Biznesplan(3).doc

(91 KB) Pobierz

-1-

SPIS TREŚCI

I.         STRESZCZENIE

II.     OPIS INWESTYCJI

DANE O INWESTORZE

Siedziba inwestora

Przedmiot działalności inwestora

Struktura kapitałowa i lista udziałowców

Pozycja finansowa inwestora

Sprawy sądowe i zobowiązania

WYMAGANIA FORMALNO PRAWNE

Wymagania formalno-prawne

CEL I ZAKRES INWESTYCJI

Cel inwestycji lokalizacja inwestycji

Środki realizacji celu

Uzasadnienie dla inwestycji

Oddziaływanie na środowisko

Harmonogram realizacji

WYKONAWCY INWESTYCJI

Zestawienie posiadanych ofert

Główni dostawcy na rynku

OTOCZENIE INWESTYCJI

Sytuacja podatkowa Ubezpieczenia polityka Gospodarcza

III. ANALIZA MARKETINGOWA

OPIS I ANALIZA KONKURENCJI

Oferta asortymentowa na rynku

Wielkość produkcji wiodących producentów

Średnie ceny zbytu na rynku

Prognoza reakcji konkurencji na inwestycję

OPIS I ANALIZA RYNKU ZBYTU

Klienci dla naszej produkcji

Czynniki wpływające na rozwój rynku

Obszar dystrybucji

Prognoza popytu na nasze produkty 


                                                               -2-

OPIS I ANALIZA RYNKU ZAOPATRZENIA

Surowce i dostawcy

Warunki dostaw

Program zaopatrzenia

Organizacja dostaw

PLAN MARKETINGOWY

Wykaz produkcji

Sposoby dystrybucji

Strategia reklamowa

Strategia cenowa

IV. PLAN ZATRUDNIENIA

PLAN ZATRUDNIENIA

Pracownicy i ich kwalifikacje

Schemat organizacyjny

Dostępność kadr

Współpraca z zewnętrznymi jednostkami

V. TECHNICZNY PLAN PRACY

TECHNICZNY PLAN PRACY

Sposób zorganizowania przedsięwzięcia

Metody zapewniające sprawne działanie

Program produkcji

Zdolności produkcyjne

Technologia

Maszyny i urządzenia

Prace inżynieryjno budowlane

VI. ANALIZA SWOT

MOCNE STRONY PROJEKTU

Wyroby i usługi

Rynki zbytu produkcji

Badania marketingowe i rozwojowe

Pracownicy

Kwalifikacje kadry menedżerskiej

Zaopatrzenie i dystrybucja

Finansowanie inwestycji

SŁABE STRONY PROJEKTU

Wyroby i usługi

Rynki zbytu produkcji

Badania marketingowe i rozwojowe

Pracownicy


                                                        -3-

SZANSE PROJEKTU

Postęp techniczny

Polityka gospodarcza

Zmiany socjologiczne, polityczne, prawne

ZAGROŻENIA DLA PROJEKTU

Postęp techniczny

Polityka gospodarcza

Zmiany socjologiczne, polityczne, prawne


-4-

l. STRESZCZENIE

        

 

         Przedmiotem biznes planu jest przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na uruchomieniu linii technologicznej do produkcji drobnowymiarowych elementów drogowych, takich jak kostka drogowa oraz krawężniki. Polska ma olbrzymie zaniedbania w zakresie infrastruktury drogowej. Jakość stosowanych do tej pory materiałów była bardzo niska, co dodatkowo zwiększa popyt na materiały drogowe. Materiały drogowe takie, jak kostka drogowa są wykorzystywane nie tylko w przypadku robót inwestycyjnych, ale również do robót remontowych i modernizacyjnych.

 

 

         Inwestorem przedsięwzięcia będzie firma, która posiada odpowiednio przygotowaną kadrę menedżerską oraz logistyczną. Osoby, które będą odpowiadały za marketing i sprzedaż naszego przedsięwzięcia inwestycyjnego dały się poznać w swojej dotychczasowej pracy jako osoby kreatywne oraz efektywne w działaniu.

 

 

         Z dotychczasowego rozpoznania rynku wynika, że nasza kostka drogowa będzie miała nabywców. Rynek producentów drobnowymiarowych materiałów drogowych dopiero rozwija się na terenie Polski. Zdobyte dotychczas doświadczenie oraz nowe doświadczenia w produkcji materiałów prasowanych mogą w przyszłości zaowocować przewagą konkurencyjną którą zdobędziemy nad zagranicznymi konkurentami, którzy niewątpliwie pojawią się na naszym rynku w chwili rozpoczęcia programu budowy autostrad w Polsce.

 

 

         Największym zagrożeniem dla naszej inwestycji może być nieuczciwa konkurencja ze strony firm zagranicznych. Firmy te wykorzystując swój potencjał finansowy mogą walczyć z konku­rencją poprzez sztuczne zaniżanie cen. Szybkie podjęcie decyzji o budowie naszej wytwórni może skutkować tym, że wykorzystując inne nasze atuty (własna żwirownia) wygramy walkę konkurencyjną. Podjęcie decyzji o inwestycji, a w perspektywie rozwój naszej produkcji może skutecznie zablokować wejście na nasz rynek firm, które chciałyby wyeliminować naszą firmę z rynku. Jednocześnie nie podjęcie decyzji o inwestycji może postawić naszą firmę na niekorzystnej pozycji w walce konkurencyjnej na rynku materiałów dla drogownictwa w perspektywie najbliższych 2-3 lat.

 

         Biznes Plan potwierdził opłacalność przedsięwzięcia polegającego na budowie wytwórni kostki drogowej. Należy prognozować, że w przypadku poprawy ogólnej koniunktury gospodarczej w Polsce będzie wzrastało zapotrzebowanie na materiały drogowe. Tak więc przedsięwzięcie ma pełne szansę powodzenia.


  -5-

II. OPIS INWESTYCJI

1. DANE O INWESTORZE

- Siedziba inwestora

Firma Droex Sp.z o.o powstała w 1991 roku.

Siedzibą Spółki jest Kraków.

Adres: 20-234 Kraków, ul. Urzędnicza 20

Kontakt:

Tel(0-12) 12-12-66

Fax(0-12) 12-12-67

e-mail droex@com.pl

Spółka działa na terenie południowo-wschodniej Polski.

- Przedmiot działalności inwestora

produkcja materiałów budowlanych dla drogownictwa,

wykonawstwo robót drogowych,

projektowanie w zakresie drogownictwa i infrastruktury drogowej,

zastępstwo inwestycyjne,

prowadzenie działalności konsygnacyjnej,

prowadzenie działalności handlowej w obrocie krajowym i zagranicznym,

usługi transportowe i spedycyjne na terenie kraju i za granicą.

- Struktura kapitałowa i lista udziałowców                                                         Lista wspólników:

Anna Ponarad - 85 % udziałów

Investrust Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie - 5 %

Wojciech Ponarad - 5 % udziałów

Dromex Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie - 5 %

Firma posiada rachunek w Banku Drogownictwa O/Kraków - 281999-109-25111

- Pozycja finansowa inwestora

Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem Investrust Sp. z o.o. i Droex Sp.z o.o. Rachunek

zysków i strat za 1994 rok wykazuje, że obie Spółki zakończyły rok 1994 z wynikiem

pozytywnym:

 

Investrust - zysk netto 1.500.000 zł

Droex - zysk netto 800.000 zł

Dynamika zysku za ostatnie 2 lata wykazuje dużą tendencję wzrostową


  -6-

- Sprawy sądowe i zobowiązania

Spółki – współ inwestorzy, nie prowadzą żadnych spraw sądowych tak w kraju jak i zagranicą, które mogłyby mieć ujemny wpływ na ich sytuację finansową. Zobowiązanie długoterminowe obu firm z tytułu zaciągniętych kredytów inwestycyjnych są spłacane zgodnie z umowami z bankami kredytodawcami.

2. WYMAGANIA FORMALNO PRAWNE

- Wymagania formalno-prawne

Wytwórnia Kostki Brukowej zostanie uruchomiona na terenie istniejącego obiektu, który do drwili obecnej był wykorzystywany pod produkcje stropów wg technologii OWT. Obecnie produkcja została zlikwidowana ze względu na stopniowy zanik w Polsce zapotrzebowania na elementy do technologii przemysłowych w budownictwie. Firma wystąpiła do WUAiNB Urzędu - Dzielnicy Balice o wydanie pozwolenia na zmianę użytkowania obiektu. Na podstawie opracowanego projektu architektonicznego i technologicznego Wydział UAiNB wydał decyzję zezwalająca na zmianę sposobu użytkowania obiektu –decyzja UAN/2090/233/95 z 1.03.1995.

Wymagania dotyczące ochrony środowiska:

Został opracowany projekt technologiczny, który określa m.in. zapotrzebowanie na wodę, skład i ilość ścieków itd. wskazany przez Wydział Ochrony Środowiska UW w Krakowie rzeczoznawca w terminie 20.05.95 opracował operat ochrony środowiska, który został uzgodniony w UW Kraków, została podpisana umowa o odprowadzenie ścieków do Oczyszczalni Miejskiej Dzielnicy Kraków Balice.

3. CEL I ZAKRES INWESTYCJI

- Cel inwestycji

Spółka Droex zamierza wejść na rynek z produktami pochodzącymi z wytwórni kostki brukowej. Wytwórnia będzie oferowała asortyment kostki zgodnie z życzeniami klienta tak od strony formy jak i rozwiązań kolorystycznych.

- Lokalizacja inwestycji

Wytwórnia będzie zlokalizowana na terenie Bazy Firmy Droex przy ulicy Urzędniczej 20

w Krakowie. Wytwórnia jest usytuowana przy drodze państwowej E-7.

- Środki realizacji celu

budowa Wytwórni w oparciu o technologię czołowego producenta europejskiego,

rozbudowa węzła betoniarskiego,

przygotowanie zbytu, w pierwszej kolejności na samą kostkę, a później na pozostały

asortyment tj krawężniki, obrzeża itd)

zorganizowanie własnej grupy wykonawczej, która będzie oferowała kompleksową usługę

t j wraz z wykonawstwem robót.


  -7-

- Uzasadnienie dla inwestycji

niezaspokojony popyt na kostkę drogową, szczególnie na terenie Polski południowo-

wschodniej,

znikoma konkurencja na terenie Polski południowej,

posiadana własna żwirownia. Żwir posiada bardzo dobre cechy wytrzymałościowe i dużą

mrozoodporność. Tak więc istnieje możliwość obniżenia kosztów, dzięki czemu produkcja

będzie konkurencyjna cenowo.

- Oddziaływanie na środowisko

Inwestycja posiada bardzo minimalne ujemne oddziaływanie na środowisko i nie powinna w przyszłości stworzyć problemów z powyższego tytułu.

- Harmonogram realizacji                                                                        Harmonogram realizacji zadania przedstawia się w sposób następujący:

opracowanie i uzgodnienie dokumentacji technologicznej - II kwartał,

dostawa urządzeń - III kwartał,

roboty montażowe, uruchomienie wytwórni, próbna produkcja - IV kwartał,

4. WYKONAWCY INWESTYCJI

- Zestawienie posiadanych ofert

Inwestor posiada następujące oferty na dostawę kompletnej wytwórni do produkcji kostki

brukowej:

Hess GmbH,

Schlosser AG,

Pasler GmbH,

Schroeder AG.

Po rozpatrzeniu ofert tak od strony technicznej jak i cenowej oraz warunków dostawy

i płatności wybrano ofertę Pasler GmbH.

- Główni dostawcy na rynku

Potentatami na rynku dostawy urządzeń do produkcji kostki brukowej są firmy niemieckie Schlosser, Hess, Kessel, Pasier i duńskie Olsen i Nilssen.

5. OTOCZENIE INWESTYCJI

- Sytuacja podatkowa

Uruchomienie produkcji kostki brukowej nie jest związane z ulgami podatkowymi. Niemniej

należy spodziewać się stopniowego wzrostu podatku VAT na sprzedaż materiałów

drogowych:

1995 rok-7%,

1996 rok-12%,

1997 rok-22%.


  -8-

- Ubezpieczenia

Polityka w zakresie ofert ubezpieczeń w Polsce odbiega znacznie od standardów

europejskich. W Polsce mamy do czynienia z monopolem firm państwowych. Firmy

prywatne dopiero powstają, ale ich siła finansowa jest nieznaczna. Nie widzimy w obecnym

stanie rynku ubezpieczeniowego w Polsce dokonania ubezpieczenia inwestycji z tytułu

możliwości utracenia zakładanych zysków np. w wyniku nagłej dekoniunktury na rynku

budowlanym.

- Polityka gospodarcza

W związku z uruchomieniem przez Polskę programu budowy autostrad i przeznaczeniem z budżetu znacznych kwot na rozwój drogownictwa, zapotrzebowanie na usługi i wyroby dla drogownictwa powinno systematycznie wzrastać do 2005 roku.

III. ANALIZA MARKETINGOWA

1. OPIS I ANALIZA KONKURENCJI

- Oferta asortymentowa na rynku

Na rynku polskim jest oferowana kostka brukowa w wielu kształtach i kolorach. W zależności od technologii wytwarzania ceny kształtują się od 7 do 20 zł/m2. Zróżnicowanie cenowe związane jest w głównej mierze z jakością przeznaczeniem oferowanego produktu.

 

Główne wytwórnie kostki brukowej są zlokalizowane w okolicach:

Warszawy - Soltex, Radom - Winiarski, Wrocław - Brulex.

- Wielkość produkcji wiodących producentów                                      Wielkość produkcji czołowych wytwórni kostki drogowej w Polsce:

Soltex – 500 000 m2/rok,

Winiarski – 250 000 m2/rok,

Brulex – 800 000 m2/rok.

- Średnie ceny zbytu na rynku

Soltex - ceny od 10 do 17 zł/m2,

Winiarski - ceny od 7 do 12 zł/m2 (tylko 2 lata gwarancji),

Brulex - ceny od 12 - 20 zł/m2 (najlepsza kostka w Polsce, 20 lat gwarancji).

Drogowiec - ceny 15-18 zł/m2 (export z Niemiec).


 

-9-

- Prognoza reakcji konkurencji na inwestycje

Obecnie w rejonie Rzeszowa zostanie uruchomiona wytwórnia kostki Brulex o zdolności produkcyjnej 500 000 szt/rok. Część wytwórców posiada własne kopalnie kruszywa oraz podpisane umowy z cementowniami na bardzo korzystnych warunkach. W przypadku uruchomieni programu Autostrady Polskie zbyt dla wszystkich producentów powinien być zapewniony. W przeciwnym przypadku nie można wykluczyć wojny cenowej. Niektórzy producenci po siadaj ą szacunkową zdolność obniżenia ceny nawet o 30 %.

2. OPIS I ANALIZA RYNKU ZBYTU

- Klienci dla naszej produkcji

firmy realizujące infrastrukturę w programie Autostrady Polskie,

urzędy miast i gmin realizujące parkingi i drogi w miastach,

duże firmy budowlane realizujące budownictwo przemysłowe, w tym infrastrukturę - parkingi

i place manewrowe, drogi wewnątrzzakładowe,

drobni odbiorcy indywidualni z terenu Krakowa i okolic.

- Czynniki wpływające na rozwój rynku

coraz większa dbałość o estetykę i trwałość robót w drogownictwie,

ogromne zaniedbania na rynku polskim w zakresie drogownictwa,

coraz większy udział inwestorów zagranicznych na rynku polskim (budownictwo

przemysłowe),

konieczność budowania według standardu europejskiego,

atrakcyjność produktu (forma i kolor),

sprawna i masowa dystrybucja,

stosunkowo niska cena.

- Obszar dystrybucji

Obszarem dystrybucji jest cała Polska. Niemniej można wyróżnić regiony, gdzie zapotrzebowanie na kostkę drogową jest ponadprzeciętne. Do tych rejonów należą duże aglomeracje miejskie, a przede wszystkim Warszawa, Kraków i Wrocław.

- Prognoza popytu na nasze produkty

Oszacowanie popytu na kostkę drogową jest bardzo trudne ze względu na duży zakres czynników, na które będzie miała wpływ ogólna koniunktura gospodarcza w Polsce. Do głównych czynników będą należały:

uruchomienie programu budowy autostrad w Polsce, rozwój, a szczególnie dynamika FDI

w Polsce,

tempo podnoszenia się polskiej gospodarki z recesji,

tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych realizowanych z budżetu, jak i inwestorów

indywidualnych.

Tempo zaniedbania infrastruktury komunikacyjnej...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin