontrowana (lub jej partner) uważa, że zrealizuje kontrakt (czyli,
że kontrujący nie ma racji) może zgłosić odzywkę „rekontra”. Rekontra to kolejne
podwojenie stawki rozgrywki.
Oczywiście poszczególne stopnie licytacji można opuszczać, nie można jednak wracać do
niższego stopnia licytacji, jeśli wcześniej zgłoszony został wyższy (np. poprawnym
przebiegiem licytacji jest 1♣ -> 1♠ czy 1BA -> 3♥, a niepoprawnym 2♠ -> 2♣ lub 2♥ -> 1♥).
Podsumowując, jeśli wygramy licytację na wysokości, na przykład, 2♥ (jest to nasz
wylicytowany kontrakt), zobowiązani jesteśmy do wzięcia ośmiu lew, a kolorem atutowym są
kiery; 4♠- dziesięć lew, atutem są piki; 3BA- dziewięć lew, żaden kolor nie jest kolorem
atutowym.
Przykładowa licytacja:
Pas - 1♣ - pas – 1
1 – 2 – pas - 3
Pas – pas – pas
Para, która wygrała powyższą licytację (wylicytowany kontrakt- 3 ), zobowiązała się do
wzięcia dziewięciu lew, za kolor atutowy obierajac trefle.
Trzy pasy kończą licytację (poza przypadkiem, kiedy są to trzy pierwsze odzywki- wtedy
licytację kończy ewentualny czwarty pas).
II.IV Reguły licytacji
A.
1. Otwarcie licytacji to pierwsza pozytywna (nie „pas”) odzywka.
2. Zgłoszenie swojego koloru o zalicytowanie go na najmniejszej możliwej wysokości.
3. Poparcie koloru partnera dzielimy na słabe i silne:
możliwej wysokości
4
i. słabe poparcie to zalicytowanie koloru partnera w najbliższej kolejce na najmniejszej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin