1.12d-ZGRZEWANIE TARCIOWE.pdf

(3894 KB) Pobierz
ZGRZEWANIE TARCIOWE
Jest to proces w którym ciepło konieczne do nagrzania
powierzchni elementów zgrzewanych pochodzi z bezpośredniej
zamiany energii mechanicznej na cieplną w wyniku tarcia.
Ogólny przebieg zgrzewania tarciowego przedstawia rys.1.
Rys.1. Ogólny przebieg procesu
zgrzewania tarciowego: I - napędzanie
jednego ze zgrzewanych przedmiotów
do prędkości obrotowej n, II -
wywarcie docisku tarcia PI przez
dosunięcie drugiego zgrzewanego
przedmiotu, III - nagrzewanie złącza
przez zamianę energii kinetycznej na
ciepło tarcia, IV - zatrzymanie ruchu
obrotowego i wywarcie docisku
spęczania Ps
Proces nagrzewania elementów zgrzewanych (rys.2) przebiega w ten
sposób, że najpierw nagrzewane są powierzchnie zewnętrzne (co
ułatwia wyciśnięcie zanieczyszczeń), a następnie ciepło przepływa do
wewnątrz rozkładając się równomiernie w obszarze powierzchni
czołowych tak, że powstaje zgrzeina jak na rys.3.
Rys.2. Zmiana kształtu SWC złącza
zgrzewanego tarciowo w czasie procesu
nagrzewania: a) początek tarcia, b) po
upływie 60+80% czasu tarcia, c) koniec czasu
tarcia.
Rys.3. Makrostruktura złącza
doczołowego prętów o średnicy 45 mm ze
stali 18G2A zgrzanego tarciowo, pow. 1x
1
755174425.007.png 755174425.008.png 755174425.009.png 755174425.010.png
Przebieg procesu
W zależności od sposobu realizacji procesu zgrzewanie tarciowe
można podzielić na: zgrzewanie z napędem ciągłym i zgrzewanie
inercyjne.
Zgrzewanie z napędem ciągłym
Jest realizowane na zgrzewarkach, których ogólny schemat
przedstawia rys.4.
Rys.4. Schemat budowy
urządzenia do zgrzewania
tarciowego z napędem ciągłym;
l - silnik napędowy, 2 - sprzęgło,
3 - hamulec, 4 - uchwyt
obrotowy, 5 - zgrzewane
przedmioty, 6 - uchwyt stały,
7 - mechanizm dociskowy
Rys.5. Cykl zgrzewania
tarciowego z napędem ciągłym;
n - prędkość obrotowa, P t - siła
docisku tarcia, Ps - siła docisku
spęczania, M t - moment tarcia,
M tp - moment tarcia początkowy,
M tk - moment tarcia końcowy,
s - skrócenie zgrzewanych
przedmiotów, t t - czas tarcia,
th - czas hamowania prędkości
obrotowej, t s - czas spęczania
Przebieg procesu, rys.5 . – Jeden element zamocowany na stałe, drugi
napędzany silnikiem do wymaganych obrotów „n” po których
osiągnięciu następuje zbliżenie powierzchni, docisk i nagrzewanie do
stanu plastycznego poprzez tarcie. W tym momencie następuje
wysprzęglenie silnika i hamowanie, a po zahamowaniu (n=0),
spęczanie (zwiększenie docisku z P t do P s ) podczas którego następuje
wyciśnięcie plastycznego metalu wraz z tlenkami i utworzenie
charakterystycznego „rąbka” zgrzeiny. Należy zwrócić uwagę na
przebieg momentu tarcia (rys.5), który podczas procesu dwukrotnie
wyraźnie wzrasta – przy rozpoczęciu docisku i hamowania.
2
755174425.001.png 755174425.002.png 755174425.003.png
Przedstawiona kinetyka ruchu zgrzewanych przedmiotów (ruch
obrotowy jednego z nich) nie jest jedyną kinetyką stosowaną w
zgrzewaniu tarciowym. Stosuje się wiele rozwiązań (rys.6)
zwiększających zakres zastosowania zgrzewania tarciowego.
Rys.6. Kinetyka ruchów przedmiotów w czasie zgrzewania tarciowego z
napędem ciągłym; a) napęd obrotowy, b) ruch posuwisto-zwrotny, c) ruch
orbitalny; R - promień orbity, S - spirala ruchu początkowego, P - siła docisku
tarcia i spęczania, n - prędkość obrotowa
Zgrzewanie ruchem posuwisto-zwrotnym (rys.6.b) stosuje się
do łączenia prętów (na krzyż) w automatycznej produkcji siatek
zbrojeniowych. Zespół prętów dolnych jest nieruchomy. Górne
wykonują ruch posuwisto zwroty. Po nagrzaniu wszystkich styków
do stanu plastycznego ruch prętów jest zatrzymywany i następuje
docisk spęczania.
Zgrzewanie orbitalne (rys.6c) jest stosowane do łączenia prętów
o przekrojach wielokątnych ( , , prostokątnych itp.), owalnych,
eliptycznych i innych. Proces tarcia rozpoczyna się w tym przypadku
po torze spiralnym S, dochodzącym w końcu do orbity kołowej R. Po
nagrzaniu ruch jest zatrzymywany i następuje docisk spęczania.
3
755174425.004.png
Parametry zgrzewania tarciowego z napędem ciągłym
> prędkość obrotowa tarcia w obr./min,
> siła docisku tarcia w N,
> czas tarcia w s (lub skrócenie przedmiotów w mm),
> siła docisku spęczania w N,
> czas spęczania w s,
> czas hamowania w s.
Prędkość obrotowa (liczba obrotów w jednostce czasu) zależy od
materiału i wymiarów i waha się w granicach 400-10000 obr./min.
Zwykle iloczyn n (obr./min) i średnicy powierzchni zgrzewanej d
(mm) winien wynosić: 3.10 4 - stal węglowa, 4-4,5.10 4 Cu i 8.10 4
Ti. Dla rur cienkościennych prędkość zwiększona o ok. 50%.
Siła docisku zależy od własności mechanicznych i wpływa na
prędkość nagrzewania styku , zwykle docisk jednostkowy wynosi 20-
200 MPa. Siła docisku może być programowana (rys.7), co
wykorzystuje się przy zgrzewaniu metali żarowytrzymałych i
wrażliwych na prędkość nagrzewania.
Rys.7. Zalecane przebiegi zmian siły docisku
tarcia i siły docisku spęczania stosowane przy
zgrzewaniu tarciowym z napędem ciągłym i
inercyjnym
Czas tarcia jest funkcją siły docisku i prędkości obrotowej i jest
zwykle regulowany automatycznie wg. ustalonego skrócenia
Siła docisku spęczania
jest 20-100% większa od docisku
jednostkowego tarcia, rys.7.
Czas spęczania wnosi zwykle kilka sekund.
Przykładowe wartości parametrów zestawiono w tablicy 1.
4
755174425.005.png
 
Tab.1 . Zalecane parametry zgrzewania tarciowego z napędem ciągłym prętów
z różnych metali i stopów
Zgrzewanie inercyjne
Jest realizowane na urządzeniach, których ogólny schemat
przedstawia rys.8
Rys.8.Schemat budowy urządzenia do zgrzewania tarciowego inercyjnego; l -
silnik napędowy, 2 - wał napędowy, 3 - zestaw wymiennych kół zamachowych,
4 - uchwyt obrotowy, 5 - zgrzewane przedmioty, 6 - uchwyt stały przesuwny,
7 - mechanizm dociskowy
5
755174425.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin