Adam Kulawik, Poetyka
PROBLEMY PROZODYJNEJ SEGMENTACJI TEKSTU
Gdyby nie podział, segmentacja i delimitacja strumienia mowy, tekst byłby niezrozumiały, bełkotliwy; nie umielibyśmy wskazać, gdzie kończy się zdanie, gdzie jest granica wyrazu.
System prozodyjny – zespół czynników brzmieniowych mowy: intonacja, akcent i pauza, które służą do delimitacji (wyznaczania granic) tekstu. W zależności od tego, który z elementów stanowi dominantę, wyróżniamy:
a) prozę (dominanta: intonacja)
b) skandowanie (akcent)
c) wiersz (pauza).
Proza:
- intonacja, będąca dominantą, nadaje mowie melodię; dzięki niej wiemy, czy zdanie jest skończone oraz jaki ma charakter,
- wyróżniamy dwa intonemy: antykadencję (intonacja wznosząca) i kadencję (intonacja opadająca); zdanie oznajmujące rozpoczyna się antykadencją, a kończy kadencją, zdanie pytajne ma tylko antykadencję, zdanie rozkazujące ma wyłącznie kadencję; w wypowiedzeniach wielozdaniowych kadencja przysługuje zdaniu zamykającemu,
- kolon = zestrój intonacyjny – człon zdania zorganizowany pod jednym intonemem, kolon od kolonu oddziela pauza syntaktyczna, czyli składniowa,
- pauza – zero dźwięków w systemie znaków akustycznych, przerwa w strumieniu mowy, pełni także funkcje artystyczne,
- zestrój akcentowy – wyraz lub grupa wyrazów, które mają jeden akcent; jeden akcent może zorganizować 4 sylaby, w szeregach dłuższych pojawia się akcent dodatkowy na pierwszej lub drugiej sylabie (akcent poboczny),
- zestrój akcentowy rozpadowy – zestrój, który posiada akcent poboczny,
- proklityka – aton (wyraz jednosylabowy, nieakcentowany) poprzedza wyraz akcentowany, np. TO wyraz, LUB grupa,
- enklityka – wyraz akcentowany poprzedza aton, np. nazywa SIĘ,
- akcent paroksytoniczny – pada na drugą sylabę od końca,
- akcent proparoksytoniczny – pada na trzecią sylabę od końca, np. w enklitykach,
- akcent oksytoniczny – pada na jednosylabowe wyrazy akcentowane.
Skandowanie:
- dominantę stanowi akcent, który przyporządkowuje sobie pauzę, a eliminuje intonację,
- czynność skandowania = skansja,
- nie nadaje się do racjonalnej komunikacji językowej, jest raczej manifestacją postawy emocjonalnej mówiącego,
- nadaje się do wykrzykiwania haseł, nazwisk, krótkich sloganów, krótkich zdań nierozwiniętych.
Wiersz:
- dominantą jest pauza arbitralna = wersyfikacyjna (niemotywowana semantyką tekstu), która podporządkowuje sobie intonację i akcent,
- minimalne odstępy między pauzami to odcinek trzy-, czterosylabowy,
- tekst podzielony na wersy, nie na zdania,
- pauza arbitralna pojawia się, np. po każdym zdaniu, po takiej samej liczbie sylab, zestrojów akcentowych lub też może się pojawić nieprzewidywalnie,
- tekst wierszowany posiada podwójną segmentację: na zdania i na wersy (sens wypowiedzenia traci jednoznaczność),
- wers – odcinek mowy wierszowanej zawarty między dwoma pauzami wersyfikacyjnymi, które są dla niego czynnikiem konstytutywnym,
- pauza wersyfikacyjna najsilniejsza jest w wierszu nienumerycznym przerzutniowym, o wyborze miejsca pauzy decyduje nie wymóg logiczny, ale jej słyszalność (pojawia się tam, gdzie przewidzieć ją najłatwiej lub tam, gdzie przewidzieć ją najtrudniej),
- klauzula – zamknięcie wersu.
System wersyfikacyjny: sposób sytuowania arbitralnej pauzy wersyfikacyjnej w stosunku do działów składniowych.
a) System składniowy – pauza pada pomiędzy człony syntaktyczne (wyrazy lub zdania).
b) System askładniowy – pauza pada w obrębie członów składniowych, czy nawet wyrazów, tnąc je
· Wers tnie zdanie à przerzutnia
· Zdania tną wers à składniowy podział wersów
Metryka:
- niegdyś za warunek wiersza postrzegano rytm; dziś wiemy, że istotą wiersza jest podział na wersy, natomiast rytm, czy metr nie są czynnikami wierszotwórczymi,
- metr – porządek językowy wersu, ujawniony przez jego powtórzenie: we wszystkich, w kolejnym bądź niezbyt odległym wersie tekstu; dla określenia jakości metru potrzeba minimum dwu wersów identycznie uporządkowanych.
Czynniki podlegające metrycznemu uporządkowaniu:
a) SYLABA – odcinek, którego ośrodkiem i podstawą jest sylaba.
· Sylaby otwarte – zakończone na samogłoskę
· Sylaby zamknięte – zakończone na spółgłoskę
· Izosylabizm – powtarzanie takiej samej liczby sylab w każdym wersie
· Metr czysto sylabiczny nie występuje w naszej wersyfikacji
b) AKCENT – wyznaczenie dla jednej bądź większej liczby sylab akcentowanych stałych miejsc w wersie bądź powtarzanie takiej samej liczby zestrojów akcentowych.
· Stopa metryczna – odcinek wersu organizowany przez jeden akcent wyrazowy
Ø Trochej ( - - )
Ø Jamb ( - -)
Ø Daktyl ( - - - )
Ø Amfibrach ( - - - )
Ø Anapest ( - - - )
Ø Peon III ( - - - - )
· Szereg trocheiczny, jambiczny, amfibrachiczny mogą osiągać układ czysty (akcent paroksytoniczny), trudniej jest z anapestem, peonem i daktylem
· Tok dierezowany – granice stóp pokrywają się z granicami wyrazów (stopa zestrojowa)
· Tok cezurowany – granice stóp padają wewnątrz wyrazów (stopa krzyżowana)
· Anakruza – rozpoczęcie wersu od jednej lub dwu sylab, które pozostają poza schematem rytmicznym
· Kataleksa – usunięcie, stłumienie ostatniej sylaby ostatniej stopy w wersie
· Hiperkataleksa – dodanie sylaby nieakcentowanej na końcu wersu ponad potrzebę rachunku stopowego
· Logaed – mieszanie stóp w wersie
c) RYM – fonetyczna zgodność dwu wyrazów na przestrzeni od akcentu do końca wyrazów.
Ze względu na miejsce sylaby akcentowanej wyróżniamy rymy:
· Paroksytoniczne, czyli żeńskie
· Oksytoniczne, czyli męskie (jednosylabowe)
Ze względu na stopień dokładności wyróżniamy rymy:
· Dokładne, np. dolina – brzezina
· Asonanse – zgodność brzmieniowa ograniczona jest do zgodności samogłosek, np. mama – gwiazd
· Konsonanse - zgodność brzmieniowa oparta jest na spółgłoskach, np. Wisła – wiosło
Ze względu na porządek przestrzenny wyróżniamy rymy:
· Styczne
· Krzyżowe
· Okalające
MONORYM – rymowanie tym samym współbrzmieniem więcej niż dwu kolejnych wersów
Rym nie jest podstawowym wyznacznikiem strofy, spotykamy ją też w wierszu nierymowanym, czyli białym.
d) ŚREDNIÓWKA – stały, przypadający po takiej samej liczbie elementów językowych metrycznych, przedział międzywyrazowy.
· Pojawia się z reguły w metrach długich, co najmniej dziewięciosylabowych
· Średniówka MOCNA - przypada na nią dział składniowy
· Średniówka SŁABA = ZATARTA – pomiędzy działem składniowym
· Przerzutnia średniówkowa – stały przedział międzywyrazowy tnie spójny pod względem semantyczno – syntaktycznym, a także intonacyjnym człon
· W wierszach sylabotonicznych średniówka może mieć postać dierezy lub cezury (pomiędzy lub wewnątrz stopy metrycznej)
· W wierszach tonicznych średniówka może padać tylko pomiędzy zestroje akcentowe
Strofika:
- STROFA – powtarzająca się grupa wersów utworu - minimum dwa, maksimum kilkanaście, stanowiąca jego jednostkę kompozycyjną, w której obrębie powtarza się na ogół układ rymów. Strofy mniejsze są odpowiednikami wypowiedzeń w prozie, strofy większe – akapitów
- podział tekstu na strofki ma charakter arbitralny; czynnikiem konstytuującym strofę jest liczba wersów, ich postać metryczna, układ rymów
- zjawisko PRZERZUTNI MIĘDZYZWROTKOWEJ świadczy o arbitralności podziału tekstu na zwrotki
- ze względu na liczbę wersów rozróżniamy: dystych, tercet, tetrastych, kwintylla, sekstyna, septet, oktostych, decyma (formy w mianowniku ;)) z dłuższych strof najbardziej znany jest sonet
- strofy mogą mieć charakter izometryczny (wszystkie wersy posiadają ten sam kształt metryczny) lub heterometryczny (różny rozmiar językowy, różne metry)
- strofa otwarta – wyrazy rymowane przynależą do dwóch strof; strofa zamknięta – wyrazy rymowane mieszczą się w jednej strofie
- strofa udaje wypowiedzenie
Klasyfikacja strof:
· DYSTYCH
- nie najczęściej wykorzystywana strofa dwuwersowa
- rymy aa, bb, cc, itd.
- złożony z dwu zdań – wersów (pierwsze zdanie kończy się w klauzuli pierwszego wersu, itd.)
· TERCYNA
- najbardziej znana spośród strof trzywersowych
- strofa otwarta, rymy aba, bcb, cdc
- w polskiej wersyfikacji pojawia się rzadko ( wprowadził ją Kochanowski, używano jej w baroku, w romantyzmie i później)
- najczęstsze rozmiary wersów tercyny to 11 (5+6) i 13 (7+6)
· STROFA CZTEROWERSOWA
- wykorzystuje wszystkie kombinacje rymowe, najprostsza jest strofa aa, bb
ODMIANY:
Ø ZWROTKA HETEROMETRYCZNA – na różne sposoby może łączyć wersy w pary
Ø STROFA SAFICKA
- podstawowym jej rozmiarem jest 11 (5+6)
- ostatni wers kończy się po piątej sylabie
Ø STROFA STANISŁAWOWSKA (Stanisław Trembecki)
- 10 (5+5) a, 8b; 10 (5+5) a, 8b
Ø STROFA MICKIEWICZOWSKA
- 14 (7+7)a, 10b; 14 (7+7)a, 10b à 4 wersy
- 7a, 7a, 10b, 7c, 7c, 10b à 6 wersów
· STROFA PIĘCIOWERSOWA
- Spotykana niemal wyłącznie w poezji ludowej i w utworach stylizowanych na ludowe
- Duża przydatność meliczna
- Przerzutnie prawie nie występują
- Z reguły strofa zamknięta
· STROFA SZEŚCIOWERSOWA
- najpopularniejsza była SEKSTYNA: ababcc
- po raz pierwszy użył jej Kochanowski
- składniowo i rymowo zamknięta (brak przerzutni i brak rymów między strofami)
- najczęściej 11 (5+6)
· STROFA OŚMIOWERSOWA
- najpopularniejsza była OKTAWA
- rymy abababcc, 11 (5+6)
- włoskie pochodzenie
- OKTOSTYCH – każdy układ ośmiowersowy, brak ustalonego modelu rozkładu współbrzmień rymowanych
· SONET – 14 wersów dzielonych z reguły na dwie czterowersowe i dwie trzywersowe strofy. Strofy czterowersowe rymowane są abba, natomiast trzywersowe dowolnie
- sonet włoski
- sonet francuski – dwie zwrotki trzy wersowe przekształcone w czterowers z dystychem
- podział na część opisową (zazwyczaj kwartyny) i refleksyjną (tercyny)
· STROFOID – nieregularne uporządkowanie wersów w mniejsze całości; znajduje się miedzy budową stychiczną a stroficzną
WIERSZ ŚREDNIOWIECZNY (ZDANIOWY, ASYLABICZNY)
· Intonacja zdaniowa pokrywa sie z intonacja wierszowa
· Ekwiwalencja wers — człon składniowy (poezja meliczna)
· Rym parzysty — dystych
· Przedział wewnętrzny w wersie (proto-sredniówka)
· Monorym
· Rymy jednozgłoskowe
· Budowa dystychiczna
WIERSZ SYLABICZNY
· Jednakowa liczba sylab w wersie
· Stały podział wewnątrzwersowy (średniówka)
· Stała klauzula paroksytoniczna oraz akcent paroksytoniczny przed średniówka
· Regularne rymy żeńskie (przestrzeń półtorej zgłoski)
· Zerwanie z zasada zgodności wers – zdanie (przerzutnia) — intonacja zdaniowa nie pokrywa sie z podziałem wersowym
· Poetyka klasycystyczna unika przerzutni
WIERSZ SYLABOTONICZNY
· W krótkich formatach wersowych akcent paroksytoniczny przed średniówką oraz paroksytoniczna klauzula prowadza do powtarzalności wzorca akcentowego całego wersu
· Stopa rytmiczna (gr. po´us, gen. podós) — najmniejsza powtarzająca sie regularnie jedn...
Sander2