TKM - opracowane pytania Mrozowskiego.pdf

(328 KB) Pobierz
Microsoft Word - TKM - opracowane pytania Mrozowskiego
I. Komunikowanie masowe w perspektywie diachronicznej: prawidłowości i
stadia procesów rozwojowych (od stadium elitarnego do multimedialności)
Media masowe pojawiają się na pewnym etapie społecznego i cywilizacyjnego rozwoju, stają się
integralnym elementem formacji cywilizacyjnej określanej jako społeczeństwo przemysłowe oraz
podlegają tym wszystkim zmianom systemowym, które dokonują się w tym społeczeństwie i z
których wyłania się następna formacja cywilizacyjna: społeczeństwo informacyjne.
Schemat cyklu rozwojowego
Bariery cyrkulacji:
- analfabetyzm
- ubóstwo
Stymulatory specjalizacji:
- wykształcenie
- zamożność
- czas wolny
- populacja
Infrastruktura informatyczna:
- sieci kablowe
- platformy cyfrowe
-ISDN
1. Stadium elitarne
W początkowym okresie, kiedy nowe medium poszukuje dopiero swojego miejsca w życiu
społecznym, jest ono dostępne wyłącznie niewielkiemu gronu elitarnej publiczności. Dzieje się tak
dlatego, że dostęp do niego ograniczają bariery techniczne, ekonomiczne i kulturalne (bariery
cyrkulacji).
ograniczenia techniczne : niewielka z początku produkcja (lub import) urządzeń nadawczo-
odbiorczych oraz brak systemu produkcji i dystrybucji przekazów.
bariery ekonomiczne: wysokie w stosunku do przeciętnych dochodów ceny kupna lub opłaty
za użytkowanie urządzeń odbiorczych, na które stać tylko rodziny najlepiej sytuowane.
bariery kulturalne to niejasność co do intelektualnego i artystycznego potencjału nowej
techniki, a także niski poziom potrzeb poznawczych i estetycznych oraz utrwalone nawyki
kulturalne większości społeczeństwa.
Stadium elitarne jest z jednej strony oswajaniem się z nową techniką medialną, a z drugiej strony
poszukiwaniem jej tożsamości, tzn. takiej formuły programowej, która przekształcałaby nowe
medium z ciekawostki technicznej, gadżetu, w narzędzie komunikacji społecznej.
Procesem krystalizowania się tożsamości nowego medium rządzi zasada zapożyczeń i modyfikacji -
kino czerpało z teatru i literatury; radio z prasy, estrady, teatru i literatury; telewizja z prasy, radia i
kina; Trzeba jednak podkreślić, iż przedmiotem zapożyczeń i modyfikacji nie mogą być najbardziej
trywialne wytwory innych mediów. Przeciwnie. Chcąc zyskać aprobatę publiczności elitarnej, o
rozbudowanej kompetencji komunikacyjnej oraz pewnym wyrobieniu intelektualnym i estetycznym,
trzeba jej zaoferować adaptacje dzieł i gatunków o uznanej wartości, przynależnych do tradycji
wysokiego obiegu kultury.
1
654708075.001.png
 
2. Stadium popularyzacji
Wejście nowego medium na drogę umasowienia następuje tym szybciej im wyższy jest poziom
edukacji i stopy życiowej ogółu społeczeństwa oraz im wcześniej powstanie system dystrybucji
przekazów za pomocą standardowych i seryjnie produkowanych, a więc tanich i powszechnie
dostępnych urządzeń odbiorczych. Nie zawsze musi to nastąpić i nie każda technika medialna jest
"skazana" na umasowienie, jednak do umasowienia wiedzie tylko jedna droga: obniżenie ceny i
standaryzacja przekazów.
Tempo procesów umasowienia bywa różne. Jest ono wypadkową dostępności samego medium oraz
atrakcyjności oferowanych przekazów.
O dostępności samego medium, tzn. urządzeń odbiorczych, decydują głównie względy
techniczne i ekonomiczne. Gdy jednak w stadium elitarnym media nabierają charakteru
atrybutów statusu społecznego, wówczas przedstawiciele warstw aspirujących do wyższego
statusu starają się wejść w ich posiadanie możliwie jak najszybciej, nawet kosztem wyrzeczeń
czy mistyfikacji (antena zamiast tv, żeby tylko pokazać ludziom swój status).
Atrakcyjność przekazów: chcąc przyciągnąć uwagę masowej liczności, której część lub
większość ma wyłącznie ograniczoną kompetencje komunikacyjną, należy jej zaoferować
przekazy o niewielkim ładunku intelektualnym, za to ekscytujące niezwykłością i
dostarczające silnych emocji.
Przejście ze stadium elitarnego do stadium popularyzacji oznacza rozszczepienie oferty programowej
na przekazy adresowane do publiczności elitarnej i przekazy przeznaczone dla publiczności masowej.
Za najbardziej podstawową cechę kultury masowej uznaje się dążenie do prostoty treści i formy
przekazu oraz nasycanie go elementami rozrywkowymi.
Dążenie do prostoty treści powoduje redukowanie obrazu świata przedstawionego w przekazach
masowych do schematycznych sytuacji (walki dobra i zła), w których pojawiają się stereotypowe
postacie zachowujące się w sposób stereotypowy, co nieuchronnie prowadzi do schematycznych
rozwiązań (zwycięstwa dobra). Aby przekaz był maksymalnie zrozumiały, schematyzacji ulega również
jego strona formalna. Konstrukcja przekazu oparta jest na szablonach językowych, narracji linearnej,
jednoznacznych związkach przyczynowo-skutkowych.
Konsekwentnie stosowane zabiegi upraszczające zapewniają wprawdzie komunikatywność
przekazów, ale nieuchronnie prowadzą do ich ujednolicenia (homogenizacji) w warstwie
intelektualnej i estetycznej, a to zagraża sztampą i monotonnością. Przeciwdziałać temu ma
nasycanie przekazów wątkami rozrywkowymi.
Repertuar tematyczny masowej rozrywki sprowadza się do kilku motywów: humorystycznego,
kryminalno-sensacyjnego, przygodowego, personalnego, (melo)dramatycznego, seksualno-
romansowego, rodzinno-sentymentalnego
Dążeniem do uatrakcyjnienia przekazów masowych rządzą dwie zasady:
zasada nadzwyczajności - wszystko, co burzy ustalony porządek rzeczy bądź oczekiwań,
podsyca ciekawość
zasada ludzkich zainteresowań - wszystko, co dotyczy osobistego, zwłaszcza intymnego życia
2
3. Stadium specjalizacji
Kumulacja trzech czynników: wykształcenie, zamożność, czas wolny przekształca zapotrzebowanie na
bardziej zróżnicowane przekazy w popyt na nie. Powstają warunki sprzyjające specjalizacji
poszczególnych nadawców oraz kanałów dystrybucji przekazów.
To, czy popyt jest dostatecznie silny, by skierować nadawców na ścieżkę specjalizacji czy też
potrzebne są dodatkowe czynniki wspomagające (np. udogodnienia podatkowe, subwencje
państwowe, otwarcie dostępu dla kapitału obcego) zależy od liczebności społeczeństwa.
W aspekcie technicznym i rzeczowym przejście do stadium specjalizacji nie oznacza zahamowania
procesu umasowienia mediów, tylko jego spowolnienie.
Procesy specjalizacji komunikowania masowego można porządkować wedle dwóch kryteriów:
zawartości kanałów
składu odbiorców
specjalizację wewnętrzną - poszczególne przekazy (bloki, działy, pasma) w ramach jednego
kanału
poświęcone są określonej dziedzinie tematycznej
specjalizację całościową - wszystkie przekazy w ramach danego kanału dotyczą jednej
dziedziny tematycznej.
Z kolei biorąc za podstawę kryterium składu odbiorców można wyróżnić:
specjalizację terytorialną - cała oferta lub jej część skierowana jest do ludzi żyjących na
określonym terenie i dostosowana do ich szczególnych potrzeb
specjalizację przedmiotową (tematyczną) - cała oferta lub jej część skoncentrowana jest na
sprawach interesujących jakąś kategorię odbiorców żyjących w różnych miejscach i
środowiskach społecznych.
Te formy specjalizacji również pojawiają się już w stadium popularyzacji w postaci audycji czy
dodatków lokalnych oraz w postaci audycji czy dodatków przeznaczonych dla hobbystów czy
koneserów w jakiejś dziedzinie.
Skrajną postacią wyspecjalizowanej prasy są fanziny, czyli periodyki poświęcone jednej gwieździe
rozrywki czy sportu, jednemu zespołowi czy klubowi
Następstwa specjalizacji mediów trzeba rozpatrywać w co najmniej dwóch aspektach:
społecznym - fragmentacja publiczności masowej na grupy (subkultury) zainteresowań
jednostkowym - dezintegracja osobowości (chaotyczny wybór przekazów), bądź wzmacnianie
poczucia tożsamości (celowy wybór przekazów)
4. Stadium multimedialne
Specjalizacja prowadzi do fragmentacji rynku mediów przy rosnących kosztach produkcji przekazów =
pojawienie się bariery opłacalności = szansę przetrwania na rozdrobnionym rynku mają nadawcy, za
którymi stoi silny kapitał inwestycyjny
W stadium tym następuje odwrócenie tendencji rozwojowych:
3
Biorąc za podstawę kryterium zawartości kanałów można wyróżnić:
Procesy odśrodkowe, mnożące media i rozdrabniające obiegi komunikacyjne, ustępują procesom
dośrodkowym, łączącym media i scalającym obiegi komunikacyjne. Przy czym koncentrację instytucji
nadawczych powodują nie tylko względy ekonomiczne, lecz także nowa strategia komunikacyjna,
nastawiona na kompleksową obsługę odbiorcy w zakresie i na poziomie odpowiadającym jego
indywidualnym potrzebom.
Multimedialność ma różne postacie i stopnie zaawansowania. W najprostszej postaci polega na takim
koordynowaniu oferty różnych mediów, by pełniej zaspokajać potrzeby i zainteresowania
poszczególnych grup odbiorców - np. ta sama grupa medialna redaguje prasę motoryzacyjną oraz
przygotowuje radiowe i telewizyjne programy poświęcone tej problematyce, które nawiązują do
siebie nawzajem i się uzupełniają.
W bardziej zaawansowanej postaci mamy do czynienia z integracją różnych mediów w ramach
jednego kanału dystrybucji:
integracja tylko ilościowa, polegająca na równoczesnym rozpowszechnianiu "bukietu"
kilkudziesięciu programów telewizyjnych i radiowych przez połączenia kablowe czy tzw.
platformę cyfrową (przekaz satelitarny)
integracja jakościowa, łącząca wszystkie formy zapisu informacji: druk, grafikę, słowo
mówione, dźwięk, fotografię, przedstawienia audiowizualne, czego znamienitym przykładem
jest Internet, w którym znaleźć można najrozmaitsze przekazy (od indywidualnych
komunikatów i baz danych po specjalnie redagowane gazety, audycje radiowe i programy
telewizyjne). Najbardziej zaawansowaną postacią multimedialności są sieci zintegrowanych
usług cyfrowych ISDN.
Multimedialność zwiększa zakres i różnorodność przekazów dostępnych odbiorcom, oferowanych im
zarówno w postaci ogólnych i wyspecjalizowanych kanałów, jak też baz, plików i pakietów
audiowizualnych (archiwa, wideoteki). Sprzyja integracji wszystkich typów komunikowania, tzn.
interpersonalnego, masowego i organizacyjnego, co oznacza, iż ten sam układ urządzeń
komunikacyjnych będzie wykorzystywany do kontaktów prywatnych, załatwiania spraw codziennych,
kontaktów urzędowych, pracy zawodowej etc.
II. Typy instytucji nadawczych i ich orientacji dyskursywnych
Trzy typy instytucji nadawczych: komercyjne, publiczne i niekomercyjne. Za podstawę takiego
rozróżnienia przyjęto formę własności.
Podstawą typologii nadawców musi być cały mechanizm regulujący sposób działania instytucji
nadawczej. Ten zaś stanowi specyficzny dla danego typu nadawców układ środków kontroli,
wynikający w znacznym stopniu z formy własności, ale też uwarunkowany przez różnorakie
okoliczności zewnętrzne. Ogólnie biorąc, można wyróżnić trojakiego rodzaju środki kontroli
instytucji nadawczych:
• polityczno-osobowe - określają, kto i jak wytycza kierunki polityki komunikacyjnej, tzn. wskazuje
adresata i profil tematyczny nadawanych przekazów oraz kryteria oceny realizacji zamierzonych
celów, poza tym umożliwiają obsadzanie kierowniczych stanowisk w instytucji nadawczej osobami
lojalnymi, kierującymi się wskazaniami dysponenta;
• prawno-proceduralne - określają status prawny nadawcy, w tym głównie możliwość wpływu na
jego działanie organów władzy państwowej lub samorządowej, organizacji politycznych,
gospodarczych lub społecznych, czy poszczególne jednostki, wskazują także, za pomocą jakich
procedur te podmioty mogą skutecznie realizować swoje uprawnienia wobec nadawcy;
4
• ekonomiczne - określają sposób finansowania działalności nadawczej oraz dysponowanie
wpływami z dystrybucji przekazów i sprzedaży usług reklamowych, a także różnorakie obciążenia i
opłaty z tytułu prowadzonej działalności, jak również możliwości uzyskania subwencji z innych źródeł
czy funduszy.
Do kategorii mediów niekomercyjnych należy zaliczyć wszystkie te instytucje nadawcze, których
mechanizm regulacji zdominowany jest przez środki polityczno-osobowe (wariant I). Zazwyczaj są to
media podlegające kontroli innej instytucji czy organizacji społecznej - np. partii politycznej, Kościoła,
związku zawodowego, stowarzyszenia, fundacji - będącej dla nich podmiotem założycielskim.
Wytycza ona linię programową podległych mu nadawców, ponosi odpowiedzialność prawną za ich
działanie oraz zapewnia im środki finansowe na pokrycie kosztów działania. Oprócz mediów
będących oficjalnymi organami różnych instytucji czy organizacji, za pomocą których realizują one
swoje cele statutowe, do tej kategorii należą też media usiłujące zachować niezależność polityczną i
ekonomiczną, np. dzienniki "Le Monde" czy " Frankfurter Algemeine Zeitung", bądź edukacyjne
kanały telewizyjne, jak Discovery czy Planet. Większość tych nadawców działa na zasadzie non profit,
tzn. nie dla zysku, jednak nawet gdy osiągają zyski, idą one na cele statutowe organizacji
założycielskiej, a nie do kieszeni prywatnej.
O ile zaliczenie niektórych nadawców do mediów niekomercyjnych może być trudne, gdyż wymaga
analizy ich statusu i sposobu działania, o tyle wyodrębnienie mediów publicznych jest proste. Są to
bowiem instytucje powszechnie znane, kiedyś zajmujące monopolistyczną pozycję w sferze radiofonii
i telewizji, działające z mocy odpowiednich ustaw i podlegające kontroli demokratycznie wybranych
organów władzy - w Polsce jest to Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, która powołuje rady nadzorcze
we wszystkich publicznych instytucjach nadawczych. Oparcie mechanizmu regulacji mediów
publicznych na środkach prawno-proceduralnych (wariant II) ma zapewnić niezależność tych mediów
zarówno od świata polityki, przez pluralistyczny zarząd i ustawowe określenie celów działania, jak też
od rynku, przez stabilny dochód z opłat abonamentowych (niekiedy także z dotacji budżetowej) i
ograniczenie usług reklamowych.
Do kategorii mediów komercyjnych należą te instytucje nadawcze, których mechanizm regulacji
opiera się na środkach ekonomicznych (wariant III), głównym zaś lub wyłącznym celem działania jest
osiąganie zysku. Pozostałe elementy mechanizmu regulacji mają zapewnić właścicielom nadawcy
maksymalne dostosowanie sposobu działania do wymogów konkurencji rynkowej, a także swobodne
dysponowanie zyskami. Nie wyklucza to zewnętrznej kontroli nadawcy przez odpowiednie organy
władzy, ale ogranicza tę kontrolę do przestrzegania ogólnych, wynikających z ustawy bądź koncesji,
standardów programowych i wywiązywania się z zobowiązań podatkowych. Zwykle media
komercyjne są przedmiotem własności prywatnej, zdarza się jednak, iż w sposób komercyjny działają
także media należące do instytucji oficjalnie niekomercyjnych, np. siec radiowa RMF FM była kiedyś
własnością fundacji.
Mechanizm regulacji jako wyznacznik orientacji nadawcy
Każdy wyróżniony mechanizm regulacji mediów ukierunkowuje w pewien sposób ich działanie, co
oznacza, iż każdemu typowi mediów odpowiada charakterystyczne dla niego ukierunkowanie
praktyki komunikacyjnej. Dotyczy ono nie tylko kręgu adresatów przekazu i profilu tematycznego
oferty, lecz także całej perspektywy poznawczej, czyli spojrzenia na rzeczywistość, poglądów i sądów
na poruszane tematy, a więc tego, co można nazwać orientacją dyskursywną nadawcy, lub prościej:
sposobem widzenia i opisywania świata.
Orientacja ortodoksyjna (skrajna, umiarkowana, słaba)
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin