B-5-Zadanie2.doc

(57 KB) Pobierz
PROGRAM SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO

Aeroklub

Polski

PROGRAM

SZKOLENIA SZYBOWCOWEGO

AEROKLUBU POLSKIEGO

Część B

Rozdział 5

 

B.5              ZADANIE B/II

PRZESZKOLENIE PILOTÓW SZYBOWCOWYCH

NA SZYBOWIEC Z WŁASNYM NAPĘDEM

 

B.5.1  Cel ZADANIA

Zdobycie umiejętności prawidłowego i bezpiecznego wykonywania lotów na szybowcach      z własnym napędem umożliwiającym jego samodzielny start. Przeszkalanie pilotów szybowcowych na kolejne typy szybowców z własnym napędem.

 

B.5.2  Warunki dopuszczenia do wykonywania ZADANIA

Do wykonywania ZADANIA może być dopuszczony pilot posiadający licencję pilota szybowcowego (PL(G)).

Przed rozpoczęciem szkolenia według ZADANIA B/II pilot musi ukończyć szkolenie teoretyczne oraz zdać egzaminy ze znajomości "Instrukcji Użytkowania w Locie" szybowca  z napędem na którym ma się odbyć szkolenie. Wynik egzaminu wpisywany jest do Książki Pilota Szybowcowego. Wpis wyników egzaminu ze znajomości eksploatacji oraz Instrukcji Użytkowania w Locie potwierdza Szef Wyszkolenia.

 

B.5.3  Szkolenie teoretyczne i naziemne do realizacji ZADANIA

Należy przeprowadzić w zakresie wiadomości o szybowcu z własnym napędem, na którym pilot ma być szkolony.

Szkolenie teoretyczne powinno zawierać wiadomości z następujących zagadnień:

-          Budowa i eksploatacja płatowca - konstrukcja kadłuba, skrzydeł, lotek, klap, stateczników, podwozia. Instalacje - paliwowa, olejowa, elektryczna, powietrzna, hydrauliczna i przeciwpożarowa. Mechanizmy sterowania, sterowania hamulcami aerodynamicznymi, klapami, podwozia chowanego, sterowania śmigłem, sterowania silnikiem. Dopuszczalne zakresy eksploatacji - ograniczenia eksploatacyjne. Obsługa instalacji i mechanizmów przez pilota, a także obsługa naziemna.

-          Budowa i eksploatacja silnika - układ, konstrukcja zasadniczych elementów; sprężarka, instalacja zapłonowa, układ zasilania, układ smarowania, rozmieszczenie i napęd osprzętu silnika. Zakresy eksploatacyjne silnika: moc, obroty, temperatura głowic, temperatura oleju, ciśnienie oleju i paliwa, zużycie paliwa i oleju, korzystanie ze sprężarki, próba silnika, usterki silnika: objawy i postępowanie pilota.

-          Budowa i eksploatacja osprzętu - konstrukcja, zasada działania i wskazania przyrządów pokładowych i kontrolerów pracy silnika. Wyposażenie elektryczne i radiowe.

-          Mechanika lotu - szczególne własności aerodynamiczne szybowca z własnym napędem     i ich wpływ na technikę pilotażu, mechanizacja skrzydła i jej wpływ na osiągi szybowca z własnym napędem. Własności szybowca z napędem w pobliżu krytycznych kątów natarcia.

-          Praktyczne umiejętności analizy załadowania szybowca z własnym napędem, jego wyważenia i określania prawidłowości położenia środka ciężkości.

 

 

 

W ramach przygotowania naziemnego szkoleni piloci powinni opanować wiedzę stosowaną w zakresie następujących zagadnień:

-          osiągi motoszybowca: rozbieg, dobieg, zasięg, długotrwałość lotu, pułap;

-          technika wykonywania startu, lotu po kręgu, lądowania.(użycie hamulców aerodynamicznych);

-          właściwości motoszybowca przy przeciągnięciu i charakterystyka korkociągu;

-          technika wykonywania figur akrobacji;

-          postępowanie w szczególnych przypadkach podczas lotu;

-          praktyczna obsługa urządzeń w kabinie.

 

Uwaga. Liczbę godzin zajęć teoretycznych i szkolenia naziemnego ustala Szef Wyszkolenia, biorąc pod uwagę typ motoszybowca i poziom wyszkolenia pilotów. Liczba te nie może być jednak mniejsza niż 8 godzin zajęć.

 

B.5.4  Wskazówki organizacyjne

Uwaga! W ramach przygotowania naziemnego przed rozpoczęciem realizacji ĆWICZENIA 1 obowiązkowo należy przeprowadzić ĆWICZENIE NAZIEMNE: "Zapoznanie z motoszybowcem i ocena jego zdatności do lotu". ĆWICZENIE obejmuje: dokonanie przeglądu motoszybowca, trening wsiadania do  motoszybowca, zamykanie i otwieranie kabiny, dopasowanie fotela, zapinanie, odpinanie i regulację pasów bezpieczeństwa, blokowanie i odblokowanie sterów i zamków kabiny, zapoznanie się z rozmieszczeniem wszystkich organów sterowania, zakresem ruchów sterownic, kranów paliwa, instalacji hydraulicznej, powietrznej i gaśniczej. Należy przećwiczyć markowane czynności gaszenia pożaru, awaryjnego zrzutu osłony kabiny i awaryjnego opuszczania motoszybowca. Ćwiczenia te powtarzać do całkowitego ich opanowania. Szkolony pod nadzorem instruktora uruchamia  i podgrzewa silnik, wykonuje próbę silnika, radiostacji i wyposażenia radionawigacyjnego, a następnie chłodzi i wyłącza silnik, ocenia zdatność motoszybowca i wypełnia dokument odbioru motoszybowca do lotu.

 

Przeszkolenie na kolejny typ szybowca z własnym napędem wymaga realizacji co najmniej:

-          1 lotu wg ĆWICZENIA 1

-          3 lotów wg ĆWICZENIA 2 (2 instruktorskich i 1 samodzielnego)

-          2 lotów wg ĆWICZENIA 3 (1 instruktorskiego i 1 samodzielnego)

-          1 lotu (do strefy) wg ĆWICZENIA 5

 

Przeszkolenie na typ szybowca jednomiejscowego z własnym napędem (dla pilotów z nalotem szybowcowym minimum 100 godzin) wymaga realizacji co najmniej:

-          lotu sprawdzającego na lekkim samolocie lub motoszybowcu dwumiejscowym (nie dotyczy pilotów z doświadczeniem samolotowym lub motoszybowcowym  będących w aktualnym treningu)

-          3 lotów zapoznawczych na lekkim samolocie lub motoszybowcu dwumiejscowym (dla osób nie mających doświadczenia w pilotowaniu szybowców z napędem, bądź samolotów) wg programu ĆWICZEŃ A/III 1, 2, oraz  jeżeli instrukcja użytkowania w locie pozwala,  A/III 4

-          3 lotów wg ĆWICZENIA 2

-          2 lotów wg ĆWICZENIA 3

 

 

B.5.5  Dopuszczalne tolerancje wymaganych parametrów lotu

Dla zaliczenia ZADANIA B/II wymagane tolerancje jak dla ZADANIA A/III.

 

B.5.6  Warunki atmosferyczne dla realizacji ZADANIA

Wszystkie ćwiczenia ZADANIA B/II powinny być wykonywane w zwykłych warunkach atmosferycznych – przy widzialności nie mniejszej niż 5 km, podstawie chmur nie mniejszej niż 500 m i turbulencji nie utrudniającej nadmiernie realizacji ZADANIA.

Dla realizacji ĆWICZENIA 4 podstawa chmur (dających noszenia termiczne) min.700 m.

Ograniczenie prędkości wiatru (i jego bocznej składowej) zgodnie z instrukcją użytkowania w locie motoszybowców użytych do szkolenia.

 

B.5.7  RAMOWE ZESTAWIENIE ĆWICZEŃ ZADANIA B/II

 

Nr

ćw.

 

Treść ćwiczenia

Czas jednego lotu (w min.)

Liczba lotów

z instr.

samodz.

razem

1

Zapoznanie z właściwościami pilotażowymi szybowca z własnym napędem

ustala instruktor

 

1

-

1

2

Loty po kręgu z pracującym silnikiem

6

4

10

3

Loty po kręgu z wyłączonym silnikiem

2

2

4

4

Loty do strefy z wykorzystaniem wznoszeń termicznych

1

2

3

5

Loty egzaminacyjne

2

-

2

6

Loty treningowe i sprawdzające

decyduje instruktor

 

Razem

 

12

8

20

 

B.5.8  WYKAZ ĆWICZEŃ

 

ĆWICZENIE 1

ZAPOZNANIE Z WŁAŚCIWOŚCIAMI PILOTAŻOWYMI SZYBOWCA z WŁASNYM NAPĘDEM

 

-          Wysokość lotu -  500 – 800 m (lot do strefy)

-          Liczba lotów z instruktorem -  1

-    Czas jednego lotu - decyduje instruktor (nie mniej niż 20’)

 

Wskazówki wykonawcze

ĆWICZENIE obejmuje: start, wznoszenie, lot do strefy, lot prosty, zakręty płytkie i głębokie z pracującym i niepracującym silnikiem, zniżanie, użycie hamulców aerodynamicznych i klap, włączanie i wyłączanie silnika. Demonstrowany jest lot w zakresie krytycznie małych prędkości lotu i przeciągnięcie w różnych konfiguracjach motoszybowca (z mocą, bez mocy, w locie poziomym, wznoszącym, w opadaniu i zakręcie). Szkolony musi prawidłowo wyprowadzać motoszybowiec z przeciągnięcia z minimalną utratą wysokości, bez doprowadzania do ponownego przeciągnięcia.

 

 

 

ĆWICZENIE 2

lotY po KRĘGU Z PRACUJĄCYM SILNIKIEM

 

-          ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin