Lk_Dentysta.pdf

(154 KB) Pobierz
Lista kontrolna dla DENTYSTᅢモW, KLINICZNYCH TECHIKᅢモW DENTYSTYCZNYCH I ASYSTENTᅢモW KLINICZNYCH
Dokument ten został przetłumaczony i przystosowany za zgodą i zgodnie z oryginałem wydanym przez
Danish Working Environment Authority i jest dostępny na stronie http://www.at.dk/sw6404.asp. Przy
odnoszeniu się do tego tłumaczenia proszę również podać oryginalne źródło. Listy kontrolne zostały
pierwotne opublikowane w kontekście ustawodawstwa duńskiego, dlatego też proszę upewnić się, czy są
one zgodne z odpowiednim ustawodawstwem, normami i standardami w Państwa kraju. Autorzy
oryginalnej publikacji oraz tłumaczenia nie będą odpowiedzialni za szkody oraz inne roszczenia i żądania
wynikające z użycia informacji zawartych w poniższym tekście.
Lista kontrolna dla
DENTYSTÓW, KLINICZNYCH
TECHIKÓW DENTYSTYCZNYCH I
ASYSTENTÓW KLINICZNYCH
Lista kontrolna zawiera serię pytań, na które przedsiębiorstwo powinno odpowiedzieć tak lub nie.
Wszystkie pytania, na które przedsiębiorstwo odpowie tak, stanowią problem w środowisku pracy, który
należy uwzględnić w planie działania, jaki przedsiębiorstwo zobowiązane jest przygotować w związku z
listą kontrolną.
W związku z listą kontrolną, przedsiębiorstwo jest zobowiązane do:
• udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania z listy kontrolnej;
• skomentowania pytań, na które udzielono odpowiedzi „tak” w planie działania do listy kontrolnej;
• zastanowienia się, jakie mogą być przyczyny problemów w środowisku pracy;
• opracowania rozwiązań problemów w środowisku pracy;
• przedstawienia informacji o osobach odpowiedzialnych za rozwiązanie problemów w środowisku
pracy i terminie ich rozwiązania;
• przedstawienia pisemnej informacji o głównych problemach w miejscu pracy w
przedsiębiorstwie, które nie zostały uwzględnione w liście kontrolnej.
*
WYPADKI
Tak
Nie
1. Czy zdarzają się wypadki, które nie są badane, co mogłoby
zapobiec ich powtarzaniu się w przyszłości?
2. Czy są pracownicy, którzy nie zostali pouczeni i nie odbyli
szkolenia stażowego?
3. Czy istnieją pracownicy, którzy nie mają dostatecznie dużo czasu
na wykonywanie swoich zadań w wystarczająco bezpieczny sposób?
MASZYNY
4. Czy pracownicy mogą przypadkowo uruchomić maszyny?
5. Czy brak jest do instrukcji obsługi maszyn zawierających
wskazania dotyczące prawidłowego użytkowania, konserwacji itp.?
6. Czy wszystkie maszyny np. aparaty rentgenowskie, autoklawy
konserwowane są zgodnie z instrukcjami producenta?
7. Czy brak jest obowiązkowych kontroli urządzeń rentgenowskich,
autoklawów itd.?
NARZĘDZIA RĘCZNE I INNE URZĄDZENIA TECHNICZNE
8. Czy pracownicy ostrożnie obchodzą się z ostrymi przedmiotami
lub narzędziami, takimi jak szkło, dyski, noże i dłuta?
9. Czy brak jest instrukcji obsługi przyrządów zawierające
wskazówki dotyczące poprawnego użytkowania, konserwacji, itd.?
10. Czy istnieją urządzenia techniczne, które nie są konserwowane
zgodnie z instrukcjami producenta?
PRZECIĄŻENIA, UPADKI ITP.
11. Czy występują sytuacje, w których pracownicy muszą
dokonywać niewłaściwego pochylenia lub skrętu ciała?
12. Czy występują śliskie podłogi lub przejścia np. wskutek
wycieku/rozlania?
WYBUCHY, OGIEŃ USZKODZENIA SKÓRY I ZATRUCIA
13. Czy zdarzają się sytuacje, gdy pracownicy nie zachowują
środków ostrożności określonych w instrukcji obsługi substancji
chemicznych lub sprzętu technicznego?
14. Czy pracownicy mają kontakt z chemikaliami, które mogą
powodować oparzenia skóry lub działać poprzez ubranie np. w
przypadku rozpylania, rozlania lub wyparowania płynu?
ZAGROŻENIA CHEMICZNE
15. Czy pracownicy nieostrożnie obchodzą się z niebezpiecznymi
substancjami chemicznymi (np. oznaczonymi pomarańczowymi
symbolami ostrzegawczymi)?
16. Czy przedsiębiorstwo zaniedbuje sprawdzenia czy istnieje
możliwość zamiany (zastąpienia) niebezpiecznych substancji
chemicznych na inne mniej niebezpieczne środki?
17. Czy pracownicy pracują z niebezpiecznymi substancjami
chemicznymi, nawet jeśli nie opracowano instrukcji obowiązujących
w miejscu pracy, dostosowanych do warunków istniejących w
przedsiębiorstwie?
74397944.051.png 74397944.062.png 74397944.073.png 74397944.084.png 74397944.001.png 74397944.002.png 74397944.003.png 74397944.004.png 74397944.005.png 74397944.006.png 74397944.007.png 74397944.008.png 74397944.009.png 74397944.010.png 74397944.011.png 74397944.012.png 74397944.013.png 74397944.014.png 74397944.015.png 74397944.016.png 74397944.017.png 74397944.018.png 74397944.019.png 74397944.020.png 74397944.021.png 74397944.022.png 74397944.023.png 74397944.024.png 74397944.025.png 74397944.026.png
Tak
Nie
18. Czy w pobliżu przebiegu procesów lub przechowywania
substancji chemicznych, będących źródłem zanieczyszczeń, np.
pyłów lub oparów, brak jest zainstalowanych wyciągów?
19. Czy pracownicy pracują przy procesach lub wykonują czynności
, w których stosowane są chemikalia lub emitowane są do powietrza
zanieczyszczenia chemiczne nawet jeśli procesy te lub wykonywane
czynności są prowadzone w niewydzielonym obszarze?
20. Czy są pracownicy pracujący z niebezpiecznymi substancjami
chemicznymi, którzy nie zostali poinformowani o zagrożeniach
związanych z tym rodzajem pracy?
21. Czy są pracownicy, którzy nie stosują środków ochrony
indywidualnej nawet jeżeli są one wymagane?
CZYNNIKI BIOLOGICZNE
22. Czy pracownicy nieostrożnie obchodzą się z mikroorganizmami
lub materiałami zawierającymi mikroorganizmy?
23. Czy są pracownicy, którzy nie zostali pouczeni o środkach
ostrożności i zagrożeniach podczas pracy z mikroorganizmami?
24. Czy brak jest zakazu przechowywania i spożywania jedzenia i
napojów w miejscu, gdzie wykonywana jest praca z użyciem
mikroorganizmów?
25. Czy istnieją podłogi, ściany czy sufity, które są ciężkie do
czyszczenia lub które są popękane lub dziurawe?
KLIMAT WEWNĄTRZ POMIESZCZEŃ
TEMPERATURA
26. Czy temperatura w pomieszczeniu roboczym jest wyższa niż
25°C lub niższa niż 18°C przy umiarkowanej temperaturze na
zewnątrz?
27. Czy występują przeciągi?
28. Czy w ciągu dnia temperatura w pomieszczeniu roboczym
wzrasta o więcej niż 4°C?
JAKOŚĆ POWIETRZA
29. Czy występują nieprzyjemne zapachy, pochodzące z
wyposażenia, budynku lub otoczenia?
30. Czy w pomieszczeniu przez długi czas utrzymuje się
nieprzyjemny zapach?
OŚWIETLENIE
31. Czy na ekranach monitorów widać olśnienia lub odbicia ?
32. Czy niektóre ekrany monitorów skierowane są w stronę okna?
33. Czy występują olśnienia na ekranach monitorów wynikające z
pozycji względem oświetlenia lub okien?
74397944.027.png 74397944.028.png 74397944.029.png 74397944.030.png 74397944.031.png 74397944.032.png 74397944.033.png 74397944.034.png 74397944.035.png 74397944.036.png 74397944.037.png 74397944.038.png 74397944.039.png 74397944.040.png 74397944.041.png
Tak
Nie
34. Czy powierzchnia okien stanowi mniej niż 10% powierzchni
podłogi?
35. Czy z pomieszczenia roboczego brak jest widoku na otaczającą
przestrzeń?
ERGONOMIA
POZYCJA PODCZAS PRACY
36. Czy pracownicy pracują w niewygodnej pozycji?
37. Czy pracownicy pracują z pochylonymi plecami lub z głową
odchyloną do tyłu lub do przodu?
38. Czy pracownicy pracują w tej samej pozycji przez długi czas?
39. Czy jest dosyć miejsca na stanowisku pracy?
HAŁAS
40. Czy zdarza się przeszkadzający hałas powodowany przez ludzi,
maszyny lub instalacje?
41. Czy nie istnieje możliwość wygłuszenia, lepszego obudowania
lub przeniesienia źródła hałasu do wydzielonego pomieszczenia?
DRGANIA
42. Czy przedsiębiorstwo unika kupowania dostępnych na rynku
maszyn o stosunkowo niskim poziomie drgań?
DRGANIA RĄK I RAMION
.43. Czy pracownicy nieostrożnie posługują się narzędziami lub
maszynami uderzającymi, wirnikowymi lub wibrującymi, np.
wiertarkami, szlifierkami, polerkami albo maszynami wibrującymi,
wirnikowymi lub szlifierskimi?
.44. Czy pracownicy korzystają z narzędzi lub maszyn, w przypadku
których poziom drgań wskazany w instrukcji obsługi przekracza 3
m/s2?
PSYCHOLOGIA ŚRODOWISKA PRACY
NADMIERNE WYMAGANIA
.45. Czy pracownicy muszą często wykonywać swoją pracę w
nadgodzinach?
74397944.042.png 74397944.043.png 74397944.044.png 74397944.045.png 74397944.046.png 74397944.047.png 74397944.048.png 74397944.049.png 74397944.050.png 74397944.052.png 74397944.053.png 74397944.054.png 74397944.055.png 74397944.056.png 74397944.057.png 74397944.058.png 74397944.059.png 74397944.060.png 74397944.061.png 74397944.063.png 74397944.064.png
Tak
Nie
46.. Czy na pracowników często nakładane są sprzeczne z sobą
wymagania?
BRAK WPŁYWU
. 47 Czy pracownicy mają niewielki wpływ na przeważającą część
swojej pracy?
48. Czy pracownicy mają niewielki wpływ na ilość własnej pracy?
49. Czy pracownicy mają niewielki wpływ na to, kiedy mogą zrobić
sobie przerwę?
BRAK WSPARCIA ZE STRONY WSPÓŁPRACOWNIKÓW I KIER OWNICTWA
50. Czy brakuje pomocy i wsparcia ze strony współpracowników?
51. Czy brakuje pomocy i wsparcia ze strony kierownictwa?
BRAK ODPOWIEDNICH INFORMACJI
52. Czy pracownicy narzekają na brak dostępu do informacji
koniecznych do wykonywania swojej pracy w zadowalający sposób?
NAPASTOWANIE/MOLESTOWANIE
53. Czy w miejscu pracy zdarzają się przypadki napastowania i/lub
molestowania?
BRAK UZNANIA
54. Czy praca spotyka się jedynie z niewielkim uznaniem i
wdzięcznością kierownictwa?
PRZEMOC I GROŹBY
55. Czy pracownicy są narażeni na przemoc, groźby lub znieważanie
ze strony klientów?
ABSENCJA CHOROBOWA
56. Czy niektóre warunki środowiska pracy mogą przyczyniać się do
absencji chorobowej?
57. Czy zmiany środowiska pracy mogłyby przyczyniać się do
ograniczenia absencji chorobowej?
74397944.065.png 74397944.066.png 74397944.067.png 74397944.068.png 74397944.069.png 74397944.070.png 74397944.071.png 74397944.072.png 74397944.074.png 74397944.075.png 74397944.076.png 74397944.077.png 74397944.078.png 74397944.079.png 74397944.080.png 74397944.081.png 74397944.082.png 74397944.083.png 74397944.085.png 74397944.086.png 74397944.087.png 74397944.088.png 74397944.089.png 74397944.090.png 74397944.091.png 74397944.092.png 74397944.093.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin