O miłości
Przewidywane osiągnięcia ucznia:
• rozumie czytany tekst i wypowiada się na jego temat,
• potrafi zdefiniować pojęcie miłość i dostrzec różne oblicza miłości,
• wyciąga wnioski i potrafi zapisać je w formie notatki,
• potrafi wykonać pracę plastyczną techniką kolażu,
• zgodnie i twórczo współpracuje w grupie.
Potrzebne będą:
„Świerszczyk” nr 2/2007, kartki z zagadnieniami do pracy w grupach, białe i czerwone kartki formatu A3, kolorowe czasopisma, nożyczki, klej.
Przebieg zajęć:
◙ Samodzielne czytanie opowiadania Małgorzaty Węgrzeckiej „Dziadkowa umowa” („Świerszczyk” nr 2/2007).
• Na czym polegała „dziadkowa umowa”? Czym się kierował dziadek w swoim postępowaniu? - rozmowa z dziećmi na podstawie tekstu.
• Zwrócenie uwagi w rozmowie na istniejącą więź międzypokoleniową oraz na inne przejawy miłości dziadków do wnuków niż miłości rodziców do dzieci.
◙ „Babcia i ty” – test relacji dziecka z babcią lub inną bliską osobą.
• Rozwiązanie testu.
• Omówienie wyników testu, sformułowanie wniosków.
◙ Co to jest miłość? – próba stworzenia definicji pojęcia miłość.
• Uczniowie pracują w czterech grupach, zapisują na kartkach odpowiedzi na pytanie: Co to jest miłość? Próbują stworzyć definicję pojęcia miłość.
• Prezentacja wyników pracy grupowej.
• Zapisanie na tablicy wspólnie ustalonej definicji.
◙ „Różne oblicza miłości” – próba ustalenia obiektów i przejawów miłości.
• Nauczyciel wprowadza dzieci w zagadnienie wieloaspektowości miłości. Uświadamia im, że istnieje miłość do dziecka, miłość do rodziców, miłość do kobiety, do mężczyzny, miłość do ojczyzny, miłość do zwierząt, do otaczającej nas przyrody.
• Uczniowie losują po jednej kartce, na której jest zapisane jedno zagadnienie („oblicze miłości”) i zastanawiają się nad nim w swoich grupach.
Nauczyciel podchodzi do grup, naprowadza uczniów na właściwą interpretację problemu, np.: Jakie są przejawy miłości, na czym polega…
miłość do rodziców np. szacunek, pomoc w obowiązkach domowych, grzeczność na co dzień, serdeczność i opiekuńczość, prawdomówność, tolerancja;
miłość do dzieci szacunek, tolerancja, troska, grzeczność, pomoc i dobra rada;
miłość do dziadków np. darzenie dziadków szacunkiem, troska o ich samopoczucie i zdrowie, pomoc w pracach codziennych, spędzanie z nimi czasu, tolerancja;
miłość do rodzeństwa np. opieka nad młodszym rodzeństwem, wspólna zabawa, bezinteresowna pomoc, wyrozumiałość, życzliwość i troskliwość;
miłość do ojczyzny np. przywiązanie do kraju ojczystego, szacunek do symboli narodowych, dbałość o dobre imię ojczyzny, praca dla jej rozwoju, obrona ojczyzny przed wrogiem.
• Chętni uczniowie relacjonują swoje przemyślenia, a nauczyciel wraz z innymi dziećmi dokonuje podsumowania.
◙ Jak wyrażamy miłość? – praca w grupach (według wcześniejszego podziału na grupy).
• Dzieci otrzymują kartki (każda grupa jedną), na których są zapisane różne zagadnienia, i w grupach je opracowują.
Grupa I: Słowa, które określają oblicza miłości (słowa pozytywne i negatywne).
Grupa II: Uczucia i emocje towarzyszące miłości (pozytywne i negatywne).
Grupa III: Znaczenie miłości w naszym życiu.
Grupa IV: Bezinteresowna, bezwarunkowa miłość (rodzice – dziecko, dziadkowie – wnuczęta).
Grupa V: Tutaj mieszkam, tutaj jest moja ojczyzna.
• Redagowanie wspólnej notatki, wykorzystanie w niej materiału wypracowanego przez grupę.
◙ Dokończ zdanie… – wyrażenie miłości do babć i dziadków.
• Każda grupa otrzymuje kartkę ze zdaniem, które należy dokończyć.
Grupa I: Lubimy, kiedy nasze babcie…
Grupa II: Musimy pamiętać o tym, że babcia i dziadek…
Grupa III: Życzymy babciom i dziadkom…
Grupa IV: Obiecujemy babciom i dziadkom…
Grupa V: Razem z babcią, dziadkiem chętnie…
• Odczytanie zdań przez zespoły, porządkowanie ich według hierarchii ważności (które lepiej wyrażają miłość?).
◙ „Symbole miłości” – ułożenie listy najpopularniejszych symboli.
Nauczyciel zwraca uwagę na pozytywne uczucia i emocje związane z miłością, rozmawia z dziećmi o symbolach miłości, np.: serce, serce przeszyte strzałą, dwa serca, połówki serca, amorek, czerwona róża, gołąbki, obrączki.
◙ „Miłosny kolaż” – wykonanie prac plastycznych.
• Z czerwonego papieru uczniowie wycinają duże czerwone serce. Wyszukują w kolorowych czasopismach ilustracje lub zdjęcia, które kojarzą im się z miłością. Wycinkami z czasopism wyklejają przygotowane serca i dekorują według własnego pomysłu.
• Zorganizowanie wystawy prac.
Anna Ryta
m.g87