-1-
SPIS TREŚCI
I. STRESZCZENIE
II. OPIS INWESTYCJI
DANE O INWESTORZE
Siedziba inwestora
Przedmiot działalności inwestora
Struktura kapitałowa i lista udziałowców
Pozycja finansowa inwestora
Sprawy sądowe i zobowiązania
WYMAGANIA FORMALNO PRAWNE
Wymagania formalno-prawne
CEL I ZAKRES INWESTYCJI
Cel inwestycji lokalizacja inwestycji
Środki realizacji celu
Uzasadnienie dla inwestycji
Oddziaływanie na środowisko
Harmonogram realizacji
WYKONAWCY INWESTYCJI
Zestawienie posiadanych ofert
Główni dostawcy na rynku
OTOCZENIE INWESTYCJI
Sytuacja podatkowa Ubezpieczenia polityka Gospodarcza
III. ANALIZA MARKETINGOWA
OPIS I ANALIZA KONKURENCJI
Oferta asortymentowa na rynku
Wielkość produkcji wiodących producentów
Średnie ceny zbytu na rynku
Prognoza reakcji konkurencji na inwestycję
OPIS I ANALIZA RYNKU ZBYTU
Klienci dla naszej produkcji
Czynniki wpływające na rozwój rynku
Obszar dystrybucji
Prognoza popytu na nasze produkty
-2-
OPIS I ANALIZA RYNKU ZAOPATRZENIA
Surowce i dostawcy
Warunki dostaw
Program zaopatrzenia
Organizacja dostaw
PLAN MARKETINGOWY
Wykaz produkcji
Sposoby dystrybucji
Strategia reklamowa
Strategia cenowa
IV. PLAN ZATRUDNIENIA
PLAN ZATRUDNIENIA
Pracownicy i ich kwalifikacje
Schemat organizacyjny
Dostępność kadr
Współpraca z zewnętrznymi jednostkami
V. TECHNICZNY PLAN PRACY
TECHNICZNY PLAN PRACY
Sposób zorganizowania przedsięwzięcia
Metody zapewniające sprawne działanie
Program produkcji
Zdolności produkcyjne
Technologia
Maszyny i urządzenia
Prace inżynieryjno budowlane
VI. ANALIZA SWOT
MOCNE STRONY PROJEKTU
Wyroby i usługi
Rynki zbytu produkcji
Badania marketingowe i rozwojowe
Pracownicy
Kwalifikacje kadry menedżerskiej
Zaopatrzenie i dystrybucja
Finansowanie inwestycji
SŁABE STRONY PROJEKTU
-3-
SZANSE PROJEKTU
Postęp techniczny
Polityka gospodarcza
Zmiany socjologiczne, polityczne, prawne
ZAGROŻENIA DLA PROJEKTU
-4-
l. STRESZCZENIE
Przedmiotem biznes planu jest przedsięwzięcie inwestycyjne polegające na uruchomieniu linii technologicznej do produkcji drobnowymiarowych elementów drogowych, takich jak kostka drogowa oraz krawężniki. Polska ma olbrzymie zaniedbania w zakresie infrastruktury drogowej. Jakość stosowanych do tej pory materiałów była bardzo niska, co dodatkowo zwiększa popyt na materiały drogowe. Materiały drogowe takie, jak kostka drogowa są wykorzystywane nie tylko w przypadku robót inwestycyjnych, ale również do robót remontowych i modernizacyjnych.
Inwestorem przedsięwzięcia będzie firma, która posiada odpowiednio przygotowaną kadrę menedżerską oraz logistyczną. Osoby, które będą odpowiadały za marketing i sprzedaż naszego przedsięwzięcia inwestycyjnego dały się poznać w swojej dotychczasowej pracy jako osoby kreatywne oraz efektywne w działaniu.
Z dotychczasowego rozpoznania rynku wynika, że nasza kostka drogowa będzie miała nabywców. Rynek producentów drobnowymiarowych materiałów drogowych dopiero rozwija się na terenie Polski. Zdobyte dotychczas doświadczenie oraz nowe doświadczenia w produkcji materiałów prasowanych mogą w przyszłości zaowocować przewagą konkurencyjną którą zdobędziemy nad zagranicznymi konkurentami, którzy niewątpliwie pojawią się na naszym rynku w chwili rozpoczęcia programu budowy autostrad w Polsce.
Największym zagrożeniem dla naszej inwestycji może być nieuczciwa konkurencja ze strony firm zagranicznych. Firmy te wykorzystując swój potencjał finansowy mogą walczyć z konkurencją poprzez sztuczne zaniżanie cen. Szybkie podjęcie decyzji o budowie naszej wytwórni może skutkować tym, że wykorzystując inne nasze atuty (własna żwirownia) wygramy walkę konkurencyjną. Podjęcie decyzji o inwestycji, a w perspektywie rozwój naszej produkcji może skutecznie zablokować wejście na nasz rynek firm, które chciałyby wyeliminować naszą firmę z rynku. Jednocześnie nie podjęcie decyzji o inwestycji może postawić naszą firmę na niekorzystnej pozycji w walce konkurencyjnej na rynku materiałów dla drogownictwa w perspektywie najbliższych 2-3 lat.
Biznes Plan potwierdził opłacalność przedsięwzięcia polegającego na budowie wytwórni kostki drogowej. Należy prognozować, że w przypadku poprawy ogólnej koniunktury gospodarczej w Polsce będzie wzrastało zapotrzebowanie na materiały drogowe. Tak więc przedsięwzięcie ma pełne szansę powodzenia.
-5-
1. DANE O INWESTORZE
- Siedziba inwestora
Firma Droex Sp.z o.o powstała w 1991 roku.
Siedzibą Spółki jest Kraków.
Adres: 20-234 Kraków, ul. Urzędnicza 20
Kontakt:
Tel(0-12) 12-12-66
Fax(0-12) 12-12-67
e-mail droex@com.pl
Spółka działa na terenie południowo-wschodniej Polski.
- Przedmiot działalności inwestora
produkcja materiałów budowlanych dla drogownictwa,
wykonawstwo robót drogowych,
projektowanie w zakresie drogownictwa i infrastruktury drogowej,
zastępstwo inwestycyjne,
prowadzenie działalności konsygnacyjnej,
prowadzenie działalności handlowej w obrocie krajowym i zagranicznym,
usługi transportowe i spedycyjne na terenie kraju i za granicą.
- Struktura kapitałowa i lista udziałowców Lista wspólników:
Anna Ponarad - 85 % udziałów
Investrust Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie - 5 %
Wojciech Ponarad - 5 % udziałów
Dromex Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie - 5 %
Firma posiada rachunek w Banku Drogownictwa O/Kraków - 281999-109-25111
- Pozycja finansowa inwestora
Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem Investrust Sp. z o.o. i Droex Sp.z o.o. Rachunek
zysków i strat za 1994 rok wykazuje, że obie Spółki zakończyły rok 1994 z wynikiem
pozytywnym:
Investrust - zysk netto 1.500.000 zł
Droex - zysk netto 800.000 zł
Dynamika zysku za ostatnie 2 lata wykazuje dużą tendencję wzrostową
-6-
- Sprawy sądowe i zobowiązania
Spółki – współ inwestorzy, nie prowadzą żadnych spraw sądowych tak w kraju jak i zagranicą, które mogłyby mieć ujemny wpływ na ich sytuację finansową. Zobowiązanie długoterminowe obu firm z tytułu zaciągniętych kredytów inwestycyjnych są spłacane zgodnie z umowami z bankami kredytodawcami.
2. WYMAGANIA FORMALNO PRAWNE
- Wymagania formalno-prawne
Wytwórnia Kostki Brukowej zostanie uruchomiona na terenie istniejącego obiektu, który do drwili obecnej był wykorzystywany pod produkcje stropów wg technologii OWT. Obecnie produkcja została zlikwidowana ze względu na stopniowy zanik w Polsce zapotrzebowania na elementy do technologii przemysłowych w budownictwie. Firma wystąpiła do WUAiNB Urzędu - Dzielnicy Balice o wydanie pozwolenia na zmianę użytkowania obiektu. Na podstawie opracowanego projektu architektonicznego i technologicznego Wydział UAiNB wydał decyzję zezwalająca na zmianę sposobu użytkowania obiektu –decyzja UAN/2090/233/95 z 1.03.1995.
Wymagania dotyczące ochrony środowiska:
Został opracowany projekt technologiczny, który określa m.in. zapotrzebowanie na wodę, skład i ilość ścieków itd. wskazany przez Wydział Ochrony Środowiska UW w Krakowie rzeczoznawca w terminie 20.05.95 opracował operat ochrony środowiska, który został uzgodniony w UW Kraków, została podpisana umowa o odprowadzenie ścieków do Oczyszczalni Miejskiej Dzielnicy Kraków Balice.
3. CEL I ZAKRES INWESTYCJI
- Cel inwestycji
Spółka Droex zamierza wejść na rynek z produktami pochodzącymi z wytwórni kostki brukowej. Wytwórnia będzie oferowała asortyment kostki zgodnie z życzeniami klienta tak od strony formy jak i rozwiązań kolorystycznych.
- Lokalizacja inwestycji
Wytwórnia będzie zlokalizowana na terenie Bazy Firmy Droex przy ulicy Urzędniczej 20
w Krakowie. Wytwórnia jest usytuowana przy drodze państwowej E-7.
- Środki realizacji celu
budowa Wytwórni w oparciu o technologię czołowego producenta europejskiego,
rozbudowa węzła betoniarskiego,
przygotowanie zbytu, w pierwszej kolejności na samą kostkę, a później na pozostały
asortyment tj krawężniki, obrzeża itd)
zorganizowanie własnej grupy wykonawczej, która będzie oferowała kompleksową usługę
t j wraz z wykonawstwem robót.
-7-
- Uzasadnienie dla inwestycji
niezaspokojony popyt na kostkę drogową, szczególnie na terenie Polski południowo-
wschodniej,
znikoma konkurencja na terenie Polski południowej,
posiadana własna żwirownia. Żwir posiada bardzo dobre cechy wytrzymałościowe i dużą
mrozoodporność. Tak więc istnieje możliwość obniżenia kosztów, dzięki czemu produkcja
będzie konkurencyjna cenowo.
- Oddziaływanie na środowisko
Inwestycja posiada bardzo minimalne ujemne oddziaływanie na środowisko i nie powinna w przyszłości stworzyć problemów z powyższego tytułu.
- Harmonogram realizacji Harmonogram realizacji zadania przedstawia się w sposób następujący:
opracowanie i uzgodnienie dokumentacji technologicznej - II kwartał,
dostawa urządzeń - III kwartał,
roboty montażowe, uruchomienie wytwórni, próbna produkcja - IV kwartał,
4. WYKONAWCY INWESTYCJI
- Zestawienie posiadanych ofert
Inwestor posiada następujące oferty na dostawę kompletnej wytwórni do produkcji kostki
brukowej:
Hess GmbH,
Schlosser AG,
Pasler GmbH,
Schroeder AG.
Po rozpatrzeniu ofert tak od strony technicznej jak i cenowej oraz warunków dostawy
i płatności wybrano ofertę Pasler GmbH.
- Główni dostawcy na rynku
Potentatami na rynku dostawy urządzeń do produkcji kostki brukowej są firmy niemieckie Schlosser, Hess, Kessel, Pasier i duńskie Olsen i Nilssen.
5. OTOCZENIE INWESTYCJI
- Sytuacja podatkowa
Uruchomienie produkcji kostki brukowej nie jest związane z ulgami podatkowymi. Niemniej
należy spodziewać się stopniowego wzrostu podatku VAT na sprzedaż materiałów
drogowych:
1995 rok-7%,
1996 rok-12%,
1997 rok-22%.
-8-
- Ubezpieczenia
Polityka w zakresie ofert ubezpieczeń w Polsce odbiega znacznie od standardów
europejskich. W Polsce mamy do czynienia z monopolem firm państwowych. Firmy
prywatne dopiero powstają, ale ich siła finansowa jest nieznaczna. Nie widzimy w obecnym
stanie rynku ubezpieczeniowego w Polsce dokonania ubezpieczenia inwestycji z tytułu
możliwości utracenia zakładanych zysków np. w wyniku nagłej dekoniunktury na rynku
budowlanym.
- Polityka gospodarcza
W związku z uruchomieniem przez Polskę programu budowy autostrad i przeznaczeniem z budżetu znacznych kwot na rozwój drogownictwa, zapotrzebowanie na usługi i wyroby dla drogownictwa powinno systematycznie wzrastać do 2005 roku.
1. OPIS I ANALIZA KONKURENCJI
- Oferta asortymentowa na rynku
Na rynku polskim jest oferowana kostka brukowa w wielu kształtach i kolorach. W zależności od technologii wytwarzania ceny kształtują się od 7 do 20 zł/m2. Zróżnicowanie cenowe związane jest w głównej mierze z jakością przeznaczeniem oferowanego produktu.
Główne wytwórnie kostki brukowej są zlokalizowane w okolicach:
Warszawy - Soltex, Radom - Winiarski, Wrocław - Brulex.
- Wielkość produkcji wiodących producentów Wielkość produkcji czołowych wytwórni kostki drogowej w Polsce:
Soltex – 500 000 m2/rok,
Winiarski – 250 000 m2/rok,
Brulex – 800 000 m2/rok.
- Średnie ceny zbytu na rynku
Soltex - ceny od 10 do 17 zł/m2,
Winiarski - ceny od 7 do 12 zł/m2 (tylko 2 lata gwarancji),
Brulex - ceny od 12 - 20 zł/m2 (najlepsza kostka w Polsce, 20 lat gwarancji).
Drogowiec - ceny 15-18 zł/m2 (export z Niemiec).
-9-
- Prognoza reakcji konkurencji na inwestycje
Obecnie w rejonie Rzeszowa zostanie uruchomiona wytwórnia kostki Brulex o zdolności produkcyjnej 500 000 szt/rok. Część wytwórców posiada własne kopalnie kruszywa oraz podpisane umowy z cementowniami na bardzo korzystnych warunkach. W przypadku uruchomieni programu Autostrady Polskie zbyt dla wszystkich producentów powinien być zapewniony. W przeciwnym przypadku nie można wykluczyć wojny cenowej. Niektórzy producenci po siadaj ą szacunkową zdolność obniżenia ceny nawet o 30 %.
2. OPIS I ANALIZA RYNKU ZBYTU
- Klienci dla naszej produkcji
firmy realizujące infrastrukturę w programie Autostrady Polskie,
urzędy miast i gmin realizujące parkingi i drogi w miastach,
duże firmy budowlane realizujące budownictwo przemysłowe, w tym infrastrukturę - parkingi
i place manewrowe, drogi wewnątrzzakładowe,
drobni odbiorcy indywidualni z terenu Krakowa i okolic.
- Czynniki wpływające na rozwój rynku
coraz większa dbałość o estetykę i trwałość robót w drogownictwie,
ogromne zaniedbania na rynku polskim w zakresie drogownictwa,
coraz większy udział inwestorów zagranicznych na rynku polskim (budownictwo
przemysłowe),
konieczność budowania według standardu europejskiego,
atrakcyjność produktu (forma i kolor),
sprawna i masowa dystrybucja,
stosunkowo niska cena.
- Obszar dystrybucji
Obszarem dystrybucji jest cała Polska. Niemniej można wyróżnić regiony, gdzie zapotrzebowanie na kostkę drogową jest ponadprzeciętne. Do tych rejonów należą duże aglomeracje miejskie, a przede wszystkim Warszawa, Kraków i Wrocław.
- Prognoza popytu na nasze produkty
Oszacowanie popytu na kostkę drogową jest bardzo trudne ze względu na duży zakres czynników, na które będzie miała wpływ ogólna koniunktura gospodarcza w Polsce. Do głównych czynników będą należały:
uruchomienie programu budowy autostrad w Polsce, rozwój, a szczególnie dynamika FDI
w Polsce,
tempo podnoszenia się polskiej gospodarki z recesji,
tempo realizacji inwestycji infrastrukturalnych realizowanych z budżetu, jak i inwestorów
indywidualnych.
Tempo zaniedbania infrastruktury komunikacyjnej...
Thomas_T