scenariusz_02_2007_Omilosci.doc

(50 KB) Pobierz
Różne oblicza miłości

 

 

 

O miłości

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

rozumie czytany tekst i wypowiada się na jego temat,

• potrafi zdefiniować pojęcie miłość i dostrzec różne oblicza miłości,

wyciąga wnioski i potrafi zapisać je w formie notatki,

potrafi wykonać pracę plastyczną techniką kolażu,

zgodnie i twórczo współpracuje w grupie.

 

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 2/2007, kartki z zagadnieniami do pracy w grupach, białe i czerwone kartki formatu A3, kolorowe czasopisma, nożyczki, klej.

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

Samodzielne czytanie opowiadania Małgorzaty Węgrzeckiej „Dziadkowa umowa” („Świerszczyk nr 2/2007).

Na czym polegała „dziadkowa umowa”? Czym się kierował dziadek w swoim postępowaniu? - rozmowa z dziećmi na podstawie tekstu.

Zwrócenie uwagi w rozmowie na istniejącą więź międzypokoleniową oraz na inne przejawy miłości dziadków do wnuków niż miłości rodziców do dzieci.

 

„Babcia i ty– test relacji dziecka z babcią lub inną bliską osobą.

Rozwiązanie testu.

Omówienie wyników testu, sformułowanie wniosków.

 

◙ Co to jest miłość? – próba stworzenia definicji pojęcia miłość.

• Uczniowie pracują w czterech grupach, zapisują na kartkach odpowiedzi na pytanie: Co to jest miłość? Próbują stworzyć definicję pojęcia miłość.

Prezentacja wyników pracy grupowej.

Zapisanie na tablicy wspólnie ustalonej definicji.

 

„Różne oblicza miłości” – próba ustalenia obiektów i przejawów miłości.

Nauczyciel wprowadza dzieci w zagadnienie wieloaspektowości miłości. Uświadamia im, że istnieje miłość do dziecka, miłość do rodziców, miłość do kobiety, do mężczyzny, miłość do ojczyzny, miłość do zwierząt, do otaczającej nas przyrody.

Uczniowie losują po jednej kartce, na której jest zapisane jedno zagadnienie (oblicze miłości) i zastanawiają się nad nim w swoich grupach.

Nauczyciel podchodzi do grup, naprowadza uczniów na właściwą interpretację problemu, np.: Jakie są przejawy miłości, na czym polega

miłość do rodziców              np. szacunek, pomoc w obowiązkach domowych, grzeczność na co dzień, serdeczność i opiekuńczość, prawdomówność, tolerancja;

miłość do dzieci              szacunek, tolerancja, troska, grzeczność, pomoc i dobra rada;

miłość do dziadków               np. darzenie dziadków szacunkiem, troska o ich samopoczucie i zdrowie, pomoc w pracach codziennych, spędzanie z nimi czasu, tolerancja;

miłość do rodzeństwa              np. opieka nad młodszym rodzeństwem, wspólna zabawa, bezinteresowna pomoc, wyrozumiałość, życzliwość i troskliwość;

miłość do ojczyzny               np. przywiązanie do kraju ojczystego, szacunek do symboli narodowych, dbałość o dobre imię ojczyzny, praca dla jej rozwoju, obrona ojczyzny przed wrogiem.

Chętni uczniowie relacjonują swoje przemyślenia, a nauczyciel wraz z innymi dziećmi dokonuje podsumowania.

 

Jak wyrażamy miłość? – praca w grupach (według wcześniejszego podziału na grupy).

Dzieci otrzymują kartki (każda grupa jedną), na których są zapisane różne zagadnienia, i w grupach je opracowują.

Grupa I:              Słowa, które określają oblicza miłości (słowa pozytywne i negatywne).

Grupa II:              Uczucia i emocje towarzyszące miłości (pozytywne i negatywne).

Grupa III:              Znaczenie miłości w naszym życiu.

Grupa IV:              Bezinteresowna, bezwarunkowa miłość (rodzice dziecko, dziadkowie – wnuczęta).

Grupa V:              Tutaj mieszkam, tutaj jest moja ojczyzna.

• Redagowanie wspólnej notatki, wykorzystanie w niej materiału wypracowanego przez grupę.

 

Dokończ zdanie… wyrażenie miłości do babć i dziadków.

Każda grupa otrzymuje kartkę ze zdaniem, które należy dokończyć.

Grupa I:              Lubimy, kiedy nasze babcie…

Grupa II:              Musimy pamiętać o tym, że babcia i dziadek…

Grupa III:              Życzymy babciom i dziadkom…

Grupa IV:              Obiecujemy babciom i dziadkom…

Grupa V:              Razem z babcią, dziadkiem chętnie…

Odczytanie zdań przez zespoły, porządkowanie ich według hierarchii ważności (które lepiej wyrażają miłość?).

 

Symbole miłości” – ułożenie listy najpopularniejszych symboli.

Nauczyciel zwraca uwagę na pozytywne uczucia i emocje związane z miłością, rozmawia z dziećmi o symbolach miłości, np.: serce, serce przeszyte strzałą, dwa serca, połówki serca, amorek, czerwona róża, gołąbki, obrączki.

 

„Miłosny kolaż” – wykonanie prac plastycznych.

Z czerwonego papieru uczniowie wycinają duże czerwone serce. Wyszukują w kolorowych czasopismach ilustracje lub zdjęcia, które kojarzą im się z miłością. Wycinkami z czasopism wyklejają przygotowane serca i dekorują według własnego pomysłu.

Zorganizowanie wystawy prac.

 

 

                                                                                                         Anna Ryta

                

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin