Program usprawniający procesy koncentracji uwagi i pamięci
Współczesnym niespokojnym czasom towarzyszą objawy w postaci napięcia, trudności ze skupieniem uwagi i koncentracji, uspokojeniem, trudności z pamięcią. U naszych dzieci często występuje niepokój ruchowy i werbalny, problemy z koncentracją uwagi znalezienie równowagi między napięciem i odprężeniem. Wyciszenie się, rozładowanie napięć, spokój i odprężenie, koncentracja, uwaga i pamięć są nieodzowne dla umysłowego i fizycznego zdrowia. Odkrywania i rozwijania własnej energii. Dzięki prawidłowej koncentracji jesteśmy w stanie posiąść zdolność świadomego sterowania naszą uwagą, dostrzegania i robienia tego co istotne. Koncentracja wymaga duchowego skupienia i wewnętrznego spokoju. Dziecko specjalnej troski, tak jak każde inne dziecko boryka się z trudnościami w skupieniu się, jak też w rozwoju funkcji poznawczych sterujących procesami uwagi, pamięci i koncentracji. Poznanie możliwości i potrzeb dziecka pozwala na zindywidualizowanie oddziaływań terapeutycznych po to by maksymalnie wykorzystać naturalny (nawet gdy jest on globalnie opóźniony) potencjał dziecka, a także na stworzenie warunków i możliwości doświadczania w różnych warunkach i sytuacjach, by usprawniać i kompensować zaburzone funkcje. Program usprawniania pamięci, koncentracji i uwagi służy temu celowi.Zadania nauczyciela i szkoły W pracy z dzieckiem niepełnosprawnym umysłowo znaczącą rolę odgrywa zaspokajanie potrzeby respektowania prawidłowości neurofizjologicznych w zindywidualizowanej pracy z dzieckiem. Niepodważalnym prawem dziecka specjalnej troski jest rozwój, który zadaniem szkoły jest wspomagać poprzez dążenie do wiedzy, umiejętności i doświadczeń. Zauważenie dążeń rozwojowych i dysfunkcji rozwojowych i umiejętne wyjście im na przeciw, pozwala jak najskuteczniej ten rozwój wspomagać i ukierunkowywać, a jednocześnie daje dziecku poczucie radości i przyjemności. Zadaniem szkoły i nauczyciela jest uwalnianie naturalnej chęci poznawania siebie, innych, otaczającego świata. Wyzwalanie energii niezbędnej do podejmowania aktywności poznawczej poprzez zabawę i naukę. Zabawa dziecka służy przygotowaniu do nauki. Rozwija fantazję i zaufanie. Dzięki wspólnym przeżyciom i wspólnej radości z zabawy można poprawić atmosferę pracy w grupie.Proponowane zakresy Zajęcia terapeutyczne mają za zadanie pobudzić rozwój poznawczy uczniów w zakresie: uwagi, koncentracji i pamięci. Koncentracja zależy nie tylko od stanu naszego umysłu. Są również takie ćwiczenia i zabawy, które służą skupieniu, a dotyczą całego ciała. W trakcie ich nie tylko trzeba wysilać głowę, ale także należy skoncentrować się (często przy akompaniamencie muzyki) na swoim ciele, na mimice, gestykulacji i różnych sekwencjach ruchowych. Tego rodzaju zabawy łączą w idealny sposób rozładowywanie niepokoju i poddenerwowania z osiąganiem koncentracji i uwagi, pozwalają na ćwiczenie pamięci, wpływają pozytywnie na dobre samopoczucie i sprawiają dzieciom bardzo dużo przyjemności. W wielu zabawach przyda się szczęście i fantazja. Nie wszystkie mogą się udać bez świadomej uwagi i koncentracji. Opierają się na dążeniu do wewnętrznego spokoju, będącego czymś więcej niż tylko spokojnym zachowaniem i milczeniem. Oznacza to skoncentrowanie się na własnej osobie, wsłuchanie się w siebie, skupienie się na swojej wewnętrznej energii, aby później czerpać korzyści z zaufania sobie i innym. Warunkiem tego spokoju jest wsłuchanie się we własne uczucia, wyostrzenie wszystkich zmysłów i świadome postrzeganie własnej osoby oraz otoczenia.Założenia programowe Przedstawione w programie zabawy i ćwiczenia mają wspólny cel służą odzyskaniu, osiągnięciu, rozwinięciu odprężenia w celu usprawnienia koncentracji, uwagi i pamięci. Najlepsze warunki do realizacji tego przedsięwzięcia to odpowiednie warunki po stronie prowadzącego zajęcia (zrównoważony, spokojny) i uczestników (odczuwają potrzebę wyciszenia i skupienia). Niezbędnym warunkiem jest też radość ze wspólnie spędzonego czasu. Oznaką tego, że dana zabawa sprawdziła się są wspólny śmiech, radość i dobre samopoczucie. Może się zdarzyć, że poszczególne osoby nie chcą się przyłązyć do jakiegoś ćwiczenia. Takie życzenia należy zawsze respektować. Tacy członkowie grupy proszeni są wtedy. Aby zachowywali się cicho i nie przeszkadzali pozostałym. Należy również dać czas uczestnikom zajęć aby mogli porozmawiać o swoich doświadczeniach ze szczególnie zaufanymi kolegami lub też z całą grupą. Niektórym ćwiczeniom towarzyszy śpiew. Nie jest do tego potrzebna jakaś szczególna muzykalność. Melodie są łatwe, można je śpiewać lub grać z kostki. W wielu zabawach przydaje się szczęście i fantazja przegranych. Chodzi o to, aby wszyscy członkowie grupy osiągneli odprężenie i usprawnili koncentrację, zebrane w programie ćwiczenia i zabawy pozwalają wyciszyć się, wypocząć, skoncentrować i przygotować do nauki.Proponowane metody.
· wykorzystanie zabawy w terapii
· techniki wykorzystujące zabawę i wyobraźnię
· techniki zabawowe w formie gier
· techniki zabawy grupowej
· zabawy na odreagowanie niepokoju i uspokojenie
· zabawy wzmagające uwagę i koncentrację
· ćwiczenia pamięci
Osiągnięcia.Uczestnik zajęć terapeutycznych:
· ma stworzoną możliwość odreagowania niepokoju
· usprawnia procesy kontroli swoich emocji
· ma okazję intensywnie poprawiać swoją spostrzegawczość, koncentrację i pamięć
· ma możliwość wsłuchania się we własne uczucia i świadome postrzeganie własnej osoby
· ma możliwość ćwiczenia wszystkich zmysłów i służą koncentracji
· ma możliwość doświadczania pozytywnych uczuć w czasie zajęć
PROGRAM ZAJĘĆI ZAJĘCIA czas 45 minutCELE: ćwiczenia koordynacji ruchowej, rozwijanie świadomości własnego ciała
II ZAJĘCIACELE: ĆWICZENIE PAMIĘCI, NAUKA KREATYWNEGO MYŚLENIA, ĆWICZENIE KONCENTRACJI
Jedzie pociąg z prezentami, Jedzie pociąg z prezentami, Co byście chcieli na urodzinyStaje pociąg z prezentami
zatrzymujemy się przed jednym z dziecipytamy, co chciałby dostać na urodzinykiedy odpowiada, prosim, aby przyłączył się do pociągupowtarzamy całą zabawę, aż wszystkie dzieci odpowiedzą na pytanie, aż na końcu powstanie jeden długi pociąg
ZAJĘCIA IIICELE: ĆWICZENIE PAMIĘCI, ĆWICZENIA KONCENTRACJI, USPOKOJENIE I ODPRĘŻENIE, UWAGA
ZAJĘCIA IVCEL: ĆWICZENIE PAMIĘCI, KONCENTRACJI
mały króliczek miał pchełkę na uchumały króliczek miał pchełkę na uchumały króliczek miał pchełkę na uchupodrapał się łapką, uciekła w popłochunastępnie powtarza piosenkę, tym razem opuszczając różne słowamały .... miał .... na .... itd
następnie, każde ze słów można zastąpić klaśnięciem. To trudniejsze zadanie niż opuszczanie słowaniektóre dzieci wolą po prostu zaśpiewać piosenkę, innym podobają się dodatkowe wyzwania
muszelki, muszelkikolorowe i białemuszelki, muszelkiduże i małe muszelki, muszelkispiczaste jak stożekgdy przyłożysz do nich uchoto usłyszysz morze (naśladujemy szum fal)
"Bieg po śmiech" - zabawa wzmagająca uwagęuczestnicy ustawiają się w dwóch miejscach, tak aby między nimi powstała uliczka szerokości około jednego metradwaj ostatni uczestnicy na komendę prowadzącego zaczynają przechodzić przez tę uliczkę wolnym krokiem, obok siebiemuszą oni przez cały czas zachowywać powagęosoby w obydwu szeregach, dążą natomiast do tego, by rozśmieszyć uczestnika z przeciwnej drużyny wołaniami, grymasami, żartami - nie wolno im jedynie dotykać go!jeśli uda się go rozśmieszyć, pozyskują tego uczestnika do swojej grupy ta drużyna, która ma najwięcej członków w chwili, gdy wszyscy już jeden raz przeszli przez uliczkę śmiechu, wygrywa
ZAJĘCIA VCEL: ROZWIJANIE WYOBRAŹNI, USPRAWNIANIE PAMIĘCI, KONCENTRACJI I UWAGI
iga.77