Program własny- plastyka.doc

(72 KB) Pobierz

             

 

 

 

 

 

 

„Mały plastyk”

 

program edukacyjny dla dzieci 5-6-letnich

ze zdolnościami i zainteresowaniami plastycznymi

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               Autorki

                                                                                                                mgr B. Grządziela

                                                                               mgr A. Palimąka   

 

 

 

 

 

 

 

Radom 2005

 

„ Należy pozwalać dzieciom rysować, co chcą i jak chcą, byle rysowały chętnie i szczerze.”

 

                                                                    S.Szuman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             SPIS TREŚCI

 

       Wstęp

1.    Cele programu

2.    Metody i formy realizacji

3.    Warunki realizacji programu

4.    Procedura osiągania celów

5.    Ewaluacja programu

6.    Bibliografia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WSTĘP

 

                            Głównym celem wychowania dziecka w wieku przedszkolnym jest kształtowanie jego osobowości. Powinno się ono dokonywać i przejawiać we wszelkich możliwych formach aktywności.

Wtedy właśnie uzewnętrzniają się jego emocje, przeżycia, nie do końca sformułowane i nazwane myśli, nie wypowiedziane słowa.

                            Poprzez działanie dziecko wyraża siebie; jest to niezwykle ważny i „drogocenny moment” informacji o nim samym, z którego każdy nauczyciel powinien korzystać jak najczęściej.

Jedną z najprzyjemniejszych i najchętniej podejmowanych form aktywności jest działalność plastyczna. Pozostawia ona na długo efekt działania w postaci obrazu, rzeźby, czegoś, co widać, można dotknąć, pokazać lub komuś podarować.

                            Aby zajęcia plastyczne spełniały swoją rolę niezbędne jest zapewnienie dziecku atmosfery ciepła i życzliwej aprobaty, całkowicie wykluczającej pośpiech, zniecierpliwienie, złośliwą krytykę i sugestywność a zapewniającej spokój i poczucie wolności.

Bez tego nie może zaistnieć prawdziwe porozumienie między dorosłymi a dziećmi.

                            Tworząc, dziecko doznaje jednocześnie różnych wrażeń wywołanych samym tematem, barwami, różnorodnością materiału, kształtów i form. Aby dziecko chętnie podejmowało działania plastyczne, powinno się je do tego odpowiednio zachęcać poprzez stwarzanie ku temu odpowiednich warunków, takich gdzie samo stanie się twórcą.

Pozytywne przeżycia dopingują do działania, uaktywniają wszystkie funkcje twórcze, które są nieograniczone, a jednocześnie w sposób nieprzymuszony wzbogacają jego doświadczenia plastyczne, zachęcają do twórczych poszukiwań i niekonwencjonalnych rozwiązań.

Dzieci mają możliwość poznawania dzieł sztuki w różnych dziedzinach ( literatura, malarstwo, muzyka, teatr) a tworząc dzieła samodzielnie odczuwają namiastkę sztuki w sobie, czują się kimś bardzo ważnym.

Podnoszą w ten sposób poczucie własnej wartości. Uczą się wiary we własne siły, wyrozumiałości dla innych, współpracy i wzajemnej pomocy.

 

 

 

1.    CELE PROGRAMU

 

 

Cele ogólne

 

-         pobudzanie i rozwijanie umiejętności wypowiadania osobistego stosunku do rzeczywistości

-         kształtowanie twórczej osobowości wrażliwego odbiorcy dzieła sztuki

-         rozwijanie wyobraźni, zainteresowań i uzdolnień plastycznych

-         rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary we własne siły

 

 

 

Cele szczegółowe

 

dziecko potrafi, zna, umie:

 

-         posługiwać się prostymi narzędziami plastycznymi

-         stosować różne barwy i ich odcienie w pracach plastycznych

-         tworzyć rzeźby z papieru, gliny, masy solnej, modeliny, papieru

-         komponować formy przestrzenne z papieru, sznurka itp.

-         tworzyć małe fory zdobnicze (biżuteria, znaki itp.)

-         posługiwać się nożyczkami – wycinanki, serwetki

-         nazywać podstawowe narzędzia malarskie

-         rozróżniać gatunki malarskie ( pejzaż, portret, martwa natura)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.    METODY I FORMY REALIZACJI

 

 

Metody pracy:

-         praca według wzoru

-         zadań inspirujących

-         swobodnej ekspresji

-         aktywizujące

 

 

Formy pracy:

-         zabawy twórcze

-         zajęcia w grupach

-         spotkania z artystami

-         zwiedzanie wystaw

 

 

 

3.    WARUNKI REALIZACJI PROGRAMU

 

-         sala do zajęć plastycznych wyposażona w: sztalugi, materiały papiernicze, tekstylne, przyrodnicze, narzędzia malarskie, wybrane reprodukcje obrazów, odzież ochronną dla dzieci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.    PROCEDURA OSIĄGANIA CELÓW

 

 

Tematyka

zajęć

 

Treści realizacji

 

Przewidywane

osiągnięcia

 

1.Zabawy

   kreską

 

Udostępnianie i poszerzanie doświadczeń

dziecka poprzez wykorzystywanie w pracach

różnorodnych narzędzi:

Ø     kredka świecowa

Ø     kredka ołówkowa

Ø     pastele suche i olejne

Ø     ołówek

Ø     flamastry

Ø     kreda

Ø     węgiel rysunkowy

Ø     świeca

 

 

Dziecko potrafi:

-         prawidłowo posługiwać się różnymi narzędziami

-         różnicować pracę za pomocą

kreski (odpowiedni nacisk)

     -    rozwija sprawność manualną

 

2. Świat

    barw

 

Nabywanie umiejętności rozpoznawania

i nazywania barw:

Ø     barwy podstawowe

Ø     barwy pochodne

Ø     barwy ciepłe i zimne

Poznawanie znaczenia barw przy wyrażaniu nastroju, przedstawianiu przedmiotów i zjawisk, zdarzeń i postaci.

 

 

 

 

 

 

Malowanie z wykorzystaniem:

Ø     farb plakatowych

Ø     akwareli

Ø     farb klejowych

Ø     farb do malowania na szkle

Ø     plasteliny

Ø     tuszu

Ø     pasty do zębów

 

Poznawanie niektórych trudniejszych technik plastycznych:

Ø     malowanie mokre na mokrym

Ø     frottage

Ø     batik

Ø     gwasz

 

Wykorzystywanie do malowania farbami narzędzi innych niż pędzle:

Ø     palce

Ø     szczoteczki do zębów

Ø     gąbka

Ø     nitka

Ø     patyczki

Ø     firanka

Ø     gaza

Ø     piórka

Ø     folia

 

-         prawidłowo rozpoznaje i nazywa kolory

-         dobiera odpowiednią barwę do przedstawiania zjawisk i przedmiotów

-         potrafi mieszać kolory i nazywać je

-         stosuje bogatą gamę kolorystyczną w swoich pracach

-         potrafi wyrażać barwą nastrój, doznania i uczucia

 

 

 

 

 

-         rozpoznaje i nazywa techniki plastyczne w zależności od stosowanych środków artystycznego wyrazu

 

 

-         wykonuje prace według instrukcji nauczyciela

 

-         wykonuje prace według pomysłów własnych

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin