Smarowanie ekstremalne – układy z suchą miską olejową.pdf

(297 KB) Pobierz
Smarowanie ekstremalne – układy z suchą miską olejową
Smarowanie ekstremalne – układy z suchą miską olejową
http://autokult.pl/2011/10/18/smarowanieekstremalneukladyzsucha...
CYKLICZNE TUNING AUTOKULT.PL – TESTY MECHANIKA EKSPLOATACJA WIDEO więcej
Smarowanie ekstremalne – układy z suchą
miską olejową
NAJBARDZIEJ POPULARNE
59 wcieleń
Volkswagena
Garbusa
Szymon Witkowski 18 października 2011, godz. 10:00
0
LUBIĘ TO!
2
Crash test przy 192
km/h! Co zostało z
Forda Focusa?
Volkswagen Polo
6N [awarie i
problemy]
Honda CRV II
[awarie i problemy]
Car of the Year
2012 oto lista
kandydatów
[ankieta]
W silnikach czterosuwowych z tłokiem o ruchu posuwistozwrotnym występują dwa rodzaje
układów smarowania. System mokrej miski olejowej używany jest powszechnie
w samochodach produkowanych seryjnie. Drugie rozwiązanie to układ smarowania
z suchą miską olejową, którą można znaleźć w niektórych seryjnych samochodach
sportowych i większości aut wyścigowych.
Jakie zalety ma
technologia
polaryzacyjna 3D?
Mokra miska olejowa znakomicie spisuje się w samochodach użytkowanych na co dzień. Taki
układ zapewnia bardzo dobre smarowanie w większości sytuacji. Sprawdza się ze względu
na ograniczenie kosztów produkcji i swoją bezawaryjność, ponieważ ma stosunkowo prostą
budowę i niewielką masę. Pojemność miski olejowej zawiera się przeważnie w zakresie
od 3 do 7 litrów, choć oczywiście w większych silnikach może ona wzrosnąć. Jest ona
jednocześnie zbiornikiem znajdującym się tuż pod silnikiem, a konkretnie pod wałem
korbowym, skąd zasysany jest olej i pod ciśnieniem rozprowadzany do wszystkich ważnych
elementów silnika. Dzięki takiej konstrukcji nie ma potrzeby opracowania cyrkulacji oleju
z pojemnika (miski olejowej) do silnika, bo miska stanowi integralną część jednostki
napędowej.
Zobacz zdjęcie
eksperymentalnego
telefonu
LG Doubleplay
Więcej
Opel Astra Sports
Tourer 1,4 Turbo
Enjoy śmierć
karawanom
Ford Fiesta 1,25
Ghia sportowiec
ze słabym sercem
1 z 9
20111024 06:45
714919500.034.png
 
714919500.035.png
 
714919500.001.png 714919500.002.png 714919500.003.png 714919500.004.png 714919500.005.png 714919500.006.png 714919500.007.png 714919500.008.png 714919500.009.png 714919500.010.png 714919500.011.png 714919500.012.png 714919500.013.png 714919500.014.png 714919500.015.png 714919500.016.png 714919500.017.png
Smarowanie ekstremalne – układy z suchą miską olejową
http://autokult.pl/2011/10/18/smarowanieekstremalneukladyzsucha...
Carlsson C 63
AMG CK 63 RSR
bliskie spotkanie
trzeciego stopnia
[wideo]
Renault Fluence
2,0 Sport Way
wyścig kanapą
Seat Exeo ST 2,0
TDI STYLE
niemiecki przepis
na hiszpańskie
auto
Infiniti M35h
diesel killer?
[wideo]
Poza wszystkimi swoimi zaletami mokra miska olejowa ma jedną poważną wadę, która jest
nie do zaakceptowania w niektórych sportach motorowych – przede wszystkim wyścigach
płaskich. W seriach wyścigowych, w których samochody podczas np. pokonywania
zakrętów osiągają duże przeciążenia, niezbędny jest układ z suchą miską olejową.
W standardowym rozwiązaniu olej w takiej sytuacji przemieściłby się w jedno miejsce,
z którego pompa nie miałaby możliwości go zassać za pośrednictwem tzw. smoka. Na ten
czas silnik nie miałby smarowania. Taka sytuacja nazywana jest też „głodem olejowym”.
W świecie wyścigów, w którym silniki są wyżyłowane i ważne są takie cechy jak wydajność
i niezawodność, głód olejowy jest niedopuszczalny.
Crash test przy 192 km/h! Co zostało z
Forda Focusa? [wideo]
Liczba osób, które to polecają: 23
Wtyczka społecznościowa Facebooka
Nazwanie miski olejowej suchą wzięło się stąd, że nie gromadzi się w niej olej jak
w tradycyjnym rozwiązaniu. Znajduje się on w osobnym zbiorniku zamontowanym
zazwyczaj wewnątrz samochodu. Jest on na bieżąco wypompowywany z miski olejowej do
tego właśnie zbiornika za pomocą pompy osuszającej. Druga pompa zajmuje się
tłoczeniem oleju ze zbiornika do newralgicznych miejsc w silniku. Następnie olej ponownie
spływa do miski olejowej, a tam od razu jest zasysany przez pompę osuszającą.
Popularne tagi
Szpiegowskie Jensen Interceptor S alfa romeo giulietta alkantara
Landwind CV9 Camaro f1 wyścigowa honda crz audi A7 Range Rover
Evoque Allegro Volkswagen Polo VW Polo ABT Gadżety BMW turbo
Mercedes-Benz AC Schnitzer Ford Mondeo MK3 Forza
SpeedART Lausitzring 93 Cabrio VATH Camaro SS Ferrari Polska
automobilklub ziemi płockiej Klasyki Abarth Hongqi HQD Navigon 8410
Lamborghini Dacia Duster Porsche Tuning Top BMW Z3 Leno
McLaren Bugatti Veyron Super Sport WIDEO System zmiennych
faz rozrządu Skoda Fabia vRS Pagani Volkswagen autoindeks
moment obrotowy lamborghini estoque Citroën Lacoste Concept
Ferrari Pasagon Eksploatacja gran turismo poznań bmw drift 2010
Bugatti indeksaut
Układ suchej miski olejowej wyposażony jest zazwyczaj w dwie pompy olejowe – pierwszą
z nich nazywa się osuszającą, a drugą tłoczącą. Można również spotkać rozwiązania
z jedną pompą (na zdjęciu powyżej), w których składa się ona z co najmniej dwóch sekcji,
a może być ich nawet 5 lub 6 (np. w Formule 1 ). Dla przykładu, czterosekcyjna (jak
na zdjęciu) pompa ma trzy sekcje oczyszczające miskę i jedną sekcję ciśnieniową,
tłoczącą olej ze zbiornika do silnika. Zbiornik oleju zazwyczaj jest wąski i wysoki. Ma dużą
pojemność i mieści się w nim zwykle więcej niż 10 litrów.
2 z 9
20111024 06:45
714919500.018.png 714919500.019.png 714919500.020.png 714919500.021.png 714919500.022.png 714919500.023.png 714919500.024.png 714919500.025.png 714919500.026.png 714919500.027.png
 
Smarowanie ekstremalne – układy z suchą miską olejową
http://autokult.pl/2011/10/18/smarowanieekstremalneukladyzsucha...
Takie rozwiązanie ma wiele zalet w samochodach wyścigowych. Przede wszystkim mała
pojemność i płaski kształt miski pozwalają obniżyć zawieszenie oraz środek ciężkości.
Mniejsze jest również ryzyko uderzenia nią o podłoże, a jeśli już dojdzie do takiej sytuacji,
to konsekwencje nie będą tak dotkliwe jak w przypadku mokrej miski olejowej. Dziura
w suchej misce nie pozbawi układu smarowania oleju, bo zwykle jest go w niej nie więcej
niż 0,5 litra. Z tego wynika również najważniejszy atut suchej miski – przy dużych
przeciążeniach olej nie przemieszcza się w niej z jednej strony na drugą, bo go tam po prostu
nie ma.
Taki stan rzeczy może zaowocować również wzrostem mocy. Olej nie jest wówczas
rozbryzgiwany na wirujące elementy silnika w skrzyni korbowej. Nadmiar oleju w tej
przestrzeni stawia tylko niepotrzebny opór tym elementom. W układach z mokrą miską
olejową stosuje się czasem specjalne zasłony, jak na poniższym zdjęciu. W języku potocznym
nazywa się je „baflami”, od angielskiego słowa „baffle” (udaremniać, przegradzać,
zastawiać). W silnikach V8 taka przegroda może dać zysk nawet 1015 KM.
Takie rozwiązanie ma niestety również kilka wad. W końcu dwie pompy olejowe oraz duży
zbiornik oleju ważą znacznie więcej niż jedna pompa i miska olejowa z dwukrotnie mniejszą
objętością od zbiornika. Układ z suchą miską olejową jest również bardziej podatny na awarie
oraz istnieje ryzyko przecieków pomiędzy pompami, zbiornikiem i jednostką napędową.
3 z 9
20111024 06:45
714919500.028.png 714919500.029.png 714919500.030.png
Smarowanie ekstremalne – układy z suchą miską olejową
http://autokult.pl/2011/10/18/smarowanieekstremalneukladyzsucha...
Te niedogodności i głównie masa systemu wyeliminowały układ suchej miski olejowej
z rajdów samochodowych. Nawet w autach klasy WRC , w których tego typu modyfikacja jest
dozwolona, nie występują tak duże przeciążenia, aby wykorzystać atuty takiego rozwiązania.
Miski olejowego są poza tym chronione przed uszkodzeniem przez specjalne osłony
podwozia, dzięki czemu kierowcy mogą ze spokojem ciąć zakręty.
Oprócz wyścigów samochodowych, podczas których prędkości w zakrętach przekraczają 200
km/h, suche miski olejowe są także czasem montowane w samochodach terenowych.
W tym wypadku nie ma oczywiście mowy o dużych przeciążeniach, ale raczej o ciągłych
przechyłach podczas jazdy po nierównościach.
Podsumowując, stosowanie suchej miski olejowej w seryjnym samochodzie nie ma
absolutnie sensu, jeśli nie będzie on odpowiednio wykorzystywany. Co więcej, koszt takiego
przedsięwzięcia często przekracza nawet 10 tys. zł. Wśród seryjnych samochodów
sportowych system suchej miski olejowej stosowany jest m.in. przez Lamborghini .
Początkowo znalazł się on w modelu 350 GTV i kilku egzemplarzach Miury SV. Od 1990 roku
wszystkie modele włoskiej marki wyposażone są w układ suchej miski olejowej. Oczywiście
to niejedyna firma z takim rozwiązaniem, lista seryjnych sportowych samochodów
korzystających z takiego układu smarowania byłaby dość pokaźna.
Zobacz także:
4 z 9
20111024 06:45
714919500.031.png 714919500.032.png 714919500.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin